De moderne klant vraagt om een omnichannel shopping ervaring, waarbij ze zelf kiezen waar en wanneer ze inspiratie opdoen en producten kopen. De ene klant vindt het prettig om in webshops rond te neuzen, terwijl de ander graag winkelt via Facebook. Facebook zet dan ook volop in op eCommerce en lanceerde in mei 2020 Facebook Shops (Facebook Winkels).
Met een miljoenenpubliek dat zich dagelijks op het platform bevindt tot je beschikking, ontkom je er niet meer aan om ook je producten via Facebook te verkopen.
In deze blog laten we je kennismaken Facebook Shops dat binnenkort ook volledig in de Benelux beschikbaar is, en geven we je oplossingen om tot die tijd via Facebook Shopping te verkopen.
- Wat is Facebook Shops?
- De voordelen van Facebook Shops
- De mogelijkheden in Nederland
- Facebook Shopping instellen doe je zo
- Voorbeeld van een Facebook webshop
Probeer onze webshop software gratis
Wil je weten of Lightspeed eCommerce wat voor jou is? Probeer 14 dagen gratis de webshop software uit. Op een later moment kun je je webshop eenvoudig linken aan je Facebook shop.
Wat is Facebook Shops?
Met Facebook Shops (Facebook Winkels) kunnen ondernemers heel eenvoudig een gratis ‘webshop’ maken via Facebook. Je kunt je producten in je winkel plaatsen en deze op een moderne manier weergeven via productcollecties. Op deze manier wil Facebook het kopen en verkopen eenvoudiger maken. Het afrekenen binnen het platform is nu alleen nog beschikbaar in de VS, maar zal binnenkort ook in andere landen worden uitgerold. Je kunt nu wel al een webshop aanmaken binnen Facebook en de bezoekers naar je webshop leiden.
De verwachtingen zijn hooggespannen. Facebook is geen groentje op eCommerce gebied. Al hun shopping services, zoals Instagram Shopping, Facebook Marketplace en Facebook Shops, integreren met elkaar. In de toekomst zal er ook een integratie komen met WhatsApp en Messenger. Het wordt dan ook niet voor niets de grote concurrent van Amazon genoemd.
De voordelen van Facebook Shops
Facebook bezoekers hoeven het platform niet meer te verlaten om producten te kopen én af te rekenen, en er is meer:
- Iedereen kan binnen enkele minuten een Facebook-winkel met een eigen huisstijl maken
- Je kunt zoveel producten toevoegen als je wil
- Je community weet altijd welke producten worden aangeboden door het Facebook shop-tabblad op je pagina
- De klantenservice kan gedaan worden via de eigen chatdiensten van Facebook: Messenger, WhatsApp en Instagram Direct.
- Analyseer relevante statistieken
De mogelijkheden in Nederland
Het duurt nog even voordat Facebook Shops volledig wordt uitgerold naar de rest van de wereld, maar dat betekent niet dat je niks kunt verkopen via Facebook. Het enige wat nu dus nog niet kan is het afrekenen op het platform zelf. In plaats daarvan worden bezoekers naar jouw webshop doorgestuurd.
Lees in de volgende paragraaf hoe je Facebook winkel kunt instellen, al dan niet via je Lightspeed webshop.
Facebook Shops instellen doe je zo
Een Facebook-winkel maken gaat snel en eenvoudig wanneer je een zakelijk account op Facebook hebt. Er zijn 2 manieren om een Facebook shop te openen:
- Maak je eigen Facebook winkel
- Koppel je Lightspeed webshop aan Facebook Shopping
Maak je eigen Facebook winkel
Je kunt je eigen webshop helemaal van scratch beginnen op Facebook. Maak producten aan, upload foto’s, voeg productinformatie toe, stel het betalingsproces in en laat klanten vragen stellen via de chat. Deze optie vergt echter wat voorbereidingstijd en de productinformatie is niet zo uitgebreid als bij optie 2.
Zo stel je Facebook Shopping in via het Handelsbeheer:
- Ga naar je Facebook-bedrijfspagina en klik op ‘Je winkel maken’.
