Vroeger trok de etalage mensen naar binnen. Tegenwoordig komen klanten veel gerichter naar je winkel. Er is een grote kans dat ze vooraf je Instagram al hebben bekeken – je nieuwe ‘etalage’. Tijdens de vorige editie van Modefabriek, vertelde Janice – fashion reporter voor LINDA.TV en Koffietijd, en ready-to-wear designer – over alle do’s en don’ts op Instagram tijdens de “Media tips ‘n tricks for your shop” talk. Hij vroeg ook Mascha Feoktistova – influencer en vlogger – over haar beste Insta-tips. In deze blog ontdek je alle tips van deze Instagram-experts, speciaal voor fashion retailers.
1. Taggen
Deze eerste tip is vooral belangrijk voor multi-brand stores: tag de merken! Zorg dat je in elke post de merken tagt van alle items. Dit heeft twee voordelen: 1) je volgers weten meteen van welk merk het item is en hoeven dit niet meer zelf uit te zoeken en 2) de merken die je tagt zullen je post sneller reposten, waardoor je meer exposure krijgt.
2. Geef tips
Je klanten zien jou als fashion expert, waardoor het delen van je kennis wordt gewaardeerd. Geef styling tips, vertel over nieuwe trends en beantwoord vragen die je klanten stellen via Instagram.
3. Post iedere dag
Deze tip is misschien een no-brainer, maar wordt door veel retailers vergeten. Om “top-of-mind” te blijven is het belangrijk om regelmatig te posten, het liefst elke dag. Als je elke dag met iets nieuws komt – outfits, nieuwe items, bepaalde kortingsacties – zullen je volgers sneller geneigd zijn om je winkel te bezoeken.
4. Geen collages – één foto per frame
Outfit posts werken erg goed op Instagram. Klanten kunnen meteen zien hoe de items staan én gestyled kunnen worden. Enkele jaren geleden werden Instagram-collages gebruikt, maar vandaag de dag werkt de “carrousel functie” veel beter om outfits in een mooi overzicht te laten zien.
5. Instagram stories
Instagram Stories is de perfecte tool voor korte berichten, zoals bijvoorbeeld een aankondiging voor de restocking van populaire items en behind-the-scenes video’s.
6. Timing
De beste tijd om te posten bestaat niet. Het hangt voornamelijk af van je doelgroep. Om te ontdekken wat de beste tijd voor jouw winkel is, duik je in de statistieken. Dit is mogelijk als je een Instagram for Business account hebt (link je Instagram account aan de Facebook-pagina van je winkel). Wanneer krijgen jouw posts de meeste likes, comments en het meeste engagement? Dit kan voor de één op woensdagavond en voor de ander op zondagochtend zijn.
7. New arrivals
Een veelgemaakte fout van retailers is dat ze het nieuwe seizoen of de nieuwe collectie aankondigen. Dit is niet zo handig, omdat het dan lijkt of de rest van de items in de winkel “old-season” zijn. Daarnaast kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld de zomercollectie aankondigt terwijl het buiten nog 12 graden is. Dan wil je juíst nadruk leggen op je “oude” collectie. In plaats van seizoenen te gebruiken, kun je beter spreken over “arrivals”.
8. Personeel
Zet af en toe je personeel in de spotlights. Zij zijn tenslotte diegenen die je klanten face-to-face helpen en klanten waarderen het wanneer ze goed geholpen worden. Je kunt bijvoorbeeld via Stories laten zien wie van het personeel er vandaag in de winkel aanwezig is (zorg ervoor dat je je beste verkopers in de spotlight zet!), zodat klanten een eerste herkenningspunt hebben als ze langsgaan. Het krijgen van goede service is bijzonder, dus door je personeel te betrekken op Instagram creëer je een band tussen je klanten en je personeel, en stimuleer je herhaalbezoeken.
Meer Instagram-marketing tips voor retailers?
Ontdek in deze blog 12 extra tips
9. Inkopen
Betrek je klanten “behind the scenes” door ze mee te nemen naar een inkoopafspraak. Je hoeft hen zeker niet alles te laten zien, maar maak bijvoorbeeld een detailfoto van een broek en maak een poll op Insta Stories waarbij je vraagt of ze de broek liever in het okergeel of kastanjebruin willen hebben. Of vraag of ze een bepaalde trui graag in de winkel willen zien hangen. Hiermee sla je twee vliegen in één klap: je betrekt je klanten in het proces én je maakt betere inkoopbeslissingen.
Je kunt bij een inkoopafspraak ook gebruik maken van een model die alle kleding “showt”. Maak meteen foto’s van verschillende looks en post deze zodra je de nieuwe items ook daadwerkelijk in de winkel heb hangen.
10. Locatie
Een geo-locatie vergemakkelijkt de vindbaarheid van je winkel. Als je winkel nog geen geolocatie heeft, kun je dit makkelijk via Facebook doen. Zodra je winkel een geolocatie heeft, is het belangrijk dat je je winkel bij elke post een geo-tag geeft. Zo zien je volgers, of mensen die toevallig op je pagina komen, meteen waar de winkel zich bevindt.
11. Eigen stijl
Ontdek je eigen Instagram-stijl. Het is verleidelijk om te kijken naar wat goed werkt bij je concurrenten en dit na te doen, maar het is veel leuker om je eigen stijl te ontdekken en die consistent door te voeren. Misschien gebruik je bepaalde filters of een design, of wellicht post je één keer per week een styling video. Je Instagram-feed moet volledig passen bij de stijl van je winkel en meteen herkenbaar zijn voor je volgers.
12. Interactie
Zorg ervoor dat wanneer iemand reageert op een post, je ook een reactie terug plaatst. Meer interactie zorgt voor een betere band met je volgers. En als volgers regelmatig comments achterlaten, worden ze door Instagram gezien als “top fans”, wat betekent dat het algoritme ervoor zorgt dat zij je posts vaker te zien krijgen op hun feed.
Wat ook helpt om interactie te boosten is het stellen van vragen op Instagram stories in de vorm van een poll of question. Hierbij betrek je je volgers, omdat je hen om hun mening vraagt.
13. Op vakantie
Je hebt in de zomermaanden wellicht een week ingepland waarin de winkel gesloten is. Maar dit betekent niet dat je niets kan posten! Plan het in of neem enkele zomerse items mee op reis die je in een mooie omgeving kunt vastleggen en vervolgens kunt posten.
14. Hashtags
Hashtags zijn een goede manier om nieuwe volgers aan te trekken en de vindbaarheid te verbeteren, maar té veel hashtags kunnen ook een averechts effect hebben. Vroeger hadden hashtags een grotere impact, maar tegenwoordig zijn ze minder relevant. Kies dus 2 tot 5 relevante hashtags of laat ze volledig weg.
15. Adverteren
Betaald adverteren op Instagram werkt enorm goed voor kledingwinkels die ook een webshop hebben. Met advertenties bereik je een nieuwe doelgroep en kan je bepaalde promoties een boost geven. Zelfs met een klein budget kan je al veel nieuwe webshop bezoekers bereiken.
Wil je leren hoe je kunt adverteren op Instagram?
Ontdek het in deze blog
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.