“Moet ik een KvK-nummer aanvragen als ik een webwinkel begin?”
“Hoe doe ik belastingaangifte als ik een webwinkel begin?”
Een eigen webwinkel starten is tegenwoordig gemakkelijker dan het lijkt. Op internet is veel informatie te vinden over wat u wel en niet moet doen. Maar de hoeveelheid informatie zorgt soms juist voor verwarring. Hierbij dus een korte checklist met links naar meer informatie.
Stap 1: Kies een product
Een webwinkel begint vrijwel altijd met een idee en een product. Misschien bent u al ondernemer en wilt u uw producten online gaan verkopen. Of misschien komt er een product voort uit uw hobby dat u graag online zou willen verkopen. Een derde mogelijkheid is dat u een product tegenkomt dat u interesseert en dat u graag zelf zou willen verkopen.
Stap 2: Onderzoek de markt
Hoe uniek is uw product? Wanneer u een van de velen bent die een product verkoopt, is het wellicht moeilijk om u te onderscheiden van uw concurrenten. Voordat u een eigen webwinkel start is het dus van belang om te onderzoeken wat uw kansen zijn in de markt. Een gemakkelijke manier om dat te doen is te zoeken in Google naar het product dat u wilt verkopen. Bekijk de top zoekresultaten en bedenk u of u zich kunt onderscheiden van deze concurrenten.
Stap 3: Vind een inkoopkanaal
Wanneer u uw producten zelf maakt heeft u hier niet zoveel mee te maken. Maar wanneer u kiest voor bijvoorbeeld drop shipping, waarbij u producten inkoopt bij een groothandelaar en deze doorverkoopt zonder zelf een voorraad aan te houden, is het zoeken naar een inkoopkanaal wel belangrijk. Zorg dat u vooraf goede afspraken maakt.
Stap 4: Onderzoek webwinkelsoftware aanbieders
Tegenwoordig zijn er zeer veel webwinkelsoftware aanbieders die u kunnen helpen bij het starten van uw eigen webwinkel. Ruwweg zijn deze als volgt in te delen:
- Webwinkel met licentie: u betaalt een maandelijks vast bedrag waarbij u een uitgebreid pakket aan standaardfunctionaliteiten krijgt, inclusief gratis updates (SEOshop is zo’n aanbieder).
- Open source oplossing: meestal gratis te downloaden, maar u moet vaak samenwerken met een programmeur om hier het maximaal rendement uit te halen, waardoor de kosten uiteindelijk hoger kunnen liggen.
- Maatkwerkoplossing: in dit geval is uw webwinkel volledig naar uw wensen ingericht. Voor iedere uitbreiding van uw webwinkel betaalt u extra programmeerkosten.
Wanneer u kiest voor een webwinkel met licentie is het belangrijk om naar zowel de maandelijkse kosten te kijken als naar de functionaliteiten die u nu en in de toekomst nodig denkt te hebben. Hier vindt een overzicht van aanbieders met hun functionaliteiten.
Stap 5: Producten toevoegen en testen
De meeste aanbieders van webwinkelsoftware als licentie geven u de mogelijkheid om de software enige tijd gratis te testen. U kunt in deze periode producten toevoegen aan de webwinkel, betaalmethoden instellen of zelfs uw eigen Facebook webwinkel instellen. Zorg dat u in deze periode uw webwinkel goed test en door anderen laat testen.
Stap 6: Bedenk een naam voor uw webwinkel
Nu is de tijd aangebroken om daadwerkelijk uw eigen webwinkel te starten. Op internet bepaalt gevonden worden de helft van uw succes (de andere helft is natuurlijk afhankelijk van het product dat u verkoopt en de service die u verleent). Daarom is het verstandig om de belangrijkste zoekterm in uw domeinnaam te plaatsen. Bijvoorbeeld: als u riemen verkoopt, is een goede domeinnaam mooieriemen.nl. U kunt controleren of uw domeinnaam nog beschikbaar is en deze direct aanvragen bij bijvoorbeeld Transip.
Stap 7: Start uw eigen webwinkel
Zodra u een domeinnaam heeft en u tevreden bent over de webwinkelsoftware aanbieder, kunt u de domeinnaam koppelen aan uw webwinkel en uw webwinkel starten. Uw webwinkel zal waarschijnlijk nog niet gevonden worden, hoewel een goede domeinnaam al wonderen kan doen. Een goede manier om beter gevonden te worden is link building. Dat betekent dat u andere websites vraagt om een link naar uw eigen webwinkel te plaatsen. Bij link building moet u rekening houden met 2 zaken: de kwaliteit van de website die naar u linkt (blogs en fora zijn goed, link farms die links ter betaling aanbieden niet) en de hoeveelheid links (hoe meer kwalitatieve links, hoe beter). Kwalitatieve websites kunt u vinden door te zoeken naar uw belangrijkste zoekwoorden in Google.
Stap 8: Inschrijven van uw webwinkel bij de Kamer van Koophandel
In de meeste gevallen is inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht. Er zijn echter uitzonderingen. Als u bijvoorbeeld in eerste instantie via een marktplaats verkoopt of aan vrienden/familie via een eigen webwinkel, maar daarbij niet de mogelijkheid biedt aan buitenstaanders om ook te kopen, dan is inschrijving meestal niet verplicht. Bij twijfel is het raadzaam om contact op te nemen met de Kamer van Koophandel. Ter voorbereiding van het gesprek met de Kamer van Koophandel is het raadzaam om een inschatting te maken van de omzet, inkoopwaarde en winst van uw webwinkel. De Kamer van Koophandel kan vervolgens ook direct de inschrijving bij de belastingdienst regelen.
Stap 9: Belasting afdragen voor uw webwinkel
De Belastingdienst heeft op haar site een handige test Hobbyist of ondernemer, waarmee u snel kunt zien of u belasting moet afdragen voor uw webwinkel. Aangezien startende webwinkeliers niet kunnen inschatten wat hun inkomsten zullen zijn, wordt in het eerste jaar vaak geen inkomstenbelasting ingehouden. Dit wordt het eerste jaar achteraf berekend. Het is dus zeker raadzaam om preventief belasting opzij te zetten (BTW + 25% reservering). Wanneer u vragen heeft, kunt u het beste contact opnemen met de Belastingdienst of uw boekhouder.
Stap 10: marketing van uw webwinkel
Hoewel dit de laatste stap is, is het zeker niet een onbelangrijke. Er zijn verschillende methoden om uw webwinkel extra onder de aandacht te brengen. De gratis manier is vaak de beste, maar kost veel tijd. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het schrijven van blogs, het reageren op online fora of het genereren van backlinks. Ook kunt u actief uw producten onder de aandacht brengen op Facebook en Twitter. Daarnaast zijn er betaalde methoden zoals adverteren op Google via Google AdWords (u betaalt per klik op een advertentie) of Facebook. Ook kunt u e-mailmarketing inzetten. Internetmarketing is de afgelopen jaren steeds uitgebreider geworden. Daarom is het raadzaam om in eerste instantie te beginnen met de gratis marketing tools die er zijn en eventueel een simpele AdWords campagne. Wanneer uw webwinkel groeit, kunt u de internetmarketing eventueel uitbesteden.
Wilt u reageren? Discussieer met ons mee in ons forum eigen webwinkel starten. Wilt u nog meer informatie, lees dan het artikel ‘webwinkel beginnen‘ op Ondernemen en Internet.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.