Plezier in het werk is belangrijk. Blije werknemers zijn vrolijker naar de restaurantgasten en zorgen voor een betere customer experience. Het is belangrijk om je personeel iedere dag weer te motiveren zodat ze met plezier naar hun werk gaan. Hoe kun je dit het beste doen? Hier vind je 5 manieren om het personeel optimaal te motiveren!
1. Bedank je personeel voor hun harde werk
Laat je personeel weten dat je blij met ze bent en dat je hun inzet voor de zaak waardeert. Doe dit bijvoorbeeld door een “werknemer van de maand” programma in te voeren. Hiermee motiveer je het personeel om hun werk goed uit te voeren. Het harde werk wordt erkend en beloond. Kondig aan wie de nieuwe werknemer van de maand is geworden en wat ertoe heeft geleid. Zo kan de rest van het team die persoon als voorbeeld nemen. Om mensen nog meer te motiveren voor deze titel kun je hen een cadeau geven: een betaalde dag vrij, een giftset, kleinigheidjes, etc.
Geef je personeel ook af en toe een schouderklopje of complimentje wanneer zij bijvoorbeeld een moeilijke situatie goed hebben aangepakt.
2. Durf feedback te geven
Feedback geven zorgt ervoor dat personeelsleden aan zichzelf kunnen werken en werkzaamheden beter kunnen uitvoeren. Breng deze feedback niet al te negatief. Het is een leermoment voor de werknemer en geen afkraakmoment. De feedback moet het personeel immers motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Met opbouwende kritiek laat je zien dat je het personeel wilt helpen groeien en dat zal erg op prijs gesteld worden!
3. Geef je personeel een stem
Jij kunt feedback geven op het personeel, maar andersom is dit ook van belang. Werknemers vinden het fijn als zij worden betrokken bij beslissingen die invloed hebben op hen. Wanneer je twijfelt over bepaalde veranderingen die je wilt doorvoeren in je zaak, zou je om de mening van je personeel kunnen vragen. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw gerecht introduceert, kun je dit laten proeven door het personeel en om hun mening vragen. Je personeel voelt zich hierdoor meer betrokken bij de zaak. Ze kunnen op deze manier ook beter uitleggen aan gasten hoe een bepaald gerecht smaakt, wat voor ingrediënten erin zitten en betere aanbevelingen doen wanneer gasten daarnaar vragen. Het zou echter kunnen voorkomen dat het personeel de ingrediënten vergeet. Wanneer restaurateurs gebruik maken van Lightspeed Restaurant POS kun het personeel op de iPad waarmee zij bestellingen opnemen, gemakkelijk de ingrediënten van een bepaald gerecht opzoeken.
Meer weten over Lightspeed Restaurant?
Onze experts helpen graag.
4. Duidelijke communicatie is key
Houd af en toe een staff meeting waarin je met het team veranderingen, regels en de stand van zaken bespreekt. Zo ben je transparant, zal het team niet plots verrast worden en verbeter je de communicatie binnen de onderneming. Daarnaast is het ook een moment voor het team om vragen te stellen, hun mening te geven over de gang van zaken in het restaurant en aan te kaarten waar zij het niet mee eens zijn.
5. Zorg voor een echte teamspirit
Organiseer één keer per jaar een teamuitje vol leuke activiteiten. Een eenvoudige manier om het personeel beter te leren kennen en een positieve band op te bouwen. Dit draagt bij aan een goede sfeer op de werkvloer en een betere samenwerking. Met een goede sfeer kun je ervoor zorgen dat je personeel langer voor je blijft werken, voorkom je dat werknemers uit ontevredenheid jouw zaak verlaten en hoef je niet te kampen met personeelstekort.
6. Vier de mijlpalen
Wanneer er iemand jarig is, iemand promotie heeft gemaakt of geslaagd is, dan mag dit best gevierd worden. Geef je werknemer een kleinigheidje of organiseer een gezellige borrel op het werk na sluitingstijd. Het laat zien dat je geeft om je personeel. Zet daarnaast de werknemers in het zonnetje die al langer in dienst zijn. Beloon ze voor hun inzet van de afgelopen jaren.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.