Heb je plannen om een webshop op te zetten, of heb je het gevoel dat je huidige software niet meer de beste match is voor je online onderneming? Dan wordt het tijd om te overwegen welke webwinkelsoftware het beste bij je plannen aansluit. We geven je vijf punten waar je bij het maken van je keuze op kunt letten:
1. Open Source of SaaS
Dit is de eerste en meteen de belangrijkste beslissing die je maakt. Overweeg goed hoeveel tijd, kennis, en kapitaal je hebt. Ben je zelf best thuis in het programmeren en heb je ook de tijd om zelf code te schrijven? Heb je het budget om een developer in te huren? Of wil je liever de flexibiliteit om ook zonder developer en technische achtergrond eenvoudig een webwinkel op te zetten? Al deze factoren bepalen wat de meest passende software is voor jou.
- Open Source betekent dat jij – of een web developer – de volledige broncode van de webwinkel creëert en beheert. Updates gebeuren hier niet automatisch en zijn vaak ook niet gratis.
- SaaS (Software as a Service) betekent dat je winkel gehost wordt op de server van een webwinkelleverancier. Zo kun je alsnog je webwinkel volledig personaliseren zonder ook maar iets van code af te weten. Je betaalt hier vaak een vast bedrag per maand.
Bij Open Source zijn de mogelijkheden oneindig, en om die reden is het voor veel mensen aantrekkelijk om hier hun webshop mee te maken. Toch blijkt dat voor beginnende ondernemers SaaS-software hoger scoort in gebruiksgemak, mede omdat je in die context niet afhankelijk bent van een dure developer en betaalde updates.
2. Overzichtelijke backoffice (gebruiksvriendelijkheid)
Je zult veel tijd gaan doorbrengen in de backend van je webwinkel. Ook hier geldt dat SaaS-software over het algemeen een overzichtelijker beeld zal geven van de status van je winkel dan Open Source – zeker als je het programmeren hebt uitbesteed en dus geen voorkennis bezit. Bij de backoffice in een SaaS-hosting kun je op de volgende punten letten om de overzichtelijkheid te bepalen:
- Een duidelijke start interface met informatie over o.a. bezoekers en omzet
- Overzicht van alle bestellingen, inclusief offertes, facturen, verzendingen en retouren
- Overzicht van alle producten, omschreven met foto’s, merk, leverancier, prijs en of ze zichtbaar zijn in je winkel.
- Daarop aansluitend: het gemak waarmee je producten snel toe kunt voegen
- Lijst van alle klanten en klantprofielen
- De mogelijkheden met betrekking tot productcategorieën en -varianten
- Data-rapporten over verschillende aspecten van je bedrijf (zie punt 5!)
3. Design & Templates
Zo belangrijk als een goede backend is om je webshop draaiende te houden, zo belangrijk is een goede front-end om je bezoekers gelijk de juiste indruk te geven van de look and feel van jouw webwinkel. Om die reden is het belangrijk om design te gebruiken wat je volledig kunt personaliseren, en waarmee je jezelf kunt onderscheiden van de concurrentie.
Ook kun je door middel van personalisatie je merkbeleving beter naar voren brengen en kun je alles volgens je eigen huisstijl aanpassen. Hierbij kun je denken aan plaatsing van je logo, de stijl van je afbeeldingen, en het kleurenschema wat je gebruikt op je pagina’s. Een goede SaaS-aanbieder onderscheidt zich door je in ieder geval genoeg keus te bieden in design templates. Verdere manieren om onderscheid te maken zijn dingen als hoe veel fonts er beschikbaar zijn, hoe veel foto’s je per product kunt toevoegen, en of je de menu’s kunt customizen.
Een belangrijk laatste punt is de mobiele weergave van je webwinkel. Tegenwoordig kun je ervan uitgaan dat ongeveer 50% van de bezoekers via een mobiel apparaat op je site uitkomt. Bij een onoverzichtelijke, niet-responsieve site raak je dus ook makkelijk 50% van je bezoekers kwijt.
Denk ook eens na over een mobiele app
Waarom webshops niet langer zonder mobiele apps kunnen
4. Marketing & SEO
Voor het succes van je winkel is het enorm belangrijk dat je een goede marketingstrategie op kunt zetten, en dat je vindbaar bent via zoekmachines zoals Google. Natuurlijk kun je advertenties plaatsen en ‘betaalde’ bezoekers genereren, maar het is natuurlijk beter om zoveel mogelijk gratis bezoekers te verkrijgen uit de organische zoekresultaten van Google. Als je dit wilt bereiken moet de zoekmachine optimalisatie van je webwinkel in orde zijn. De juiste meta titels, beschrijvingen, keywords, maar ook het gebruik van product tags en de inhoud van je andere teksten dragen allemaal bij aan een betere SEO en online vindbaarheid. Om die reden is het van belang dat je deze makkelijk aan kunt passen, zodat het voor zoekmachines duidelijk is waar de verschillende pagina’s van jouw site over gaan.
Waar SEO vroeger vooral draaide om het genereren van zoveel mogelijk externe linking, gaat het nu vooral om kwalitatieve linking en het aanbieden van gebruiksvriendelijke en kwalitatieve content op jouw website. Hou hier dus rekening mee bij het creëren van je content.
Als je zelf niet bekend met SEO, kun je een externe SEO-partij inhuren die er voor zorgt dat jouw webshop makkelijker gevonden wordt door jouw doelgroep.
5. Data & Statistieken
Zodra je alles hebt opgezet en je online onderneming draait, wil je natuurlijk weten hoe dit gaat. Dit is niet altijd even overzichtelijk, en om die reden is het belangrijk dat de webshop software die je kiest je hierbij helpt. Hoe gaat het met de verkoop? Verkoopt het ene product beter dan het andere? En hoe gaat het met de checkout, kun je daar nog op optimaliseren zodat minder mensen last minute afhaken?
Data is kennis, en diegene die goed naar z’n data kijkt heeft een beter overzicht van wat wel en niet werkt voor hun onderneming. Je kunt die kennis gebruiken om beslissingen te nemen over o.a. de voorraad, de producten die in worden gekocht, en de communicatie met klanten en leveranciers. Goede webshop software biedt overzichtelijke data rapporten aan in het systeem, zodat jij je service kunt verbeteren en verder kunt groeien. Een aantal punten waar je naar kunt kijken, is of je software een duidelijke home interface aanbiedt waarin de meest belangrijke data in beeld wordt gebracht, of dat je bijvoorbeeld de mogelijkheid hebt om je winkel te koppelen aan Google Analytics.
Het grote aanbod webwinkelsoftware maakt het voor ondernemers lastig om het meest passende platform te vinden voor hun bedrijf. Om die reden is het verstanding om voor jezelf een lijstje te maken met eisen waaraan de webshop-software die jij wilt gebruiken moet voldoen. Dit maakt het een stuk makkelijker om aanbieders te vergelijken. In onze eCom buyer’s guide hebben we een aantal checklists opgesteld van wat wij denken wat de belangrijkste features zijn voor een webwinkelsoftware. Mocht je meer informatie willen over de beste webwinkelsoftware voor jouw bedrijf, dan vertellen onze experts je graag meer.
De webwinkelsoftware zelf uitproberen?
Bouw, kijk rond en probeer onze webwinkelsoftware 14 dagen gratis uit. Wil je na die 14 dagen verder? Dan hoef je niet van voor af aan te beginnen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.