De afgelopen jaren hebben we een grote verschuiving gezien in de manier waarop geld wordt uitgeven, vooral bij het betalen met creditcards.
De pandemie, inflatie en de stijgende kosten van levensonderhoud hebben voor een tumultueuze en vaak verwarrende tijd gezorgd, zowel voor consumenten als ondernemers.
Wat zijn de trends die we de komende jaren kunnen verwachten?
In dit artikel bespreken we één specifiek aspect van het veranderende financiële landschap dat door experts nauwlettend in de gaten wordt gehouden: de toekomst van het betalen met creditcard.
Dit zijn volgens ons de zes belangrijkste trends in de wereld van creditcardbetalingen anno 2023 waar ondernemers rekening moeten mee houden:
- Meer en meer creditcards
- De vanzelfsprekendheid van mobiel betalen
- Betere beveiligings- en fraudepreventiemaatregelen
- De opkomst van koop-nu-betaal-later opties
- Groeiende populariteit van social trade
- Het belang van geïntegreerde en in-appbetalingen
Maak kennis met Lightspeed.
Ons geavanceerde kassasysteem helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw zaak, zodat je meer tijd overhoudt voor wat er het meest toe doet: ondernemen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.
1. Meer en meer creditcards
Het mag duidelijk zijn: creditcards zijn hét betaalmiddel van het heden en de toekomst.
Met de komst van nieuwe technologieën is het belangrijk dat het aantal nieuwe ontwikkelingen niet ten kosten gaat van de functionaliteiten.
Aanbieders maken hun promoties steeds interessanter in een poging de gevolgen van de inflatie te verzachten en om het consumenten gemakkelijker te maken hun creditcard te gebruiken.
Beloningsprogramma’s, cashback, exclusieve lidmaatschappen, flexibele betaalopties en aantrekkelijke tarieven zijn slechts enkele manieren die worden ingezet om het gebruik van creditcards te promoten.
De ontwikkeling van deze programma’s houdt gelijke tred met de uitkomsten van gegevens waaruit blijkt wat consumenten het belangrijkst vinden als zij hun creditcard gebruiken.
2. De vanzelfsprekendheid van mobiel betalen
Consumenten zijn vooral op zoek naar gemak, en dat is net waar mobiele en contactloze betalingen op inspelen.
De switch van betalingen met fysieke creditcards naar mobiele betalingen zal de kmende jaren alleen maar toenemen, des te meer naarmate dit bij grote restaurantketens de standaardvorm van afrekenen wordt.
Met digital wallets zoals Apple Pay, Google Pay en Samsung Pay kunnen gasten eenvoudig transacties verrichten.
Het is dankzij NFC-technologie – kort voor near field communication – dat gasten hun rekening kunnen betalen door simpelweg hun smartphone bij de betaalterminal te houden.
Digital wallets zijn bovendien veilig en coderen creditcardgegevens, waardoor fysieke portemonnees niet meer nodig zijn.
Contactloos betalen is de laatste jaren enorm in populariteit gestegen en werkt zowel met creditcards als met debetkaarten/pinpassen.
De meeste digitale kassasystemen en betaalterminals accepteren contactloze betalingen en het is te verwachten dat de limieten voor contactloze betalingen in de nabije toekomst verhoogd zullen worden naarmate het gebruik toeneemt.
Daarnaast worden creditcard betalingen via QR-codes ook steeds meer aangeboden: klanten scannen eenvoudig de code en worden gevraagd om met hun debetkaart/pinpas, creditcard of wallet te betalen.
Hoewel niet iedereen het ermee eens is, erkennen de meeste ondernemers de meerwaarde van deze vormen van mobiel bestellen en betalen – zeker in tijden van personeelstekort.
Voor velen weegt het prijskaartje dat bij elektronische betaalmethodes en betalingen met creditcards komt kijken niet op tegen de algemene acceptatie en het gemak van digitale portemonnees bij hun klantenbasis.
Voor zaken met hoge maandelijkse transactievolumes is mobiel of contactloos betalen met creditcards van onschatbare waarde vanwege de efficiëntie die ze met zich meebrengen: ze besparen tijd, versnellen de service en verhogen de gemiddelde tafelrotatie.
3. Betere beveiligings- en fraudepreventiemaatregelen
Des te meer betalen met creditcards de norm wordt, des te snel beveiligings- en fraudepreventiemaatregelen zullen verbeteren.
Naarmate de betaalindustrie zich ontwikkelt, leggen creditcardverstrekkers steeds meer nadruk op beveiliging.
Met de opkomst van cryptobetalingen en de opties voor mobiel betalen wordt de kans op fraude en beveiligingsinbreuken groter.
Hieronder vind je enkele beveiligingsmaatregelen waarvan je mag verwachten dat je die veelvuldiger gaat zien:
- Tokenisation – een vorm van beveiliging die wordt gebruikt voor digitale portemonnees. Creditcardinformatie wordt versleuteld en terminals ontvangen enkel een “token”, een reeks willekeurige getallen in plaats van de creditcardgegevens zelf. Met deze methode kan niemand de klantgegevens bekijken. De tokens zijn zelf ook beveiligd en worden veilig opgeslagen door de creditcardverstrekker.
- Biometrische informatie – banken en creditcardverstrekkers proberen methodes voor het verifiëren en authoriseren van transacties te diversifiëren. Biometrische authenticatie is ondertussen al goed ingewerkt, maar zal steeds populairder en complexer worden. In plaats van de gebruikelijke login- en wachtwoordinformatie, gebruiken biometrische methodes vingerafdrukken en gezichtsherkenning om de identiteit van klanten te verifiëren. Deze methode hangt af van de digitale identiteit van de gebruiker, meer dan van inloggegevens.
- Betere regelgeving – consumenten zijn ook meer en meer geïnteresseerd in cryptovaluta als betaalmiddel. Dat is echter niet zonder risico, want op een ongereguleerde markt kunnen fraudeurs zich eenvoudiger bewegen. Betere regelgeving voor deze onlinebetaalmarkten zou zich geleidelijk aan beginnen manifesteren, hoewel het gebrek aan regelgeving net als één van de voordelen van de cryptovaluta is.
- Kunstmatige intelligentie: banken en andere financiële instellingen gebruiken tegenwoordig software en kunstmatige intelligentie om fraude op te sporen, waardoor er minder behoefte is aan handmatige controle. Deze systemen kunnen helpen om fraude in een vroeg stadium op te sporen, cyberaanvallen te voorkomen en de veiligheid van betalen met creditcards en bankrekeningen van gebruikers te verhogen.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van technologieën die steeds meer aan populariteit aan het winnen zijn en worden gebruikt om cyberaanvallen, beveiligingslekken en fraude tegen te gaan.
4. De opkomst van koop-nu-betaal-later
De betaalmethode koop-nu-betaal-later – ook wel BNPL genoemd, kort voor buy-now-pay-later – heeft het landschap van betalingen met creditcards veranderd.
Met de implementatie van deze technologie moesten creditcardverstrekkers de lat hoger leggen om ervoor te zorgen dat consumenten creditcards blijven gebruiken en, bijgevolg, geld blijven lenen.
BNPL is een kortetermijnlening. Consumenten kopen producten online en zelfs in winkels en betalen in termijnen.
BNPL-bedrijven zoals AfterPay en Klarna bieden wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse betaalschema’s aan voor een bepaalde periode, meestal tussen 3 en 12 maanden.
Nu het leven steeds duurder wordt, is BNPL voor veel consumenten een verleidelijke manier om aankopen te doen die ze zich niet in één keer kunnen veroorloven.
Sommigen begeven zich daarmee op glad ijs, maar voor consumenten die op tijd aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen, is het erg handig.
De meeste bedrijven berekenen ook geen rente op betalingen, tenzij je te laat bent of helemaal niet betaalt.
Hoe dan ook, de creditcardindustrie zal zich moeten neerleggen bij het feit dat BNPL steeds populairder wordt en dat deze vorm van kortetermijnfinanciering zal blijven bestaan.
