Een succesvolle winkel open je niet zomaar, en met een goed geschreven businessplan zet je koers naar een vliegende start. Dat betekent ook dat je tijd en moeite moet investeren in het schrijven van het ondernemingsplan voor je winkel.
Nu denk je misschien, ‘waar heb ik een ondernemingsplan voor nodig, als ik alles al in mijn hoofd heb zitten?’ Toch is het opstellen van een gestructureerd ondernemingsplan meer dan een verplicht nummer op het to-dolijstje van ambitieuze retailers. Om je op weg te helpen, zetten we de belangrijkste onderdelen van een overtuigend businessplan op een rij:
- De samenvatting van je ondernemingsplan
- Overzicht
- Marktanalyse
- Marketingstrategie
- Personeel en operationele zaken
- Financiële analyse
Hulp nodig bij het maken van een businessplan voor je winkel?
Een goed geschreven ondernemingsplan is de sleutel tot het verwezenlijken van je droom als ondernemer. Gebruik de gratis template en stippel de koers van je toekomstige bedrijf uit.
Een solide basis
Een ondernemingsplan biedt een solide basis die elke toekomstige zakelijke beslissing eenvoudiger, relevanter en effectiever zal maken. Met een goed businessplan kun je bovendien investeerders en andere geïnteresseerde partijen overtuigen je te helpen met het opzetten van je bedrijf.
Volgens een studie overleeft 34% van de kleine bedrijven in Nederland in de eerste vijf jaar niet. Er zijn veel factoren die het succes of falen van een bedrijf bepalen. Risico’s vooraf identificeren helpt je om prioriteiten te stellen en je te concentreren op de activiteiten die het verschil zullen maken.
1. De samenvatting van je ondernemingsplan
De samenvatting, soms executive summary genoemd, is één van de belangrijkste onderdelen van het businessplan van je winkel. Veel lezers zullen zich beperken tot deze pagina, en als ze niet geboeid zijn door dit gedeelte, zullen ze waarschijnlijk niet eens verder lezen.
In de samenvatting benoem je de belangrijkste aspecten van je businessplan op een korte en bondige manier. Het is daarom aan te raden om de samenvatting pas te schrijven als je de rest van het ondernemingsplan voor je winkel hebt voltooid: op deze manier kun je makkelijk de belangrijkste punten van elk hoofdstuk opsommen.
2. Overzicht
Stel je voor dat je maar één minuut hebt om je businessplan te presenteren. Presenteer de producten en diensten, missie en je doel door middel van een verhaal dat potentiële investeerders ervan kan overtuigen om in jouw project te investeren.
Hoe en waarom begin je aan dit project? Wat ga je verkopen? Wat is het concept van je winkel? Hoe onderscheid je jezelf van je concurrentie? Wat maakt jouw product of dienst uniek? Wat wil je bereiken? Wat is je ideale doelgroep? Dit zijn een aantal vragen waarop je het overzicht kunt baseren. Zorg ervoor dat dit gedeelte van je ondernemingsplan overtuigend is en vlot leest.
Voeg ook informatie toe over de organisatiestructuur van je winkel, en omschrijf de verschillende functies en verantwoordelijkheden, zelfs als deze zaken nog niet helemaal vastliggen. Op basis hiervan kun je later een meer gedetailleerde bedrijfsstructuur uitwerken.
3. Marktanalyse
De retailsector lijkt misschien een verzadigde markt, maar er is nog steeds ruimte voor innovatie en nieuwe ideeën. Het doel is om jouw plek in deze concurrerende markt te vinden en ervoor te zorgen dat je daar kunt groeien. Dit is waarom je de sector die je wilt betreden goed moet analyseren.
Doelgroep en concurrenten
De echte waarde van het ondernemingsplan voor je winkel hoort uit marktonderzoek te komen, gericht op twee hoofdelementen: je doelgroep en je concurrenten. In dit deel kun je fictieve persona’s bedenken die jouw ideale doelgroep vertegenwoordigen. Deze zullen je helpen bij het bepalen van een verkoopstrategie en je marketingstrategie. Analyseer vervolgens je concurrentie. Zo krijg je een beter beeld van hun sterke en zwakke punten, en ontdek je hoe je jezelf kunt onderscheiden.
SWOT-analyse
Een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats) kan je bedrijfsplan versterken. Het biedt een kader om na te denken over de sterke en zwakke kanten, kansen en bedreigingen van je producten of diensten én die van je concurrenten.
Marktpositionering
In dit deel van je ondernemingsplan kun je ingaan op hoe jouw winkel zich zal onderscheiden van de rest. Je marktpositionering moet benadrukken hoe je met jouw producten of diensten het aanbod van de lokale markt gaat verbeteren, en daardoor je winkel tot een succes maakt. Je kunt hierbij denken aan het organiseren van evenementen, het verruimen van openingstijden, een focus op duurzaamheid of het aanbieden van bezorgopties en click&collect.
Locatie
Ga je een winkel openen met één of meerdere fysieke vestigingen? Ga in dit gedeelte ook uitgebreid in op de locatie(s). Wat maakt de locatie(s) aantrekkelijk, wat is de demografie van de lokale bevolking, en wanneer is het druk in de straat waar jouw winkel gelegen is? Ga ook in op de bereikbaarheid van je winkel met het openbaar vervoer en de eventuele aanwezigheid van concurrenten in de buurt.
4. Marketingstrategie
Nadat je uitgebreid ingegaan bent op je productaanbod, marktpositionering en de locatie van je onderneming, bepaal je met je marketingstrategie hoe je de producten gaat verkopen. Door in je ondernemingsplan te gaan op innovatieve en originele marketinginitiatieven in het ondernemingsplan voor je winkel, overtuig je investeerders sneller.
Analyseer wat er op de markt gebeurt, wat je concurrenten doen, maar ook hoe merken en leveranciers jou benaderen. Is er een bepaald merk dat e-mails, verkooptechnieken of social media goed aanpakt? Laat je inspireren door bestaande technieken en best-practices en personaliseer ze voor je eigen zaak.
Website en Google-bedrijfsprofiel
Wordt jouw winkel een webshop, een fysieke locatie of ga je voor onmichannel? Om de zichtbaarheid van je winkel zo groot mogelijk te maken is een online aanwezigheid een must. Met een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf weten klanten je te vinden op Google Maps, en kun je je contactgegevens en openingstijden actualiseren. Hier kun je ook linken naar je website of webshop.
Social media
Ga na welke social mediakanalen het meeste door jouw doelgroep worden gebruikt: Instagram, Facebook, Twitter, Tiktok, Pinterest, of een combinatie? Het is belangrijk om in te zetten op wat werkt, en het is zeker geen noodzaak om aanwezig te zijn op alle kanalen. Concentreer je op de social media die aanslaan bij jouw ideale klanten.
E-mailmarketing
E-mailmarketing kan heel effectief werken, zeker als je de juiste doelgroep benadert. Door je nieuwsbrieven, promoties en andere aanbiedingen slim te targeten blijven klanten terugkomen en bouw je een vaste klantenkring op, die je kunt belonen met je loyaliteitsprogramma.
Drukwerk
Online marketing is onmisbaar, maar onderschat de impact van flyers, brochures en visitekaartjes niet als je jouw winkel bekend wilt maken in de buurt. Voor je online gezocht en gevonden kunt worden moeten buurtbewoners op de hoogte zijn van je bestaan.
5. Personeel en operationele zaken
Je hebt een team en leveranciers nodig om je project op te zetten en uit te voeren. In dit onderdeel van je businessplan definieer je de verschillende rollen en expertises die nodig zijn voor je winkel.
Organisatie en administratie
Stel een organisatie- en hiërarchische structuur op. Denk hierbij ook aan een recruitment-strategie en bepaal de geschatte salarissen van elke werknemer. Ga ook in op praktische zaken zoals werkroosters en personeelsplanningen, vereiste diploma’s voor je werknemers, collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) en salarisadministratie.
Gezondheid en veiligheid
Werkomstandigheden en veiligheidsmaatregelen zijn van cruciaal belang in de detailhandel. Het is daarom essentieel dat je beschrijft hoe je hiermee omgaat binnen jouw bedrijf. Ga na welke richtlijnen er binnen jouw branche gelden. De Kamer van Koophandel kan je hiermee helpen.
Leveranciers en dienstverleners
Geen winkel zonder leveranciers. Noem een aantal betrouwbare leveranciers in je ondernemingsplan, om een ononderbroken toelevering te garanderen en je voorraden op peil te houden. Analyseer de prijzen en leveringsvoorwaarden. Vergeet niet om ook dienstverleners te vermelden in je businessplan, zoals bijvoorbeeld de provider van je webshop, je kassasysteem, boekhouder en marketingbureau.
6. Financiële analyse
Hoe creëer je een succesvol en winstgevend bedrijf? In de financiële analyse van je ondernemingsplan ga je in op de begroting van je eerste jaar. Het moet mogelijke investeerders laten zien hoe je kapitaal wilt generen, uitgeven en hoe de verwachte kosten zich verhouden tot de verwachte omzet. Beschrijf, afhankelijk van het bedrijf dat je gaat starten, de volgende punten:
- Kosten en het geplande budget
- Verwachte omzet
- Prijsstrategie
- Kosten en baten-analyse
- Break-even punt
- Cash-flow
Investeringsplan
Als je met je ondernemingsplan investeerders wil aantrekken, leg dan in detail uit welk bedrag je nodig hebt en hoe je het gedurende je eerste jaar gaat uitgeven. Investeerders zullen willen weten wanneer zij een rendement op hun investering kunnen verwachten. Het is daarom belangrijk om concrete en meetbare financiële prognoses op te stellen.
Schrijf je eigen ondernemingsplan
De eerste fase van het schrijven van een ondernemingsplan zal vooral bestaan uit veel research. Dit kan voelen als veel werk, maar het zal je helpen om een nieuw licht te schijnen op je producten en je concurrentie, en het dwingt je om oplossingen te vinden voor problemen waar je misschien niet aan gedacht had. Dit voorkomt dan weer dat je later voor onvoorziene verrassingen komt te staan.
Je businessplan hoeft niet in deze specifieke volgorde te worden geschreven, maar samenhang tussen de onderdelen is belangrijk om een zo duidelijk mogelijk plan op te stellen. Ben je benieuwd hoe Lightspeed je verder kan helpen met jouw winkel of webshop? Neem dan contact op met één van onze experts en ontdek wat ons ondernemersplatform voor jou kan betekenen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.