Instagram heeft op dit moment 4,1 miljoen gebruikers in Nederland. Als onderneming is het om die reden verstandig om te kijken naar wat het platform voor jou kan betekenen. Een goed voorbeeld hiervan is adverteren via Instagram, of ‘Instagram Advertising’. Dit houdt in dat je betaalt om een gesponsorde post van jouw merk online een groter publiek te laten bereiken. Voordat je hiermee begint is het belangrijk om goed vooronderzoek te doen naar wat het inhoudt. Hieronder vind je een overzicht van waar je zoal over na moet denken voordat je je eerste post online zet.
Stap 1: Wat is je doel?
Dit is vooral belangrijk om te voorkomen dat je dadelijk met een stadsarchief aan beeldmateriaal zit, maar geen idee hebt van wat de rode lijn erin is, of wat je ermee aan moet. Vraag jezelf om die reden af wat het doel is van de advertenties die je wilt plaatsen. Instagram zelf helpt je bij deze keuze: vanuit de Facebook Ads Manager – Instagram is onderdeel van Facebook dus het adverteren gaat via Facebook – kun je makkelijk kiezen wat het doel is van deze campagne. Ze geven je daar de volgende keuzes:
- Merkbekendheid
- Bereik
- Verkeer (naar je website)
- Appinstallaties
- Video weergaven
- Conversie
Als je nog niet zeker weet welk van deze doelen de juiste is voor jouw onderneming, is het verstandig om daar onderzoek naar te doen. Kijk naar wat het effect is van ieder doel, en hoe de focus daarop jouw business verder kan helpen. Let hierbij wel op de onderlinge verschillen; die kunnen vrij subtiel zijn. Een goed voorbeeld hiervan is het verschil tussen merkbekendheid en bereik. Bij merkbekendheid wordt de advertentie voornamelijk gericht op mensen die jouw merk of advertentie waarschijnlijk al eens eerder hebben gezien, terwijl er onder bereik zoveel mogelijk mensen getarget worden – wat indirect natuurlijk ook weer je bekendheid vergroot.
Verkopen via Instagram?
Integreer je webshop direct met je profiel!
Stap 2: Wie is je publiek?
De tweede stap heeft betrekking op het publiek dat je wilt bereiken. Er worden je genoeg mogelijkheden aangeboden om je doelgroep zeer specifiek te bepalen; zo kun je onder andere gender, leeftijd, locatie en interesses instellen. Aan de rechterkant van de pagina waarop je dit instelt staat een meter die aangeeft hoeveel mensen je bereikt met de gegevens die je op dat moment invult, en of je niet doorslaat in het afbakenen van je doelgroep. Nadat je een publiek hebt gecreëerd voor jouw advertenties, kun je die groep opslaan en eventueel een aanvullende tweede of derde doelgroep instellen. Zo kun je ervoor zorgen dat je alle voor jou relevante doelgroepen bereikt. Ook als deze die een aantal andere kenmerken bezitten.
Stap 3: Waar ga je de advertenties plaatsen?
Zijn jouw advertenties alleen bedoeld voor Instagram, of kunnen ze ook op Facebook worden geplaatst? Als je kiest voor de optie automatisch plaatsen, bepaalt de “ad manager” waar de advertenties worden gebruikt – gebaseerd op de gegevens die hij heeft verzameld in het verleden. Wil je dat je advertenties alleen op Facebook of Instagram terecht komen? Pas die voorkeuren dan handmatig aan.
Stap 4: Bepaal je budget
Niet onbelangrijk is de financiële kant van het adverteren. Bepaal hoe veel je wilt besteden, en over welke periode. Je kunt hier kiezen voor een dagelijks budget, of een totaal budget voor de gehele duur van de advertentie. Als je nog niet zo goed kunt inschatten hoe hoog het budget moet zijn, begin dan bij nadenken over de ‘cost per click’. Dit is de gemiddelde prijs die je betaalt per keer dat mensen op je advertentie reageren. Hoe hoog deze is hangt af van het publiek wat je probeert te bereiken en de momenten waarop je de advertenties zichtbaar laat zijn. Fun fact: zondag is de duurste advertentie-dag!
Stap 5: Maak de advertentie!
En nu: het leuke deel. Je mag je advertentie daadwerkelijk in elkaar knutselen! Instagram is een visueel platform, dus ga op zoek naar foto- of videomateriaal wat ervoor zorgt dat jouw publiek direct geïnteresseerd is in jouw business. Wat betreft de afmetingen en overige design-vereisten heeft Facebook een hele handige guide opgesteld. Zo weet je zeker dat je materiaal precies overkomt zoals je hebt bedoeld.
Denk bij het maken van de advertentie aan een catchy korte titel en description, en voeg eventueel een ‘call to action’ (CTA) knop en locatie toe. Zodra alles naar wens is kun je ‘m nog één keer checken, en als alles perfect eruit ziet klik je op ‘bevestigen’. Gefeliciteerd! Je bent officieel een adverteerder op Instagram.
Of je in je advertenties nou gebruik maakt van foto, video of stories – het kan allemaal bijdragen aan het ontwikkelen van jouw merkidentiteit, het aanspreken van de juiste doelgroep, en uiteindelijk aan het verhogen van je omzet. Heel veel succes!
Meer weten over Instagram marketing?
12 Instagram marketing tips voor ondernemers
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.