Keyword kannibalisatie. Het is een term die niet al te vaak voor komt, terwijl het wel degelijk een veelvoorkomend probleem is. Veel mensen zijn zich hier echter niet van bewust. Maak niet diezelfde fout en kijk eens kritisch naar je eigen website. Het oplossen van dit probleem helpt niet alleen om je positie in zoekresultaten te verbeteren, maar het bevordert ook de gebruiksvriendelijkheid van je website. Reden genoeg om je er in te verdiepen.
Bewuste en onbewuste keyword kannibalisatie
Keyword kannibalisatie komt voor wanneer meerdere pagina’s binnen één website zich focussen op hetzelfde keyword, bijvoorbeeld ‘schoenen’. Deze term staat dan op meerdere, of misschien zelfs alle pagina’s in de titel, de URL en waar verder nog mogelijk. Soms gebeurt dit zonder erbij na te denken, bijvoorbeeld bij het kopiëren van pagina’s of omdat het CMS zo is ingesteld (al zal je dit probleem bij Lightspeed niet snel tegenkomen, naar mijn ervaring). Het komt echter ook voor dat dit opzettelijk gebeurt, omdat men er dan vanuit gaat dat zoekmachines de website als geheel bekijken en men denkt dat meer gebruik van het keyword daarom tot betere resultaten leidt. Helaas werkt dit niet zo en is het effect juist averechts.
Meer is niet altijd beter
Het voornaamste probleem van keyword kannibalisatie is dat verschillende pagina’s binnen dezelfde website met elkaar concurreren voor de beste positie in de zoekresultaten. Die zien de website namelijk niet als één groot geheel waarin ‘meer is beter’ geldt, maar ze bekijken elke pagina apart. Wanneer verschillende pagina’s zich richten op hetzelfde keyword, zal Google proberen uit te vinden welke pagina het meest relevant is. Naast dat je jezelf dus meer concurrentie geeft, is het ook nog eens zonde van je inspanningen, want maar één van die pagina’s kan ‘winnen’.
Naast het concurreren met jezelf, mis je ook nog eens heel wat kansen voor SEO optimalisatie. Zowel links van buitenaf als interne anchorteksten worden nu wellicht verspreid over verschillende pagina’s. Het positieve effect zou vele malen groter zijn wanneer al deze links zich richten op één pagina. Daarnaast is de kans groot dat de kwaliteit van de inhoud minder wordt naar mate je meer pagina’s aan precies hetzelfde onderwerp wijdt. Ook wordt de gebruiksvriendelijkheid er niet beter op; hoe weet een bezoeker op welke pagina hij moet kijken, wanneer het allemaal over hetzelfde lijkt te gaan? Tenslotte kun je er zelfs omzet door mislopen. Wanneer meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp gaan, zal er toch één zijn die het beste, het gewenste resultaat geeft, bijvoorbeeld een verkoop of een offerteaanvraag. Je wilt uiteraard dat alle bezoekers op die pagina terecht komen en niet op een pagina met een lagere conversie en dus minder kans op verkoop.
SEO cheat sheet voor webshops
Kom hoger in de ranking met je webshop, winkel of restaurant.
Voorkomen en genezen zijn beide mogelijk
Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. Het is aan te raden om je van tevoren verder te verdiepen in mogelijke zoektermen die specifieker zijn dan bijvoorbeeld ‘schoenen’. In plaats van verschillende pagina’s proberen te laten ranken voor dit ene woord, kun je ervoor kiezen om onderscheid te maken tussen ‘herenschoenen,’ ‘damesschoenen’ en ‘kinderschoenen’. Je zou dit zelfs nog preciezer kunnen doen door bijvoorbeeld het type schoen erbij te betrekken. Zorg dat je voor elke pagina de juiste keywords hebt die niet met elkaar concurreren en voer deze door in je titel, anchorteksten, URL’s en de inhoud van je pagina. Wanneer je moeite hebt om de juiste keywords te bedenken, lees dan meer over keyword modifiers. Ook kun je Google AdWords’ Keyword Planner gebruiken om de meest gebruikte zoektermen te vinden.
Misschien is het kwaad echter al geschied en heb je inmiddels veel last van keyword kannibalisatie. Wanneer dit het geval is, kijk dan eerst eens kritisch naar de verschillende pagina’s die zich op hetzelfde keyword focussen. Ondanks dezelfde keywords kan het zijn dat er wel degelijk onderscheid te maken valt tussen de inhoud van de verschillende pagina’s. In dat geval is het aan te raden naar specifiekere keywords te zoeken, zoals hierboven beschreven, en de pagina’s aan te passen. Denk aan de titel en de pagina beschrijving, je H1 en H2 koppen en vergeet niet om je interne links te laten verwijzen naar de juiste pagina met een relevante anchortekst.
Wanneer je echter twee of meerdere pagina’s met haast dezelfde content hebt, zoek dan uit welke van die pagina’s de hoogste ranking in Google heeft voor het keyword dat je wilt gebruiken. Dit doe je door in Google het volgende in te typen: site:jouwwebsite.nl zoekwoorden Dit kan er dus zo uitzien:
De pagina met de hoogste ranking is dan de optimale, of word ook wel ‘de canonical pagina’ genoemd. Vervolgens gebruik je een 301-redirect van de andere pagina’s naar deze canonical pagina. Of je kunt een NoIndex, DoFollow-tag en een canonical rel=tag invoegen in de header van de overige pagina’s. Op deze manier zullen de gebruikers van zoekmachines altijd de meest optimale pagina binnen jouw website vinden.
Hoe eerder, hoe beter
Als je je bewust bent van keyword kannibalisatie voordat je je website bouwt, dan scheelt dat een hoop kopzorgen. Het is namelijk een behoorlijk karwei om dit in een later stadium te doen. Het is echter niet onmogelijk, maar het is dus zeker verstandig om eens goed naar je eigen website te kijken of je website te laten auditen door een zoekmachine-specialist. Liever vandaag dan morgen!
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.