Als gevolg van de COVID-19 pandemie houdt de Nederlandse horeca sinds 16 maart de deuren gesloten. Als tegengeluid op deze omstandigheden hebben een aantal restaurateurs besloten de crisis het hoofd te bieden en hun business model tijdelijk te veranderen.
We vroegen verschillende Lightspeed klanten – Mooie Boules, Uiltje Craft Beer, nNea Pizza en Gebrouwen door Vrouwen – hoe zij met deze crisis omgaan, welke acties ze hebben ondernomen en hoe ze contact houden met hun klanten. We delen hun input en tips.
MOOIE BOULES : « Blijf dicht bij hetgeen waar je voor staat »
Bij Mooie Boules kun je normaliter terecht voor een avond vol eten, spelen, boulen en borrelen, maar door de Coronacrisis is dat nu helaas niet mogelijk. Dus bedachten ze een manier om het gevoel van Mooie Boules in huis te halen.
“Je moet dichtbij hetgeen blijven waar je voor staat. Voor ons betekent dat spelen, borrelen en eten. Dat kunnen we nu op locatie niet aanbieden, maar wel thuis. We hebben samen met onze partners een mooi ‘speelthuis pakket’ samengesteld. Het pakket bestaat uit spelletjes, drank, biologische kazen en vleeswaren – allemaal vanaf je bank te bestellen” zegt Marketing en Sales lead Gert-Jan van den Brink.
Gert-Jan benadrukt vooral de kracht van het samenwerken met partners: “binnen een dag hebben we een webshop opgezet en onze partners samengebracht. Samen met Swinckels, Brandt & Levie, Vinites, Grapedistrict, Boerderij De Eenzaamheid en AB InBev hebben we een mooi pakket kunnen samenstellen. Het was bijzonder om te zien hoe snel iedereen schakelde.”
Naast de speelpakketten organiseert Mooie Boules singalong huiskamerconcerten. Dat laatste doen ze in samenwerking met Klup, een organisatie die zich inzet voor eenzame ouderen en vaak leuke activiteiten op locatie organiseert. Met al deze initiatieven weet Mooie Boules ook tijdens de Coronacrisis jong en oud te bereiken.
UILTJE CRAFT BEER : « Vind een manier om jezelf en je klanten te helpen »
De bierbrouwerij Uiltje Craft bier verkoopt normaal 30% aan de horeca en exporteert 35% van hun bier. Wanneer opeens 65% van je verkoop wegvalt moet er iets nieuws bedacht worden om deze klap op te vangen. Met een aantal creatieve breinen bedachten ze de Bier Drive-In en aanvullende initiatieven om de horeca te steunen.
“Onze webshop gaat nu als een trein, dus zo krijgen we het bier toch bij de bierliefhebbers thuis, maar we wilden ook wat doen voor de mensen die iets extra’s willen. Zo ontstond de Bier Drive-In”, vertelt Sales en Marketing manager Daaf van den Boogaard enthousiast. “Auto’s kunnen via een praatpaal en een babyphone hun bestelling doen bij oprichter Robert Uyleman. De betaling is contactloos en wij laden zelf het bier in. Er komt geen fysiek contact aan te pas. In drie dagen zijn er meer dan 600 auto’s bier komen halen. Mensen zagen het echt als een uitje”.
Uiltje Craft Bier heeft niet alleen initiatieven voor de directe consument bedacht, maar ook voor de horeca. “We gaan een ‘Support de horeca t-shirt’ verkopen. De volledige opbrengst wordt gedoneerd aan onze klanten in de horeca in de vorm van bierfusten. Als zij weer open mogen, gaan wij die fusten leveren. Daarnaast verkopen we een bierpakket van 6 blikjes. Klanten kunnen zelf invullen welke horecazaak ze willen steunen. Een deel van de opbrengst gaat dan naar die zaken”.
Volgens Daaf is het belangrijk om vooral niet bij de pakken neer te gaan zitten. “Er zijn een aantal zaken die sluiten, maar ik denk dat je juist een manier moet vinden om of je klanten of jezelf te helpen. Een combinatie van beide is nog mooier!”.
nNEA Pizza: « We houden zelf de controle »
In de zoektocht naar mogelijkheden tijdens de Coronacrisis werd bij pizzeria nNea pizza het idee voor nNeafrozen geboren. Ze zijn ervan overtuigd dat hun frozen pizza’s veel lekkerder smaken dan een pizza die al een tijdje in een pizzadoos heeft gezeten.
“Bezorgen vonden wij op dit moment geen goed idee, want we willen het contact tussen onze werknemers, klanten en bezorgers zo veel mogelijk beperken. Zo ontstond het idee voor bevroren Pizza’s. We kiezen zelf het moment waarop we bakken en zorgen dat de pizza’s volgens de voedselrichtlijnen worden bevroren. Op deze manier hebben we zelf de controle over het proces en de verkoop,” zegt Limau Chen, Managing director bij nNea.
nNea is nu actiever op social media om hun nieuwe initiatief te communiceren en om in contact te blijven met hun klanten. “Voorheen wisten je gasten je wel in je restaurant te vinden, maar nu moeten we op een andere manier in contact blijven, bijvoorbeeld via social media. Gelukkig krijgen we ook veel steun uit de buurt. Je ziet dat iedereen elkaar helpt en nieuwe initiatieven omarmt.”
GEBROUWEN DOOR VROUWEN : « Blijf creatief denken »
Gebrouwen door Vrouwen heeft haar bar moeten sluiten, maar het bedrijf gaat onverminderd door en bedenkt iedere week nieuwe creatieve manieren om hun speciaalbieren bij de mensen thuis te krijgen.
Ghislaine van Luyk, werkzaam bij de Gebrouwen door Vrouwen Bar vertelt hier meer over: “we wilden een manier vinden om ons bier te verkopen en ook andere lokale ondernemers te steunen. Ik kocht elke week al bloemen voor de bar bij Arjan Bloemen, en nu konden we samenwerken door een bier- en bloemenpakket samen te stellen. Er werden in één weekend maar liefst 122 pakketten verkocht. Het weekend ervoor verkochten we een bier & kaas borrelpakket in samenwerking met Kaasbar, ook een groot succes.”
Mensen kunnen de pakketten bij de bar afhalen binnen een tijdslot dat ze van tevoren hebben gekregen. Zo wordt er voorkomen dat er teveel mensen op hetzelfde moment aanwezig zijn.
Naast de verkopen in de bar werd er een drive-through georganiseerd om extra bierpakketten te verkopen en draait de webshop op volle toeren om met merchandise extra omzet te generen. Volgens Ghislaine kunnen we alleen samen goed uit deze crisis komen: “We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en moeten er met z’n allen doorheen. Blijf vooral creatief denken om tot oplossingen te komen!”
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.