Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

6 tips om als restaurant mee te liften op het succes van Black Friday en Cyber Monday 

6 tips om als restaurant mee te liften op het succes van Black Friday en Cyber Monday 

Zelfs horeca-ondernemers die nog niet bekend zijn met Black Friday en Cyber Monday zal de winkeldrukte eind november al opgevallen zijn. Dat is voornamelijk te danken aan uitzinnige promoties en hoge kortingen die aan het begin van die week in winkeletalages beginnen op te duiken.

Beide dagen zijn shoppingsconcepten die overgevlogen zijn uit Amerika. Black Friday vindt traditioneel een dag na Thanksgiving plaats, de Amerikaans nationale feestdag die elk jaar op de vierde donderdag van november gevierd wordt. En juist omdat deze feestdag op een donderdag valt, wordt meestal ook de brug genomen naar het weekend om zo een vierdaagse familiereünie mogelijk te maken. Cyber Monday is bijgevolg de maandag die op Black Friday volgt. Dit jaar valt Black Friday op 26 november en Cyber Monday op 29 november.

Zo’n verlengd weekend vormt uiteraard ook de ideale gelegenheid om uitgebreid te gaan winkelen en alvast kerstinkopen te doen. Terwijl Black Friday conceptueel gelinkt is aan fysieke winkels – en winkelstraten die dag ook vaak zwart zien van het volk, vandaar de naam – is Cyber Monday meer gericht op online webshops. 

Voor retailers en eCommerce ondernemers is dit verlengd weekend vaak één van de drukste van het jaar. Maar ook horeca-ondernemers kunnen zich maar beter goed voorbereiden op de drukte. Van winkelen krijgt men nu eenmaal honger. En dat niet alleen; hieronder vind je tips om ook als restaurant mee te liften op het succes van Black Friday en Cyber Monday:

  1. Bied cadeaubonnen aan
  2. Stel geschenkpakketten samen
  3. Partner met een andere zaak
  4. Draag bij aan een goed doel
  5. Zet je offline acties online
  6. Promoot je acties op social media

Meer omzet tijdens de feestdagen?

Ontdek hoe je je winst tijdens de feestdagen kunt verhogen door het plannen van je menu, de optimalisatie van je tafelomzet en het verbeteren van de efficiëntie van je personeel.

6 restaurant tips voor Black Friday & Cyber Monday

1. Bied cadeaubonnen aan

Veel mensen gaan tijdens Black Friday en Cyber Monday alvast op zoek naar hét perfecte kerstcadeau. Dat is vaak geen makkelijke opdracht. Voor twijfelaars zijn cadeaubonnen dan ook de ideale oplossing, vooral als de persoon voor wie het cadeau bedoeld is van lekker eten houdt. Spreek juist deze twijfelaars tijdens Black Friday & Cyber Monday aan door via social media of e-mailmarketing te delen dat jouw restaurant over gepersonaliseerde cadeaubonnen beschikt.  

Wil je zowel gasten in jouw restaurant als koopjesjagers van dienst zijn, dan kan een online kassasysteem je helpen alles in goede banen te leiden. Lightspeed Restaurant beschikt over geïntegreerde cadeaubonfuncties waarmee je eenvoudig een bedrag naar keuze invoert. 

Om de verkoop van cadeaubonnen in deze periode een extra boost te geven, kun je er ook voor kiezen om een korting te geven op de aankoop van bonnen. 

2. Stel geschenkpakketten samen

Net zoals cadeaubonnen oorspronkelijk een retail uitvinding is, heeft de horeca zich verder laten inspireren door andere populaire concepten uit die sector. Bied als restaurant bijvoorbeeld naast maaltijden ook verpakte producten aan aan het winkelend publiek. 

Zo zijn geschenkpakketten een uitgelezen kans om de producten en ingrediënten die je in jouw zaak gebruikt op een creatieve manier aan te bieden en je inkomsten te vergroten. Een gevarieerd aanbod aan mooi verzorgde kerstpakketten maakt het ook een stuk makkelijker voor mensen die moeite hebben met het uitkiezen van een specifiek cadeau. 

3. Partner met een andere zaak

Samenwerken met een andere lokale onderneming tijdens het Black Friday weekend is een geweldige manier om je omzet te doen groeien en je klantenbestand uit te breiden, vooral als je voor bedrijven kiest die een vergelijkbare ethos hebben. 

Bijvoorbeeld, in het geval van een farm-to-table restaurant dat versheid en duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, kan een samenwerking met winkels die duurzame producten verkopen potentiële nieuwe gasten aantrekken. 

Een samenwerking werkt natuurlijk in beide richtingen: klanten kunnen bijvoorbeeld bij de partnerzaak een bon van jouw restaurant tonen en zo een korting krijgen op bepaalde items. Maar gasten kunnen ook bijvoorbeeld een gratis drankje in jouw restaurant krijgen als ze gebruik maken van de taxiservice waarmee je samenwerkt.

4. Draag bij aan een goed doel

Shoppers hebben de neiging om veel geld uit te geven tijdens het Black Friday-weekend. Als restaurant kun je aanbiedingen bedenken waarbij een deel van de weekendverkoop naar een goed doel gaat. Dit kan potentiële klanten overtuigen om bij jouw restaurant langs te komen als ze weten dat een deel van hun uitgaven wordt gebruikt om iemand in nood te helpen. 

Eén van de meest succesvolle promoties is ‘koop er één, doneer er één’. Wanneer een klant bijvoorbeeld een bepaald gerecht of artikel uit jouw menu kiest, doneer je als zaak hetzelfde aan een liefdadigheidsorganisatie voor mensen in hongersnood. Dezelfde actie is uiteraard ook mogelijk voor online bestellingen en verkopen. Een sociale invalshoek of meerwaarde hebben doorgaans een positieve effect op de impact van een promotie.

5. Zet je offline acties online

Indien je al met geschenkpakketten, cadeaubonnen, promoties en kortingen werkt, is de uitbreiding van verkoop ter plaatse naar online verkoop een kleine, maar impactvolle stap om jouw bereik exponentieel te vergroten. Dit kun je bijvoorbeeld doen met behulp van een webshop, waarop je ook speciale Black Friday- en Cyber Monday- deals en online kortingen kunt promoten.

Als jouw horecazaak ook online bestellingen aanneemt en maaltijdbezorging aanbiedt, kun je zowel offline als online met wisselwerkende kracht een gemengd aanbod aan promoties samenstellen. Zo kun je klanten die online bestellen een korting geven bij de volgende keer dat ze ter plaatste komen eten, of omgekeerd. 

6. Promoot je acties op social media

Veel shoppers zullen social media in de gaten houden om de beste deals te spotten. Laat je volgers daarom weten welke specials ze in aanloop naar en tijdens het Black Friday-weekend in jouw restaurant kunnen verwachten. De bovenstaande promoties zijn stuk voor stuk manieren om nieuwe gasten aan te trekken en loyale gasten betrokken te houden om zo je inkomsten te vergroten. Dus is het belangrijk om ze actief op social media te promoten. Vergeet ook niet je openingstijden te vermelden, zodat potentiële gasten hun shopping dag op jouw restaurant kunnen afstammen. 

Indien je voor betaalde advertenties kiest, is het aan te raden om gelokaliseerd tewerk te gaan, zodat de juiste online gebruikers in contact komen met je promoties. Door het geografisch bereik van je advertenties te beperken, vergroot je niet alleen de impact van je promoties op lokale schaal, maar bespaar je ook geld door niet in feeds te verschijnen van personen die zich te ver van jouw horecazaak bevinden om in de omgeving te gaan winkelen.

Gebruik Black Friday en Cyber Monday in jouw voordeel

Dankzij de jaarlijkse drukte die het Black Friday-weekend met zich meebrengt, is er in feite niet veel voor nodig om shoppers naar jouw restaurant te trekken. Gebruik onze tips om je promoties bekend te maken bij de massa die dat weekend op pad gaat.

Een goede voorbereiding en strategie zijn cruciaal. Vergeet daarom je personeel niet op de hoogte te brengen van je intenties. Organiseer een meeting vóór het weekend om je plan uit te leggen en een checklist door te nemen. Benadruk het belang van een soepele service en overweeg beloningen bij extra goede prestaties.

Krijg je geen genoeg van de feestdagen tips en wil je graag weten hoe je met behulp van je horeca kassasysteem alles uit deze periode kunt halen? Neem vandaag nog contact op met onze horecaexperts. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing