Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

6 tips om je internationale webshop een kickstart te geven

6 tips om je internationale webshop een kickstart te geven

Stel: je hebt een goedlopende webshop in Nederland. Niet alleen Nederlanders zijn enthousiast, maar ook steeds meer Belgen weten je webshop te vinden. Een internationale onderneming lonkt!  

Nu denk je misschien dat de online wereld geen grenzen kent, maar niets is minder waar. Denk maar eens aan al die verschillen in zoek- en shopgedrag, talen en verzendingen.  

Tijd dus om een internationale webshop te starten. 

In dit artikel lees je waarom een internationale licentie wordt aangeraden en krijg je 6 tips om je internationale webshop een kickstart te geven. 

 

Waarom is het interessant om te werken met een internationale licentie? 

Er zijn verschillende manieren om internationaal uit te breiden. Je kunt bijvoorbeeld een .be domein aan je .nl-domein koppelen, maar het is nóg efficiënter om gebruik te maken van een internationale licentie. Dit zijn de redenen: 

  1. Een lokale domeinnaam krijgt voorrang in de zoekresultaten in het desbetreffende land. Zoek je bijvoorbeeld in België dan geeft Google het .be domein voorrang op een .nl domein en visa versa. Bij uitbreiding naar België word je met een tweede webshop dus beter gevonden.
  2. Je kunt jouw .be webshop beter inrichten voor de Belgische markt. Denk hierbij aan  het taalgebruik, zoekwoorden en zoekgedrag.
  3. Met een internationale licentie kun je duplicate content eenvoudiger vermijden. Als je enkel de .be domein aan je .nl domein zou koppelen, heb je exact dezelfde content. Google weet dan niet altijd welke pagina(’s) belangrijker zijn, welke pagina(’s) hoger gerankt moeten worden en welke pagina(‘s) getoond moet worden. Er zijn technische trucjes om dit op te lossen, maar daarvoor heb je een uitgebreide SEO-kennis nodig. Met een internationale licentie wordt dit (deels) al voor jou opgelost.

 

6 tips om je nieuwe internationale webshop een kickstart te geven

Tip #1 – Zet je bestaande thema en instellingen eenvoudig over naar je nieuwe webshop. Lightspeed kan je daarbij helpen: wij maken een kopie van je originele webshop en zetten deze over naar je nieuwe buitenlandse webshop. De producten voor de nieuwe webshop kun je gemakkelijk zelf middels een import/export toevoegen aan de nieuwe online winkel.

Tip # 2 – Zorg dat je webshop beschikbaar is in de gewenste talen van jouw landen of regio’s. Je kunt daarvoor gebruik maken van apps, zoals Simply Translate. Het innovatieve vertaalplatform achter deze app werkt samen met professionele, internationale vertalers die aan de slag gaan om je razendsnel te ondersteunen in het vertalen van je huidige content, zodat jij meer tijd overhoudt om je internationale ambities na te jagen.

Tip #3 – Maak zoveel mogelijk unieke content! Gebruik de juiste en zoekwoorden voor de juiste doelgroep. Tools als Answer the public helpen je bij je zoekwoorden analyse. Weet je de juiste zoekwoorden per land, dan kun je daar je categorieën en/of pagina’s op aanpassen. Klanten worden dan aangesproken op de manier die bij hen past, wat de verkoop ten goede komt.

Tip #4 – Voeg links naar andere websites in het desbetreffende land toe en zorg dat je meer backlinks (andere bedrijven die naar jouw lokale webshops linken) krijgt. Dit maakt het voor zoekmachines zoals Google nog duidelijker dat bijvoorbeeld de .be-website aan Belgische bezoekers gepresenteerd moet worden. 

Tip #5 – Stel internationale targeting in via Google Search Console om de juiste doelgroep te bereiken. Klik in Google Search Console op het tabblad ‘Land’ in het rapport ‘Internationale targeting’. Eenmaal daar kun je kiezen een land te targeten. Dit helpt Google om te begrijpen welke doelgroep je wilt bereiken.

Tip #6- Heb je meerdere domeinen, bijvoorbeeld een .nl en een .be, met een vergelijkbare catalogus? Dan kun je deze met behulp van InStijl Media (Multishop complete) deze domeinen eenvoudig koppelen, zodat je alle gegevens van de verschillende webshops met elkaar kunt synchroniseren. Zo hoef je gegevens niet meer dubbel in te voeren en heb je tijd over om je te richten op de verkoop. Bekijk deze video van InStijl Media met meer informatie over het koppelen van je Lightspeed webshops.

 

Lightspeed helpt je om internationaal succesvol te ondernemen

Switchen van webshop software of starten van scratch? Lightspeed denkt met je mee. Je kunt starten met één webshop of direct gebruiken kiezen voor een internationale webshop. Neem vrijblijvend contact op met onze Lightspeed eCom experts voor meer informatie. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen