Referral marketing, ook wel refer-a-friend marketing genoemd, is een manier om bestaande klanten nieuwe klanten te laten werven, eventueel in ruil voor een beloning. Referral marketing zorgt voor positieve mond-tot-mond reclame. Dit leidt tot meer bezoekers, een verbeterde merk reputatie en een hogere omzet in je webwinkel.
In dit artikel vind je 5 tips die bijdragen aan een succesvolle referral campagne. Bovendien vind je een leuke actie onderaan deze blogpost.
1. Kies de juiste doelgroep
In referral marketing maak je onderscheid tussen de volgende groepen:
- Klanten: dit zijn personen die in jouw webwinkel hebben gekocht.
- Vrienden: dit zijn vrienden van jouw klanten. Ze hebben nog niet eerder in je webwinkel gekocht.
- Advocates: dit zijn personen die in jouw webwinkel hebben gekocht en deelnemen aan je referral campagne.
- Ambassadeurs: dit zijn personen die in jouw webwinkel hebben gekocht, deelnemen aan je referral campagne en 1 of meerdere vrienden hebben aangebracht die een aankoop hebben gedaan in jouw webshop.
Het is belangrijk dat jouw klanten gaan fungeren als ambassadeur voor jouw webwinkel.
Voor een maximale Return On Investment (ROI) is het belangrijk om de juiste klantengroep uit te nodigen om deel te nemen aan je referral campagne. Heb je bijvoorbeeld meerdere talen actief in je webwinkel, kies er dan voor om je campagne meertalig op te zetten. Een e-mail in een taal die niet overeenkomt met de taal van de ontvanger heeft een veel lagere open rate dan een email die wel overeenkomst met de taal van de ontvanger.
Afhankelijk van de marges op je producten, kun je er tevens voor kiezen om een selectie te maken op basis van orderwaarde. Zo kun je enkel klanten uitnodigen die voor meer dan € x hebben besteed in je webwinkel, of een gemiddeld orderbedrag hebben van € x of hoger.
2. Kies de juiste beloningen
Beloning voor jouw klant
Bang om jouw tevreden klant proactief te benaderen voor een aanbeveling? Uit onderzoek van Referly blijkt dat ruim 85% van de klanten bereid is een aanbeveling te willen doen. Mond-tot-mond reclame is veruit de beste reclame voor je webwinkel. Een tevreden klant wekt simpelweg meer vertrouwen dan een advertentie. Om jouw klant daadwerkelijk een goed woordje te laten doen, zul je de juiste beloning moeten bepalen.
Je kunt, voor elke nieuwe klant die jouw huidige klant aandraagt, een kortingscode aanbieden op de volgende aankoop. Hiermee zorg je ervoor dat jouw klant zelf nieuwe klanten gaat binnenhalen en bovendien zelf een nieuwe order plaatst. De hoogte van je kortingscode bepaal je op basis van de prijs van je assortiment en de daarbij horende marges.
Heb je reeds loyale klanten en ben je ervan overtuigd dat zij een goed woordje voor je doen zonder dat ze hier iets voor terug hoeven te krijgen? Je bent natuurlijk niet verplicht om een kortingscode weg te geven.
Beloning voor de vrienden van jouw klant
Natuurlijk kun je ook de vrienden van je klant belonen voor hun eerste aankoop. Een korting op de eerste aankoop zal mensen eerder aanzetten om een aankoop te doen in jouw webshop. Zodra de vriend eenmaal klant is geworden, zal hij automatisch deelnemen aan je referral campagne en uitgenodigd worden om nieuwe klanten aan te dragen.
3. Kies de juiste timing
Jouw klant ontvangt zeer waarschijnlijk meerdere e-mails vanuit jouw webwinkel. Waarschijnlijk krijgt hij een orderbevestiging toegestuurd per e-mail, net als een factuur en een uitnodiging om de aankoop te beoordelen. En jij bent vast niet de enige die e-mails verstuurt.
