Hoewel je na een bezoek aan ABOUTLIFESTYLE in Amsterdam binnen 15 minuten met een perfect gestylde nieuwe outfit weer buiten kunt staan, blijven veel klanten langer rondsnuffelen in de winkel. En dat is precies wat Randy Hoogeweegen wilde bereiken met zijn one-stop shop: mannen aan het shoppen krijgen. Klanten krijgen persoonlijk kledingadvies, kunnen een kopje koffie en een facial doen, kunst bekijken en hun laptop uitklappen. Randy vertelt hoe een tot in de puntjes uitgedacht concept, slimme technologie en persoonlijk kledingadvies hem zijn grote schare trouwe klanten bezorgden.
Scroll verder naar:
- Hoe worden mannen fanatieke shoppers
- Voorraadmanagement: een goed begin is het halve werk
- Alle technologie onder één dak
- E-mailmarketing als publiekstrekker
- De kracht van community building en kruisbestuivingen
Ontdek de kracht van Lightspeed Retail
Vereenvoudig je dagelijkse workflow, koppel de voorraad van je winkel en je webshop en volg verkoopcijfers van al je locaties vanuit één centraal platform
Hoe worden mannen fanatieke shoppers?
Toen Randy, net afgestudeerd aan de TMO Fashion Business School, het idee voor zijn eigen herenmodezaak uitwerkte, merkte hij dat er veel ruimte was voor een alleen op mannen gericht concept. “Toen ik in 2014 mijn marktonderzoek deed, richtten veel winkels in de mode-industrie in Nederland zich grotendeels op damesmode, en deden ze herenmode er een beetje bij”, vertelt hij. “Je merkt dat mannen op hun gemak zijn in een winkel die volledig hun DNA ademt. Zeker in Nederland zijn mannen minder fanatieke shoppers. In vergelijking met vrouwen is het vaak moeilijker om ze te overtuigen om te gaan winkelen. Dus hoe makkelijker je het ze maakt, hoe relaxter ze worden.”
Je merkt dat mannen op hun gemak zijn in een winkel die volledig hun DNA ademt.
Bij ABOUT ligt de focus op ongemakken wegnemen en de klanten helpen met het combineren van hun outfits. “Je kan niet van iedereen verwachten dat ze goed zijn in zichzelf aankleden”, begint Randy.
“En dan bedoel ik natuurlijk niet het fysieke aankleden, maar meer een pantalon matchen met het juiste T-shirt, of voor een bepaalde gelegenheid een outfit bij elkaar zoeken, zoals een bruiloft, een examenuitreiking, of een festival”, gaat hij verder. “Wij zijn daarin gespecialiseerd. We stellen klanten op hun gemak en adviseren ze bij het passen, zodat ze in principe in een kwartier geholpen zijn. Maar vaak vinden ze het zo gezellig dat ze langer in de winkel blijven.”
Voorraadmanagement: een goed begin is het halve werk
Het merkenpakket dat ABOUT verkoopt laat zich samenvatten met de term affordable luxury, met klassiekers zoals Isabel Marant en NN07, en relatieve nieuwkomers zoals Drôle de Monsieur en Róhe. Voor een gezonde omloopsnelheid van de voorraad moet 60 tot 70% van de producten in de winkel snelle doorverkoop genereren.
De uitdaging in de mode-industrie is dat je op één moment veel voorraad binnenkrijgt, en die in de periode erna moet verkopen. Daarom is het heel belangrijk dat het voorraadbeheer geautomatiseerd is.
Daarom koopt Randy premiummerken in die bij een ruime doelgroep bekend zijn, in een aanvaardbaar prijssegment. “En dan spelen we aan de bovenkant en aan de onderkant. Aan de bovenkant doen we er wat luxemerken bij. En aan de onderkant bieden we een podium aan nieuwe merken. Op dit moment verkopen we vesten van Taion om over je T-shirt te dragen. Omdat dit een trendgevoelig product is, zullen we hier voorzichtig zijn met het inkoopbudget.”
Voor het bijhouden van de voorraad maakt ABOUT gebruik van het Lightspeed Retail kassasysteem. “De hoogte van je voorraad drukt op je winst en je verlies, en daarom moet je weten wat je op voorraad hebt, wat de omloopsnelheid is, en de bijbehorende marges. Voordat ik met Lightspeed begon had ik daar geen zicht op”, vertelt Randy. “De uitdaging in de mode-industrie is dat je op één moment veel voorraad binnenkrijgt, en die in de periode erna moet verkopen. Daarom is het heel belangrijk dat het voorraadbeheer geautomatiseerd is.”
Alle technologie onder één dak
ABOUT benut het Lightspeed retail platform optimaal door ook Lightspeed Loyalty en de webshop toe te voegen aan het kassasysteem. Randy: “Het mooie is dat je alles onder één dak kunt beheren en één maandelijks bedrag betaalt. We blijven een offline specialist, maar als klanten geen tijd hebben om altijd langs te komen, dan ben ik blij dat ze in de webshop terecht kunnen. Met Lightspeed eCom hoeven online voorraden niet apart geregistreerd te hoeven worden. Verkoop je een product in de winkel, kun je het niet meer verkopen online.”
E-mailmarketing als publiekstrekker
Een grote groep trouwe klanten is de motor achter ABOUT, en Randy doet dan ook veel om zijn klanten tevreden te houden en ze te motiveren regelmatig een bezoekje te brengen aan de winkel. “Met Lightspeed Loyalty kun je gelijk je klanten registreren, en daarmee hebben we de afgelopen jaren een enorme database opgebouwd. Als ik vandaag een e-mail stuur met een bepaalde boodschap, weet ik nu al dat het morgen een drukke dag wordt. Je kunt met gerichte e-mailmarketing je omzet echt sturen, ook voor de webshop.”
Als ik vandaag een e-mail stuur met een bepaalde boodschap, weet ik nu al dat het morgen een drukke dag wordt.
“Door onze database te koppelen aan een puntensysteem, kunnen klanten bij elke euro die ze uitgeven punten sparen, en bij 500 punten krijgen ze een tegoedbon van €25. Daar reageren ze supergoed op”, vertelt Randy. “Er zit ook nog een beloningssysteem in voor wanneer iemand jarig is, wat zorgt voor een directere band met je klant die je anders niet had kunnen leggen.”
De kracht van community building en kruisbestuivingen
Het creëren van een community rondom de winkel is vanaf het begin een onmisbaar onderdeel geweest van ABOUT. Voor het startkapitaal koos Randy voor crowdfunding. “Het mooie daarvan is dat je een klein bedrag vraagt aan veel mensen, en daarmee worden ze direct ambassadeurs en blijven ze betrokken”, legt Randy uit. “Ik had ook in één keer naar de bank kunnen gaan voor het bedrag dat ik nodig had. Maar ik vond dit een slimmere manier om de winkel onder de aandacht te brengen van mijn publiek.”
We hebben een grote winkel, en kunnen kunstenaars een gratis podium bieden.
Randy probeert ook andere concepten uit in de winkel, van koffie tot kunst en skincare. “We hebben een grote winkel, en kunnen kunstenaars een gratis podium bieden. Tijdens exhibition nights die we organiseren nodigen kunstenaars hun publiek uit en ik mijn klanten. Het feit dat we veel inloop en een groot bereik hebben via social media en e-mail, zorgt ervoor dat we elkaar kunnen helpen een merk op te bouwen”, legt hij uit.
“We hebben ook een volwaardig café met espressomachine in de winkel, en flexplekken voor mensen die even met hun laptop willen zitten. En sinds twee jaar hebben we een samenwerking met Salon d’Homme, een skincare salon speciaal voor mannen. Dat is een ontzettend goede kruisbestuiving. Klanten kunnen naar de salon voor een facial of een peeling, en daarna de winkel in voor een nieuwe outfit.”
ABOUT wil voorlopig op dezelfde voet verder gaan: de winkelervaring veraangenamen en klanten verrassen met evenementen en bijzondere samenwerkingen. Randy: “We blijven ons focussen op ons doel om de beste te worden in het luxere prijssegment van de herenmode.”
Meer weten over Lightspeed Retail?
Ben je benieuwd hoe het geavanceerde kassasysteem van Lightspeed Retail en praktische add-ons zoals Lightspeed eCom en Lightspeed Loyalty jouw winkel kunnen helpen optimaliseren? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek het zelf.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.