Vandaag is Internationale vrouwendag! Het perfecte moment om een paar ambitieuze en inspirerende vrouwen binnen Lightspeed in het zonnetje te zetten. Christina Kim, Sjeel Koster, Merel Dalhuisen en Manouk Draisma hebben ieder een belangrijke positie in binnen Lightspeed en hun expertise is essentieel voor de ontwikkeling en groei van het bedrijf.
Sjeel Koster — Marketing Manager EMEA
Sjeel begon als stagiair bij SEOshop, dat in 2015 werd overgenomen door Lightspeed. Na een tijd allround marketeer te zijn geweest ontwikkelde ze zich tot event marketeer en vervolgens project manager. Daarna heeft ze 8 maanden een uitstap gemaakt naar sales, maar besloot dat haar hart toch bij marketing lag. Na de overname door Lightspeed werd ze Marketing Manager voor de Benelux, en een jaar later werd ze manager voor de gehele EMEA regio.
In haar huidige rol heeft ze 12 werknemers onder zich. Ze is verantwoordelijk voor de Europese marketingstrategie, werkt creatieve concepten uit, en houdt zich bezig met partnerships.
Mijn definitie van een succesvolle Marketing Manager is…
Iemand die haar team op de best mogelijke manier ondersteunt. Je moet altijd open blijven staan voor feedback, en jezelf blijven verbeteren. Lightspeed hangt succes vaak op aan nummers, maar voor mij staat een gemeend compliment ook voor succes.
Ik ben het meest trots op…
Het team zoals het nu staat. En mijn eigen groei van stagiair naar Marketing Manager. Daarnaast ben ik ook trots op de creatieve concepten die we hebben ontwikkeld: Data Meets Hospitality, Lightspeed Connect, de verschillende pop-ups en de Meet The Chef-campagne.
Mijn favoriete zakelijke boek/podcast/bron is…
Het boek ‘Leaders Eat Last’ van Simon Sinek.
Mijn grootste inspiratie is…
Simon Sinek. Hij begrijpt wat écht leiderschap inhoudt.
Iedere dag begint voor mij met…
…een positieve gedachte.
De grootste uitdaging in mijn rol is…
Marketing kent zoveel verschillende elementen, en weinig vakgebieden zijn zo snel veranderd in de afgelopen 10 jaar als marketing. Het blijft dan ook een uitdaging om de juiste mensen met de juiste skill set te vinden.
Ik help andere vrouwen verder door…
De juiste feedback te geven en te coachen. Daarnaast help ik ze om verder te groeien binnen het bedrijf.
Mijn advies aan vrouwen die aan het begin van hun carrière staan is…
Wat mensen ook zeggen: geloof in jezelf. Als iemand je vertelt dat je iets niet moet doen – doe het.
Meer verhalen lezen van succesvolle vrouwen?
Ontdek onze 5 retail powervrouwen
Christina Kim — UX Product Designer
Nadat ze afgestudeerd was in de psychologie, verhuisde Christina naar het buitenland om na te denken over wat ze écht wilde doen. Drie jaar geleden vond ze haar roeping: product design. Ze werkte eerst als product designer in Toronto, en werkt sinds een paar maanden bij Lightspeed.
Bij Lightspeed is Christina verantwoordelijk voor de Lightspeed eCommerce User Experience (UX). Haar taak is om de behoeften van de gebruikers te begrijpen en gebaseerd daarop een intuïtieve ervaring te ontwerpen. Zo kunnen deze ondernemers hun bedrijf verder ontwikkelen online.
Mijn definitie van een succesvolle Product Designer is…
Iemand die op zoek gaat naar de beste oplossing voor zowel de gebruiker als het bedrijf. Zeker bij Lightspeed wordt mijn succes bepaald door hoe onafhankelijk en efficiënt de gebruiker kan functioneren met ons product.
Ik ben het meest trots op…
Hoe zelfverzekerd ik nu ben als designer. Vanaf dag één hebben m’n collega’s bij Lightspeed m’n vak gerespecteerd en mij het vertrouwen gegeven om initiatief te nemen. Ze hebben mij de ruimte gegeven om te werken aan m’n leiderschapskwaliteiten, en mede daardoor kan ik nu trots zijn op mijn krachtige design stijl.
