Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

6 e-mailmarketing strategieën die klantbehoud verhogen

6 e-mailmarketing strategieën die klantbehoud verhogen

E-mailmarketing is een van de meest effectieve direct-marketingkanalen en kan een aanzienlijke groei stimuleren – als je weet wat je doet. Als het goed wordt gedaan, moedigt persoonlijke en creatieve e-mailmarketing nieuwe en bestaande klanten aan om je webshop te bezoeken. Lightspeed vroeg partner ReloadSEO, bekend van de apps ReloadSEO en ReloadMailing, om hun e-mailmarketingexpertise te delen.

Dit zijn volgens hen dé top 6 e-mailmarketing strategieën om klantenbehoud te vergroten.

1. Gepersonaliseerde promotie voor hun 1-jarige loyaliteit

Stuur je klanten een e-mail over het feit dat ze bijvoorbeeld al één jaar klant zijn, inclusief een speciale kortingscode en producten gerelateerd aan hun eerdere aankopen.

Met Lightspeed eCom weet je exact wanneer een klant zijn eerste aankoop deed, en kun je zijn volledige aankoopgeschiedenis te zien krijgen. Gebruik die informatie als een kans om je klanten te laten weten dat ze worden gewaardeerd, en om de items waarin ze geïnteresseerd zijn in de spotlight te zetten. Het is een effectieve, persoonlijke manier om hen bij jouw webshop te laten winkelen, en ze tegelijkertijd te laten zien dat je weet in welke producten ze geïnteresseerd zijn.

2. Verjaardagsverrassing

Speel in op een soortgelijk thema als het bovenstaande punt en overweeg om je klanten een gepersonaliseerde verjaardagspromotie te sturen. Iedereen houdt van cadeautjes, en het is een perfecte manier om trouwe klanten in de watten te leggen.

Benieuwd naar meer email marketing tips?

Download dé email marketing checklist voor jouw webshop

6 e-mailmarketing strategieën die klantbehoud verhogen

3. Houd ze up-to-date over uw nieuwste (relevante) producten

Klanten waarderen personalisatie, en dat geldt ook voor de producten die via jouw webshop aan hen worden voorgesteld. Overweeg om je klanten een e-mail te sturen met producten waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn; bijvoorbeeld bij het aankondigen van de nieuwste collectie. Op deze manier hou je klanten up-to-date en vergroot je de bekendheid van je nieuwe items in.

4. Product reviews

Productbeoordelingen zijn ongelooflijk belangrijk voor een webshop. De gemiddelde consument leest 10 online reviews voordat ze een bedrijf vertrouwen. Waarom? Omdat de ervaring van andere klanten waardevol is. Het is onbevooroordeelde informatie – het is niet meer dan normaal dat ze aankoopbeslissingen beïnvloeden.

Studies tonen aan dat klanten reviews van ouder dan 3 maanden niet meer relevant vinden, dus hoe meer (positieve) én recente recensies je hebt, hoe beter.

Wist je dat recensies ook goed zijn voor de SEO-score van je site? Unieke beoordelingen bieden unieke inhoud, iets dat Google beloont!

Overweeg een e-mail te sturen naar klanten om hen te vragen of ze tevreden zijn met hun aankoop en hen aan te moedigen een beoordeling achter te laten (bijvoorbeeld “Laat een review achter en maak kans op een voucher van €100”). Als ze een positieve review achterlaten, is dat geweldig! Als de beoordeling minder positief is, heb je de mogelijkheid om rechtstreeks contact met deze klanten op te nemen, de situatie recht te zetten, en hen alsnog het gevoel geven dat ze een positieve ervaring hebben gehad met je bedrijf.

6 e-mailmarketing strategieën die klantbehoud verhogen

5. Follow-up emails voor verlaten karren

Uit de laatste bevindingen van Statistica blijkt dat meer dan 70% van de webshop winkelwagentjes worden verlaten. Mensen kozen een product, voegden het toe aan hun winkelwagentje – en vertrokken daarna. Wat is hier misgelopen?

Wanneer een klant zijn winkelwagentje verlaat, stuur hem dan een herinneringsmail. Studies tonen aan dat zo’n eenvoudig e-mail initiatief indrukwekkende conversiepercentages kan hebben als ze binnen een uur na het verlaten van het winkelwagentje worden verzonden.

6. Verwijs een vriend

Een van de meest onfeilbare manieren om nieuwe klanten te werven, is via een referral programma. 77% van de klanten zijn eerder geneigd om bij een bedrijf te kopen wanneer ze erover hebben gehoord van vrienden, en 42% van de klanten is loyaal aan merken waar hun familie en vrienden ook kopen.

De meningen van bestaande klanten hebben een enorme invloed op de aankoopbeslissingen van hun collega’s, en een referral programma is de meest effectieve manier om zoveel mogelijk peer-to-peer verwijzingen te krijgen.

Geef bestaande klanten een speciale promotiecode om aan hun vrienden te delen. Bijvoorbeeld “Geef je vriend 20% korting op hun eerste aankoop, en krijg zelf 10% korting”. Als hun vriend omzet in een verkoop, krijgt de bestaande klant een beloning. Win-win.

Hoewel deze 6 e-mailmarketing initiatieven je zeker zullen helpen om klantbehoud te stimuleren, zijn ze allemaal afhankelijk van het aanbieden van de juiste producten en diensten, en het hebben van een klantgerichte winkelervaring. Wanneer je hierop let, ben je goed op weg naar meer – en vooral loyale – klanten.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.