Mensen kopen online, zowel bij Business-to-Business (B2B) als Business-to-Consumer (B2C). Het ultieme doel bij beide markten: iemand verleiden om een aankoop te doen en om bovendien nog eens terug te laten komen voor een volgende bestelling. Op sommige punten kun je een B2C webshop prima inzetten voor B2B doeleinden. Maar om echt succesvol te zijn, vraagt een B2B webshop om een andere aanpak en andere functionaliteiten.
Ontdek vier belangrijke functionaliteiten voor het creëren van een succesvolle B2B webshop in Lightspeed en hoe deze functionaliteiten idealiter ingezet kunnen worden.
B2B e-commerce vs B2C e-commerce
Laten we bij het begin beginnen: B2B en B2C bedienen twee verschillende doelgroepen. Bij B2B bestaat de primaire doelgroep uit bedrijven, terwijl bij B2C de primaire doelgroep particulieren betreft. Vaak spelen er bij bedrijven meerdere belangen en wordt de beslissing tot een aankoop door meerdere personen gemaakt. In tegenstelling, bij B2C koopt de klant voor zichzelf en is er vaak sprake van een impulsaankoop. Ook wordt er bij B2C over het algemeen kleine orders geplaatst, terwijl bij B2B, naast kleine orders, ook hele grote orders geplaatst worden. Ook herhaalaankopen zijn bij B2B niet ongebruikelijk.
Op basis van deze verschillen wordt meteen al duidelijk dat een B2B webshop er anders uit hoort te zien in vergelijking met B2C webshop. Bij B2B ligt de nadruk met name op het gemakkelijk bestellen van de juiste producten. Om dit te bereiken is het wenselijk om na te denken over de onderstaande functionaliteiten.
1. Succesvolle B2B webshops: denken na over verschillende prijsweergaven
Prijzen zichtbaar maken voor of na het inloggen? Klantspecifieke prijzen? Staffelkortingen?
Heb jij wel eens over de bovenstaande dingen nagedacht hoe dit optimaal inzetbaar is voor jouw doelgroep? Het is goed om na te denken wat jouw doelgroep, of specifieker; een individuele klant, verwacht en hier vervolgens de webshop op aan te sluiten. Als het gaat over prijzen, kun je over de volgende dingen nadenken.
- Prijsweergaven. Een groot verschil tussen B2B en B2C is de weergave van prijzen. Je kunt ervoor kiezen om alleen prijzen af te schermen en pas na inloggen prijzen zichtbaar maken. Of je kunt de hele webshop afschermen middels een inlogscherm. Vaak is het bij B2B gewenst dat pas na inloggen prijzen zichtbaar worden. Ga voor jezelf na of jij direct prijzen wilt tonen op jouw B2B shop, of pas na inloggen.
- Prijzen op maat. B2B verkopers hebben vaak te maken met verschillende leveranciers, partners en regio’s. Het is gewenst om voor elk klantsegment aangepaste prijzen te hebben. Hierdoor is het in webshops van belang dat klanten prijzen op maat kunnen zien. In dit geval is het handig dat prijzen pas zichtbaar worden na het inloggen in het klantenportaal. De inzet van deze functionaliteit is belangrijk binnen B2B shops.
- Staffelkortingen. Bij B2B webshops is het gebruikelijk dat er grote bestellingen worden geplaatst. Na inloggen van klanten is het gewenst om staffelprijzen te gebruiken. Deze functionaliteit is belangrijk om in te zetten bij een B2B webshop voor verschillende producten. Dit stimuleert tot een grotere aankoop!
2. Succesvolle B2B webshops: bieden krachtige product vindbaarheid
Een succesvolle B2B shop draait om de eenvoud waarmee klanten het gewenste product kunnen vinden. Logische navigatie en gemakkelijke zoek navigatie zijn daarom belangrijke functionaliteiten. Goede product vindbaarheid verbetert de user experience die leidt tot meer omzet. Slechte product vindbaarheid leidt tot frustratie, wat vervolgens leidt tot een hoger bounce percentage.
Maar wat is nou een goede vindbaarheid voor een product? Een goed uitgangspunt is dat de klant het gewenste product binnen vier (zoek)acties vindt. Er zijn verschillende manieren om producten beter vindbaar te maken:
- Navigatie. Een goede navigatie (lees; structuur van je webshop) is belangrijk om klanten snel bij het gewenste product te brengen.
- Probeer een menu altijd op bekende locaties in jouw webshop te plaatsen. Gebruikers brengen tijd door op verschillende webshops waarbij ze verwachten (door opbouw van een associatief netwerk) dat bepaalde elementen vindbaar zijn op de plekken waar ze het eerder gezien hebben, zoals bijvoorbeeld de navigatie. In de sociale wetenschappen refereert dit aan de priming theorie.
- Beperk de hiërarchie in je navigatie tot maximaal vier niveaus. Meer dan vier niveaus maakt het al snel te complex en onoverzichtelijk.
- Kies voor begrijpbare categorienamen. Vaak worden er vaktermen gebruikt die niet iedereen begrijpt.