Mijn favoriete zakelijke boek/podcast/bron is…
Ik zit in een women-only Slack groep met de naam ‘Ladies Get Paid’. Dit is een veilige omgeving waar we het kunnen hebben over onderwerpen waar we zakelijk tegenaan lopen, zoals onderhandelingen. Maar ook succesverhalen worden gevierd! Het is belangrijk voor mij om contact te hebben met andere vrouwen, aangezien mijn carrière zich voornamelijk afspeelt in een door mannen gedomineerde industrie.
Mijn grootste inspiratie is…
Julie Zhou. Zij is de Vice President van product design bij Facebook, en post regelmatig haar antwoorden op vragen van designers. Dit kunnen technische vragen zijn, maar mijn persoonlijke favorieten gaan over hoe je je soft skills verder ontwikkelt. Ze is een open boek als het aankomt op haar (toenmalige) onzekerheden, en geeft je direct bruikbaar advies over het tackelen van werkgerelateerde issues.
Iedere dag begint voor mij met…
Ik begin met een kop zwarte koffie en lees artikelen uit m’n favoriete kranten terug. Zo voel ik me ook buiten m’n werk om verbonden met de wereld van design, en kan ik inspiratie opdoen bij andere designers.
De grootste uitdaging in mijn rol is…
Het interviewen van onze gebruikers – het is lastig om ze aan de telefoon te krijgen omdat ze zo druk zijn. Maar zodra ik ze eenmaal aan de lijn heb, leer ik zo veel over hun verantwoordelijkheden en wat hun knelpunten zijn. Deze informatie kan ik vervolgens gebruiken om ons product te verbeteren.
Ik help andere vrouwen verder door…
Ze een platform aan te bieden waarop ze hun visie kunnen delen. Ik ontmoet veel emotioneel intelligente vrouwen die bescheiden zijn, goed kunnen luisteren en over veel zelfreflectie beschikken. Hoewel dit stuk voor stuk waardevolle eigenschappen zijn, bewonder ik ook die vrouwen die zeggen waar ze voor staan, initiatief nemen, en niet bang zijn om daarvoor veroordeeld te worden. Dit is een skill die je kunt leren, dus ik help vrouwen graag om voor zichzelf op te komen door ervoor te zorgen dat iedereen de kans krijgt om hun gedachten te delen.
Mijn advies aan vrouwen die aan het begin van hun carrière staan is…
Ze hebben je aangenomen omdat je iets toevoegt aan het bedrijf – los van je ervaring. Wees je daarom bewust van je waarde en communiceer deze met zelfvertrouwen. Durf fouten te maken, maar ook om hulp te vragen. Groei volgt dan vanzelf.
Merel Dalhuisen — Event Manager EMEA
Merel studeerde aan La Sorbonne, Parijs, waar ze haar master Communicatiewetenschappen behaalde. Ze begon als Public Relations Manager en volgde later een opleiding in Project Management. In 2015 begon ze bij Lightspeed als evenementencoördinator, sinds 2016 is ze Event Manager voor heel Europa.
Ze is verantwoordelijk voor het produceren van evenementen in alle Europese landen. Dit gaat om beurzen, public relations evenementen, conferenties, lokale evenementen, partner evenementen, maar ook Lightspeed’s flagship events zoals Lightspeed Connect en Data Meets Hospitality.
Mijn definitie van een succesvolle Event Manager is…
Iemand die altijd het overzicht houdt, verschillende projecten tegelijk kan managen binnen de gezette deadlines, en ondertussen het primaire belang van het bedrijf niet uit het oog verliest. Je moet je niet laten overweldigen door stress en daardoor details vergeten, maar in plaats daarvan altijd het grotere geheel en het uiteindelijke doel voor je blijven zien: het groeien en verbeteren van Lightspeed.
Ik ben het meest trots op…
De dingen die ik hier bij Lightspeed heb opgezet. We hebben een 3-daags pop-up restaurant neergezet op het Leidseplein, een nieuw flagship event – Data Meets Hospitality – leven ingeblazen, en over het algemeen zijn alle events van een constante, hoge kwaliteit. Of we nou een klein of groot team hebben staan.
Mijn favoriete zakelijke boek/podcast/bron is…
Excel spreadsheets! Mijn ideale programma zou al mijn deadlines uit alle verschillende projectplanningen halen en die weer samenvoegen in één aparte sheet, maar tot die tijd voldoet Excel meer dan prima.
