Na september gaat het snel: de blaadjes vallen van de bomen, de Black Friday-gekte breekt uit, november vliegt voorbij, en staan ze weer voor de deur: de feestdagen. Hoog tijd dus om jouw (web)winkel voor te bereiden! Hoe zorg je ervoor dat je het meeste uit de feestdagen-rush kunt halen, en hoe zet je social media daarbij in? In dit artikel vind je 14 essentiële social media tips voor de feestdagen, of je nu een webshop of een fysieke winkel hebt, of allebei.
Bekijk wanneer je waarmee kunt beginnen:
Op zoek naar meer marketingtips voor de feestdagen?
De feestdagen bieden veel kansen voor (online) retailers. Om van die kansen te profiteren, moet je goed voorbereid zijn. Ontdek de 100 beste marketing & e-commerce tips voor de feestdagen.
Volgens onderzoek van Sitecore zijn consumenten in de Benelux relatief late shoppers voor de feestdagen: 77% begint er pas mee in november. Toch is het slim om je als winkelier goed voor te bereiden, zodat je tegen die tijd alles in de startblokken hebt staan.
Voorbereiding voor de feestdagen
1. Meet de populariteit van je producten met een poll
Op zoek naar interactie met je klanten? Laat ze stemmen op hun favoriete cadeaus via social media. Op Instagram, Facebook, Twitter en TikTok zijn er allerlei manieren om een poll toe te voegen aan je posts of stories. Vraag je klanten welke producten zij zouden kiezen. Op basis van de resultaten kun je producten inkopen, een campagne opzetten of een winactie organiseren. Polls zijn een handige manier om te ontdekken wat je klanten graag willen hebben en eventueel zouden kopen.
2. Begin op tijd met online adverteren voor de feestdagen
Target specifieke doelgroepen in je Facebook en Instagram advertenties. Fans van producten of winkels die vergelijkbare producten aanbieden zijn een goede doelgroep om te targeten met kortingen en speciale deals. Laat je klanten weten wanneer en welke producten korting hebben. Herhaal de advertenties tijdens de feestdagen op je social media kanalen.
3. Maak een Pinterest wishlist
Creëer een pinboard voor cadeaus op Pinterest. Pin je eigen producten om webverkeer naar je winkel te krijgen en verkopen te boosten. Je kunt ook specifieke borden creëren, zoals “cadeaus voor mama” of “kerstcadeautjes”. Zo inspireer je je volgers en promoot je je producten op een originele manier.
4. Breng je social media pagina’s in de feestdagen-sfeer.
Ga je je op Black Friday, kerst of Sinterklaas focussen, of allemaal? Verander een aantal weken van tevoren je coverfoto en plaats posts in thema van de desbetreffende feestdag. Promoot feestelijke producten, zoals cadeau-ideeën of feestelijke outfits. Link de producten uit de posts aan je webshop. Dit kan bijvoorbeeld bijvoorbeeld via Instagram product tagging of via Facebook shops.
Tijdens de feestdagen
5. Organiseer een winactie
Vraag je fans om hun wensenlijst te delen op social media en je (online) winkel te taggen. Je kunt zelfs een specifieke hashtag voor je actie, onderneming of merk creëren. Maak er een winactie van door één persoon uit te kiezen die een product naar keuze wint. Op deze manier ontdekken potentiële klanten sneller je winkel.
6. Doe elke dag een aanbieding tijdens de 12 Days of Christmas
De 12 Days of Christmas beginnen op 25 December en lopen tot en met 5 januari. Daar kun je op inspelen met een speciale actie. Door elke dag een nieuwe aanbieding te posten, houd je je klanten geboeid én bouw je de spanning op. Je kunt bijvoorbeeld 12 dagen lang elke dag een korting op een bepaald product of productcategorie geven, of een giveaway doen. Bepaal vooraf wat het doel is van deze campagne: wil je meer verkopen of juist meer brand awareness creëren?
7. Gebruik de actieknop van Facebook
Op Facebook kun je speciale aanbiedingen creëren, en vervolgens een actieknop met tekst naar keuze toevoegen. Je kunt kiezen uit onder meer “shoppen”, “aanbieding bekijken” of “meer informatie”. De Facebook actieknop is ideaal voor last-minute aankopen vlak voor de feestdagen. Kies de juiste doelgroep en zorg dat de kortingen die je geeft de moeite waard zijn!
8. Zet influencers in
Influencers hebben vaak een grote invloed op hun volgers of zijn een perfecte manier om een grotere doelgroep te bereiken én je verkopen te boosten. Als kledingwinkel kun je bijvoorbeeld een influencer uitnodigen om gratis in jouw winkel te komen shoppen. Vervolgens vraag je als tegenprestatie om een shoplog over de gekochte kleding op Youtube of Instagram stories, met een speciale kortingscode voor de volgers.
9. Gebruik feestdagen hashtags
Gebruik unieke hashtags voor al je berichten die gerelateerd zijn aan de feestdagen. Wens je klanten fijne feestdagen met een speciale hashtag of plaats Instagram posts met een coupon code en een link naar een speciale aanbieding met hashtags zoals ‘#korting’ of ‘#voucher’. Als je een speciale feestdagen hashtag hebt voor een campagne is het belangrijk deze in al je communicatie te gebruiken om herkenning te stimuleren.
10. Maak een originele Youtube video
Maak een sfeervolle YouTube video met verborgen aanbiedingen. Laat je klanten weten dat er ergens in de video een verborgen boodschap of aanbieding zit. Zo stimuleer je je fans om de video aandachtig te bekijken en te delen. Verberg bijvoorbeeld een kortingscode aan het eind van je video.
11. Geef unieke kortingen weg
Geef speciale korting aan je volgers op social media. Plaats een kortingscode of een linkje voor gratis verzending. Of stuur bijvoorbeeld een kortingscode via direct message wanneer iemand je volgt en een comment achterlaat op een bepaalde post. Als je zulke aanbiedingen gelimiteerd aanbiedt trek je meer klanten aan.
12. Maak speciale feestdagen tutorials
Creëer tutorials en ‘how to’s’ gerelateerd aan de feestdagen. Maak bijvoorbeeld een kookfilmpje of geef tips over hoe je je huis kunt versieren. Zorg wel dat het gerelateerd is aan wat je verkoopt. Dit zorgt ervoor dat klanten je merk sterker associëren met de feestdagen.
13. Hergebruik content van anderen
Houd mentions in de gaten. Als iemand één van jouw producten op social media noemt product, deel het dan met je publiek! Dit kan andere volgers het gevoel geven dat ze het product ook moeten hebben. Je kunt mentions terugvinden op je eigen tijdlijn, via hashtags met je merknaam, of via handige monitor tools zoals Mention en Google Alerts.
Na de feestdagen
14. Meten is weten
Meet je succes op social media. Analyseer de statistieken van je social media campagnes: hoeveel keer is je pagina bekeken, hoeveel likes en shares kregen je posts, en hoe kun je het de volgende keer nog beter aanpakken? Wat werkte goed en wat niet?
Met deze social media tips voor de feestdagen ben jij klaar om er een feestelijk retail seizoen van te maken.
Wil je meer weten over wat de slimme software van Lightspeed voor jouw (web)winkel kan betekenen op het gebied van analytics, klantenbinding, voorraadbeheer en nog veel meer? Neem dan contact op met één van onze experts en ontdek het zelf.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.