Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Hebben ghost-restaurants en virtuele restaurants de toekomst?

Hebben ghost-restaurants en virtuele restaurants de toekomst?

Door de beperkingen in de horeca, als gevolg van COVID-19, voelen diverse restaurants zich genoodzaakt om ook buiten de deur geld te verdienen. Het aanbieden van afhalen, thuisbezorgen en vooraf bestellen is hierdoor in een stroomversnelling geraakt. 

Hoewel verkoop buiten de deur in de restaurantbranche nu nauwlettend in de gaten wordt gehouden, is het een trend die al een langere aanloop heeft. In een rapport van de National Restaurant Association uit 2019 was te lezen dat voor 80% van de aanbieders in de foodservice de verkoop buiten de deur een belangrijk aandachtsgebied is.

Verkoop buiten de restaurantlocatie zit duidelijk in de lift, maar veel bedrijven die die markt willen veroveren, maken zich zorgen over ambitieuze servicekosten en een complexere manier van werken. 

Om deze pijnpunten te verhelpen is er een heel nieuwe manier van werken ontstaan: ghost-restaurants en virtuele restaurants

Ghost-restaurants, ook wel cloud kitchens of dark kitchens genoemd, helpen restaurants hun bezorgservice uit te breiden en tegelijkertijd meer klanten te bereiken tegen zo min mogelijke kosten. Virtuele restaurants lijken op dit concept, maar toch zijn er verschillen te ontdekken. Wat zijn ghost-restaurants en virtuele restaurants precies?  

In dit artikel zetten we de voordelen en keerzijden van ghost-restaurants en virtuele restaurants op een rijtje en lichten we uit waarom verwacht wordt dat fysieke restaurants ermee gaan experimenteren om de impact van hun merk te vergroten en zo meer omzet te genereren. 

Wil je een extra inkomstenbron?

Bereid je onderneming uit met maaltijdbezorging en bereik gasten op afstand met Lightspeed Delivery. Integreer je menu met de belangrijkste maaltijdplatformen.

Wat is een ghost-restaurant?

“In een ghost-restaurant worden virtuele merken gecreëerd zonder een fysieke locatie. Het is een ruimte die specifiek bedoeld is voor het maken van virtuele merken,” legt bekende chef-kok Eric Greenspan uit. 

Bekende namen in de ghost-restaurantsector zijn Kitchen United en Cloud Kitchens, beide van Uberoprichter Travis Kalanick. Eigenlijk is een ghost-restaurant een gehuurde keukenruimte waar restaurateurs een virtueel restaurant kunnen lanceren zonder een fysieke locatie. 

 

Wat is een virtueel restaurant?

Hoewel de termen ‘ghost-restaurant’ en ‘virtueel restaurant’ vaak door elkaar worden gebruikt, zijn ze niet hetzelfde. 

In tegenstelling tot ghost-restaurants huren virtuele restaurants hun keukenruimte niet bij een derde partij. Zij hebben zelf één of meerdere fysieke locaties en gebruiken hun keuken om online bestellingen te verzorgen. Bovendien hebben ze vaak een specifiek bezorgmenu. 

Op het moment dat veel restauranteigenaren door COVID-19 hun omzet zagen dalen, lanceerden een aantal restaurants een concept waarbij klanten online hun bestellingen plaatsen en die vervolgens op een afgesproken tijdstip ophalen bij het restaurant.

Voor restaurants met een fysieke locatie die ook bestellingen buiten de deur willen gaan verzorgen, zijn dit soort virtuele restaurantconcepten zeker interessant om te onderzoeken. Je profiteert van de flexibiliteit van afhalen, vooraf bestellen en/of bezorgen en tegelijkertijd creëer je een extra inkomstenbron om de fysieke locatie te financieren.

 

Waarom worden virtuele restaurants steeds populairder?

De voorspelling is dat de toekomst van foodservice buiten fysieke restaurants ligt: in bezorgen, afhalen en vooraf bestellen. 

Verkoop via externe bezorgdiensten kan duur zijn, de servicekosten van sommige diensten lopen op tot bijna 20%. Als virtueel restaurant kun je echter zelf bepalen hoe je de verkoop regelt. 

Bij gebruik van white-labelplatforms zoals UEAT, kunnen restaurants bestellingen rechtstreeks via hun website opnemen en hoeven ze niet met een derde partij te werken. Willen ze wel graag samenwerken met derden om hun bezorgservice uit te breiden of uit te besteden (of beide), dan kan dat ook, maar ze zijn in ieder geval niet verplicht om uitsluitend te werken met een platform dat de toch al zo kleine marge verder uitholt. 

 

Ghost-restaurants of virtuele restaurants: wat is beter?

Het antwoord hangt voor een groot deel af van de situatie. Voor het lanceren van een nieuw bedrijf met minder investeringen kunnen ghost-restaurants interessant zijn, terwijl virtuele restaurants een goede keuze zijn voor bestaande restaurants die buiten de deur willen gaan verkopen. 

Met virtuele restaurants kun je ook gebruik maken van populaire bezorgdiensten, maar je kunt je eigen keuken gebruiken om bestellingen klaar te maken zonder een ghost-restaurant te hoeven huren.

 

De voor- en nadelen van een ghost-restaurant

Voordelen

Je hebt lagere overheadkosten: zonder restaurantgevel hebben ghost-restaurants geen overheadkosten voor het kopen of leasen van een commerciële restaurantruimte. Als je je menu wilt vernieuwen, hoef je niets te herdrukken. Je hoeft het alleen maar online aan te passen.

