Een online verlanglijst is niet alleen handig voor klanten, maar ook voor jou als ondernemer. Websitebezoekers kunnen naar hartenlust hun favoriete producten opslaan, terwijl jij relevante data verzamelt die je kunt gebruiken om je omzet te verhogen. Er zitten vier voordelen aan het hebben van een online verlanglijst in je webshop:
1. Betere navigatie = meer sales
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ongeveer 75% van de klanten hun winkelwagentje achterlaten zonder af te rekenen. Een van de redenen hiervoor is slechte navigatie in de webshop. Websitebezoekers weten de betaalpagina niet snel genoeg te vinden of kunnen niet makkelijk navigeren van het ene product naar het andere. De producten die al in het winkelwagentje zitten gaan daardoor verloren.
Met een verlanglijst zien klanten hun favoriete producten in één overzicht. Willen ze er nog over nadenken? Dan kunnen ze later terugkomen en de verlanglijst in hun persoonlijke account terugvinden. De kans is groter dat ze deze keer wel afrekenen.
2. Weet wat je klanten wensen
Wat klanten kopen en wat klanten willen zijn twee verschillende dingen. Natuurlijk is het belangrijk dat er omzet gedraaid wordt, maar de verlanglijst is ook een manier die je kunt gebruiken om uiteindelijk de omzet te verhogen.
Een belangrijke factor waarom mensen niet direct tot kopen overgaan is de prijs. Voor luxe producten hebben klanten meer bedenktijd nodig. Daarnaast kan het product ook te duur zijn. Dit komt naar voren als het product veel in verlanglijsten wordt opgeslagen, maar niet wordt gekocht. Door de prijs aan te passen kun je zien of dat een positief effect op je verkoop heeft.
3. Personaliseer je marketing
Een verlanglijstje geeft informatie over klantbehoefte, wat weer relevant is voor je marketing. Door klanten persoonlijk te benaderen met de producten waar zij geïnteresseerd in zijn zullen ze zich meer gehoord voelen en eerder geneigd zijn om het product te kopen. Je kunt bijvoorbeeld via een e-mail korting geven op het product dat iemand in zijn verlanglijst heeft staan, of laten weten dat het product bijna uitverkocht is. Ook een herinneringsmail laat de klant nogmaals denken aan de producten. Al deze dingen dragen bij aan een hogere omzet.
Naast online marketing is het ook mogelijk om een verlanglijst te gebruiken in je directe communicatie. Doordat deze gelinkt is aan een persoonlijk account kun je een klant in de winkel of aan de telefoon nog een keer wijzen op de producten uit zijn verlanglijstje.
4. Houd je voorraad up-to-date
Een online verlanglijst zorgt ervoor dat je je voorraad beter op peil houdt en sneller anticipeert. Door beter naar de behoefte van je klanten te kijken zie je snel welke producten nog op voorraad zijn, niet meer op voorraad zijn of bijna niet meer op voorraad zijn. Als er veel producten opgeslagen worden die bijna niet meer op voorraad zijn, kun je deze eventueel opnieuw bestellen. Zo hoef je nooit mensen teleur te stellen.
Haal alles uit de verlanglijst met Lightspeed eCom
Met een eCom website van Lightspeed hebben jouw klanten de mogelijkheid om een verlanglijstje te maken. Als ondernemer kun jij vervolgens gebruik maken van alle data die daaruit voortvloeit.
Ga naar Marketing > Wish Lists, om inzichten te krijgen in de favoriete producten van je klanten en aan de hand daarvan doelgerichte acties op te zetten.
Dit kun jij als ondernemer met de wish list:
- Bijhouden hoeveel verlanglijstjes er zijn en de meest populaire producten inzien
- Actuele voorraad bijhouden van de producten op mensen hun verlanglijst
- Recente activiteiten van verlanglijstjes bekijken
- Verlanglijsten van klanten inzien
- Data reports exporteren om doelgerichte acties op te zetten
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.