Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Zo begin je een afhaal- en bezorgservice in je horecazaak

Zo begin je een afhaal- en bezorgservice in je horecazaak

Eten bestellen is enorm populair geworden; al voordat COVID-19 begon, was eten bezorgen en afhalen een snelgroeiend marktsegment en dat nu alleen nog maar sneller gegaan. Het zijn diensten waarmee je de zichtbaarheid van je restaurant en de verkoop verder kan vergroten.

Maar hoe richt je dit allemaal in?

Het antwoord hierop vind je in deze blog:

Een goede delivery service: zo begin je

Gasten bestellen nu veel vaker thuisbezorg- en afhaalmaaltijden. Toch lopen veel restaurants nog niet warm voor dit soort diensten, want er komen soms hoge kosten bij kijken en het kan het runnen van een restaurant ingewikkelder maken. In onze gids staat een uitgebreide uitleg over hoe je alles uit je maaltijdbezorging kunt halen.

 

Waarom het een goed idee is om een afhaal- en bezorgservice aan te bieden?

De afgelopen maanden zagen horecaondernemers dat als klanten alleen maar bij het restaurant zelf kunnen eten, ze minder goed kunnen inspelen op plotselinge, drastische veranderingen.

Zelfs als er geen wereldwijde pandemie zou zijn waardoor restaurants opeens ook bezorgopties moesten gaan aanbieden, zou het marktaandeel aan bezorgen en afhalen groeien. COVID droeg daar alleen maar aan bij. Vooral millennials maken graag gebruik van bezorgen en afhalen, maar ook het aandeel van generatie Z lijkt groter te worden.

Als je bezorgen en afhalen aanbiedt, kun je ook deze groeimarkt bedienen. De vraag zal niet zo snel weer afnemen. Dit soort diensten zijn dus niet alleen een extra optie, ze zijn ook echt nodig. De vraag is niet óf je bezorgen en afhalen zou moeten aanbieden, maar eerder hoe je dat moet doen.

Als je eenmaal een afhaal- en bezorgservice hebt, moet je die diensten ook onder de aandacht gaan brengen. Daarover straks meer.

 

Alles klaarmaken voor je bezorgservice

1. Denk goed na over een speciaal bezorgmenu

Het kan zomaar zijn dat er op je gewone menu gerechten staan die niet heel handig te bezorgen zijn. Eten dat kan smelten of omvallen, is niet goed te vervoeren en kan ervoor zorgen dat je een ontevreden klant hebt.

Kies gerechten die je makkelijk kunt verpakken, koelen en opwarmen zonder in te boeten aan kwaliteit. Als dat past binnen je merkvisie, kun je ook eens combinaties of meerdere gangen aanbieden, zodat klanten makkelijker bij je kunnen bestellen.

Ron Simpson van The Avocado Show weet als geen ander hoe belangrijk het is om je gerechten zorgvuldig te kiezen is: “We hebben er bijna een jaar over gedaan om de menukaart en de packaging te bepalen. Voor ons restaurant is het belangrijk dat de gerechten goed uitzien. Bij ons meest bekende gerecht, de avocado hamburger, lukte het niet om het gerecht mooi te presenteren bij maaltijdbezorging. Ook pannenkoeken bleven niet warm bij bezorgen. Na heel veel testen kwamen we erachter dat salades en poké bowls wel lukte, maar gevoelige producten niet.”

Een delivery menu is snel aangemaakt in het horeca kassasysteem van Lightspeed. Je kunt in een handomdraai je menu’s ook weer aanpassen. 

2. Zorg dat je de juiste verpakkingen in huis hebt voor je afhaalgerechten

Inventariseer je nieuwe bezorgmenu en kijk welke soort verpakking je nodig gaat hebben. Denk aan pizzadozen, kartonnen of aluminium bakjes waarin het eten goed warm blijft. En als je ook drankjes bezorgt, zorg dan dat je bekers en deksels hebt. En papieren servetten zijn natuurlijk ook onmisbaar.

Ga je voor milieubewust, dan kun je ervoor kiezen om gerecycled materiaal (een van de horeca trends op Horecava 2020) te gebruiken en alleen kunststof bestek mee te geven als de klant daar om vraagt.

3. Bedenk of je het bestellen en afhalen wilt uitbesteden of dat je dat zelf gaat verzorgen.

Er hangen voor- en nadelen aan zowel zelf aanbieden als uitbesteden aan derden.

Met services zoals UberEats, Deliveroo en Thuisbezorgd ben je waarschijnlijk beter zichtbaar dan wanneer je zelf gaat bezorgen en hoef je je niet druk te maken over het logistieke gedeelte van de bezorgservice. Jij hoeft er alleen voor te zorgen dat de bestellingen worden klaargemaakt en op het juiste moment worden meegegeven aan de bezorgers. Daar staat tegenover dat klanten wel bij jou kunnen klagen dat het eten koud was, terwijl dat niet jouw schuld was (al geven sommige externe bezorgdiensten duidelijk aan dat zij over de kwaliteit van de bezorgdienst gaan).

