Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

18 cijfers over online eten bestellen die elke horecaondernemer moet weten

18 cijfers over online eten bestellen die elke horecaondernemer moet weten

Hoewel iedereen het al heeft gehoord, gaan mensen het blijven herhalen: de populariteit van online winkelen en bestellen is onstuitbaar. Van de reuzen als Amazon tot kleine start-ups: bezorg- en afhaaldiensten zijn overal en dat geldt ook voor de horecasector. Het was al een populair gegeven, maar sinds 2019 is online eten bestellen via mobiele apps alleen maar sneller gegroeid.

Met de ontwikkeling en toename van mobiel en online bestellen binnen verschillende sectoren maken consumenten dankbaar gebruik van deze oplossingen om hun leven makkelijker te maken. Zelfs de grootste sceptici hebben inmiddels een ‘andere’ eetervaring in hun restaurant ontplooid via een online besteloplossing geïntegreerd met hun kassasysteem, om zo gasten beter (en meer) van dienst te zijn. Maar hoe belangrijk is het voor horeca-ondernemers om jouw (digitale) klanten de optie om online te bestellen aan te bieden?

Laten we er wat cijfers bijhalen. Voor horeca-ondernemers die zich baseren op data voor hun belangrijkste zakelijke beslissingen hebben we enkele cijfers verzameld. Ze spreken voor zich:

  1. Digitale bestellingen en bezorgingen zijn sinds 2014 300% sneller gegroeid dan normale restaurantbezoeken.
  2. Tussen 2020 en 2021 groeide de jaaromzet van de internationale online bestel- en bezorgsector van €6.5 miljard naar €118 miljard. Tegen 2025 wordt er verwacht dat dit cijfer tot €179 miljard zal groeien.
  3. Mobiele bestellingen zijn goed voor gemiddeld 14% van de totale omzet van een restaurant.
  4. Volgens onderzoek van Appetize wil 77% van de gasten na de pandemie doorgaan met contactloze betalingen.
  5. 60% van de consumenten in de VS bestelt wekelijks een bezorg- of afhaalmaaltijd.
  6. 31% van de consumenten geeft aan minstens twee keer per week gebruik te maken van externe bezorgdiensten.
  7. 34% van de consumenten geeft minimaal €45 per bestelling uit wanneer ze online eten bestellen.
  8. 20% van de consumenten zegt dat ze meer uitgeven aan een maaltijd buiten het restaurant dan bij een normaal restaurantbezoek.
  9. 70% van de consumenten zegt dat ze liever direct bij een restaurant hun bestelling plaatsen. Ze willen dat hun geld naar het restaurant gaat en niet naar een externe bezorgdienst.
  10. 57% van millennials geeft aan dat ze eten laten bezorgen zodat ze thuis films en tv-series kunnen kijken.
  11. 59% van door millennials gekochte maaltijden zijn via afhalen of bezorgen.
  12. 33% van de consumenten antwoordt dat ze bereid zouden zijn meer te betalen voor snellere bezorging.
  13. 45% van de consumenten zegt dat het aanbieden van mobiele bezorg- of loyaltyprogramma’s hen zou aanmoedigen de online besteldienst vaker te gebruiken.
  14. Klanten die een bestelling bij een restaurant plaatsen, bezoeken datzelfde restaurant 67% vaker dan mensen die er nooit bestellen. 
  15. 63% van de consumenten is het ermee eens dat het handiger is om eten te laten bezorgen dan om met een heel gezin uit eten te gaan.
  16. 60% van restaurateurs stelt dat het aanbieden van bezorging leidt tot meer omzet.
  17. Uitbaters van pizzeria’s meldden dat klanten 18% meer uitgeven via online of mobiele bestellingen in vergelijking met telefonische bestellingen.
  18. 43% van de horeca-ondernemers geeft aan te geloven dat externe apps – die vaak data achterhouden – de directe relatie tussen restaurant/café/bar en klanten er moeilijker op maakt.

Wat kan online bestellen betekenen voor jouw restaurant?

Wanneer hongerige klanten niet bij jouw zaak kunnen bestellen, kijken ze ergens anders. Maar het grootste obstakel voor het implementeren van een maaltijdbezorgdienst voor vele horeca-ondernemers is dat externe partijen vaak ook hoge commissiepercentages nemen voor het gebruik van hun diensten en bezorgteams. 

Geïntegreerde online besteloplossingen zoals de koppeling tussen Lightspeed en Deliverect kunnen hier een tussenweg bieden: je staat zelf in voor het feitelijke leveren en aan huis bezorgen van maaltijden die bij je besteld worden, maar de zware commissies valt weg, waardoor je winstmarge substantieel omhoog gaat. Gasten via je website laten bestellen, geeft je ook meer controle over de kwaliteit en snelheid van de levering, waardoor de appreciatie en waardering van je horecazaak er ook op vooruit kan gaan. Hoewel externe bestelapps zeker voordelen bieden, bieden geïntegreerde besteloplossingen meer autonomie, minder kosten en een betere grip op controle en kwaliteit.

Ben je ook klaar om je omzet te vergroten en te besparen op kosten voor externe diensten? Ontdek hoe ons compleet ondernemingsplatform mét een geïntegreerde online bestel- en betaaloplossingen jouw horecazaak kan helpen. Neem vandaag nog contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Customer Experience