Nieuwe horecatechnologieën, TikTok-trends die elkaar in rap tempo afwisselen, wispelturig consumentengedrag: horeca trends lijken elkaar sneller dan ooit op te volgen. Of lijkt dat maar zo?
In de horecasector is verandering vaak de enige constante, al is het enige dat niet lijkt te veranderen, de veerkracht van horecaondernemers die zich steeds opnieuw aanpassen aan al die veranderingen.
In 2024 zagen we de groeiende integratie van AI, die ook door horecaondernemers werd omarmd om processen te verbeteren en de beleving van gasten te optimaliseren. Daarnaast werd duurzaamheid steeds meer een bedrijfsnoodzaak. Van het verminderen van voedselverspilling tot het kiezen van duurzame leveranciers: horecaondernemers gaan steeds verder in het verduurzamen van hun processen om te voldoen aan de verwachtingen van de consument en regelgeving. Door de voorspelde verbetering van de koopkracht, hogere lonen en een lagere inflatie, wordt verwacht dat consumenten in 2025 meer zullen besteden in de horeca.
Maar de uitdagingen blijven groot. Het aantal horecafaillissementen in Nederland zal in 2025 blijven stijgen, en het personeelstekort, hoewel iets gedaald vergeleken met voorgaande jaren, blijft hoog. Volgens het CBS ervaart ruim 69% van de horecaondernemers een tekort aan arbeidskrachten, wat leidt tot hogere werkdruk en gestegen arbeidskosten. De zoektocht naar goed personeel, vaak in combinatie met stijgende kosten, blijft een van de grootste obstakels voor de sector.
Met dit in gedachten kijken we vooruit naar wat er de komende tijd op het menu staat. Dit zijn onze belangrijkste horecatrends voor 2025:
- De groeiende rol van AI in horecatech
- Het belang van naadloze integratie
- Meer vraag naar toegankelijke financiering
- De persoonlijke touch
- Duurzaam besparen
Maak kennis met Lightspeed.
Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek hoe Lightspeed jouw restaurant efficiënter kan maken.
De groeiende rol van AI in horecatech
Of je nu een scepticus bent of juist een fan, het is een voldongen feit dat AI ook de horecasector aan het hervormen is. Digitalisatie en automatisering zijn natuurlijk niets nieuws. Zowel gasten als horecaondernemers zijn de afgelopen jaren steeds meer technologie gaan gebruiken om eetgelegenheden te kiezen, te reserveren, bestellingen door te geven, de rekening te betalen, en hun meningen te delen. Volgens de Harvard Business Review ondergaat de horecasector een “datagestuurde transformatie” om zich aan te passen aan de veranderende verwachtingen van gasten en het toenemende aanbod van nieuwe technologie, zoals cloudplatforms.
AI-gedreven technologie speelt ook een steeds grotere rol in het dagelijkse werk van horeca- en hotelprofessionals. In een recent onderzoek van Deloitte geeft 52% van de leidinggevenden in de hotelbranche aan dat generatieve AI een rol speelt bij het bieden van gepersonaliseerde klantenservice, terwijl 44% het ziet als een hulpmiddel bij geautomatiseerde communicatie met gasten. De verschuiving naar AI-gestuurde tools zoals chatbots, voorraadbeheersystemen en andere AI-gestuurde automatisering, geeft horecaondernemers tijd terug die ze kunnen besteden aan het bieden van goede service aan hun gasten.
De mogelijkheden van AI gaan verder dan het automatiseren van routinetaken. Large Language Models (LLM’s) veranderen marketingstrategieën en maken het voor horecaondernemers makkelijk om hoogwaardige content te creëren, zoals aantrekkelijke menubeschrijvingen en gerichte e-mailcampagnes. Met hulp van LLM’s kunnen restaurants bijvoorbeeld snel content in meerdere talen creëren, wat hen in staat stelt om diverse klantengroepen beter te bedienen.
Digitalisatie een vanzelfsprekendheid
Voor de laatste generatie horecaondernemers is digitalisatie inmiddels vanzelfsprekend – niet alleen om hun eigen zaak te beheren, maar ook om het gemak voor hun gasten te verhogen. Tegelijkertijd is het potentieel van het verzamelen en analyseren van gastgegevens dat dankzij digitalisatie mogelijk is grenzeloos.
Het populaire sports bar concept van O’Learys gebruikt data ook als uitgangspunt voor het beoordelen van hun menukaart: “Met de menu engineering-functies van Lightspeed kunnen we zien of een nieuw product wel of niet aanslaat, en onze kaart aanpassen wanneer nodig”, vertelt Jurgen Staels, COO van O’Learys in Gent en Hasselt in België.
Dankzij de koppeling tussen Lightspeed Restaurant en Lightspeed Payments, de geïntegreerde betaaloplossing van het kassasysteem, worden betaaldata en bestellingen gekoppeld en het consumptiegedrag van gasten volledig in kaart gebracht. De menukaart kan worden geanalyseerd op basis van populariteit, winstgevendheid en retentie per gerecht, zodat horecaondernemers de winstmarges van elk gerecht kunnen bijsturen en het meeste hun menukaart kunnen halen.
Het belang van naadloze integratie
In een tijdperk waar elke actie en aspect van een horecazaak ondersteund wordt door een digitale tool, is het ook essentieel voor horecaondernemers dat al deze tools en systemen naadloos (en vooral probleemloos) met elkaar integreren.
Terwijl de digitale opmars ogenschijnlijk geen grenzen lijkt te kennen, is de grootste wens van elke horecaondernemer die het digitale volledig heeft omarmd dat het belang van onderlinge naadloze koppelingen zich doorzet als horeca trend in 2025.
Elke digitale leverancier aan de horecasector doet er daarom goed aan om niet alleen producten te blijven optimaliseren, maar er vooral ook voor te zorgen dat elke koppeling met een ander product, systeem of tool ook optimaal verloopt.
Voor Jason Li van fast-casual concept Dadawan hoort automatisering aan de basis van elke horecazaak te liggen. “Alles gebeurt tegenwoordig digitaal”, vat hij samen. “Een succesvolle customer journey is vandaag onlosmakelijk verbonden met technologie. De vraag is hoe je de customer journey van start tot einde zo vlekkeloos mogelijk kan laten verlopen. Waar je naartoe zou willen gaan, is een totaaloplossing die alles voor je doet, maar dat is geen absolute vereiste”, concludeert hij. “Als elke partij doet waar die goed in is en kan gekoppeld worden met elkaar, zitten we goed.”
De vraag naar (meer) toegankelijke financiering
Volgens het CBS had in 2023 15% van de bedrijven in Nederland externe financieringsbehoefte, terwijl 44% van hen daadwerkelijk financiering wist aan te trekken. Banken zijn vaak terughoudend bij het verstrekken van kleine kredieten vanwege de hoge kosten en risico’s. Strenge regelgeving maakt dit probleem groter. Hoewel alternatieve financieringsopties groeien, maken niet alle bedrijven hier gebruik van, wat het financieringstekort versterkt.
In hun zoektocht naar financiering botsen ondernemers vaak op obstakels: zijn het geen strenge kredietcontroles, dan hangen er moeizame en tijdrovende aanvragen aan vast. Ook crowdfunding is een optie waar veel horecazaken met uitbreidingsplannen voor kiezen, maar het opzetten van een project kost ook veel tijd en is niet per se geschikt voor langetermijnplannen.
Soms is het enige wat een goed draaiende horecazaak ervan weerhoudt om te groeien een gebrek aan kapitaal – of een eenvoudige, laagdrempelige en snelle manier om kapitaal aan te vragen.
Om de horecasector sneller en eenvoudiger van financiering te voorzien, heeft Lightspeed Capital in het leven geroepen, een flexibele vorm financiering zonder obstakels. Lightspeed klanten kunnen snel en eenvoudig een aanvraag via de backoffice van hun account aanvragen. En omdat het team van Lightspeed al toegang heeft tot je verkoopgeschiedenis en omzet, kunnen zij in een oogopslag te weten komen of je in aanmerking komt. Zodra je aanvraag is goedgekeurd, staat het bedrag binnen twee werkdagen op je rekening.
Bovendien betaal je op jouw aangevraagd voorschot één vaste fee. Samen betaal je dat totaalbedrag terug op basis van een vast percentage op je dagomzet met kaartbetalingen. Verdien je één dag iets minder, dan betaal je ook minder terug, waardoor je minder last hebt van de druk die bij vaste maandelijkse terugbetalingen en traditionele financieringsvormen komt kijken.
De recente ontwikkeling van een meer flexibele vorm van financiering zoals Lightspeed Capital zal ongetwijfeld aanzet geven tot soortgelijke ontwikkelingen in 2025. Horeca trends zijn namelijk vaak het concrete antwoord op een even concrete vraag van de markt.
Minder stress, minder administratie en vooral meer flexibiliteit.
Ligthspeed Capital is een flexibele vorm van financiering voor alle Lightspeed klanten. Geen hassle, geen kredietcontrole. Dien vandaag je aanvraag in en ontdek of jij in aanmerking komt.
De personal touch
Gasten hun favoriete drankje aanbieden nog voor ze ernaar vragen: daarmee win je punten op het gebied van gastvrijheid. Een persoonlijke benadering helpt bij het werven en behouden van vaste gasten voor je restaurant, en zorgt ervoor dat ze niet alleen terugkomen, maar ook anderen enthousiast maken over hun ervaring. Personalisatie is al een tijd in opkomst, maar ook deze horeca trend zal zich verder blijven ontwikkelen in 2025.
Meten is weten
Als je gebruik maakt van een online reserveringssysteem, kun je naast basisinformatie (zoals datum, tijdstip, aantal personen, naam en contactgegevens) ook vragen naar aanvullende gegevens zoals geboortedatum, adres, allergieën of specifieke wensen. Zo kun je waardevolle informatie verzamelen – bijvoorbeeld e-mailadressen en verjaardagen – en deze inzetten om gerichte marketingcampagnes en loyaliteitsprogramma’s op te stellen en zo diepere connecties met je gasten op te bouwen.
Uit recent onderzoek van Lightspeed en Zenchef bleek dat 47 procent van de consumenten het geen probleem vindt dat restaurants hun reserveringsgegevens inzetten voor een betere gastervaring, en tien procent moedigt horecazaken zelfs aan om deze gegevens uit te vragen bij gasten.
Naast het verbeteren van de gastervaring, bieden reserveringstools zoals Zenchef en TheFork inzicht in het bestelgedrag van gasten in het algemeen, zoals populaire gerechten en de gemiddelde bestelwaarde. Dit helpt je om trends te herkennen, het menu te optimaliseren en gerichte promoties te ontwikkelen. Als je weet wat je gasten waarderen, kun je betere beslissingen nemen en de klanttevredenheid én omzet verhogen.
Een persoonlijke aanpak, ook voor alleeneters
Het kan lonen om je als horecaondernemer niet alleen te richten de wensen van individuele klanten, maar juist bepaalde doelgroepen. Neem bijvoorbeeld alleeneters: volgens onderzoek van Lightspeed bezoekt meer dan de helft (51%) van de Nederlanders wel eens alleen een restaurant om te lunchen of te dineren.
Service op een innovatieve manier aanpassen aan solo diners draagt bij aan een betere ervaring voor deze doelgroep, maar kan ook positief uitpakken voor de sfeer in cafés en restaurants. Door gezellige zitplekken te creëren in hoeken of vensterbanken; of barplaatsen met uitzicht op de keuken of het restaurant, voelen solo-gasten zich minder geïsoleerd en meer op hun gemak.
Duurzaam besparen
In 2025 zal technologie een belangrijke rol blijven spelen als het gaat om duurzame oplossingen voor de horeca, en ook consumenten zijn het erover eens dat het integreren van duurzame werkwijzen cruciaal is voor de horecasector. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor twee horeca trends: papierloos werken en het aanpakken van voedselverspilling.
De toekomst is papierloos
Restaurants maken nog steeds veel gebruik van papier, zoals voor menu’s en keukenbonnetjes. Het goede nieuws: digitaal gaan is gemakkelijker dan ooit. Door de menukaart te digitaliseren en gasten te laten bestellen en betalen via QR-codes, kunnen horecaondernemers eenvoudig besparen op papier.
35 procent van de bedrijven in Nederland geeft aan dat hun bedrijfsvoering grotendeels of volledig duurzaam is. Er is dus nog veel winst te behalen op dit gebied. Het invoeren van papierloze technologie, zoals digitale menukaarten en keukenschermen in plaats van bonprinters, helpt restaurants om voorop te blijven lopen in de verduurzaming van hun bedrijfsvoering.
Minder voedselverspilling
Resten, bedorven ingrediënten en inefficiënt voorraadbeheer kosten restaurants niet alleen geld, maar ondermijnen ook het vertrouwen van gasten. Lightspeed onderzocht welke duurzame praktijken consumenten belangrijk vinden voor horecagelegenheden. Zo benadrukte 61% het belang van lokaal geproduceerde ingrediënten, 53% noemde minder plasticgebruik, en 62% gaf aan dat het verminderen van voedselverspilling een prioriteit is. Dit onderstreept de hoge verwachtingen van gasten op het gebied van transparantie en milieubewustzijn.
Slimme, data-gestuurde software die consumptie nauwkeurig voorspelt en voedselverspilling vermindert, helpt horecazaken te verduurzamen, wat zowel het milieu als hun omzet ten goede komt. Door tools voor automatisch voorraadbeheer te integreren in hun kassasysteem besparen ze tijd en kosten, en komen ze de verwachtingen van gasten op het gebied van duurzaamheid tegemoet.
Horeca trends voor 2025: conclusie
Als de afgelopen jaren iets hebben uitgewezen, dan is het wel dat weinig de vastberadenheid en het vermogen van horecaondernemers om zichzelf telkens opnieuw uit te vinden kan evenaren.
Dankzij een groeiende focus op duurzaam ondernemen en intuïtieve horecatechnologie met hulp van AI, kunnen ondernemers in de horecasector beter inspelen op de voortdurend veranderende wensen van gasten en tegelijkertijd hun operationele efficiëntie verbeteren, kosten verlagen en duurzaamheid bevorderen.
Ben je benieuwd hoe Lightspeed jouw horecazaak kan helpen groeien in 2025 en daarna? Neem dan contact op met ons team van experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.