Je kent het wel: special edition voetbalshirtjes, telefoonhoesjes met foto’s van celebrities en programmaboekjes van musicals. Fans zijn er gek op! Langzaamaan ziet de horeca hier ook een lucratieve business in. Restaurants, koffiebarretjes, clubs en bierbrouwerijen verkopen steeds vaker hun eigen horeca merchandise.
We kennen het concept al van meerdere grote ketens. Denk bijvoorbeeld aan de koffiemokken van Starbucks en de glazen van het Hard Rock Café. Maar je hoeft geen wereldwijde keten te zijn om je eigen merchandise te verkopen. Elke horecazaak kan zijn eigen fanbase opbouwen.
In dit artikel presenteren we een stappenplan om je eigen merchandise te verkopen:
- Bepaal je horeca merchandise strategie
- Creëer je eigen merchandise
- Verkoop je merchandise
- Voorbeelden van horeca merchandise
Verkoop je merchandise in ke horeca webshop
Bereid je onderneming voor op de toekomst door online producten te verkopen en je merkbeleving uit te breiden naar het internet. Bespreek de mogelijkheden met een van onze eCommerce experts.
1. Bepaal je horeca merchandise strategie
Voordat je begint met het verkopen van je eigen horeca merchandise is het verstandig om een aantal zaken op een rij te zetten:
- Wat wil je bereiken met het verkopen van je eigen merchandise?
- Wie is je doelgroep?
- Wat voor soort merchandise wil je verkopen?
- Via welke verkoopkanalen ga je je merchandise verkopen?
Doelen stellen
Het bepalen van je doelen is een belangrijke stap in dit proces. Wil je graag een community met je vaste gasten opbouwen, meer omzet genereren of een langdurige relatie aangaan met een partner? Er zijn veel mogelijkheden. Het hebben van een duidelijk doel zorgt ervoor dat je plannen concreet worden.
Doelgroep
Als je eenmaal je doel hebt bepaald, kies je de doelgroep die je wil aanspreken. Wil je je merchandise verkopen aan vaste gasten of het juist inzetten om meer nieuwe gasten te trekken?
Soort merchandise
Laat je creativiteit de vrije loop. Je merchandise kan bijvoorbeeld bestaan uit producten met je eigen logo, je naam of een illustratie van jouw populairste gerecht. Bepaal ook waar je dit op wil laten bedrukken. T-shirts, truien en tote bags zijn populair, maar denk ook bijvoorbeeld eens aan kookgerei en babykleertjes voor de kleinste fans.
Merchandise verkoopkanalen
Verkoop je producten daar waar je klanten zich bevinden of waar je ze graag naartoe wil leiden. Zo kun je je producten tentoonstellen in je restaurant of koffiebar, maar ze ook in je webshop verkopen. Met het Bon Appetit eCommerce thema open je in een handomdraai een website voor je horecazaak. Het is dé centrale plek voor je menu, reserveringen, afhaalmogelijkheden én je webshop.
2. Creëer je eigen merchandise
Tijd voor het creatieve deel! Van brainstorm, design & drukken – dit is het moment om te bepalen hoe jouw producten eruit komen te zien.
Brainstorm
Start met een creatieve brainstormsessie met het hele team. Denk na over wat kenmerkend is voor jullie zaak en hoe je dat op jullie merchandise kan zetten. Dit kan de bedrijfsnaam of het logo zijn, maar ook quotes, illustraties of geluiden die men associeert met het restaurant. Je zult versteld staan van alle ideeën die iedereen heeft.
Wil je graag je doelgroep erbij betrekken? Vraag dan je gasten via social media naar hun ideeën of betrek ze op een later moment in het proces.
Design
Nu komt het visualisatie proces. Hiervoor kun je bijvoorbeeld contact opnemen met de designer die je logo heeft ontworpen, deze persoon heeft immers al een goed idee van jouw merk. Deel je strategie en vraag of hij of zij een moodboard kan maken. Na de laatste tweaks kan het ontwerp naar de productie.
Een goedkopere, maar vaak ook minder persoonlijke oplossing zijn online generators waarmee je je ideeën kunt visualiseren.
Drukken
Op websites als De Horeca Bazaar of Merchandise.nl maak je eenvoudig je je eigen merchandise. Dit is vaak de makkelijkste en goedkoopste optie. Je kiest het product, de kwaliteit en de kleur en vervolgens upload je wat je op het product wil laten bedrukken.
Heb je iets speciaals in gedachten, dan kun je ook op zoek naar een partij die dit voor jou kan maken. Vaak zijn de kosten hoger, maar het product des te specialer.
3. Verkoop je merchandise
In je strategie heb je als het goed is je verkoopkanalen bepaald. Dit kunnen online of offline kanalen zijn, of een combinatie van beiden. Maar hoe breng je de merchandise onder de aandacht?
Social media
Zorg dat je merchandise zichtbaar is op je social media kanalen. Dat doe je niet alleen door eigen content te delen waarop je merchandise te zien is, maar ook door anderen te stimuleren zelf content te creëren. Geef je werknemers bijvoorbeeld kleding uit het assortiment en vraag ze om content te delen met de hashtag van jouw horecazaak. Denk ook aan winacties waarbij men producten kan winnen of laat je gasten stemmen op hun favoriete product. Zo kom je er gelijk achter wat hen aanspreekt en welke items minder populair zijn.
E-mailmarketing
Zorg ervoor dat je vaste gasten weten dat jij horeca merchandise verkoopt en communiceer via e-mailmarketing hoe ze deze kunnen bemachtigen. Als je wat extra’s voor je vaste gasten wilt doen kun je ze bijvoorbeeld korting geven of de kans om als eerste een uniek exemplaar te scoren. Het ligt er maar net aan hoe exclusief je merchandise is.
Met Lightspeed Loyalty heb je alle contactgegevens van je vaste gasten bij de hand en bouw je eenvoudig e-mails in de drag & drop builder.
Loyaliteitsprogramma
Stimuleer gasten om vaker bij je terug te komen door ze punten te laten sparen via een loyaliteitsprogramma. Je kunt bijvoorbeeld korting geven of een gratis product weggeven zodra een gast 10 koffies heeft gekocht.
Webshop
Met je eigen horeca webshop wordt het online promoten van je merchandise een fluitje van een cent. Het is immers de plek waar je gasten ook komen om je menu te bekijken, te reserveren of eventueel een afhaal- of bezorgmaaltijd te bestellen. Je kunt ze via deze pagina dus direct wijzen op alle leuke merchandise en publiekslievelingen die je verkoopt. Bekijk hier een voorbeeld van hoe een horeca webshop eruit kan zien.
Afhalen en bezorgpakketten
Zet je afhaal- en bezorgmaaltijdpakketten in om gasten te informeren over je merchandise. Doe bijvoorbeeld een flyer in de tas met een QR code naar je webshop of geef de eerste 100 gasten de mogelijkheid om de volgende keer hun maaltijd op te halen met een tote bag. Denk buiten de box!
4. Voorbeelden van horeca merchandise
The Avocado Show
Een van de meest bekende restaurants die goed is in het verkopen van merchandise is The Avocado Show. Zolang het maar bij het concept past, prijkt hun avocado logo op producten zoals T-shirts, pins en tote bags. Het restaurant én de avocado werden zo bekend dat een eigen boek niet mocht ontbreken. In hun kookboek, toepasselijk ‘The Avocado Show’ genoemd, prijken 40 fotogenieke avocadorecepten, die de fans het water in de mond doen lopen.
Gebrouwen door Vrouwen
Gebrouwen door Vrouwen heeft niet alleen een webshop boordevol merchandise, maar ook hun eigen bar in Amsterdam is tijdens corona omgetoverd tot winkel. Gebrouwen door Vrouwen verkoopt naast de populaire T-shirts, truien en tote bags ook rompertjes, sleutelhangers en boeken met hun daarin hun ondernemersverhaal.
Kies voor een extra omzetstroom met horeca merchandise
Niet alleen jij bent trots op je restaurant of club, maar ook je fans laten laten graag zien dat ze bij jou komen eten en ook in deze bijzondere tijden jouw zaak steunen. Merchandise kan dus zowel worden ingezet als extra omzetstroom als branding. Die extra zichtbaarheid betaalt zich uiteindelijk terug, daar zorgen jouw ambassadeurs – a.k.a. fans – wel voor.
Lightspeed kan je niet alleen helpen met een restaurant kassasysteem, maar ook bij het opzetten van een speciale horeca webshop. Wil je meer weten? Praat eens met een van onze eCommerce experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.