Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Google Analytics 4: wat gaat er veranderen voor retailers?

Google Analytics 4: wat gaat er veranderen voor retailers?

Voor iedereen die naast een winkel ook een webshop heeft, is Google Analytics een must. Google Analytics verzamelt gegevens over de bezoekers en conversies op je website, en maakt rapporten die je kunt gebruiken om je SEO, customer journey en advertentiecampagnes te optimaliseren. Onlangs heeft Google Analytics 4 (GA4)  uitgebracht. Deze nieuwe versie wordt ondersteund door artificiële intelligentie (AI), duikt dieper in alle websitegegevens dan zijn voorganger Universal Analytics, én biedt bezoekers meer privacy.

Google Analytics 4 is niet alleen een verbetering, maar ook de nieuwe standaard op het gebied van analyse-tools. Op 1 juli 2023 zal Universal Analytics (ook wel bekend als Google Analytics 3) worden stopgezet en geen gegevens meer verwerken. Daarom is het voor iedereen met een webshop belangrijk om zich te verdiepen in Google Analytics 4.

We helpen je daar graag mee! Lees meer over:

Een eigen webshop starten?

Met Lightspeed bouw je een webshop waar klanten keer op keer naar terug komen. Kies uit meer dan 50 professionele thema's en een gloednieuwe webshop checkout, speciaal gemaakt voor hogere conversie.

Google Analytics 4 voor retailers

De eerste versie van Google Analytics verscheen in 2005 en groeide uit tot de meest gebruikte tool voor het analyseren van websitebezoekers; de concurrentie ver achter zich latend.

Zodra je Google Analytics opent, wordt duidelijk waarom: je kunt als webshopeigenaar de bezoekersaantallen én het gedrag van iedereen op je website nauwkeurig analyseren. Van de sessieduur per gebruiker, tot bouncepercentage en bron: zelfs de kleinste veranderingen kunnen worden gemeten en geoptimaliseerd.

Het nieuwe Google Analytics gaat dieper in op alles wat het programma zo waardevol maakt. Terwijl voorheen bijvoorbeeld alleen zakelijke gebruikers toegang hadden tot BigQuery, kan nu iedereen die Google Analytics gebruikt profiteren van de machine learning van deze webservice, waarmee je searchquery’s voor grote datasets kunt uitvoeren.

Google Analytics 4 heeft zich aangepast aan de huidige realiteit op internet: consumenten willen betere gegevensbescherming, en tegelijkertijd willen webshops weten hoe de customer journey op de verschillende apparaten verloopt, om zo hun gebruikerservaring te verbeteren.

Simpel gezegd: GA4 heeft meer diepgang dan zijn voorganger, waarmee je:

  • Bezoekers op je site kunt volgen op verschillende apparaten en profielen, voor een beter beeld van de customer journey
  • Websitebezoek kunt identificeren als gebeurtenissen in plaats van sessies, waardoor acties van bezoekers op je webshop meer context krijgen
  • Klanten meer privacy biedt met tracking zonder cookies 
  • Betere inzichten krijgt in de data die je verwerkt
  • Profiteert van AI-gestuurde voorspellingen en inzichten op basis van jouw data

Google Analytics 4 vs. Universal Analytics 

Universal Analytics was ontwikkeld voor een periode die nu achter ons ligt. Met de nieuwe versie kunnen webshopeigenaren het gedrag van hun gebruikers beter analyseren. De tool functioneert anders; en veel belangrijke Google Analytics-concepten werden opnieuw gedefinieerd of herontwikkeld.

Iedereen zal uiteindelijk moeten overstappen op Google Analytics 4, want Universal Analytics stopt met het verzamelen van nieuwe data halverwege 2023. Toch is het handig om op de hoogte te zijn van de verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4, zodat je weet wat je te wachten staat. 

Dit zijn de grootste verschillen:

Meetmethode

Eén van de grootste verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop gebruikersinteractie (ook wel ‘betrokkenheid’) wordt gemeten. Universal Analytics volgt vooral sessies en pageviews, oftewel de interacties van één gebruiker op één apparaat of profiel gedurende een bepaalde periode. GA4 daarentegen volgt vooral gebeurtenissen en parameters. Een gebeurtenis is elke actie die een gebruiker op een site onderneemt.

Dat lijkt misschien een subtiele verandering, maar het gaat om de details. Met GA4 beschik je uiteindelijk over meer informatie. Sommige gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden, andere optioneel. Je kunt ook zelf ‘aangepaste gebeurtenissen’ instellen.

Dat betekent dat je nog steeds paginabezoeken en tijd die op je site wordt doorgebracht kunt meten. Maar je kunt nu ook belangrijke acties meten, zoals hoe vaak gebruikers een product toevoegen aan hun winkelmandje op een bepaalde productpagina.

Gebruikersprivacy

Google Analytics 4 biedt meer privacy aan websitegebruikers dan Universal Analytics. Klanten hebben meer controle over de manier waarop hun gegevens worden verzameld. Bovendien kun je met Google Analytics 4 gebruikersspecifieke gegevens maximaal 14 maanden bewaren. Universal Analytics kon zo worden ingesteld dat deze gegevens nooit verliepen.

Cross-platform tracking

Het tracken van data op verschillende platformen is met Universal Analytics niet tot nauwelijks mogelijk. Google Analytics 4 gebruikt dezelfde methodes en definities voor het tracken van websites en apps, en daarmee krijg je een vollediger beeld van de gebruikerservaring in verschillende contexten.

Integratie van Google Ads

Google Analytics 4 is beter geïntegreerd met Google Ads dan Universal Analytics. Door je Google Ads-account aan Google Analytics 4 te koppelen, kun je gebruikers volgen van de eerste klik tot de uiteindelijke conversie. Voor webshops betekent dit vaak dat je klanten volgt vanaf het moment dat ze op je Google Ad klikken, tot het moment dat ze een aankoop afronden.

De informatie stroomt dus twee kanten op: de gegevens die Google Analytics 4 verzamelt, kun je weer inzetten om je remarketing in Google Ads te verbeteren. Universal Analytics was ook aan te sluiten op Google Ads, maar de integratie was niet zo vergaand als Google belooft voor Analytics 4.

Machine learning

BigQuery maakt machine learning mogelijk voor Google Analytics (naast andere toepassingen). Met Universal Analytics had je een enterprise-account voor Google Analytics 360 nodig om hiervan te kunnen profiteren – een kostenpost van 150.000 dollar per jaar.

GA4 maakt machine learning toegankelijker. Elk type account kan gebruik maken van AI-prognoses, en ontbrekende gegevens aanvullen met AI-gebaseerde inzichten. 

Gebruikersinterface (UI)

Tot slot zien Universal Analytics en Google Analytics 4 er heel anders uit, en dat komt door de verschillen in de manier waarop ze data tracken en categoriseren. Veel rapporten die je misschien gewend was in Universal Analytics zullen verdwenen of veranderd zijn, vooral omdat rapporten in Google Analytics 4 pas worden getoond zodra je bepaalde gebeurtenissen gaat bijhouden.

Geschrokken van al deze nieuwe informatie? Maak je geen zorgen. Hier vind je trainingsmateriaal en een demo-account, samengesteld door Google, voor alle overstappers.

Waarom is Google Analytics belangrijk?

Voor iedereen met een webshop zijn de voordelen van Google Analytics duidelijk: 

  • Met Google Analytics kun je het succes van je webshop nauwkeurig monitoren. Met de aangepaste gebeurtenissen van GA4 kun je zelf bepalen wat dat succes betekent.
  • Google Analytics geeft je inzicht in de customer journey van je webshop. GA4 geeft je een totaaloverzicht van de customer journey van verschillende gebruikersprofilen op verschillende apparaten.
  • Met Google Analytics kun je je campagnes in Google Ads verbeteren. De koppeling tussen GA4 en Google Ads werkt beide kanten op, waardoor je succes kunt meten en je retargeting-campagnes kunt optimaliseren.

Misschien ben je nog niet overtuigd. Daarom, ter illustratie, enkele voorbeelden waarmee Google Analytics jouw webshop ten goede kan komen.

Stel dat je onlangs je webshop hebt geüpdatet, en de checkout-ervaring hebt aangepast. Hoe kun je performance van deze aanpassingen meten?

Je zou het totale aantal verkopen voor en na de aanpassing kunnen meten, maar die informatie is op zichzelf niet heel nauwkeurig. Als je verkopen stijgen, hoe weet je dan waar de nieuwe klanten vandaan komen? Is dat vanwege verbeterde SEO of juist een advertentiecampagne? En als je verkoop daalt, weet je dan op welk moment klanten afhaken, en vanaf welk apparaat?

Met Google Analytics 4 kun je deze resultaten beter volgen. Dat betekent dat de moeite die je steekt in het verbeteren van je webshop niet voor niets is. Door te zien wat werkt en wat niet, wanneer en vanaf welk apparaat, kun je verdere verbeteringen op een doordachte en doelgerichte manier doorvoeren.

Of, stel dat je meer klanten wilt werven die je anders niet snel zouden vinden. Hoe kom je erachter of je met je advertentiecampagne de juiste doelgroep bereikt?

De voorspellende doelgroepen van Google Analytics 4 bieden uitkomst. Door de juiste parameters in te stellen voor een voorspellende doelgroep op basis van klantverloop (ook wel churn genoemd), zet je de machine learning aan het werk, en kun je advertenties beter targeten.

Google Analytics 4 instellen

Als je al gebruik maakt van Google Analytics, dan zal je moeten overstappen naar GA4. Dat gaat als volgt:

  1. Open Universal Analytics en klik op Beheerder. 
  2. Klik in de kolom Property op Installatieassistent.
  3. Klik daarna in de kolom Property op Property maken.
  4. In het pop-up-venster dat verschijnt, klik Aanmaken en doorgaan. 
  5. Als de properties zijn aangesloten, klik op Ga naar uw GA4 property.
  6. In Google Analytics 4, klik op Beheerder.
  7. Bij Beheerder, klik op Gegevensstreams
  8. Als je bent overgestapt vanuit Universal Analytics, dan zie je nu de informatie van je webshop. Klik > om Gegevensstreams uit te klappen. 
  9. Kopieer het Metings-ID 
  10. Open de backend van je webshop en zoek de instellingen voor Google Analytics. Plak daar het Metings-ID.

Als je begint met een nieuwe  GA4-account, moet je een nieuwe GA4-property aanmaken en een gegevensstream toevoegen. Vervolgens voeg je een Google-tag aan je website toe. Dit gaat als volgt:

  1. In Google Analytics 4, klik op Beheerder.
  2. Klik in de kolom Property op Property maken
  3. Voeg een naam, een tijdzone en een munteenheid in. Selecteer je branche en bedrijfsgrootte.
  4. Klik op Aanmaken.
  5. Klik op Web.
  6. Voeg je webgegevensstream toe
    1. Voer de URL van je website in en geef de stream een naam.
    2. Zet de optie Verbeterde meting aan of uit, naar keuze. Je kunt dit later aanpassen. 
    3. Klik op Stream aanmaken. 
  7. Klik op Beheerder. Klik bij Property op Gegevensstream.
  8. Klik > om Gegevensstreams uit te klappen. 
  9. Kopieer het Metings-ID 
  10. Open de backend van je webshop en zoek de instellingen voor Google Analytics. Plak daar het Metings-ID.
Heb je al een Lightspeed-webshop en zoek je support met het overzetten naar GA4? Neem dan hier een kijkje. Heb je nog geen webshop die gekoppeld is aan GA4? We kunnen je helpen met de overstap naar een nieuwe webshop. Neem contact met ons op.

Aangepaste rapporten maken in Google Analytics 4

Er is geen unieke Analytics-tool die voor iedere webshop werkt. En daarom kun je in Google Analytics aangepaste rapporten aanmaken die aansluiten op jouw situatie.

In GA4 kun je gedetailleerde rapporten en overzichtsrapporten aanmaken. Gedetailleerde rapporten gaan dieper in op data van één of twee dimensies, overzichtsrapporten zijn dashboards die de gedetailleerde rapporten samenvatten.

Met een gedetailleerd aangepast rapport kun je:

  • Het datumbereik aanpassen
  • Dimensies aanpassen, zoals demografie, geografie of apparaat
  • Statistieken toevoegen, zoals gebruiker, opbrengst, of sessie
  • De grafieken wijzigen die de gegevens in beeld brengen
  • De rapporten filteren
  • Een overzichtskaart maken voor elk overzichtsrapport

Klik hier als je meer wilt weten over het aanmaken van gedetailleerde rapporten.

Stap over op Google Analytics 4 vóór 1 juli 2023

Universal Analytics stopt per 1 juli 2023 met het verwerken van gegevens, en historische gegevens worden niet meegenomen als je overstapt. Daarom is het belangrijk om als webshop zo snel mogelijk over te stappen, om zoveel mogelijk informatie in je GA4-account te hebben. 

Hoewel gebruikers zullen moeten wennen aan Google Analytics 4, zijn de diepere inzichten en betere gegevensbescherming absoluut de moeite waard.

Wil je je webshop en Analytics-pagina updaten? We helpen je met plezier. Breng je winkel online met Lightspeed, en koppel je  online en offline voorraden aan elkaar. Meer weten? Neem contact op met één van onze experts.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Rapporten & Analytics