Mijn grootste inspiratie is…
Ik heb niet echt een persoon als inspiratiebron. Wel kijk ik altijd naar de Cannes Lions cases voor nieuwe inspiratie. Wat mij inspireert in mijn dagelijkse werkzaamheden is het tot leven zien komen van je harde werk en te zien hoe mensen erop reageren.
Iedere dag begint voor mij met…
Ik neem ‘s ochtends graag m’n tijd om te douchen en me aan te kleden. Zo voel ik me iedere dag alsof ik de hele wereld aan kan.
De grootste uitdaging in mijn rol is…
Het managen van zoveel projecten tegelijkertijd zonder detail uit het oog te verliezen, ook al sta je onder druk van deadlines, en het aantrekken van nieuwe leads naar onze events.
Ik help andere vrouwen verder door…
Ze nuttige feedback te geven, en altijd kansen te bieden om verder te groeien en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen projecten.
Mijn advies aan vrouwen die aan het begin van hun carrière staan is…
Laat je niet tegenhouden door iets waarvan je denkt dat je het niet kunt; doe het gewoon.
Manouk Draisma — Customer Success & Support Manager
In 2014 begon Manouk haar carrière als Junior Accountmanager bij SEOshop. Binnen dit bedrijf groeide ze binnen een jaar door naar teamlead van het Salesteam. Met de komst van Lightspeed veranderde het verkoopproces snel, en met een groeiend klantenbestand moest ook de klantenservice verbeterd worden. Ze nam de uitdaging aan om het klantenserviceteam in Amsterdam te leiden – toen bestaand uit 7 personen. Nu telt het team 22 mensen, verdeeld over Gent en Amsterdam, en wordt het gezien als één van de beste klantenservices in Nederland.
Hiernaast is ze sinds een aantal maanden ook verantwoordelijk voor het Customer Success-team, dat uit vier managers en zeven productspecialisten bestaat. Een nieuwe uitdaging in de weg naar de optimale Customer Journey.
Wat omvat je rol vandaag de dag?
Het verder uitbouwen van een fantastisch team wat met onze klanten omgaat, en het met ons kan delen iedere keer als een klant hen vertelt: “Wauw, dat was geweldig!” Het uitvoeren van een strategie hoe het team zo efficiënt mogelijk onze klanten succesvoller kan maken en tevreden kan houden.
Mijn definitie van een succesvolle Customer Success & Support Manager is…
Iemand die het team kan overtuigen, motiveren, aanmoedigen en inspireren om succesvolle en productieve acties te ondernemen, en iedere dag met een lach en vol energie naar kantoor te komen om onze klanten te helpen, succesvoller te maken en nieuwe kennis bij te brengen.
Ik ben het meest trots op…
Hoe Lightspeed gegroeid is als bedrijf. Ooit waren we een start-up, nu zijn we een volwassen bedrijf met steeds meer aandacht voor onze klanten en service. Als gevolg hiervan kan het fantastische support en succes team steeds meer laten zien hoe belangrijk hun werk is.
Mijn favoriete zakelijke boek/podcast/bron is…
Instaread
Iedere dag begint voor mij met…
Rustig opstarten met m’n krant en een kop koffie. Vervolgens fiets ik naar kantoor, waarbij ik me altijd heel bewust probeer te zijn van de fietstocht en de stad.
De grootste uitdaging in mijn rol is…
Tevens ook hetgeen wat ik het leukste vind om te doen: de talenten in mijn team naar een hoger niveau brengen, en te identificeren wat hun droom-carrière is. Ik bied ze graag een mogelijkheid om de droom die zij hebben te bereiken door middel van een volgende stap in hun carrière. Dit betekent soms ook dat ze overstappen naar een ander team, en op die manier een nog grotere toevoeging zijn binnen Support en Success.
Ik help andere vrouwen verder door…
Eerlijk en direct te zijn, en ze een mogelijkheid te geven om door te groeien.
Mijn advies aan vrouwen die aan het begin van hun carrière staan is…
Maak je niet zo druk over wat anderen van je denken. Baseer jouw pad niet op wat je denkt dat anderen van jou verwachten. Ik geloof dat het belangrijk is om zelf controle te houden over je professionele loopbaan door duidelijk te zijn over wat jij wilt, en dat ook na te jagen. Sta open voor nieuwe kansen, en als je zelf een idee hebt: ga er dan voor.
Wil jij in de voetsporen treden van deze inspirerende vrouwen?
Word deel van Lightspeed
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.