In de overvolle internetwinkelstraten heeft de consument het voor het kiezen. Een korte zoekactie levert zo een aantal winkels op die ongeveer allemaal hetzelfde aanbieden. Met behulp van reviews overtuig je consumenten om voor jou te kiezen. We geven je de belangrijkste reviewtips voor een gegarandeerd resultaat.
Publiceer je reviews
Investeren in jouw online reputatie is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je website hoog scoort in de zoekresultaten. Toch kun je nog beter opvallen door extra informatie aan jouw resultaten mee te geven. Geef je op jouw website aan dat je reviews verzamelt, dan verschijnen er sterren bij je zoekresultaten. Wanneer je aangesloten bent bij een Google Rating partner dan kunnen deze sterren ook in jouw Google advertenties getoond worden. Door opvallende links leidt je meer verkeer naar jouw website.
Wanneer consumenten op je website terecht komen begint het pas echt. Een professionele uitstraling is belangrijk. Wat dat betreft is online ondernemen niet anders dan offline: je moet vertrouwen wekken. Dat vertrouwen versterk je door te laten zien wat klanten van je vinden. Veel review partijen bieden een widget aan waarmee je jouw actuele review score kunt tonen. Daarnaast bevatten deze widgets een link naar jouw externe review pagina waar consumenten de beoordelingen kunnen lezen.
Het loont om je website te voorzien van een eigen review pagina. Daarmee kan je niet alleen de reviews mooi presenteren, ook houdt je consumenten langer op jouw website. Dit heeft dan weer een positieve invloed op je conversie. Daarnaast blijft je website met een eigen review pagina relevanter voor zoekmachines omdat er steeds nieuwe content op terecht komt. De review partij waarbij je bent aangesloten, heeft vaak de review data beschikbaar in een formaat dat je voor jouw website kunt gebruiken.
Houd bij het presenteren van je reviews rekening met wat consumenten belangrijk vinden: ze letten niet alleen op je reviewscore. De datum, het aantal reviews dat je hebt verzameld en dat de reviews zijn verkregen via een onafhankelijke reviewpartij zijn net zo belangrijk. Daarnaast blijkt uit een survey van Brightlocal dat consumenten ook in toenemende mate letten op hoe je met reviews omgaat. Het is dus verstandig om de bron van de reviews te vermelden en ook je reacties te publiceren.
Hoe verzamel je ze?
Nu je weet hoe reviews je helpen om consumenten te overtuigen, is het belangrijk om in te gaan op het verzamelen van deze kostbare beoordelingen. Dat is namelijk de sleutel tot een mooi aantal recente reviews. De waarde van een score hangt daar nauw mee samen. Wanneer je 3 reviews hebt verzameld in een jaar tijd die toevallig allemaal een hoge score hebben, zegt die score niet zoveel. Zet daar eens 30 reviews tegenover uit de afgelopen maand met een gemiddelde score van een 8. Dat spreekt consumenten aan.
Consumenten laten uit eigen beweging niet zo gauw een beoordeling achter. Wanneer ze dat wel doen, is dat meestal of omdat ze erg positief zijn, of omdat ze een vervelende ervaring hebben. Ondernemers zijn geregeld bang om negatieve beoordelingen te ontvangen. In de praktijk blijkt dat consumenten over het algemeen zich juist positief uitlaten. Werp jezelf dus geen drempel op en nodig al je klanten uit voor een beoordeling.
Wanneer je gebruik maakt van een review systeem heb je de mogelijkheid om via dat systeem uitnodigingen te versturen. Soms is het ook mogelijk om de uitnodigingsfunctionaliteit aan je website te koppelen. Zo plan je bijvoorbeeld automatisch een uitnodiging in op het moment dat je aangeeft dat de bestelling is verstuurd. De enquête wordt dan na een paar dagen verzonden nadat de klant hun bestelling heeft ontvangen.
Door je reviews op de juiste manieren te verzamelen en te publiceren ontstaat er een sneeuwbaleffect: het leidt tot meer bezoekers op je website, wat weer leidt tot meer betalende klanten die je allemaal weer kunt uitnodigen voor het schrijven van nieuwe reviews. Het is daarom des te belangrijker om een goede start te maken wanneer je met reviews aan de slag gaat. Maak daarvoor gebruik van de kennis bij het review platform waarbij je bent aangesloten.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.