Online marketplaces als Amazon, Bol, Fonq en Storesquare hebben een enorm bereik. Hun bereik is zodanig groot, dat steeds meer consumenten de zoektocht naar een product beginnen op deze marktplaatsen. Veel (online) ondernemers zien dan ook de kansen die zo’n extra afzetkanaal met zich meebrengt. Het aanbieden van producten op online marktplaatsen – naast je eigen webshop – is dan ook vaak een logische stap.
Om goed voorbereid aan de slag te gaan en succesvol te verkopen via marketplaces, hebben we vijf stappen voor je uitgewerkt:
1. Zorg voor een goede basis
Voordat je gaat verkopen via online marketplaces is het aan te raden om de volgende zaken geregeld te hebben:
- Je webshop is goed ingericht en gevuld: Zorg voor volledige content en EAN codes. Dit systeem vormt de basis van je verkopen
- Je logistiek is goed geregeld: Je kunt track & trace codes genereren, hebt een soepel pickproces en je fulfilment is geregeld;
- Je administratie is op orde: je kunt je webshop verkopen makkelijk aan je administratie koppelen.
Leer meer over het ideale applicatielandschap voor verkoop via marketplaces
Download de gratis whitepaper
2. Zorg dat jouw producten opvallen
Dit klinkt ‘makkelijker gezegd dan gedaan’. Toch kun je hier zelf aan bijdragen:
- Veel producten die worden aangeboden op marketplaces zijn commodity producten, waarbij het stunten met prijzen heel normaal is. Wil jij je onderscheiden én een goede marge behouden? Kies er dan voor om alleen unieke producten (private label) aan te bieden via de online marketplaces.
- Kies bewust op welke marketplace(s) je jouw producten wilt verkopen. Verdiep je in de marketplace, kijk wat er reeds aangeboden wordt en bepaal of jouw product hier goed bij aansluit. De juiste producten op de juiste plaats verhoogt het vertrouwen van de consumenten, en daarmee de kans op een aankoop.
- Stimuleer marktplaatsen als Amazon, Bol en VidaXL om jouw producten te tonen in het koopblok. Op het moment dat je hierin staat wordt het artikel bij jou gekocht als men klikt op ‘in winkelwagen’. Je kunt dit beïnvloeden door ervoor te zorgen dat een aantal variabelen optimaal zijn, zoals je zekerheid van levering, levertijd, prijs en serviceniveau.
- Zorg waar mogelijk voor een goede vindbaarheid door unieke en SEO geoptimaliseerde teksten. Dit kan goed bij kanalen waar niet gewerkt wordt met een koopblok, zoals bijvoorbeeld Beslist, Homedeco en Fruugo. Bij marketplaces waar wél gewerkt wordt met een koopblok, wordt in principe alleen jouw data overgenomen als je de eerste bent die een bepaald product aanbiedt.
3. Hou rekening met commissies
Voor niets gaat de zon op, en dat geldt ook voor marketplace-verkoop. Je betaalt over ieder verkocht product een commissie/bemiddelingsbijdrage aan de online marketplace. Logisch, want deze online winkel verricht veel werk voor jou.
Maar let op de hoogte van deze commissie. Die kan oplopen tot 20% en is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals het type product dat je verkoopt en de hoogte van de prijs. Ook betaal je vaak niet alleen een bepaald percentage commissie, maar ook nog een basisbedrag van één of een paar euro per product.
Je hebt als verkoper weinig invloed op de hoogte van de commissie, maar het is wel van belang om hier van tevoren onderzoek naar te doen. Vervolgens kun je bepalen welke producten je aan gaat bieden via de marketplace, en welk prijsbeleid hierbij past. Zorg voor een goede balans tussen kosten en opbrengsten. Je wilt er tenslotte wel op verdienen!
4. Automatiseer je verkoop
In het begin kun je de verkopen via marketplaces nog goed bijhouden in het klantportaal van de marketplace. Hier kun je alle producten uploaden en variabelen aanpassen. Maar naarmate je verkopen toenemen of je via meerdere marketplaces wilt gaan verkopen, zul je merken dat het een behoorlijke hoeveelheid tijd kost om dit allemaal bij te houden.
De ervaring leert dat je hier al snel 30 tot 40 uur per maand mee bezig bent. Een snelle berekening op basis van uurloon maakt duidelijk dat je honderden euro’s kunt besparen als je gaat automatiseren.
Het automatiseren van het verkopen via online marketplaces scheelt je veel tijd, moeite én kosten. Daarnaast is het fijn om een vraagbaak te hebben waar je terecht kunt met onduidelijkheden en die je verder op weg helpt. Werk daarom samen met een specialist die jou – zowel in het begin van het traject als na verloop van tijd – goed kan helpen met je vragen.
- De volgende processen kun je makkelijk automatiseren:
- Het insturen van productdata;
- Orders importeren en zendingen (track & trace) terugkoppelen;
- Continu synchroniseren van voorraden en (eventueel bewerkte) prijzen;
- Het switchen van voorraadinformatie van fulfilment via Bol of Blokker (zodra de voorraad daar 0 is) naar eigen voorraad;
- Het automatisch aanpassen van prijzen, op basis van ingestelde regels;
- Het insturen van XML feeds.
5. Blijf je kanalen overwegen
Als je tot deze stap bent gekomen, ben je al goed wegwijs in de wereld van verkopen via online marketplaces. Maar het houdt hier niet op.
Wil je je verkopen blijven stimuleren en optimaliseren? Dan zul je geregeld de kanalen die je gekozen hebt moeten heroverwegen. Kijk naar de omzet die je behaalt per kanaal en de nieuwe mogelijkheden die er zijn; zowel qua aanbod en features van marketplaces, als van je automatiseerder en webshop platform.
Blijf alert en blijf zoeken naar mogelijkheden die jouw business ten goede komen. Omring je met de juiste partners om je verder te ontwikkelen en efficiënter te werken. Zet deze stap iedere 6 maanden in je agenda – het zal in je voordeel werken!
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.