De infrastructuur voor fietsers wordt er steeds beter op. Steden evolueren steeds meer richting duurzamer verkeer en transport, en groene mobiliteit heeft een ongekende populariteit bereikt. De vraag naar fietsverhuur zal de komende jaren ongetwijfeld alleen maar toenemen.
In dit artikel geven we startende ondernemers die overwegen om een fietsverhuurbedrijf op te richten enkele tips en tricks. Voordat je dus een vloot aan huurfietsen aanschaft, vragen we je even stil te staan bij de volgende belangrijke stappen.
Navigeer naar één van de hoofdstukken van deze blog:
- Begin met een ondernemingsplan
- Identificeer je doelgroep
- Stel een inventaris samen van alles wat je nodig hebt
- Personeel of geen personeel?
- Vereenvoudig je fietsverhuur met apps en integraties
Beginnen met ondernemen? Doe het dan onmiddellijk goed.
Vergeet traditionele retail. Ga voor een omnichannel onderneming en breng jouw fysieke winkel ook online. Ontdek wat omnichannel retail voor jouw onderneming kan doen in onze gratis gids.
Begin met een ondernemingsplan voor je fietsverhuurbedrijf
Het is misschien niet voor iedereen even prioritair, maar neem het van ons aan: een goede planning is het halve werk. Een ondernemingsplan is een uitgeschreven overzicht van jouw idee: je legt jouw concept objectief onder de loep, kijkt naar de markt waarin je jouw fietsverhuurbedrijf wilt positioneren, naar je concurrentie, naar je sterke en zwakke punten. Je stelt daarnaast een financieel plan op waarin je kijkt naar je potentieel en investeringen, je verwachte omzet, kosten en winst.
Concept
Sta lang genoeg stil bij jouw idee. Waar zal jouw fietsverhuurbedrijf om draaien? Wat maakt het uniek? Antwoorden hebben op deze vragen helpt je met het bepalen hoe jij je gaat onderscheiden, wat zeker zal bijdragen aan het succes van je bedrijf.
Slaagkans
Waarom is dit hét moment om een fietsverhuurbedrijf te beginnen? Misschien zie je in jouw stad of dorp meer vraag, meer toeristen. Misschien zie je in je brede omgeving een steeds beter wordende fietsinfrastructuur. Of misschien verwacht je dat nieuwe projecten in jouw omgeving meer publiek zullen trekken. Wat het ook is, onderzoek goed welke (slaag)kansen je precies hebt, waar ze liggen en hoe je er het beste op kunt inspelen.
Definieer welke factoren jouw succes bepalen
Hoe ziet succes er voor jou uit? En hoe ga je dat meten? Misschien wil je dat jouw fietsverhuurbedrijf na een bepaalde tijd winstgevend is, of is je plan om na twee jaar een tweede vestiging te kunnen openen. Zo’n succesfactoren zijn belangrijk om je korte en langetermijndoelen beter te leren kennen, en te beseffen waarom je bepaalde keuzes wil/moet maken. Succesfactoren zorgen ervoor dat jouw fietsverhuurbedrijf van begins af aan in de juiste richting gaat.
Visie
Een visieverklaring moet alle bovenstaande zaken samenvatten in een duidelijke en beknopte routekaart voor waar je naartoe wilt met jouw fietsverhuur.
Waar brengen jouw concept, slaagkansen, doelstellingen en succesfactoren je in de toekomst heen? Welke kerncompetenties heeft jouw fietsverhuurbedrijf nodig om ook op de lange termijn succesvol te zijn? Je visie moet antwoord geven op deze vragen.
Financiering, investeringen, kosten, omzet en winst
Stilstaan bij het financiële plaatje van jouw toekomstplannen is onontbeerlijk als je uiteindelijk winstgevend wil worden met jouw fietsverhuurbedrijf. Stel daarom een overzicht op met je initiële kosten en investeringen, je verwachte omzet, en bereken of je op basis daarvan op zoek moet gaan naar externe financiering om ervoor te zorgen dat je niet met cashflow problemen komt te zitten bij de start van je zaak.
Identificeer je doelgroep
Het bepalen en identificeren van je doelgroep maakt in feite deel uit van je ondernemingsplan. De omvang en demografische eigenschappen van je doelgroep heeft namelijk een niet te onderschatten impact op je slaagkansen en succesfactoren. Omdat dit aspect zo belangrijk is, staan we hier even apart bij stil.