Je kunt inspelen op de toenemende vraag naar online bestellen: ghost-restaurants kunnen naast hun eigen website zoveel bezorgdiensten gebruiken als ze willen. 

Nadelen

Er hangen kosten aan externe bezorgdiensten: het is geen geheim dat externe bezorgdiensten voor elke transactie op hun platform een verkoop- en/of servicevergoeding rekenen. Als dit niet wordt bijgehouden, kan dit een flinke hap uit de nettowinst van het restaurant zijn. 

Je moet aan reputatiemanagement doen: als je niet rechtstreeks met de klant in contact komt, is je reputatie sterk afhankelijk van mond-tot-mondreclame en online reviews. Actief positieve reviews promoten en reageren op slechte reviews is een must voor ghost-restaurants. 

De druk op marketing is groter: om naamsbekendheid te krijgen als je uitsluitend online werkt en geen fysieke locatie hebt om de aandacht te trekken, moet je zorgen voor effectieve online marketing om de interesse van potentiële klanten te wekken. 

Het klantenbestand is beperkt: omdat bezorgdiensten zich beperken tot een straal van ongeveer vijf à acht kilometer rondom je ghost-restaurant, zit er een grens aan het gebied waar je potentiële klanten kunt vinden. 

 

De voor- en nadelen van een virtueel restaurant

Voordelen

Je kunt inspelen op de toenemende vraag naar online bestellen: virtuele restaurants zijn de beste manier voor een bestaand restaurant (met een fysieke locatie) om bezorgen, afhalen en vooraf bestellen te onderzoeken. Alles wat je nodig hebt om bestellingen te bereiden is al in je restaurantkeuken aanwezig, je hebt geen ghost-restaurant meer nodig. 

Je hebt de mogelijkheid om kosten voor externe partijen te vermijden: met een white-label bestelsysteem zoals UEAT kunnen restaurants bestellingen opnemen zonder tussenkomst van externe bezorgdiensten die hen opzadelen met transactie- en servicekosten. Wanneer ze dat wel willen, kunnen ze uiteraard ook met externe partijen werken. 

Je hebt invloed op de klantervaring: als klanten direct via je website kunnen bestellen en als ze, net zoals bij Tinc Set, hun bestelling ophalen in jouw zaak, heb je meer invloed op de klantervaring: van de verpakking tot de kwaliteit van het eten. 

Nadelen

Je hebt een fysiek restaurant nodig: voor restaurateurs die net beginnen is dat het grootste obstakel als ze een virtueel restaurant willen beginnen. Het gevolg is dat restaurateurs die nieuw zijn in de horecabranche normaal gesproken niet met een virtueel restaurant beginnen. Het is eerder een goede optie voor restaurants die bewust inzetten op zowel service aan tafel als op bezorging, afhalen en vooraf bestellen. 

Je moet meerdere menu’s beheren: als de menu’s voor de service in het restaurant, afhalen en bezorgen verschillend zijn, moet je meerdere menukaarten beheren. Zonder de juiste hulpmiddelen kan het organiseren van verschillende menu’s een uitdaging zijn. Met Lightspeed Delivery kunnen aanbieders de menu’s voor bezorging, afhalen en service aan tafel wèl allemaal beheren vanaf één plek: van gerechten tot prijzen en foto’s. Wijzig je menu in je kassasysteem, op de website en bij elke externe bezorgdienst. 

De orderverwerking kan omslachtig worden: stel je voor dat je voor elke bestelmethode een ander systeem moet gebruiken. Je biedt bijvoorbeeld service in het restaurant, afhalen en bezorging via je website, en je verkoopt ook nog via UberEats. Dat zijn al drie systemen, die elk apart bestellingen binnenkrijgen. 

Voordat er geïntegreerde tweerichtingsbezorgsystemen waren zoals Lightspeed Delivery, moesten restaurants iemand aannemen om de inkomende bestellingen van elk systeem apart op te nemen en die handmatig in te voeren in het kassassysteem van het restaurant.

Niet ideaal dus. Gelukkig zorgt onze geïntegreerde bezorging ervoor dat bestellingen vanuit elk kanaal – de service in je restaurant, website en externe diensten – automatisch op jouw restaurant kassasysteem en Kitchen Display System (KDS) worden gezet.

De tijd dat orderverwerking het grote nadeel was van het aanbieden van bezorging en afhalen, kan voorbij zijn mits je de juiste hulpmiddelen in handen hebt. 

 

Het virtuele restaurant is een blijvertje 

We horen nu veel over virtuele restaurants, maar het concept van online verkoop via verkoopkanalen op internet, een externe aanbieder of jouw eigen website, is niet nieuw. COVID-19 heeft de opkomende trend alleen een zetje gegeven.

Noodgedwongen zijn restaurants nu het concept van virtuele restaurants aan het onderzoeken als een manier om hun diensten naar klanten uit te breiden. Met behulp van de juiste technologie om de hele operatie te ondersteunen, kunnen restaurants hun service aan tafel gemakkelijk combineren met online bestellingen zonder ook maar iets te hoeven missen.

Wil je de mogelijkheden voor afhalen, vooraf bestellen en maaltijdbezorging bekijken voor jouw horecazaak? Neem dan contact op met een van onze experts

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Management