Wat gold voor 2023, geldt nog steeds voor wat we qua horeca trends verwachten voor 2024: als dit jaar ons iets heeft geleerd, is het wel dat “horeca” en “normaal” niet echt samen gaan, en verandering de enige constante is. Het enige wat niet veranderd is, is het vermogen van horecaondernemers om zich aan te passen aan constante verandering.
In 2023 leek de Covid-pandemie haast niets meer dan een halve herinnering, die al snel door inflatie, twee oorlogen en stijgende grondstof- en energieprijzen in een hoekje werd geduwd. Personeelstekort was, is en zal een probleem blijven – niets nieuws onder de zon – maar wat staat er ons nu precies in 2024 qua horeca trends te wachten? Dat, en meer, lees je in dit artikel.
Navigeer naar één van de onderdelen:
- Een stugger anti-no-show beleid
- Krimpflatie in tijden van inflatie
- De manifestatie van datagedreven horeca
- Het belang van naadloze (en probleemloze) integratie
- De vraag naar toegankelijke financiering
- De opkomst van het restaurantabonnement
- De demarrage van het hybride hotel
Maak kennis met Lightspeed.
Het complete kassa- en betaalplatform van Lightspeed helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.
Een stugger anti-no-show beleid
In grootsteden zoals Amsterdam, Londen en Parijs is het al schering en inslag, en ook het gros van het fine-dining segment binnen de horecasector kiest ervoor. In veel horecazaken worden gasten vandaag voor het plaatsen van een reservering gevraagd een kredietkaart op te geven of een voorschot te betalen.
Op zich zou dat voor gasten als een obstakel of drempel kunnen gelden, maar de horecasector heeft daar een enorm goede reden voor: no-shows. Noem het desnoods een negatieve horeca trend, maar volgens online reserveringsplatform The Fork en horecaplatform Fooding teisteren no-shows de hele sector, al zijn de meeste gasten zich daar niet van bewust.
No-shows hebben inderdaad een grote impact op horecaondernemers, niet alleen qua omzet, maar ook wat voedselverlies betreft – en dat in een sector die al sterk gebukt gaat onder voedselverspilling. No-shows hebben daarnaast een niet te onderschatten impact op winstmarges en zorgen ook voor een ontregelde bediening: gasten die spontaan langskomen en in een op papier volzet restaurant moeten worden afgewezen, om vervolgens voor een halfleeg restaurant te staan. Ook voor gasten die moeite hebben ondervonden om ergens een tafeltje te bemachtigen, kan het zien van lege tafels een averechts effect hebben. De werkdruk van personeel is zwaar genoeg om ook met dergelijke zaken en bedenkingen te moeten omgaan.
Het invoeren van een voorschot dat van de eindrekening afgehouden wordt, of het aanrekenen van een fee wanneer gasten hun reservering niet respecteren of gewoonweg niet komen opdagen, wordt daarom steeds meer toegepast – en terecht.
Belangrijk is om hierover duidelijk te zijn naar klanten: transparante communicatie is cruciaal. Horecaondernemers die overwegen om soortgelijke voorwaarden in te lassen doen er goed aan om gasten die willen reserveren – zij het online, in persoon of via de telefoon – op de hoogte te brengen van je beleid. Automatische herinneringen per sms of e-mail voor aankomende reserveringen helpen daar ook bij.
Wanneer je met een compleet kassa- en betaalplatform zoals dat van Lightspeed werkt, kun je eenvoudig één van de talloze integratiepartners voor het beheren van je (online) reserveringen aan je kassasysteem koppelen, en je binnenkomende reserveringen rechtstreeks aan je vloerplan koppelen. Zo weet je in een oogopslag welke tafels gereserveerd zijn, welke nog moeten toekomen en wie te laat is – of niet is komen opdagen.
Krimpflatie in tijden van inflatie
Uit een onderzoek dat Lightspeed bij 1.000 Nederlandse consumenten in samenwerking met een onafhankelijk survey-agentschap heeft uitgevoerd, blijkt dat bijna twee derden (61%) al te maken heeft gehad met het zogenaamde “krimpflatie” effect. Minder waar voor hetzelfde geld, al betekent dit in de horecasector vaak minder eten op je bord of drank in je glas, terwijl de prijs hetzelfde is gebleven.
Het effect van krimpflatie is zich vooral in de tweede helft van dit jaar beginnen vertonen, en zal zich zeker als een stugge horeca trend in 2024 doorzetten – en dat hoeft niet te verbazen. Het is namelijk één van de meer aantrekkelijke opties waarover horecaondernemers beschikken om zich beter te beschermen tegen uitdagingen zoals stijgende grondstofprijzen en lonen, personeelstekort en inflatie.
49% van de Nederlandse consumenten geeft aan krimpflatie te hebben opgemerkt in sommige restaurants, 35% in de meeste, en 7% in alle horecazaken die ze bezocht hebben. Evengoed is 66% zich ervan bewust dat horecazaken beter zijn beginnen letten op portiegroottes om zich te wapenen tegen de gevolgen van inflatie. 39% geeft bovendien aan de voorkeur te geven aan krimpflatie dan meer te moeten betalen voor gerechten van dezelfde grootte dan voordien.
Bij het populaire poké concept van Poké Perfect proberen eigenaars Quinta en Gerrit Jan Witzel echter krimpflatie zo goed als mogelijk te schuwen: “Onze menukaart wordt vier keer per jaar herzien. Dat doen we omdat we specials introduceren, omdat we seizoens ingrediënten willen aanbieden, maar ook omdat we onze winstmarges goed in de gaten houden. Dat betekent soms dat een ingrediënt van het menu verdwijnt. Het alternatief is dat je prijzen verhoogt of de portiegrootte verkleint, maar portiegroottes veranderen we uit principe sowieso niet, en van prijzen verhogen wordt niemand blij. Dus dan bieden we het ingrediënt liever niet meer aan, totdat de inkoopprijs weer op acceptabel niveau is. Foodcost heeft een groot effect op je uiteindelijke winstmarge, daarom zitten wij hier altijd bovenop.”
Eén van de belangrijkste resultaten van dit onderzoek is echter dat 44% van de Nederlandse consumenten geen probleem heeft met krimpflatie als dat betekent dat hun favoriete restaurants daardoor (beter) boven water kunnen blijven. 37% geeft ook aan dat hun uitgavenpatroon ongewijzigd is gebleven ondanks krimpflatie. En net zoals het belang van transparante communicatie bij het vragen van een voorschot bij reserveringen of het opleggen van een fee bij het niet respecteren van een reservering, hecht de helft van de Belgische consumenten (50%) ook bij krimpflatie veel waarde aan duidelijke, open communicatie.
De manifestatie van datagedreven horeca
Inflatie, stijgende grondstofprijzen en lonen, portiegroottes en winstmarges hangen allemaal samen. In oktober publiceerde de Harvard Business Review een artikel over hoe datagedreven beslissingen de horecasector helpen scherp te blijven.
Voor de laatste generatie aan horecaondernemers is digitalisatie meer dan vanzelfsprekend – niet alleen om hun eigen zaak te beheren, maar ook om het gemak voor hun gasten te verhogen. Tegelijkertijd zijn de mogelijkheden en het potentieel van alle vastgelegde gegevens die dankzij digitalisatie mogelijk zijn grenzeloos.
Data niet naar je hand zetten is vandaag al een vergissing, en zal in 2024 zich ongetwijfeld verder ontwikkelen als één van de meest belangrijke horeca trends. De horeca-uitbater is al lang niet meer gewoon uitbater, maar een regelrechte ondernemer. Wanneer je omringd bent door uitdagingen en constante verandering is operationele efficiëntie namelijk essentieel.
Het populaire Boston sports bar concept van O’Learys – dat talloze vestigingen heeft in Europa – gebruikt data ook als uitgangspunt voor het beoordelen van hun menukaart: “Met de menu engineering-functies van Lightspeed kunnen we zien of een nieuw product wel of niet aanslaat, en onze kaart aanpassen wanneer nodig”, vertelt Jurgen Staels, COO van O’Learys in Gent en Hasselt in België. “Zonder Lightspeed zou je het risico lopen om met gerechten te blijven werken die in realiteit niet goed aanslaan bij onze bezoekers en op lange termijn ook nefast zijn voor onze omzet.”
Dankzij de koppeling tussen Lightspeed Restaurant en Lightspeed Payments, de geïntegreerde betaaloplossing van het kassasysteem, worden betaaldata en bestellingen gekoppeld en het consumptiegedrag van je gasten volledig in kaart gebracht. Je menukaart wordt geanalyseerd op basis van populariteit, winstgevendheid en retentie per gerecht, zodat je de winstmarges van elk gerecht kunt bijsturen waar nodig en het meeste uit je menukaart kunt halen.
Daarnaast biedt Advanced Insights ook heatmaps per uur die de frequentie van bestellingen in beeld brengt, waardoor je je personeelsplanning kunt verbeteren en de juiste hoeveelheid personeel kunt inschakelen wanneer daar het meeste vraag naar is.
Data zal meer dan ooit een drijvende kracht zijn voor de horecasector in 2024, maar voor drukbezette horecaondernemers met meerdere locaties, grote ambities en unieke visies moeten gegevens toegankelijk, hapklaar en overzichtelijk zijn. Enter Lightspeed Advanced Insights, een gratis add-on van Lightspeed Restaurant die realtime bestel- en betaaldata omzet in concrete inzichten en bruikbare acties waarmee horecaondernemers hun winstmarges kunnen verbeteren en betere, geïnformeerde beslissingen kunnen nemen.
Het belang van naadloze (en probleemloze) integratie
In een tijdperk waar elke actie en aspect van een horecazaak ondersteund wordt door een digitale tool, is het ook essentieel voor horecaondernemers dat al deze tools en systemen naadloos (en vooral probleemloos) met elkaar integreren.
Terwijl de digitale opmars ogenschijnlijk geen grenzen lijkt te kennen, is de grootste wens van elke horecaondernemer die het digitale volledig heeft omarmd dat het belang van onderlinge naadloze koppelingen zich doorzet als horeca trend in 2024.
Elke digitale leverancier aan de horecasector doet er daarom goed aan om niet alleen producten te blijven optimaliseren, maar er vooral ook voor te zorgen dat elke koppeling met een ander product, systeem of tool ook optimaal verloopt.
Voor Jason Li van fast-casual concept Dadawan hoort automatisering aan de basis van elke horecazaak te liggen. “Alles gebeurt tegenwoordig digitaal”, vat hij samen. “Een succesvolle customer journey is vandaag onlosmakelijk verbonden met technologie. De vraag is hoe je de customer journey van start tot einde zo vlekkeloos mogelijk kan laten verlopen. Waar je naartoe zou willen gaan, is een totaaloplossing die alles voor je doet, maar dat is geen absolute vereiste”, concludeert hij. “Als elke partij doet waar die goed in is en kan gekoppeld worden met elkaar, zitten we goed.”
De vraag naar (meer) toegankelijke financiering
Net zoals de pandemie niet meer dan een onaangename herinnering is, zijn de overheidsmaatregelen waarop de horecasector zich kon beroepen om het hoofd boven water te houden ook verleden tijd.
De relatief eenvoudige manier waarop de horeca financiële ondersteuning van de overheid kreeg in tijden van nood heeft ondertussen de vraag doen ontstaan naar meer toegankelijke financieringsopties voor de sector.
Toegegeven, opties zijn er: traditionele bankleningen, microkredieten en leverancierskredieten (al is dat in tijden van inflatie en problemen in de toeleveringsketen minder waarschijnlijk). Daarnaast heb je winwinleningen, business angels, crowdfunding en ga zo maar door.
Toch botsen veel ondernemers vaak op veel obstakels: zijn het geen strenge kredietcontroles, dan hangen er moeizame en tijdrovende aanvragen aan vast. Winwinleningen zijn interessant, maar daarmee kun je enkel bij particuliere investeerders aankloppen. Ook crowdfunding is een optie waar veel horecazaken met uitbreidingsplannen voor kiezen, maar het opzetten van een project kost ook veel tijd en is niet per se geschikt voor lange termijn plannen.
Soms is het enige wat een goed draaiende horecazaak ervan weerhoudt om te groeien een gebrek aan kapitaal – of althans een eenvoudige, laagdrempelige en snelle manier om aan kapitaal te geraken.
Om de horecasector sneller en eenvoudiger van financiering te voorzien, heeft Lightspeed Capital in het leven geroepen, een flexibele vorm financiering zonder obstakels. Lightspeed klanten kunnen snel en eenvoudig een aanvraag via de backoffice van hun account aanvragen. En omdat het team van Lightspeed al toegang heeft tot je verkoopgeschiedenis en omzet, kunnen zij in een oogopslag te weten komen of je in aanmerking komt. Zodra je aanvraag is goedgekeurd, staat het bedrag binnen twee werkdagen op je rekening.
Bovendien betaal je op jouw aangevraagd voorschot één vaste fee. Samen betaal je dat totaalbedrag terug op basis van een vast percentage op je dagomzet met kaartbetalingen. Verdien je één dag iets minder, dan betaal je ook minder terug, waardoor je minder last hebt van de druk die bij vaste maandelijkse terugbetalingen en traditionele financieringsvormen komt kijken.
De recente ontwikkeling van een meer flexibele vorm van financiering zoals Lightspeed Capital zal ongetwijfeld aanzet geven tot soortgelijke ontwikkelingen in 2024. Horeca trends zijn namelijk vaak het concrete antwoord op een even concrete vraag van de markt.
Minder stress, minder administratie en vooral meer flexibiliteit.
Ligthspeed Capital is een flexibele vorm van financiering voor alle Lightspeed klanten. Geen hassle, geen kredietcontrole. Dien vandaag je aanvraag in en ontdek of jij in aanmerking komt.
De opkomst van het restaurant abonnement
Het concept van restaurant abonnementen stak de kop op in de Verenigde Staten, maar is het afgelopen jaar de Atlantische Oceaan overgestoken en heeft in landen zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk goed voet aan wal gezet.
Door de stijgende kosten van ingrediënten, gas en huur zijn horecaondernemers op zoek gegaan naar creatieve en vooral lucratieve terugkerende inkomsten. In essentie zijn restaurant abonnementen gebaseerd op hetzelfde model als abonnementen op online streamingplatforms zoals Netflix, Dinsey en YouTube, maar ook op gyms en sportactiviteiten.
Het principe is hetzelfde: gasten kunnen met of zonder verbintenis een maandelijks bedrag neertellen om van bepaalde voordelen te genieten die alleen voor hen opzij zijn gelegd.
Het concept is bedoeld om loyaliteit en klantretentie te stimuleren door gasten diensten of producten aan te bieden tegen een lagere prijs – op voorwaarde dat ze hun aankoopgedrag herhalen.
Restaurant abonnementen bieden horecaondernemers een nieuwe manier van omzetgarantie, een terugkerende en voorspelbare vorm van inkomsten, en verhoogde klantenloyaliteit.
De demarrage van het hybride hotel
Hoewel remote working en telewerk in 2023 niet meer de norm lijkt, maar veel bedrijven voor een hybride vorm van werken gaan met zogenaamde “pillar” of office days, is de vraag naar accommodaties met een hybride aanpak gestegen.
Volgens Stardekk’s Chief Commercial Officer Niels Vanden Buverie is de bredere mix tussen business en leisure georiënteerde accommodaties net één van de grootste horeca trends binnen de hotelsector.
“Vroeger was je ofwel een B2B-hotel of je was een leisure hotel”, geeft hij aan. “Vandaag zien we dat dat allemaal meer met elkaar verweven is. Airbnb wordt door veel mensen beschouwd als een leisuremodel, terwijl ook heel wat businessreizigers er gebruik van maken. Tegelijkertijd staan ook meer en meer hotels op Airbnb, met weliswaar een aangepast en anders ingekleed aanbod.”
Eén van de horeca trends voor 2024 is dan ook de demarrage van het hybride hotel, het antwoord op het steeds veranderende gezicht van de moderne hotelgast. Denk aan de business traveller die uit is op een efficiënte pitstop, het romantisch koppel dat langskomt voor een tweedaagse citytrip, de expat die van plan is langer te blijven en de backpacker die op zoek is naar een democratische ervaring, die toch instagrammable is.
Hotel- en hostelovernachtingen, long- en short stays, appartementen met het comfort van hotel-specifieke extra’s: schoonmaak, roomservice, en het gebruik van alle faciliteiten die het hotel te bieden heeft – het hybride hotel heeft het allemaal.
Horeca trends voor 2024: conclusie
Als je de reeks hordes en obstakels van de voorbije jaren op een rij zet, is het in feite een wonder dat we vandaag nog overeind staan. Het is niet overdreven om te stellen dat de horeca ondertussen een heuse sixpack aan doorzettingsvermogen, ondernemingsdrang en anti-crisisbeleid heeft ontwikkeld. Het wordt uitkijken naar wat 2024 ons als sector zal brengen – graag iets meer hoogtepunten dan dieptepunten, a.u.b., we hebben genoeg crisissen gehad voor het komend decennia – maar als de voorbije jaren ons iets geleerd hebben, is het dat geen enkel obstakel bestand is tegen de onuitputtelijke creativiteit en onwrikbare vastberadenheid van de horeca.
En daar zijn we rotsvast van overtuigd. 2024, bring it on.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.