5. Groeiende populariteit van social trade
Wat is de relatie tussen sociale trade en betalen met creditcards? Miljarden consumenten zijn aanwezig op sociale media, en dat biedt grenzeloze mogelijkheden voor de betaalindustrie.
Wat is social trade?
Sociale handel is de online verkoop van producten en diensten door bedrijven en individuen op platforms zoals Facebook, TikTok en Instagram.
Talloze bedrijven wereldwijd starten elk jaar met online verkopen via sociale media. Daar ligt een enorme kans voor de betaalindustrie.
Voor grote spelers is het belangrijk om te zorgen dat klanten online vlot kunnen afrekenen zodat ze blijven terugkomen om te winkelen.
Creditcardverstrekkers en betalingsbedrijven hebben een dergelijke kans natuurlijk onmiddellijk genomen om processen te stroomlijnen en ervoor te zorgen dat klanten een probleemloze online ervaring hebben.
Nu consumenten ook meer digitaal en technisch aangelegd zijn, is het aannemelijk dat online verkoop op sociale media platforms zal blijven groeien.
De betaalindustrie zal verdere ontwikkelingen in de social media-sfeer moeten blijven volgen zodat consumenten hun winkelwagentje niet achterlaten vanwege ingewikkelde of trage betalingsprocedures of niet-intuïtieve websites.
6. Het belang van geïntegreerde en in-appbetalingen
Het is belangrijker dan ooit om een kassasysteem te hebben dat evoluerende betaaltrends kan bijhouden en ondernemers kan helpen zich te positioneren als toonaangevend in hun sector.
Tegenwoordig verwachten klanten dat ze op verschillende, maar vooral op hun favoriete manier kunnen betalen, op elk moment en overal. De tijd van cash–only en enkel pinnen is voorbij.
Om aan die voorwaarden te kunnen voldoen, is het aangeraden om te werken met betaaloplossingen die een breed scala aan betaalmethodes toestaan, zowel online als op locatie.
Met een geïntegreerde betaaloplossing kunnen ondernemers eenvoudig bestelling- en betalingsgegevens afstemmen in hun kassasysteem, transacties automatiseren en waardevolle inzichten krijgen in de aankoopgeschiedenis en -patronen van hun gasten, en de financiële evolutie van hun zaak.
Lightspeed Payments biedt al deze functies en nog veel meer. Alle populaire en courante betaalmethodes zijn geïntegreerd met Lightspeed Payments en omvatten ingebouwde PCI-compliance, fraudebescherming en terugvorderingsbeheer.
Omdat je betaalterminal geïntegreerd is met je kassasysteem, kun je automatisch openstaande betalingen doorsturen van kassa naar terminal, zonder dat je handmatig bedragen moet invoeren.
Wanneer de betaling is voltooid, wordt de betaalbevestiging automatisch naar je kassasysteem verstuurd en wordt de openstaande bestelling in je kassasysteem gesloten.
Door het aantal handelingen die bij een betaling komt kijken te verminderen, versnel je het afrekenproces en geef je meer tijd aan te je personeel om zich op de bediening van gasten te concentreren.
Met Payments kunnen klanten zowel ter plaatse als onderweg bestellingen snel betalen met creditcards, debetkaarten/pinpassen, mobiele en contactloze betaalopties, allemaal zonder tussenkomst van systemen van derden en zonder installatiekosten.
Ga voor de betaaloplossing die bij jouw zaak past
De veranderingen en evoluties in de betaalindustrie van de voorbije jaren lijken zich razendsnel te hebben voorgedaan.
Daarom is het cruciaal dat ondernemers zich hiervan bewust zijn. De juiste betaaloplossing kan het verschil maken in tijden van onzekerheid door inflatie, stijgende schulden, personeelstekort en andere uitdagingen.
Interesse in wat Lightspeed Payments voor jouw zaak kan betekenen? Neem vandaag nog contact op met een van onze experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.