Wil je graag meer omzet online genereren? Dat kan met Google Shopping.
Of je nu een beginnende online retailer bent of een gevorderde, je hebt in een handomdraai je producten gelinkt aan Google Shopping. Het platform dient als een extra verkoopkanaal en helpt je zo bij het genereren van een hogere omzet. Nu is het gebruik van Google Shopping nog betaald, maar in april heeft Google aangekondigd dat het eind 2020 wereldwijd (nu alleen nog in de VS) mogelijk is om gratis verkeer te genereren vanuit het Google Shopping tabblad. Zo gaan ze de strijd aan met Marketplaces zoals Amazon.
In dit artikel vertellen we je alles over Google Shopping:
- Wat is Google Shopping?
- Wat zijn de voordelen van Google Shopping?
- Hoe start je Google Shopping?
- Wat kost Google Shopping?
Wil je ook een webshop openen?
Met Lightspeed eCommerce manage je je voorraad, verzendingen, marketing en rapporten vanuit één platform.
Wat is Google Shopping?
Google Shopping is een onderdeel van Google Ads. Het is gericht op online retailers die hun producten op Google willen adverteren.
Zodra potentiële klanten zoeken naar het product dat jij aanbiedt, kunnen ze jouw productadvertentie rechtsboven in de zoekresultaten of op de speciale Google Shopping pagina zien. Deze advertentie bestaat uit een product foto, een titel, de prijs en een korte beschrijving. Zodra iemand erop klikt, opent jouw webshop. Per klik betaal je een bedrag dat je vooraf kunt afbakenen, zodat de kosten niet de spuigaten uitlopen.
Wat zijn voordelen van Google Shopping?
Google Shopping wordt veel gebruikt door online retailers, en dat is niet zomaar. Dit zijn de grootste voordelen van Google Shopping:
- Eenvoudig in gebruik
- Je voorraad is altijd actueel
- Genereer meer omzet met relatief weinig moeite
- Meet snel het effect van je campagnes
- Krijg nieuwe inzichten in potentiële klanten
Eenvoudig in gebruik
Je hebt geen maandenlange cursus nodig om met Google Shopping te starten. Zodra de voorraad in je backoffice in orde is, kun je binnen enkele klikken je producten koppelen aan het Merchant Center, dat vervolgens linkt aan Google Shopping.
Je voorraad is altijd actueel
Je hoeft nooit meer één voor één je producten handmatig in te voeren en je voorraad up to date te houden. Dat gaat automatisch! Heb je producten niet meer op voorraad? Dan kun je instellen dat deze producten niet meer op Google shopping wordt getoond en je dus geen extra kosten kwijt bent aan loze kliks.
Genereer meer omzet met relatief weinig moeite
Google shopping werkt als een etalage die je zelf kunt inrichten. Bezoekers hebben de producten die jij aanbiedt in deze ‘etalage’ al bekeken voordat ze naar je webshop gaan. Ze weten dan al meer over je product en hebben het kunnen vergelijken bij andere aanbieders, waardoor tot de aankoop overgaan een kleinere stap is. Het conversiepercentage via Google Shopping is dan ook hoog, terwijl de kosten relatief laag zijn.
Meet snel het effect van je campagnes
Krijg inzichten in je campagnes. Wat gebeurt er nadat een klant op je advertentie heeft geklikt? Gaan bezoekers alleen naar je webshop of kopen ze ook direct je product? Aan de hand van de resultaten kun je advertenties optimaliseren en meer uit je campagne halen.
Krijg nieuwe inzichten in potentiële klanten
Met Google Shopping heb je een unieke kans om meer te weten te komen over potentiële klanten. Beheer statistieken van doelgroepen voor al je winkelpagina’s.
Hoe start je Google Shopping?
Het enige wat je nodig hebt is een webshop met ingeladen producten, een Google Ads account, een Merchant Center en de ambitie om meer verkopen te genereren via je webshop.
Het opzetten van Google Shopping werkt als volgt:
- Doe onderzoek en bepaal je strategie
- Maak een productfeed aan
- Laad je productfeed in het Google Merchant Center
- Maak een Google Ads account en koppel deze met je Merchant Center
- Zet een shopping campagne op
- Analyseer je cijfers & optimaliseer je advertenties
1. Doe onderzoek en bepaal je strategie
Een goede strategie is belangrijk om het maximale uit je campagnes te halen.
Bereken vooraf hoeveel marge je hebt op de producten die je extra wilt verkopen en bepaal aan de hand daarvan je advertentiebudget. Stel duidelijke grenzen aan dit budget, zodat achteraf niet blijkt dat je veel meer geld hebt uitgegeven dan je aan de producten verdient.
Doe ook onderzoek naar keywoorden en je concurrentie. Waar zoeken mensen vooral op? Hoeveel kosten die woorden per klik? Waar zet de concurrentie hun geld op in? Kijk waar je kansen liggen en bepaal vervolgens je strategie.
2. Maak een product feed aan
Met een volledige productfeed ben je er zeker van dat je jouw producten op een goede manier bij Google Ads aanlevert. Het is belangrijk dat je alle noodzakelijke productspecificaties goed invult. Dit zijn de verplichte specificaties:
- ID
- Titel
- Beschrijving
- Link naar het product
- Link naar de afbeelding
- Prijs
- Staat van het product
- Beschikbaarheid
- Google Shopping category
- Merk
- Gtin (in Europa wordt dit meestal EAN of ISBN genoemd)
- MPN (manufacturer part number)
Hoe vollediger je productfeed, des te beter de resultaten. Klik hier voor alle details over de specificaties.
3. Laad je productfeed in het Google Merchant Center
Ga naar het Google Merchant Center om je winkel- en productinformatie naar Google te uploaden. Maak een eigen account aan en verifieer je bedrijfs- en contactgegevens. Vervolgens kun je via het tabblad ‘feed’ je productfeed uploaden. Je kunt zelf instellen hoe vaak je je productfeed wilt uploaden. Voordat je kunt beginnen met adverteren zal Google eerst je producten keuren.
4. Maak een Google Ads account en koppel deze met je Merchant Center
Maak een Google Ads account aan. Vervolgens kun je de productgegevens van het Merchant Center aanmelden en aan de slag gaan met je campagne.
5. Zet een shopping campagne op
Nu al je producten in het Merchant Center staan kun je in Google Ads je campagne beginnen. Klik op ‘+campagne’ > ‘Nieuwe campagne’ > ‘Sales’ > ‘Shopping’. Google vraagt je vervolgens om informatie, zoals de campagnenaam, je budget, en waar en hoe je je producten wilt adverteren.
Je kunt alle producten op dezelfde manier adverteren, maar je kunt er ook voor kiezen ze op te splitsen in bijvoorbeeld prioriteit, merk vs. geen merk, etc. Hoe gerichter je campagnes hoe beter. Welke aanpak het beste werkt, is afhankelijk van de tijd en het budget wat je erin stopt, en je producten.
6. Analyseer je cijfers & optimaliseer je advertenties
Wil je weten of je je geld op de juiste manier besteedt? Bekijk dan regelmatig de prestaties van je campagne. Google geeft je inzichten en de mogelijkheid om de campagne direct aan te passen om er zo meer uit te halen.
Wat kost Google Shopping?
De kosten van Google Shopping zijn afhankelijk van verschillende factoren. Door een bovengrens in te stellen bepaal je je maximale budget. Google zorgt ervoor dat ze dit bedrag niet overschrijden.
Factoren die invloed kunnen hebben op de kosten zijn bijvoorbeeld de tijd dat de advertentie online staat, het bedrag dat de concurrentie bereid is om te betalen voor een klik en de kwaliteitsscore van je website en je feed.
Zoals al eerder werd aangegeven zal Google het vanaf eind 2020 mogelijk maken om gratis verkeer te genereren via het Google Shopping tabblad. Dit geldt dus niet voor SERP (de Search Engine Result Page).
Hulp nodig met Google Shopping?
Wil je graag wat meer ondersteuning bij het opzetten en optimaliseren van je Google Shopping campagnes? Online-ID, gecertificeerd Google partner en Platinum partner van Lightspeed, kan je daar bij helpen. Stuur een mail naar een van hun specialisten en ze nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.