Demografische eigenschappen
Een belangrijke stap wanneer je een fietsverhuurbedrijf begint is erachter komen op welke doelgroep je je wilt focussen en wat hun demografische eigenschappen zijn. Als je dit eenmaal weet, kun je je aanbod veel makkelijker aanpassen.
Als je in een grote stad jouw fietsverhuurbedrijf opent, zullen de demografische eigenschappen van je doelgroep waarschijnlijk breder zijn en dus lastiger te bepalen. Maar als je bedrijf zich dicht bij een natuurgebied bevindt, is het mogelijk makkelijker om je op een specifieke groep te focussen.
Zo zullen een fietsverhuurbedrijf in het stadscentrum dat zich enkel op mountainbikers focust of een zaak die enkel stadsfietsen verhuurt in een ruw natuurgebied niet onmiddellijk inspelen op de demografische eigenschappen van de lokale voorbijgangers.
Doe wat marktonderzoek en kom erachter op welke potentiële klanten je wilt richten. Bepaal vervolgens hoe je je aanbod kunt aanpassen aan deze doelgroep – of je beter naar een andere locatie zoekt in het geval jouw aanbod niet aansluit bij de aanwezige doelgroep.
Behoeften
Als je eenmaal een doelgroep hebt geïdentificeerd, is het belangrijk om in te schatten wat hun behoeften zijn.
Laten we de eerdere voorbeelden weer nemen: een fietsverhuurbedrijf in een stadscentrum met een brede doelgroep wil waarschijnlijk gemakkelijke stadsfietsen aanbieden en concurrerende prijzen hanteren; een fietsverhuurdienst in de buurt van een natuurgebied heeft daarentegen meer gespecialiseerde fietsen nodig.
Met Lightspeed Retail kun je data en verkoopcijfers van je klanten gebruiken om gepersonaliseerde klantprofielen te maken. Daarmee kun je met één klik de activiteiten van een bepaalde klant en groep bekijken en relevante data gebruiken voor het opzetten van gerichte acties en kortingen.
Je kunt de klantprofielen ook gebruiken om specifieke klantentypes te herkennen en je met je acties te richten op bepaalde groepen. Stel dat je veel studenten in je klantenkring hebt, dan kun je bijvoorbeeld een speciale studentenkorting geven op fietsverhuur.
Stel een inventaris samen van alles wat je nodig hebt
Je fietsverhuurbedrijf zal niet ver komen zonder … wel, fietsen. Maar uiteraard gaat het verder dan dat. Daarom is het belangrijk om een uitgebreide inventaris op te stellen die aansluit bij de diensten die je aanbiedt. Zorg dus dat je investeert in de juiste middelen – en de juiste hoeveelheden – voor jouw fietsverhuurbedrijf.
Fietsen en uitrusting
Begin bij het begin: de fietsen die je wil gaan verhuren. Bepalen hoeveel fietsen je nodig hebt, zal afhangen van hoeveel klanten je verwacht – en dus van hoe groot je doelgroep is. Die grootte hangt ook af van andere factoren: vraag en aanbod, concurrerende bedrijven in je omgeving, seizoenswisselingen, …
Sta stil bij de kwaliteit en duurzaamheid van de producten waarin je van plan bent te investeren. Goedkoop betekent niet altijd beter. Een vloot aan huurfietsen waarvan de totaalprijs goedkoop is, zal op lange termijn mogelijk meer kosten qua onderhoud en reparatie met zich meebrengen.
Denk aan de uitrusting van zowel fiets als fietser – fietshelmen, tassen, sloten, spanbanden of rekkers drinkbussen, fietspompen, fietsmandjes en extra lampjes.
Denk aan de infrastructuur van je pand: fietsrekken, etalages en uitstalkasten, rekken en een grote stockageruimte.
Vraag jezelf af of je zelf in wil staan voor reparatie en onderhoud, of je dat liever wil outsourcen aan een externe partner. In dat laatste geval, is het belangrijk om die kost aan je ondernemingsplan toe te voegen en bij de berekening van je verhuurprijs.
Upsellen
Naast de feitelijke verhuur van fietsen, is het altijd interessant om over extra bronnen van inkomsten te beschikken. Als fietsverhuurbedrijf kun je bijvoorbeeld prima kaarten van de omgeving, gps systemen, sportdrankjes en toeristische souvenirs verkopen.