Goede timing is daarom essentieel. Jouw klant dient op het juiste moment zijn referral uitnodiging te ontvangen en te besluiten om deel te gaan nemen aan je campagne. Zijn vrienden zullen tenslotte een aankoop moeten gaan doen in jouw webwinkel.
Configureer het juiste moment voor het uitsturen van je referral uitnodiging in je referral campagne. Je kunt ervoor kiezen om de uitnodiging bijvoorbeeld 5 dagen (120 uur) nadat jouw klant zijn aankoop heeft geplaatst automatisch te laten versturen.
- Laat je referral uitnodiging automatisch versturen door je referral marketing software. Kijk daarbij naar het tijdstip dat de order is geplaatst. Heeft jouw klant om 21.00 een bestelling geplaatst in jouw webwinkel? Dan is de kans groot dat hij om 21.00u klaar zit achter zijn computer om jouw uitnodiging te ontvangen.
- Wacht een paar dagen. Jouw klant moet tenslotte het product nog ontvangen en beoordelen. Het zou zonde zijn als er overlap plaatsvindt met andere transactionele emails.
- Jouw klant heeft zijn product inmiddels ontvangen en is razend enthousiast. Hij wil zijn positieve ervaring graag met zijn vrienden delen. Maar al het nieuwe gaat eraf, ook van jouw producten.
- Stuur een reminder. Heeft jouw klant geen actie ondernomen of jouw e-mail gemist? Laat jouw referral marketing software dan automatisch een herinnering versturen.
4. Spreek aan!
Een beloning voor jouw klant is meegenomen. Maar nog veel belangrijker is de gunfactor. Ontevreden klanten zullen tenslotte nooit een positief woordje voor jouw webshop gaan doen bij vrienden, ook niet als ze hiervoor worden beloond.
Naast een perfecte shopping experience en uitstekende service, dien je ervoor te zorgen dat je de boodschap in je referral uitnodiging goed overbrengt. Je hebt tenslotte maar weinig kansen om jouw klant te overtuigen een goed woordje voor jouw webshop te doen.
- Kies het juiste onderwerp – Je dient ervoor te zorgen dat jouw referral uitnodiging geopend en gelezen wordt. Een aansprekend onderwerp zorgt voor een hogere open rate.
- Wees persoonlijk – Spreek jouw klant aan zoals hij aangesproken wil worden. Met je of u, in de juiste taal.
- Wees duidelijk – Jouw klant moet direct weten wat hij moet doen om nieuwe vrienden aan te brengen. Bovendien is het essentieel om te communiceren wat hij hiervoor terug krijgt.
- Gebruik beeld – Een afbeelding zegt meer dan honderd woorden. Laat in 1 afbeelding zien wat jouw klant kan verwachten.
5. Evalueer, monitor en groei
Klaar om te starten? Een referral campagne is nooit af en dient voortdurend te worden geoptimaliseerd voor maximaal resultaat. Om succes te kunnen meten dienen er zogenaamde Key Performance Indicatoren (KPI’s) worden opgesteld.
Belangrijke Key Performance Indicatoren (KPI’s) voor een referral marketing campagne zijn:
- Het aantal verstuurde referral uitnodigingen. – Hoeveel bestaande klanten hebben daadwerkelijk een uitnodiging ontvangen om deel te nemen aan je campagne?
- Het aantal geaccepteerde referral uitnodigingen. – Hoeveel bestaande klanten hebben uiteindelijk de uitnodiging geaccepteerd en nemen deel aan je campagne?
- Gerefereerde klanten. – Hoeveel nieuwe klanten zijn er aangebracht via bestaande klanten?
- Gerefereerde omzet. – Hoeveel nieuwe omzet is er aangebracht via bestaande klanten?
- Referral rate. – Hoeveel % aan nieuwe klanten wordt aangebracht door bestaande klanten?
Door regelmatig je campagne te evalueren en je doelstellingen bij te stellen, kun je meer succes behalen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.