Hoe maak je van een bestelling voor een koffie van €3 een grotere verkoop?
Als je een succesvol quick-service concept wilt runnen, is het belangrijk dat de gemiddelde waarde van de transacties van je gasten zo hoog mogelijk ligt. Mensen zijn al bij je naar binnen gelopen, dus ze zijn bereid om geld uit te geven, maar hoe zorg jij ervoor dat dat net iets meer wordt dan ze aanvankelijk van plan waren?
Hieronder staan enkele tips die makkelijk te implementeren zijn, en ervoor kunnen zorgen dat er op een natuurlijke manier meer gespendeerd wordt.
1. Bied extra producten en service aan
Stel je voor: een vaste gast neemt een goede vriend mee naar jouw koffietent. Deze vriend houdt alleen niet van zwarte koffie en blijkt ook nog eens lactose-intolerant te zijn. Jij, als barista die alleen koemelk bij de koffie serveert, hebt opeens niets op je menu staan wat bij de voorkeuren van je gast aansluit. Niet alleen heb je nu deze directe verkoop gemist, maar ook is de kans is vrij klein dat je er een nieuwe vaste gast bij hebt weten te werven.
Hoewel het hebben van een niche business zoals een koffiebar er enerzijds voor zorgt dat alleen het juiste publiek binnenkomt – koffieliefhebbers – zorgt het er anderzijds voor dat je onderneming minder aantrekkelijk is voor een andere doelgroep. Als je wél een breder publiek wilt bereiken, zul je er als ondernemer rekening mee moeten houden dat je op een bepaald punt je assortiment verder zult moeten uitbreiden.
In ons specifieke voorbeeld betekent dit concreet dat je soja- en havermelk kunt aanbieden als alternatieve melk opties, maar durf ook een stap verder te denken en bied andere warme dranken, vers gebak of simpele sandwiches aan. Zo worden mensen sneller verleid om toch iets bij de koffie te nemen, en kun je ook de klanten die geen koffie drinken blij maken met andere drankjes. Een relatief simpele uitbreiding kan het verschil betekenen tussen een verkoop ter waarde van 3 euro of eentje van 10!
2. Maak je eigen merchandise
Toepasselijke merchandise met jouw logo erop is een toegankelijke en populaire manier om de zichtbaarheid van je merk te vergroten. Vaste gasten zijn al snel geneigd om iets aan te schaffen wat ze doet denken aan hun favoriete koffiespot, maar ook buitenstaanders kunnen meer vertrouwen hebben in koffiebonen met jouw naam erop (je bent immers een expert!) dan de bonen uit de supermarkt.
Naast dat merchandise een persoonlijke manier is om je assortiment verder uit te breiden, helpt het je ook om eventuele nieuwe gasten te bereiken. Door middel van merchandise verander je vaste gasten in brand ambassadors die jouw merk in een andere omgeving naar voren halen. Ze gebruiken jouw mokken misschien wel op kantoor, en zelfs als ze thuis iemand over de vloer hebben en jouw mok tevoorschijn toveren vergroten ze het bereik van je merk.
Daarnaast is de kans groot dat de personen die jouw merchandise aanschaffen zich positief zullen uitlaten over jouw zaak. Deze mond-op-mond reclame is de beste marketing die je kunt krijgen; 92% van de mensen vertrouwen de mening van een vriend eerder dan een betaalde advertentie. Vergeet hierin ook je werknemers niet! Comfortabele truien met jouw logo erop die je makkelijk ergens over aan kunt trekken zorgen voor extra zichtbaarheid, én je werknemers zullen zich meer onderdeel voelen van een team.
3. Klantenkaarten en loyalty
Een andere manier om je gasten meer te laten spenderen, is door gebruik te maken van een beloningssysteem. Hiermee kunnen ze sparen voor (bijvoorbeeld) een gratis kop koffie. Zo promoot je dat ze vaker hun koffie bij jou halen, en dat ze gemiddeld meer spenderen per bezoek.
Stel je voor dat een van je gasten weet dat hij nog €5 moet besteden om een gratis koffie naar keuze te krijgen. Jij hebt ondertussen ook naar onze eerste tip geluisterd en je assortiment uitgebreid met allerlei zoete tussendoortjes die op de toonbank staan. Waar deze persoon normaal misschien alleen z’n Latte zou bestellen voor €3, neemt hij er nu misschien ook wel een chocolade croissant bij ter waarde van €2, zodat hij de volgende keer z’n koffie gratis krijgt. De vaste gast voelt zich positief beloond voor zijn loyaliteit aan jou, en jij hebt net je verkoop verdubbeld: win-win!
Meer tips om gasten vaker terug te laten komen?
6 manieren om klantenbinding te boosten
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.