Upsell artikelen creëren kansen om extra omzet te genereren en kunnen bijdragen aan het verhogen van de gemiddelde bonwaarde per klant.
Voorraadbeheer
Als je je inventaris eenmaal hebt samengesteld, zul je die ook moeten gaan beheren. Met een geavanceerd kassasysteem zoals Lightspeed Retail kun je ervoor zorgen dat je voorraad automatisch op peil blijft en je nooit te weinig of teveel op voorraad hebt. Tekorten, overvloeden en dode voorraad (ook wel bekend als bevroren kapitaal) hebben een ontegensprekelijke negatieve impact op je omzet en winst.
Met Lightspeed Retail kun je je voorraden in categorieën op maat ordenen. Zo kun je de prestaties van specifieke productcategorieën en subcategorieën overzichtelijk bijhouden met ingebouwde omzetrapportages.
Met kennis over welke artikelen het beste presteren en verkopen, kun je minimale voorraad hoeveelheden instellen en daar automatische bijbestel-acties aan koppelen. Wanneer een bepaald product die minimale hoeveelheid in je voorraad heeft bereikt, krijg je automatisch een waarschuwing om bij te bestellen, of kun je zelf automatisch een bestelling plaatsen bij de leverancier in kwestie.
Als je bijvoorbeeld een bijbestel actie instelt voor metalen waterflessen op minimaal tien stuks, creëert Lightspeed automatisch een inkooporder voor dat product. Wanneer je die hoeveelheid bereikt, stuurt Lightspeed het inkooporder door naar de leverancier. Automatische inkooporders en leveranciers kun je van tevoren configureren in de backoffice.
Daarbij is het heel eenvoudig om handmatig inkooporders te creëren voor voorraad producten die al zijn opgeslagen in je kassasysteem. Je leveranciers staan opgeslagen in het systeem, dus je stuurt met een paar klikken een e-mail met je bestelling.
Zoveel meer dan een kassasysteem
Download onze gratis gids voor sport, avontuur- en fietswinkels om een volledig overzicht te krijgen van de geavanceerde mogelijkheden van Lightspeed Retail.
Personeel of geen personeel?
Het succes van je fietsverhuurbedrijf hangt ook voor een groot deel af van de mensen die de boel draaiende houden. Daarom is het belangrijk te investeren in goede werknemers die je klanten tevreden houden en geld in het laatje brengen.
Het aantal medewerkers dat je in dienst neemt, zal afhangen van de schaal van je fietsverhuurbedrijf. En misschien heb je al personeel in je fietsenwinkel die ook kunnen meehelpen met de verhuurkant.
Wat jouw specifieke situatie ook is, met het Lightspeed kassasysteem kun je het op een eenvoudige manier de prestaties en werkuren van je medewerkers bijhouden en je personeel op een efficiënte en kostenbesparende manier inzetten.
Vereenvoudig je fietsverhuur met handige apps en integraties
Je kunt de efficiëntie van je fietsverhuurbedrijf aanzienlijk vergroten door met een modulair online kassasysteem te werken waar je handige apps en integraties aan toe kunt voegen. Denk bijvoorbeeld aan een app om reserveringen en afspraken te beheren.
Daar is Booxi bijvoorbeeld heel handig voor. De app integreert naadloos met Lightspeed Retail en stelt fietsverhuurbedrijven in staat het hun verhuurproces te optimaliseren, automatiseren en vereenvoudigen. Met deze combo is het ook mogelijk om:
- Klanten online of in de winkel afspraken te laten maken en huurfietsen te boeken.
- Klantgegevens te delen tussen booxi en Lightspeed voor nog meer inzicht in het koop- en bestelgedrag van je klanten.
- Je verhuuractiviteiten te beheren met een realtime overzicht van alle boekingen van materiaal en de actuele status.
- Herinneringen te automatiseren om het aantal annuleringen en vergeten afspraken te verminderen.
Onderscheid jouw fietsverhuurbedrijf met behulp van de juiste tools.
Er is geen unieke, ideale formule voor het starten en runnen van een succesvol fietsverhuurbedrijf, maar weten hoe je aan dat avontuur moet beginnen en in welke tools, benodigdheden en zaken je tijd en geld moet investeren helpen je ongetwijfeld op weg.
Benieuwd hoe Lightspeed je nog meer kan helpen bij het opstarten van jouw eigen zaak? ?Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en kom het zelf te weten.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.