Als je zelf gaat bezorgen, heb je meer controle over het hele proces. Je kunt het inrichten zoals jij het wilt en je betaald geen commissie meer aan de maaltijdplatforms. Maar bedenk wel dat de bezorgers ook moeten worden betaald, dat er bezorgauto’s of -fietsen moeten komen en dat je middelen, zoals isolatietassen, nodig hebt om het eten warm bij de klant af te leveren. Daarnaast moet er ook een website zijn waar klanten op kunnen bestellen. 

 

Je bestel- en afhaaldienst onder de aandacht brengen

Zodra je je bezorg- en afhaaldiensten hebt opgezet, is het belangrijk om deze service te gaan promoten. Hier komt social media om de hoek kijken.

Het begint allemaal met content.

Bekijk welke gerechten uit je menu er het aantrekkelijkst uit zien. Bereid ze en maak er foto’s van. Dat moeten kwaliteitsfoto’s zijn, met goede belichting en een mooie achtergrond. Als je zelf niet de middelen hebt om die foto’s te maken, kun je een professionele fotograaf inhuren.

Zodra je de foto’s hebt, kijk je wat de fotoafmetingen zijn voor de kanalen waarop je wilt gaan publiceren. Heb je geen fotobewerkingsprogramma, dan kun je gebruikmaken van websites als PicResize of Fotor.

De volgende stap is het grafische werk. Via grafische ontwerpen kondig je speciale evenementen aan (zoals een happy hour of de dagschotel). Er moet ook in staan dat je een afhaal- en bezorgservice aanbiedt, en via welke platforms dat kan. Laat bijvoorbeeld zien wat je klanten kunnen bestellen of dat bestellen bij jouw restaurant heel goed past bij een lekker avondje op de bank. Laat advertenties aansluiten op bijzondere gelegenheden, zoals Moederdag of Koningsdag, als dat past bij jouw restaurant.

Heb je geen Photoshop? Geen punt. Met onderstaande tools kun je ook mooie grafische ontwerpen maken.

  • Canva heeft gratis versies én gratis proefversies voor Canva Pro waarmee je via sjablonen mooie posts kunt maken voor sociale media.
  • Easil biedt ook gratis versies aan. Ze bieden ook kant-en-klare sjablonen met grafische ontwerpen voor diverse speciale evenementen.
  • Ook Stencil biedt zowel gratis als betaalde versies. De sjablonen vallen weliswaar op, maar er is minder keus dan bij Canva en Easil.

Als je voor Instagram en Facebook kiest (en je wilt sowieso een van deze platforms gebruiken), vergeet dan niet om ook verhalen te posten met jouw grafische ontwerpen en foto’s. Hiermee prijs je de dagschotels aan en herinner je klanten er aan dat bezorgen ook mogelijk is.

Maak nu een schema voor het posten.

Nu beslis je ook wat, wanneer en hoe vaak je wilt posten. Als je een strakke weekplanning wilt aanhouden, dan kun je ervoor kiezen om zelf alles te posten. Maar als je dat liever niet doet, kun je ook tools gebruiken als Sprout Social of Hootsuite; daarmee kun je posts van tevoren inplannen. Zo hoef je zelf maar eens per maand je schema te maken. Hootsuite biedt ook een gratis versie aan, wat handig is als je het plannen van je posts wilt uitproberen zonder gelijk te willen investeren. Je kunt er echter maar drie profielen mee beheren.

Maak een spreadsheet met een tijdschema wanneer je wat post. Kies de dagen waarop je wilt posten. Begin bijvoorbeeld met drie keer per week en kijk daarna of je vaker wilt posten.

Zet in dit schema ook welke tekst je wilt gaan gebruiken. Bedenk wel dat er tekenlimieten zijn: je tweets moeten korter zijn dan je posts op Facebook.

Plan afwisselende content in. Plaats bijvoorbeeld niet alleen mooie foto’s van je menu en redenen waarom klanten gebruik zouden moeten maken van jouw afhaal- en bezorgservice, maar ook foto’s van je restaurant, reviews van klanten en posts die helemaal passen bij de look-and-feel van je restaurant. Dit doe je om een publiek te werven dat niet alleen interesse heeft in je afhaal- en bezorgopties, maar ook in je restaurant zelf. Op die manier kan je ze er beter van overtuigen om ook eens in je restaurant te komen dineren.

 

Bezorgen en afhalen zijn essentieel

Als je als restaurant geen bezorg- en afhaalservice biedt, kun je achter gaan lopen op de concurrentie.

Als je klanten de keuze geeft waar ze je gerechten kunnen opeten, kun je je omzet verhogen en kun je meegaan met de trends rondom bestellen en dineren in een restaurant.

We praten je graag bij over hoe je je restaurant, samen met Lightspeed en de delivery integratie van Deliverect, klaarstoomt voor de toekomst door een afhaal- en bezorgservice aan te bieden.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing