Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Haal alles uit het Google Mijn Bedrijf-profiel van je restaurant

Haal alles uit het Google Mijn Bedrijf-profiel van je restaurant

Zou het niet ideaal zijn als jouw restaurant in beeld komt op het moment dat potentiële gasten op zoek gaan naar een restaurant om eten te laten bezorgen of af te halen? 

Met jouw Google Mijn Bedrijf-vermelding kun je, helemaal gratis, een link toevoegen naar je eigen website of platformen voor maaltijdbezorging.

Een Google Mijn Bedrijf-profiel verbetert je zichtbaarheid op het internet aanzienlijk: uit een onderzoek van Google naar Google Mijn Bedrijf is gebleken dat 49% van de bedrijven meer dan 1.000 impressies per maand in de zoekresultaten had. Dit is naast de algemene zoekresultaten. En dat niet alleen: 76% van de mobiele Google gebruikers die op locatie zoeken, bezoeken die locatie ook binnen één dag. 

In dit artikel lees je alles over:

Lees de Future Proof gids voor de horeca

Ontdek hoe je je restaurant aan kunt passen om gasten veilig te bedienen en lees alles over nieuwe omzetstromen.

Wat is Google Mijn Bedrijf (GMB)?

Je kunt je Google Mijn Bedrijf-profiel zien als een online visitekaartje, met daarop de belangrijkste informatie over je onderneming (contactgegevens, adres, website, beoordelingen).

Een Google Mijn Bedrijf-vermelding is gratis en voor iedereen zichtbaar in het Google-ecosysteem (de zoekmachine en Google Maps).

Google Mijn Bedrijf (GMB) biedt je dus een gratis online etalage waarmee je je lokale vindbaarheid kunt verbeteren:

Als jouw restaurant naar voren komt na een zoekopdracht met specifieke keywoorden, neemt je zichtbaarheid toe. En een betere zichtbaarheid leidt op zijn beurt tot meer bezoeken aan je website of meer online bestellingen. 

Stel je voor dat je een restaurant hebt dat gespecialiseerd is in de verkoop van pizza’s in Amsterdam. Als jouw Google Mijn Bedrijf-profiel compleet en up-to-date is, zoals dat van restaurant L’osteria hieronder, kan jouw vermelding op Google worden weergegeven wanneer er een lokale zoekopdracht wordt gedaan die past bij jouw restaurant. 

Als iemand in Amsterdam ‘pizzeria dichtbij’ intypt, en jouw vermelding goed geoptimaliseerd is, vergroot je de kans dat jouw restaurant bij deze zoekopdracht wordt weergegeven.

L'osteria Google my Business

De Google Mijn Bedrijf-vermelding van restaurant L’Osteria.

 

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf voor jouw restaurant? 

Voor restauranthouders heeft een eigen Google Mijn Bedrijf-profiel meerdere voordelen. 

  • Gratis

Het grootste voordeel van Google Mijn Bedrijf is dat het gratis is: je hoeft geen fortuin uit te geven om je online zichtbaarheid te vergroten en een reputatie op te bouwen. Je kunt je profiel snel en eenvoudig instellen en er zijn geen kosten verbonden aan het beheer en het bijhouden van je vermelding.

  • Betrouwbaar alternatief voor een website

Heb je geen tijd of geld om je eigen website op te zetten? Dan is Google Mijn Bedrijf het beste alternatief omdat je hiermee geheel gratis over een online etalage kunt beschikken. GMB heeft niet alleen een rechtstreekse impact op de lokale vindbaarheid van je bedrijf, het biedt ook een handig overzicht van het aantal bezoekers aan je bedrijfsprofiel en de manier waarop ze deze hebben gevonden.

  • Jouw belangrijkste gegevens zichtbaar gemaakt voor iedereen

Met jouw Google Mijn Bedrijf-profiel hebben internetgebruikers meteen alle belangrijke informatie beschikbaar: je telefoonnummer, adres, openingstijden, het soort gerechten, beoordelingen van gasten, de link naar je website, enz. Verder zoeken is dus niet nodig. Vergeet niet om je vermelding bij te werken als er wijzigingen zijn; zo voorkom je dat je mogelijke gasten teleurstelt.

Bonustip:

Zorg ervoor dat de gegeven informatie over je restaurant (bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden) hetzelfde is op alle verschillende platformen (Google Mijn Bedrijf, Facebook, Trip Advisor, Yelp enz.) waar je deze vermeldt. Samenhangende gegevens zijn namelijk een criterium dat Google gebruikt voor lokale vindbaarheid.

Als je op deze platformen dezelfde gegevens hebt vermeld, neemt je ‘geloofwaardigheid’ in zoekmachines toe, wat leidt tot een hogere klassering bij lokale zoekopdrachten.

Het is niet nodig om deze informatie op elk platform handmatig bij te werken: oplossingen zoals SEM Rush Listing Management nemen je dit uit handen door alle gegevens vanaf een centraal platform bij te werken.

  • Beste lokale vindbaarheid 

Zoals we al eerder zeiden, heeft een Google Mijn Bedrijf-profiel een directe impact op je lokale vindbaarheid omdat je kunt worden opgenomen in deLocal Pack’ (de eerste drie getoonde resultaten) op basis van de zoekopdrachten van de internetgebruiker. 33% van de kliks op een pagina gaat naar de vermeldingen in de Local Pack. Het is dus belangrijk om daarin te staan om je te onderscheiden van de concurrentie.

  • Communicatie met gasten

Google Mijn Bedrijf biedt je niet alleen de mogelijkheid om je zichtbaarheid en lokale vindbaarheid te verbeteren, maar stelt je ook in staat om rechtstreeks te communiceren met je gasten en internetgebruikers, bijvoorbeeld door te reageren op beoordelingen en opmerkingen van gasten. Ook kun je gasten de mogelijkheid bieden om vanaf je vermelding contact met je op te nemen via sms (lees deze informatie als je deze functie wilt activeren).

  •  Online presentatie van je restaurant

Je vermelding biedt je ook een mooie kans om je gerechten en je restaurant van hun beste kant te laten zien: haal potentiële gasten over om jouw gerechten te proberen door ze al te laten watertanden met aantrekkelijke foto’s. Lees ons artikel ‘10 tips voor betere productfoto’s‘ voor tips voor een optimale zichtbaarheid.

  • Mogelijkheid om een tafel te reserveren 

Google Mijn Bedrijf beschikt over een geïntegreerde reserveringsfunctie in het profiel van het restaurant. Om deze optie te kunnen benutten, moet je gebruikmaken van een partnerwebsite van Reserveren met Google, zoals Eet.nu. Als je voor je restaurant al gebruikmaakt van een van deze reserveringswebsites, wordt de optie automatisch weergegeven bij je vermelding.

restaurant Nomads Google my business

Gasten kunnen rechtstreeks een tafel reserveren bij restaurant Nomads vanaf het Google Mijn Bedrijf-profiel van het restaurant.

 

Zo haal je alles uit je Google Mijn Bedrijf-profiel: een complete checklist

Verbeter je lokale vindbaarheid en zet je restaurant in de schijnwerpers door de onderstaande onderdelen van je profiel te optimaliseren: 

  1. Contactgegevens en belangrijke informatie
  2. Berichten
  3. Over
  4. Menu
  5. Profielfoto’s
  6. Beoordelingen
  7. Google Mijn Bedrijf-posts

 

1. Contactgegevens en belangrijke informatie 

De contactgegevens en belangrijke informatie zijn essentieel en moeten worden ingevuld zodra je je inschrijft bij het platform. De volgende onderdelen moeten verplicht worden ingevuld:

  • Bedrijfsnaam: vul hier de naam van je bedrijf in (denk eraan om hier de naam in te vullen zoals je gasten die kennen, niet de handelsnaam, als deze anders is).
  • Adres van je restaurant 
  • Het telefoonnummer waarop gasten je kunnen bereiken: vul hier je professionele nummer in als dit anders is dan je persoonlijke nummer.
  • Website: als je geen website hebt, kun je er na je inschrijving gratis een aanmaken (website met basisinformatie gehost op Google).
  • Je openingstijden: zorg dat deze gegevens altijd up-to-date zijn zodat potentiële gasten de juiste informatie hebben.  
  • Beschrijving: overweeg om hier een aantal trefwoorden in op te nemen met betrekking tot de specialisatie en plaats van je restaurant.
  • Categorie: kies hier de categorie die het best aansluit bij de specifieke keuken van jouw restaurant. Deze stap is belangrijk om Google te helpen jouw soort restaurant te vinden en het naar boven te laten komen bij een zoekopdracht. Als je restaurant bijvoorbeeld gespecialiseerd is in moussaka, kun je de categorie ‘Grieks restaurant’ selecteren om de kans te vergroten dat je met dat trefwoord wordt gevonden.

Pita Amsterdam Google My Business

Bij Restaurant Pita van The Breda Group zie je bijvoorbeeld direct dat het een Falafel restaurant is. 

2. Altijd bereikbaar met de berichtenfunctie

Zoals al eerder werd gezegd, biedt Google Mijn Bedrijf de mogelijkheid om de knop ‘SMS’en’ weer te geven op je restaurantprofiel.

Deze optie wordt niet standaard toegevoegd bij de registratie van je restaurant; je activeert hem in de interface bij het instellen van je Google Mijn Bedrijf. Daarna kun je de optie op elk moment weer uitschakelen.

Internetgebruikers die jouw profiel bezoeken, kunnen zo vanaf je profiel op elk moment contact opnemen via sms. Het telefoonnummer dat daarvoor wordt gebruikt, is overigens niet zichtbaar.

Vervolgens kun je het automatische welkomstbericht aanpassen dat wordt weergegeven na het verzenden van een bericht.

Activeer deze functie alleen als je de tijd en middelen hebt om de ontvangen berichten te beantwoorden.

Tip: misschien ben je bang dat je zo veel berichten krijgt dat je ze niet allemaal kunt beantwoorden. Je kunt de functionaliteit altijd een week uitproberen en daarna bepalen of deze voor jou nuttig is (heb je er nieuwe gasten mee geworven?). Zo ja, dan is het misschien handig om iemand te hebben die verantwoordelijk is voor deze berichten.

3. Geef de kenmerken van je restaurant aan

Op Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om kenmerken toe te voegen om je profiel effectiever te maken en je te onderscheiden van de concurrentie.

Met deze kenmerken kun je verdere informatie over je bedrijf delen. De informatie verschijnt in je profiel bij een zoekopdracht met Google of Google Maps.

Enkele kenmerken die je kunt invullen voor je restaurant zijn:

  • Voorzieningen: Kunnen gasten buiten zitten bij het restaurant? Bied je wifi voor gasten? 
  • Maaltijdopties: kunnen gasten bij je ontbijten?
  • Betalingen: welke betaalmethoden accepteer je? Kunnen gasten contactloos betalen in je restaurant? 
  • Hygiënemaatregelen (sinds het uitbreken van COVID-19 kunnen horecagelegenheden aangeven welke maatregelen ze hebben genomen op dit gebied): bijv. mondkapje verplicht, temperatuurcontrole, desinfectie van tafels
  • Kunnen gasten momenteel maaltijden afhalen of laten bezorgen? Geef dit aan in je GMB-vermelding!

Naar aanleiding van de COVID-19-uitbraak en de lockdown heeft Google besloten restaurants te helpen door hen de mogelijkheid te geven om aan te geven of ze wel of niet open blijven.

Restauranthouders kunnen kiezen uit verschillende opties, afhankelijk van de geboden diensten (eten in het restaurant, bezorging of afhalen) om duidelijk te kunnen aangeven welke mogelijkheden er zijn.

Als je maaltijdbezorging via een website aanbiedt (bijvoorbeeld Thuisbezorgd of Deliveroo), kun je ook een link naar die website toevoegen in je vermelding.

Restaurants kunnen verschillende opties kiezen voor de aangeboden soorten diensten.

Voorbeeld van kenmerken voor ‘soort dienst’ weergegeven in het GMB-profiel van Bartine

Bartine Google Mijn Bedrijf

4. Laat zien wat je te bieden hebt met een menu

Nog iets om over na te denken: het menu. Je kunt overwegen om dit aan je profiel toe te voegen om gasten over te halen om bij je te bestellen of te komen eten. Veel gasten baseren hun besluit namelijk op de foto’s van het menu.

Upload goed leesbare, duidelijke foto’s van je menu’s (hieronder zie je enkele voorbeelden):

Op zoek naar een template voor de menu’s van je restaurant? Maak dan gebruik van onze Gratis Menukaart Templates. 

5. Optimaliseer je GMB-profiel met goed beeldmateriaal

Je Google My Business-profiel is niet compleet zonder foto’s.

De eerste indruk van je profiel is heel belangrijk om je restaurant en producten onder de aandacht te brengen. 

Bovendien klikken er meer mensen op je vermelding als er goede foto’s op staan, waardoor je je potentiële klantenkring vergroot.

Enkele tips voor foto’s:

  • Overweeg om je logo toe te voegen zodat internetgebruikers je restaurant makkelijker kunnen herkennen.
  • Overweeg om echte foto’s te gebruiken, geen stockfoto’s. Dit verhoogt je geloofwaardigheid voor gasten en voor Google, waardoor je hoger geclassificeerd wordt. 
  • Gebruik eventueel foto’s van gasten (je kunt gasten aanmoedigen om foto’s van je restaurant te posten op je pagina’s op sociale netwerken).
  • Zorg ook dat je verschillende soorten foto’s toevoegt, bijvoorbeeld van de buitenkant en het interieur van het restaurant, je gerechten en je team.

6. Reageer op beoordelingen

Uit onderzoek van Moz is gebleken dat reviews in de top 3 van belangrijkste ranking-factoren staat. Niet gek, want uit onderzoek van Review Monitor 2020 (gepubliceerd in Misset Horeca) bleek dat voor 83% van de gasten reviews een invloed hebben op hun restaurantkeuze. In hetzelfde artikel blijkt dat 66% van de gasten daarvoor Google raadpleegt, ten opzichte van 28% die Facebook raadplegen. 

Om je zichtbaarheid te vergroten, is het dus van het grootste belang om proactief om te gaan met de beoordelingen van gasten. Neem de tijd om te reageren op zowel positieve als negatieve beoordelingen en om in gesprek te gaan met je gasten.

Reageer op constructieve wijze op negatieve beoordelingen: het feit dat je kritiek ter harte neemt en de mening van je gasten belangrijk vindt, is zonder twijfel een positief teken voor mensen die je Google Mijn Bedrijf-profiel bezoeken.

Beoordelingen zijn een criterium voor lokale vindbaarheid. Het is dan ook belangrijk om er zo veel mogelijk te verzamelen om te zorgen dat je bedrijf naar voren komt in de zoekopdrachten. 

Aarzel niet om een of meerdere van de onderstaande methodes toe te passen om te zorgen dat je meer beoordelingen verzamelt op je Google Mijn Bedrijf-profiel.

  • Vraag gasten aan het eind van hun bezoek aan je restaurant om een beoordeling achter te laten; zo kun je gasten die een positieve ervaring hebben gehad, meteen een positieve beoordeling laten schrijven. Dit kan bijvoorbeeld vanaf een link naar je profiel op je tablet.
  • Stuur gasten een e-mail of bericht (er zijn integraties voor je kassasoftware waarmee je een vooraf ingestelde sms kunt versturen: deel bijvoorbeeld een paar uur nadat de klant je restaurant heeft verlaten de link naar het gedeelte Beoordelingen van je Google Mijn Bedrijf-profiel).
  • Deel de link naar het gedeelte Beoordelingen op sociale netwerken, in mailings en bij alle andere vormen van online communicatie om gasten aan te sporen om een beoordeling achter te laten.

Let op dat je geen nepbeoordelingen verzamelt, want deze zijn slecht voor de geloofwaardigheid van je restaurant. Google heeft een algoritme ontwikkeld dat erop gericht is om nepbeoordelingen te detecteren. Als wordt ontdekt dat je nepbeoordelingen hebt, loop je het risico dat je vermelding op Google Mijn Bedrijf wordt opgeheven.

7. Google Mijn Bedrijf-posts 

Met deze functie kun je publicaties of korte artikelen aan je profiel koppelen om deze onder de aandacht te brengen, een beetje zoals een post op Facebook. 

Het voordeel van deze posts? Als ze op Google worden gehost, worden ze geoptimaliseerd om je lokale vindbaarheid te vergroten en je zichtbaarheid bij lokale zoekopdrachten te verbeteren. 

Je kunt ook een oproep tot actie toevoegen die doorverwijst naar de door jou gekozen webpagina. Dat is handig als je bijvoorbeeld reclame wilt maken voor je nieuwste gerecht dat bezorgd kan worden.

Er zijn twee soorten publicaties:

  • Nieuwtjes: Heb je een nieuwe horecagelegenheid geopend? Bied je een nieuw gerecht aan? Aarzel niet om je laatste nieuws als foto of video te delen in een GMB-post om nieuwe gasten te trekken.  
  • Aanbiedingen: als je een aanbieding hebt of korting op je menu geeft, is een ‘Aanbieding’-post een goede manier om deze onder de aandacht te brengen. 
  • Evenement: ga je een nieuwe horecagelegenheid openen? Met de publicatie ‘Evenement’ kun je deze in de spotlight zetten.
  •  Informatie met betrekking tot COVID-19: openingstijden wijzigen, je bedrijf markeren als gesloten, maatregelen voor afhalen enz: updates over COVID-19 worden duidelijk weergegeven in je GMB-profiel, zodat je je gasten proactief op de hoogte kunt houden van veranderingen naar aanleiding van de huidige gezondheidscrisis.
  • Klantbeoordelingen: Google selecteert automatisch positieve beoordelingen die gasten hebben geschreven over je restaurant en stelt deze voor om te delen in een post. Dit is een praktische manier om besluiteloze gasten over de streep te trekken, en dat zonder er moeite voor te doen. Deze optie kan ook worden uitgeschakeld zodat je zelf kunt kiezen welke beoordelingen je onder de aandacht wilt brengen.

Ontdek meer adviezen voor het maken van goede posts om je zichtbaarheid te vergroten. 

 

Google Mijn Bedrijf-vermelding: onmisbaar voor eetgelegenheden 

Of je nu net een restaurant geopend hebt of van plan bent een tweede eetgelegenheid te openen, een Google Mijn Bedrijf-profiel is een onmisbaar hulpmiddel om je zichtbaarheid te vergroten en je lokale vindbaarheid te verbeteren.

Door de hierboven genoemde onderdelen van je GMB-profiel te optimaliseren, kan je eetgelegenheid zich onderscheiden van de plaatselijke concurrentie en nieuwe gasten aantrekken, zowel online als fysiek. Wil je ontdekken hoe je online nog meer nieuwe gasten kunt aantrekken? Praat met een expert om meer te weten te komen.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing