Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Horeca personeel training: zo stoom jij je werknemers klaar

Horeca personeel training: zo stoom jij je werknemers klaar

Een de van grootste uitdagingen in de horeca op dit moment het vinden van personeel. Met zoveel veranderingen door lockdowns, heropeningen, beperkingen en het groeiende tekort aan arbeidskrachten hebben veel restaurants de afgelopen zomer wanhopig gezocht naar nieuw en goed personeel. 

Een groot deel van het tekort komt omdat horecapersoneel een andere weg is ingeslagen. In sommige opzichten was Covid een kans voor mensen om misschien nieuwe talenten in zichzelf te ontdekken of creatief te zijn, anderen zijn overgestapt naar een totaal andere branche.

Nu er zoveel horecazaken zijn met een personeelstekort, moeten horeca-ondernemers vaak in korte tijd hun nieuwe werknemers trainen. De kans is groot dat die training er ook anders uitziet, vanwege de constant veranderende regelgeving. Veel restaurants moesten snel creatieve oplossingen verzinnen, en zijn overgestapt op online en hybride training om nieuw personeel op te leiden. Een goed trainingsprogramma voor je horecapersoneel kan het verschil maken tussen een soepele of een chaotische start. 

Volg de volgende horeca personeel training stappen om nieuwe werknemers razendsnel klaar te stomen voor het echte werk.

De Globale Stand van Zaken in de Horeca

Lightspeed nam een enquête af onder meer dan 2.000 restauranteigenaars, uitbaters, managers en gasten wereldwijd over o.a. het tekort aan arbeidskrachten.

Update je handboek voor horeca personeel training

Als je van plan bent binnenkort nieuwe werknemers in te werken, moet je eerst je personeelshandboek eens goed bekijken. Je handboek is een essentiële gids waar nieuwe en bestaande personeelsleden algemene informatie, context en eventuele restaurant-specifieke richtlijnen en processen in kunnen vinden.

Als je je handboek al een paar jaar niet hebt bijgewerkt, is de kans groot dat het een opfrisbeurt nodig heeft. Je handboek voor horecapersoneel moet duidelijke verwachtingen stellen en antwoord geven op veelgestelde vragen die je nieuwe werknemers zouden kunnen hebben.

Je personeelshandboek moet het volgende bevatten: 

  • Geschiedenis en verhaal van je zaak
  • Missie en visie
  • Kledingvoorschriften
  • Gedragsregels
  • Specifieke regels en beleid
  • Veiligheid en hygiëne in de keuken
  • Richtlijnen voor noodgevallen
  • Salaris en secundaire voorwaarden
  • Elk ander beleid of richtlijnen die specifiek zijn voor je restaurant

 

Maak een plan voor horeca personeel training 

Het trainen van nieuw personeel begint al ver voor de eerste trainingssessie. Als je weet dat je binnenkort nieuw personeel over de vloer krijgt, moet je een plan gaan maken dat de tijdlijn, stappen en mijlpalen van het hele trainingsproces specificeert. Dit trainingsplan is een soort curriculum dat vastlegt wat je werknemers tijdens het hele proces zullen leren en dat duidelijke verwachtingen formuleert. Veel van de onderwerpen die je in je trainingsplan behandelt zullen ook in je personeelshandboek staan, maar je trainingsplan schetst daarnaast het proces dat nieuw personeel moet doorlopen en wat ze moeten leren.

Als je al een trainingsplan hebt, zorg er dan voor dat het up-to-date is op basis van de nieuwste horecatrends, regels en hygiënevoorschriften.

Wat er in je trainingsplan moet staan

  • Een tijdlijn en stappenplan: Geef duidelijk aan hoeveel tijd het zal kosten om elke stap van je trainingsplan te doorlopen.
  • De missie en visie van je restaurant: Hoewel dit al onderdeel van je handboek zou moeten zijn, is het toch slim om dit tijdens de training in meer detail te bespreken en te presenteren, omdat het de nodige context geeft voor het bestaansrecht van je restaurant en je plannen voor de toekomst.  
  • Personeel en rollen: Definieer, leg uit en schrijf zelfs de verantwoordelijkheden elk teamlid en lid van de keukenbrigade uit. Vertel je nieuwe werknemers wat de workflows zijn en hoe hun rol binnen de teamdynamiek en -processen past.
  • Menu leren kennen: Dit kan zelfs een onderdeel zijn van je reguliere training en niet alleen van de training voor nieuwe personeelsleden. Neem je menu door, bespreek specifieke gerechten en ingrediënten, en alles wat nieuwe aanwinsten moeten weten over de dagmenu’s of seizoensgerechten. 
  •  Indeling van het restaurant en tafelnummers: Elk restaurant is anders. Neem de tafelnummers door, de indeling van het restaurant en de keuken, en de richtlijnen voor het dekken van de tafels.
  • Verkooptechnieken: Leg je nieuwe personeel uit hoe ze gasten moeten aanspreken, met voorbeelden van begroetingen en de toon. Hoewel hun persoonlijkheid en specifieke kwaliteiten zullen bepalen hoe ze gasten benaderen, is het belangrijk om ze algemene richtlijnen te geven. Advies en training over suggestieve verkoop en upselling zal hen ook helpen om meer te verkopen. 
  • Restauranttechnologie: Zorg dat nieuwe werknemers uitgebreide horeca training krijgt over je kassasysteem en andere tools die het personeel dagelijks zal gebruiken.
  • Bedrijfsbeleid: Informeer de werknemers over de best practices op de werkvloer, (online) beoordelingen en bedrijfsbeleid, zoals bedrijfsregels en kledingvoorschriften.

 

Moderniseer je trainingsprogramma

Horeca personeel training ziet er in de 21e eeuw misschien een beetje anders uit dan vroeger. Hoewel digitaal leren niet nieuw is, maken horecazaken nu veel meer gebruik van online platforms om hun nieuwe personeel te trainen. In plaats van alleen digitale of fysieke training te geven, kiezen veel zaken voor hybride training in de hoop een efficiënt programma op te zetten met een evenwichtige combinatie van online training, zelfstudie en praktijkervaring.

Als je een online leercomponent wilt toevoegen aan je training, zorg er dan voor dat je het platform kiest dat bij je past. Van Zoom tot GoToWebinar: er zijn veel opties om uit te kiezen.

Jerry Legg, hoofd bedrijfsvoering en training bij Sonic Drive-In, een Amerikaanse keten van fastfoodrestaurants die eigendom is van Inspire Brands, raadt aan jezelf de volgende vragen te stellen voor je een platform kiest:

  • Wil je dat de sessies interactief zijn?
  • Wil je gebruik maken van breakout-ruimtes?
  • Ga je een-op-een gesprekken houden?
  • Gaan meerdere mensen een presentatie geven?
  • Met welke platforms zijn ze vertrouwd?

 

Bied functiespecifieke personeelstraining

Elke functie is anders en hoewel je misschien eerste sessies kunt organiseren met een grotere groep van nieuw personeel, zul je nog steeds werknemers moeten trainen voor hun specifieke functie. Zorg ervoor dat je functiespecifieke training voorbereidt en opneemt in je personeelstraining. Dit betekent ook dat je functiespecifiek trainingsmateriaal en fysieke training moet aanbieden.

Een belangrijk onderdeel van de training is het schaduwen van ervaren barpersoneel, keukenpersoneel of restaurantmanagers (afhankelijk van de nieuwe functie).

Schaduwen

Schaduwen tijdens het trainingsproces houdt in dat je nieuw personeel laat meelopen en aantekeningen maken tijdens de dienst van een collega. Als je bijvoorbeeld een nieuwe serveerder of gastheer of -vrouw aanneemt, kun je gemakkelijk een moment plannen waarop je nieuwe personeelslid een ervaren medewerker kan schaduwen. Zo kunnen nieuwe werknemers de kneepjes van het vak leren in echte situaties, en aantekeningen maken over hoe je personeel de gasten benadert.

 

Organiseer een proefdienst

Hoewel je dit misschien niet voor elke nieuwe aanwinst kunt doen, kan het slim zijn om een proefdienst te draaien zonder echte gasten als je een groter aantal nieuwe werknemers aanneemt. Zo kun je nieuw personeel in een gecontroleerde omgeving zien werken en feedback geven zonder dat dit invloed heeft op de klantervaring.

Het doel hiervan is om nieuw personeel te kunnen observeren in scenario’s die lijken op het echte werk, terwijl je ze ook kunt onderbreken, begeleiden, instrueren en eventuele problemen kunt corrigeren. Een mooie manier om dit te doen, is door een proefdienst te houden op een vrije dag. Als je horecazaak op maandag gesloten is, vraag je nieuwe personeel dan om een proefdienst te komen draaien. Alles van het bereiden van eten tot het opnemen van bestellingen en het omgaan met ‘nepgasten’ geeft je een idee van hoe ze tijdens een echte dienst zullen presteren. 

 

Verzamel feedback op de training

Niet elke trainee is hetzelfde. Daarom is het een goed idee om nabesprekingen van de training te houden, of zelfs enquêtes om te peilen wat wel werkte en wat niet. Sommige nieuwe personeelsleden zijn misschien visuele leerlingen, terwijl anderen misschien liever meteen aan de praktijkoefeningen beginnen. Door verschillende soorten trainingsmateriaal en oefeningen te hebben, kun je ervoor zorgen dat je al je nieuwe horecamedewerkers de tools geeft om te slagen, ongeacht hun leerstijl.

Stuur ze na afloop van de training een gedetailleerde enquête die ingaat op de verschillende tools en oefeningen die je tijdens de training hebt gebruik. Door naar hun mening te vragen, krijg je een beter inzicht in hoe goed deze oefeningen of het materiaal eigenlijk werken. Je kunt ook een afsluitende feedbacksessie organiseren waar personeelsleden hun favoriete en minst favoriete onderdelen van de training kunnen toelichten. Door de training te bespreken, krijg je meer inzicht in welke methodes effectief zijn.

Door hybride training aan te bieden, en indien mogelijk ook leesmateriaal en video’s, kunnen nieuwe medewerkers alle informatie tot zich nemen en verwerken op een manier die bij hen past. Als je klaar bent met alle horeca training, zorg er dan voor dat je personeel gemakkelijk bij al deze nieuwe informatie kan, zodat ze nog dingen kunnen opzoeken en teruglezen als dat nodig is. 

 

Til je horeca personeel training naar een hoger niveau

Horecazaken over de hele wereld merken dat ze meer nieuwe medewerkers moeten trainen dan ooit. Volgens Legg zien ze bij zijn restaurantketen een toename in training van 270% procent. Dit vertaalt zich naar ongeveer 403.000 ingevulde e-learningmodules van januari tot juni 2021. Om al die nieuwe werknemers te trainen en te behouden, moet je een actieplan klaar hebben. Onthoud dat het niet alleen draait om het trainen van personeel, maar dat je ook wilt laten zien dat je horecazaak een geweldige plek is voor hen om te leren en te groeien.

Met zoveel concurrentie voor nieuw personeel is het nog nooit zo belangrijk geweest om een solide trainingsprogramma te hebben. Het is cruciaal om nieuwe werknemers uit te rusten met efficiënte restaurant technologie die gemakkelijk te gebruiken en te leren is. 

Praat met een van onze experts om te ontdekken hoe Lightspeed door middel van ons horecaplatform ervoor zorgt dat nieuw horecapersoneel snel mee kan draaien met de andere collega’s.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Werknemers