- Kies een van de twee betaalmethoden (direct betalen in de Facebook Shop is alleen beschikbaar in de Verenigde Staten).
- Heb je meerdere bedrijfspagina, selecteer dan de bedrijfspagina waarin je de winkel wilt maken. Dit kan ook een Instagram account zijn.
- Selecteer je gewenste catalogus, maar pas op: deze kun je later niet wisselen. Je kunt de catalogus alleen zien als je ook beheerder bent. De beheerder kan je hiervoor toestemming geven. Heb je nog geen catalogus? Voeg deze dan later toe nadat je je winkel hebt aangemaakt.
- Controleer je gegevens en klik op Configuratie voltooien.
- Voeg eventueel nog meer producten toe aan je catalogus en maak een collectie aan als je een productgroep wil bundelen.
- Pas de lay-out van je winkel aan.
- Publiceer je winkel.
Nadat je winkel door Facebook is goedgekeurd kunnen je klanten naar hartelust via jouw Facebook shop winkelen.
Koppel je Lightspeed webshop aan Facebook Shopping
Heb je al een eigen Lightspeed webshop? Dan is kun je deze eenvoudig koppelen aan je Facebook bedrijfspagina. Je hebt hierdoor veel minder omkijken naar product synchronisatie en aankopen komen direct in je eCom dashboard terecht, zodat je te allen tijde het overzicht kunt bewaren en je informatie altijd up to date is.
Om met Facebook Shopping te starten, is het noodzakelijk om via Facebook een catalogus aan te maken. Zo kun je gemakkelijk jouw Facebookpagina account koppelen aan jouw productcatalogus. Nu kun je je producten zichtbaar maken, je producten taggen en delen via zowel Facebook als Instagram.
Stap 1: Opzetten in Lightspeed eCom
Allereerst moeten je de feed link ophalen in Lightspeed eCom, deze feed link zorgt ervoor dat je productinformatie automatisch opgehaald kan worden. Hoe je dit doet staat stap voor stap uitgelegd in ons helpcentrum. Facebook vereist dat alle producten een afbeelding, beschrijving, EAN/UPC of merk hebben. Zijn jouw productgegevens niet beschikbaar dan kun je de productinformatie aanvullen of een custom feed aanmaken (zie helpcentrum).
Stap 2: Winkel opzetten in Facebook
Nadat de productfeed aangemaakt is, ga je naar Facebook. Allereerst heb je een Facebook business account nodig, waarin je zowel je Facebookpagina, je productcatalogus en eventueel je koppeling met je Instagram account kunt beheren.
Vereisten om aan de slag te gaan:
- Facebook Business page
- Facebook Business Manager
Ga in Business Manager naar Handelsbeheer en volg vervolgens de stappen die met behulp van foto’s worden beschreven in ons Helpcentrum (of volg de stappen in de vorige paragraaf). Goed om te weten: Facebook verandert regelmatig zijn interface, het kan dus zijn dat de foto’s er iets anders uitzien dan hoe het er in werkelijkheid uitziet.
Voorbeelden van een Facebook webshop
Interieur webshop NOX Studio Interiors begrijpt de omnichannel ervaring en verkoopt niet alleen via hun webshop, maar ook via Instagram en Facebook. Op hun Facebook pagina vind je onder de knop ‘Shoppen’ allerlei mooie interieurartikelen.
Ook Smartphonehoesjes.nl heeft zijn webshop gekoppeld aan Facebook. Op hun Facebook-pagina kunnen klanten naar hartelust scrollen door alle producten. Willen ze iets kopen? Dan worden ze door Facebook naar de webshop geleid.
Zelf aan de slag met Facebook Shops
Nu is de beurt aan jou. Met Facebook Shops als aanvulling op je webshop kun je nu nog meer omzet genereren en bied je je klanten een flexibele omnichannel ervaring.
Heb je al een fysieke winkel, maar nog geen webshop? Of wil je graag alleen een webshop starten? Neem dan contact op met onze experts om de mogelijkheden te bespreken.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.