Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Dadawan – digitaal boegbeeld voor fast-casual horeca

Dadawan – digitaal boegbeeld voor fast-casual horeca

Dadawan: wordly food, small town prices. Beter kun je het populaire fast-casual concept volgens ons niet samen te vatten, ook al is het met hun eigen slogan. Laagdrempeligheid staat centraal bij Dadawan, waar iedereen welkom is en de menukaart gemaakt is voor elke voorkeur.

De eerste locatie opende haar deuren in Maastricht in 2015. Vandaag telt Dadawan er zes: naast de eerste vestiging aan de Spoorweglaan in Maastricht, en locaties in Arnhem, Eindhoven, Tilburg en Kerkrade, is little Dadawan aan de Kesselskade het laatste lid van het familiebedrijf geworden.

Wij spraken met Jason Li, medeoprichter en COO van Dadawan, over het succes van het fast-casual concept, kwalitatieve groei, de digitale customer journey en het gebruik van robots.

Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:

Maak kennis met Lightspeed.

Ons compleet kassa- en betaalplatform helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak, zodat je meer tijd overhoudt voor wat er het meest toe doet: ondernemen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.

Dadawan: the Fast & the Fusion

Dadawan brengt het beste van Oost en West samen in een fusion menu boordevol klassiekers met een Aziatische twist, en typische Aziatische gerechten in een Nederlandse jasje.

Een warme kom ramen? Check. Liever een pittige curry? Kan ook. Poké wans of sushi rolls? No problem. Lobsters & burgers? You name it. Bij Dadawan is er voor ieder wat wils.

“Wij zijn een restaurant voor iedereen”, vertelt Jason. “We willen geen specifieke niche bedienen, maar net iets neerzetten dat voor iedereen toegankelijk is. Als je met een groep van twintig gasten langskomt, moet iedereen iets lekkers op de menukaart kunnen vinden.”

“We zorgen er voor dat al onze gerechten binnen 20 minuten op tafel staan. De meeste gasten kiezen één gerecht en een dessert, en zijn gemiddeld een uur en tien minuten bij ons binnen. We monitoren nauwkeurig hoe lang gasten in onze restaurants verblijven, wat ze bestellen en hoe vaak. Deze bezoekersdata analyseren we om onze dienstverlening te verbeteren.”

Er is altijd plek, al moet je in het weekend misschien tien minuten wachten. Bij Dadawan kun je namelijk niet reserveren. Gasten die spontaan zin hebben om iets te gaan eten, kunnen bij ons terecht.

Dadawan's Stone Bowl

“Daarnaast willen we ook altijd open zijn voor iedereen”, vervolgt hij. “Er is altijd plek, al moet je in het weekend misschien tien minuten wachten. Bij Dadawan kun je namelijk niet reserveren. Gasten die spontaan zin hebben om iets te gaan eten, kunnen bij ons terecht.”

De reden waarom Dadawan zonder reserveringen werkt, is omdat reserveringen volgens Jason best wel wat problemen met zich meebrengen.

“Het is tegenwoordig heel eenvoudig om een reservering te maken. Online heb je in tien seconden een tafeltje gereserveerd. Maar vaak komen mensen gewoon niet opdagen, of ze reserveren voor 15 personen en komen maar met een gezelschap van 10. Dan heb je niet alleen mensen die in de rij stonden te wachten teleurgesteld, maar ook omzet misgelopen – en dat willen we voorkomen. Ons principe is: wie het eerst komt, het eerst maalt. Natuurlijk maken we wel uitzonderingen voor hele grote groepen, zoals voor bedrijfsfeestjes.”

Ambitie en streven naar kwalitatieve groei

De oprichters van Dadawan zijn horeca veteranen. Zo hebben ze ook enkele sushi concepten en wokrestaurants opgericht, maar elk concept moet een individuele entiteit zijn die op zichzelf kan draaien.

