Je stopt als online ondernemer veel werk in het aantrekken van potentiële klanten naar je webshop. Hoe zonde is het om deze webshopbezoekers op het allerlaatste moment weer kwijt te raken? Volgens Baymard verlaat maar liefst tussen de 60% en 80% van de klanten een webshop voordat ze de producten in hun winkelwagentje hebben afgerekend. Binnen eCommerce wordt dit fenomeen een ‘verlaten winkelwagen’ genoemd.
In deze blog duiken we dieper in het onderwerp ‘verlaten winkelwagentjes’: we belichten verschillende oorzaken, en geven tips om verlaten winkelwagentjes te voorkomen en deze in plaats daarvan weer om te zetten in omzet.
- Wat is een verlaten winkelwagen?
- Wat zijn de oorzaken van een verlaten winkelwagen?
- 8 tips om verlaten winkelwagentjes te voorkomen
- Zet verlaten winkelwagentjes om in omzet met retargeting
Wat is een verlaten winkelwagen?
Zodra een klant een product aan zijn online winkelwagentje toevoegt en vervolgens besluit om het product niet af te rekenen en in plaats daarvan de pagina te verlaten, wordt dat een verlaten winkelwagentje genoemd. De hoeveelheid klanten die dit doen wordt vaak weergegeven in een percentage. Hoe hoger dit percentage, hoe meer klanten in de laatste stap van het afrekenproces zijn afgehaakt.
Om erachter te komen hoeveel mensen jouw webshop verlaten zonder de gekozen producten af te rekenen gebruik je Google Analytics. Hier kun je het aantal unieke pageviews van je winkelwagenpagina vergelijken met het aantal unieke pageviews van je afrekenpagina.
Wat zijn de oorzaken van een verlaten winkelwagen?
Gemiddeld verlaat dus maar liefst 7 op de 10 klanten een webshop zonder zijn producten af te rekenen. Maar waarom eigenlijk? Dit zijn de veel genoemde redenen waarom klanten hun aankoop niet afronden:
- De klant weet nog niet precies wat hij wil
- De prijs is niet transparant genoeg
- De verzendkosten zijn te hoog
- De klant wil de prijs eerst nog bij een concurrent vergelijken
- Het product in het winkelmandje blijkt niet meer beschikbaar
- De klant moet eerst een profiel aanmaken om af te kunnen rekenen
- Het betaalproces functioneert niet naar behoren
- De klant wil het product eerst in de winkel zien
Als je kunt achterhalen waarom klanten in jouw webshop afhaken dan kun je er in veel gevallen gericht iets aan doen.
Op zoek naar nog meer info over verlaten winkelwagentjes
In deze gids staan alle tips om een verlaten winkelwagentje te voorkomen in detail uitgelegd
8 tips om verlaten winkelwagentjes te voorkomen
1. Maak je website mobielvriendelijk
De manier waarop je website wordt weergegeven op smartphones speelt een grote rol in je online success. Als je website niet mobielvriendelijk is – langzaam laadt, geen betaalopties voor mobiele apparaten heeft, of er niet visueel aantrekkelijk uitziet op een smartphone – zullen bezoekers hun interesse verliezen en verlies jij klanten.
2. Laat zien uit hoeveel stappen het proces bestaat
Mensen houden niet van onverwachte verrassingen, dus vertel hen wat ze kunnen verwachten. Toon je klanten van het begin tot eind uit hoeveel stappen het aankoopproces bestaat. Als je klanten weten dat er bijvoorbeeld nog maar vier stappen volgen, dan blijven ze sneller gemotiveerd om het proces af te ronden. Veel klanten verlaten de webshop, omdat ze denken dat ze geen tijd hebben om de transactie af te ronden. Toon je klanten dus hoe snel en ‘pijnloos’ het proces is.
3. Benoem de verzendkosten vooraf
Zorg ervoor dat je klanten niet voor verrassingen komen te staan, zeker niet als het om geld gaat. Vermeld daarom op de productpagina’s of de prijs inclusief of exclusief verzendkosten is, of benoem de totale verzendkosten. Alleen ‘gratis verzenden vanaf 25 euro’ is niet altijd voldoende.
4. Geen of lagere verzendkosten
Hoge verzendkosten is volgens Emerce een van de voornaamste redenen voor een verlaten winkelwagen. Maar liefst 55% van de Nederlandse online shoppers haakt af bij te hoge verzendkosten. Als de winstmarge van je producten te laag is om gratis verzending aan te bieden, probeer de waarde van je bestellingen dan op een andere manier te verhogen. Overweeg om geen verzendkosten te rekenen voor bestellingen boven een bepaald bedrag – klanten zijn dan geneigd om meer artikelen te bestellen.
5. Wees duidelijk over de verzendtermijnen en bezorgtijden
Op de productpagina moet al duidelijk zijn of het product nog beschikbaar is en hoelang het duurt voordat het pakketje bij de klant op de deurmat ligt. In een fysieke winkel ga je immers ook pas naar de kassa zodra je het product in handen hebt of weet wanneer je het gaat ontvangen.
Geef klanten opties voor bezorgtijden om ze sneller over de streep te trekken. De verzendkosten voor verschillende bezorgtijden kunnen variëren. Bezorgtijden in de avond brengen vaak hogere kosten met zich mee dan bezorgen overdag. Klanten kunnen dan zelf beslissen of ze kiezen voor gemak of de lagere verzendkosten.
6. Vereenvoudig het maken van een klantenaccount
Gepersonaliseerde klantenaccounts zijn data-goudmijnen voor retailers en scheppen daarnaast loyaliteit onder kopers die de tijd nemen een account aan te maken. Helaas is dit echter een horde die veel shoppers niet wensen te nemen. Dit zijn vaak juist de klanten die het grootste risico lopen hun aankoop niet door te zetten. Als je klanten vraagt om persoonlijke data, vraag dan alleen relevante informatie en vraag nooit tweemaal om dezelfde info. Vereenvoudig het proces voor bezoekers door hen de optie te bieden om in te loggen via sociale netwerken. Tot slot kun je voorkomen dat gebruikers meerdere malen een wachtwoord moeten bedenken, door meteen duidelijk te maken aan welke eisen dit wachtwoord precies moet voldoen.
7. Bied de optie aan om te kopen zonder account
Bied altijd de optie aan om een aankoop te voltooien zonder gebruikersaccount. Veel klanten nemen niet de tijd om een account aan te maken, willen dit niet vanwege privacy redenen of zitten niet te wachten op een inbox vol reclame. Wat de reden ook mag zijn, geef ze een optie om zonder account de aankoop te voltooien.
8. Bied verschillende betaalmethoden aan
Het betaalproces moet zonder technische storingen verlopen. Bij een vlekkeloos betaalproces hoort ook het aanbieden van verschillende betaalmethoden. Sommige klanten betalen graag direct via iDeal, terwijl anderen liever gebruik maken van AfterPay of een creditcard. Verkoop je ook in andere landen? Houd dan rekening met andere betaalmethoden.
Zet verlaten winkelwagentjes om in omzet met retargeting
Door middel van retargeting kun je klanten eraan herinneren dat er nog iets in hun winkelwagentje ligt. Er zijn verschillende mogelijkheden waarmee je er alsnog voor kunt zorgen dat ze de producten kopen:
- e-mailmarketing
- Display banners
- Retargeting apps
E-mailmarketing
Een klant die zijn winkelwagentje verlaat zonder af te rekenen kun je terugwinnen via e-mailmarketing. Daarvoor heb je wel een e-mailadres nodig. Probeer het e-mailadres daarom vroegtijdig in het koopproces te ontvangen, door klanten bijvoorbeeld een profiel aan te laten maken.
Een geautomatiseerde e-mail herinnert klanten eraan dat er producten op hen wachten in hun winkelwagentje. Dit kan klanten triggeren om terug te gaan naar hun geselecteerde producten en de aankoop alsnog te voltooien.
In de e-mail spreek je direct tot de klant, dus zorg ervoor dat je hen bij de voornaam noemt en het geselecteerde artikel dat ligt te wachten laat zien. Benoem nogmaals wanneer ze het product thuis kunnen verwachten en hoeveel dit kost. Meer tips nodig? Lees hier 4 tips voor een succesvolle verlaten winkelwagencampagne.
Display banners
Een andere manier om klanten te retargeten is door middel van display banners. In Google Adwords kun je een lijst aanmaken met profielen die het aankoopproces op het laatste moment niet hebben afgemaakt. Deze klanten kunnen door middel van display banners alsnog herinnerd worden aan hun product. Zorg voor merkherkenning door je communicatie en design consistent te houden.
MyAbandonedCart – Retargeting apps
Een app zoals Abondoned Cart kan je helpen bij remarketing. Door de koppeling met de Lightspeed webshop software kun je er eenvoudig voor zorgen dat meer achtergelaten winkelwagens worden omgezet naar orders. Door meer te automatiseren heb je hier minder omkijken naar. In de statistieken kun je vervolgens je resultaten bijhouden.
Pas je webshop aan en haal meer klanten over de streep
Van je website mobielvriendelijk maken tot het verbeteren van het design en de lay-out: alles heeft een impact op het feit of je klant uiteindelijk wel of niet een aankoop doet. Het is essentieel dat je potentiële barrières voorkomt, het proces zo simpel mogelijk maakt en je site zo doorgrondelijke en betrouwbaar mogelijk maakt. Alles wat de gebruiker doet aarzelen over de aankoop, kan het aankoopproces hinderen. Dat wil je toch zeker voorkomen?
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.