- Slimme zoekbalk. Hiermee wordt een zoekbalk bedoeld die met de gebruiker meedenkt. Laat een zoekbalk na het typen van drie karakters zoekvoorspellingen ophalen. Voor B2B webshops is het handig dat een zoekbalk producten kan sorteren aan de hand van:
- Producttitel
- Categorie
- Merken
- Breadcrumbs. Zichtbare breadcrumbs maakt het voor bezoekers makkelijker om te achterhalen waar zij zich op de webshop bevinden.
3. Succesvolle B2B webshops: hebben een gemakkelijk bestelproces
In de essentie hebben klanten van B2B webshops vaak weinig tijd en willen graag zo snel mogelijk (grote) bestellingen kunnen plaatsen. Het loont daarom om in jouw webshop na te denken hoe het bestelproces zo soepel en snel mogelijk kan verlopen, ook als er grote orders geplaatst worden. Wij helpen je graag een handje op weg door de volgende manieren in acht te nemen:
- Inzet van bulkacties. De praktijk leert dat dit nog onvoldoende ingezet wordt. Maar wat zijn bulkacties? Wij leggen dit uit aan de hand van een voorbeeld:
Stel, jij verkoopt op jouw webshop kantoorartikelen. Een klant bezoekt jouw webshop en wil graag 100 dezelfde pennen bestellen, maar in verschillende kleuren. 60 blauw, 5 rood en 35 in het zwart. De klant zoek het gewenste product, typt bij blauw 60, bij rood 5 en zwart 35. Vervolgens gooit hij alles in de winkelwagen en de bulkactie is voltooid! Zie ook het onderstaande voorbeeld.
Door een bulkactie kunnen grote aantallen simpel met één druk op de knop besteld worden in alle varianten die beschikbaar zijn voor dat product. Producten kunnen op deze manier snel in de winkelwagen gegooid worden, zonder continu te switchen tussen winkelwagenpagina en productpagina. Kortom, een functionaliteit van toegevoegde waarde! - Quickview. Een quickview maakt het mogelijk om op de overzichtspagina met artikelen snel meer informatie te zien over een bepaald product. Vaak verschijnt er een pop up die meer afbeeldingen en informatie laat zien. Hierbij is het ook mogelijk om direct het gewenste variant in de winkelwagen te plaatsen.
- Klantportaal. Voor herhaalaankopen is een goed ingerichte klantportaal essentieel. Vaak maken meerdere personen binnen hetzelfde bedrijf gebruik van het portaal. Zorg ervoor dat jouw klantenportaal gebruiksvriendelijk is en afgestemd op de wensen van jouw B2B klanten.
4. Succesvolle B2B webshops: zijn mobielvriendelijk
Wie denkt dat B2B klanten alleen via desktop bestellen, heeft het mis! Uit cijfers blijkt dat al 30% van de B2B klanten aankopen doet via mobiel. De verwachting is dat dit cijfer de komende jaren alleen maar verder zal stijgen. Kortom, mobiele apparaten spelen al een prominente rol in de buyer journey van B2B klanten. Zorg er dan ook voor dat jouw webshop geoptimaliseerd is voor mobiel. In de kern hebben mobielvriendelijke B2B shops een strak, modern, simpel en overzichtelijk design. Daarbij is een logische lay-out van belang en logische functies die relevant zijn voor mobiel. Wanneer webshops niet aan de mobiele verwachtingen voldoen, verliezen hun potentiële bezoekers die hoogstwaarschijnlijk bij concurrenten gaan shoppen die het op mobiel beter voor elkaar hebben.
Samengevat zijn belangrijke functionaliteiten om rekening mee te houden:
- Manier van prijsweergaven
- Krachtige product vindbaarheid
- Eenvoudig bestelproces
- Mobielvriendelijkheid
Wanneer jij nadenkt over deze features en deze goed weet in te zetten, dan draagt dit zeker weten bij aan een betere aankoopervaring voor jouw bezoekers!
B2B Pro
Veel van de bovenstaande punten kunnen bereikt worden door het gebruik van het juiste thema. Daarom presenteert InStijl Media met trots het thema B2B Pro. Je kunt hier als ondernemer kiezen of prijzen gelijk zichtbaar worden of pas na inloggen. Ook bulkorders zijn op een gemakkelijke manier in het thema geïntegreerd. Ook goed om te weten, de app Advanced Product Pricing werkt goed in combinatie met B2B Pro. Zo kun je gemakkelijk afwijkende prijzen per klant, klantgroep of land tonen. Kortom, wensen specifiek gericht op B2B shops zijn verwerkt in dit strakke en sfeervolle thema voor de grootverkopers. Met de vertrouwde gebruikerservaring zorgt dit thema voor een gemakkelijk, overzichtelijk en een snel aankoopproces. Wees je concurrenten een stapje voor met het B2B Pro thema!
Dus, heb jij of wil jij een B2B webshop? Kijk dan eens naar het B2B Pro thema van InStijl Media.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.