“Elk restaurant moet winstgevend zijn”, bevestigt Jason. “Er is geen moederbedrijf dat de rest aanstuurt, al wisten we dat we met de eerste locatie van Dadawan in Maastricht een succesvol proof of concept hadden neergeplant dat zowel bij de lokale bevolking als bij toeristen goed aansloeg. Daarna volgden Arnhem en Eindhoven – beide studentensteden, maar waar ook heel wat internationale bedrijven zitten die te vinden zijn voor internationale keuken en daardoor snel bij ons uitkomen.

Het is niet onze intentie geweest om vanaf dag één op te schalen, maar we zijn wel ambitieus en willen doorgroeien.

Dadawan interieur locatie

Vandaag heeft Dadawan zes locaties – en volgens Jason zit er geen limiet op: “Het is niet onze intentie geweest om vanaf dag één op te schalen, maar we zijn wel ambitieus en willen doorgroeien.”

“In mijn ogen bloeit de horeca nog steeds, alleen is de vraag voor hoe lang nog. Het wordt steeds uitdagender om een aandeel in de portemonnee van gasten te krijgen, maar evengoed zijn er nog steeds heel veel kansen en mogelijkheden. We zijn bezig met een aantal nieuwe locaties, maar elke nieuwe locatie gaat pas van start als de vorige goed draait. Ons doel is niet om 20 locaties op vijf jaar te hebben. We zijn een familiebedrijf en focussen op kwaliteit en kwalitatieve groei.”

Digitale tools als kloppend hart van elke horecazaak

Voor Jason is technologie het kloppend hart van elke horecazaak. “Alles gebeurt tegenwoordig digitaal”, vat hij samen. “Een succesvolle customer journey is vandaag onlosmakelijk verbonden met technologie. De vraag is hoe je de customer journey van start tot einde zo vlekkeloos mogelijk kan laten verlopen.”

“Hoe gasten met je merk in aanraking komen, gebeurt digitaal – zij het via social media of online,” gaat hij verder. “Hoe ze in Dadawan bestellen gebeurt digitaal, met QR-codes aan tafel of via onze bestelzuilen van Butlaroo. Hoe je zo’n QR-code, website, app of bestelplatform aan de achterkant invult, is even belangrijk, want het moet gebruiksvriendelijk zijn om de bestelervaring zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Daarnaast moet het er ook sexy uitzien.”

Dadawan logo

Dadawan was één van de eerste zaken in Nederland die gasten van QR-codes gebruikte om bestellingen te plaatsen en te betalen. En dat deden ze al in 2018, ruim een jaar voor corona haar kop opstak. Bovendien is Dadawan een cashless fast-casual concept. Gasten kunnen ter plaatse pinnen of online betalen, of via hun website online bestellen en betalen voor takeaway: zo lang het maar snel, casual en efficiënt is.

Lightspeed had in 2014 al een vooruitstrevende kijk op traditionele POS en kassasystemen.

“Toen we in 2015 de eerste zaak in Maastricht openden, overwogen we welk kassasysteem we wilden implementeren. Gaan we voor een klassiek kassasysteem dat we in onze andere restaurants ook hebben, of proberen we iets nieuws dat toch technisch verder staat en er bovendien ook mooi uitzag? Ik maakte kennis met Lightspeed in 2014, omdat ik zelf gesolliciteerd had voor een stage bij het bedrijf. Lightspeed had toen al een vooruitstrevende kijk op traditionele POS en kassasystemen.”

De keuze was snel gemaakt.

Robotisering vs. personeelstekort en stijgende loonkosten

Qua digitale tools en technologie gaat Dadawan, waar mogelijk, nog een stapje verder. Op de locaties waar het vloerplan geen niveauverschillen heeft, worden ook robots ingezet.

“Dat is voor ons de meest tastbare vorm van technologie, digitalisering en automatisering.” Eén robot neemt het werk weg van 0.7 à 0.8 fulltime medewerkers. Met twee robots kun je dus anderhalf persoon minder gaan inzetten. Robots gaan ook de hele dag mee. Daardoor kunnen we onze zaak openen met één persoon minder: de mise-en-place achter de bar gebeurt met twee of drie medewerkers, maar gasten die binnenkomen moeten ook bediend worden. Dat doen onze robots nu, zodat ons personeel achter de bar kan blijven en de nodige voorbereidingen kunnen treffen. Door onze robots hapjes en drankjes te laten brengen, besparen we veel tijd.”

Dadawan Robots

Voor corona werkte elke Dadawan locatie met ongeveer tien bedieningsmedewerkers. Door de goede koppeling tussen Lightspeed en de QR-codes en bestelzuilen van Butlaroo zijn dat er in veel gevallen acht geworden. Voeg daar de robots aan toe, en het worden er zeven of zes, naargelang drukke of kalmere dagen. Maar lossen robots problemen zoals personeelstekort op?

“Neen, want je hebt altijd personeel nodig. Robotisering heeft de confrontatie met personeelstekort wel verlicht. Personeelskosten zijn na corona omhoog gegaan. Vandaag ligt een gemiddeld salaris bijna 20% hoger dan aan het einde van corona. Dit soort technologie helpt zeker, ook al is het maar een klein percentage. Je kunt er namelijk veel loze uren mee opvullen, waar we vroeger normaal twee medewerkers permanent voor nodig hadden.”

Lightspeed: in stilte op de achtergrond

Vandaag werken vier van de zes Dadawan locaties met de nieuwste versie van Lightspeed Restaurant, en voor Jason is die keuze samen te vatten in één woord: “Efficiëntie.”

Lightspeed is overzichtelijk en makkelijk aan te leren, de knoppen zijn intuïtief en ons personeel pakt het snel op. Een kassasysteem moet op de achtergrond in stilte zijn werk doen. Als je eigenlijk niet weet dat het er is, dan heb je het allerbeste systeem.

“Als je in een groeifase zit, is het ook makkelijk om een nieuwe locatie op te starten: met een back-up van een bestaande locatie als template heb je het op een halve middag snel, simpel en gemakkelijk geïmplementeerd. Gezien dat we ook meerdere locaties hebben, is het gewoon fijn dat we dit soort datapunten met elkaar kunnen syncen en heel eenvoudig vergelijkingen kunnen maken tussen locaties en op basis daarvan verbeteringen doorvoeren.”

Alle locaties die met Lightspeed werken, werken ook met Payments, de geïntegreerde betaaloplossing voor Lightspeed Restaurant. “De belangrijkste drijfveer om voor Lightspeed Payments te kiezen, is net die koppeling met het kassasysteem”, voegt Jason toe.

“Met één druk op de knop staat het bedrag – met of zonder fooi – op de pinautomaat. Medewerkers hoeven niet nog een bedrag in te geven, of achteraf op de bon te kijken of het wel over de juiste tafel, dan wel over het juiste bedrag gaat. Al die handelingen haal je weg uit het betaalproces, en daarom ben ik ook bereid om meer te betalen.”

Dadawan personeel

“Waar je naartoe zou willen gaan, is een totaaloplossing die alles voor je doet, maar dat is geen absolute vereiste”, concludeert hij. “Als elke partij doet waar die goed in is en kan gekoppeld worden met elkaar, zitten we goed.”

Voor Jason is het ook die efficiëntie die de productiviteit van zijn medewerkers verhoogt: de nauwe samen- en wisselwerking tussen een kassa- en betaalplatform zoals dat van Lightspeed, de intuïtieve QR-codes en bestelzuilen van Butlaroo, en robots die een buffer vormen tegen personeelstekort en stijgende loonkosten.

Dat maakt Dadawan een digitaal boegbeeld van hoe horecazaken ondanks een pandemie, een energiecrisis en daaropvolgende inflatie met de nodige ondernemingsdrang en zin voor innovatie vandaag sterker in hun schoenen staan.

Ook benieuwd wat Lightspeed voor jouw horecazaak kan betekenen? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en ontdek het zelf.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Customer Experience