Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Een kledingwinkel starten doe je met behulp van deze tips (+ deskundig advies)

Een kledingwinkel starten doe je met behulp van deze tips (+ deskundig advies)

Je wil graag een kledingwinkel starten. Of je nu een doorgewinterde zakenvrouw of – man bent, of een beginnende ontwerper: als je je eenmaal in de wereld van de mode gaat begeven, valt er hoe dan ook veel te leren.

Met goed advies kom je al een heel eind. Voor dit artikel spraken we met Angélique van Gils en haar dochters Joy en Jill van der Heijden van het Belgische kledinglabel Pursuit Femmes, dat vrouwelijke maatpakken ontwerpt.

Het drietal heeft een schat van ervaring in de mode-industrie: de grootvader van Angélique was de oprichter van het Nederlands-Belgische herenmodemerk Van Gils. Na gewerkt te hebben in het familiebedrijf, stond Angélique mee aan de wieg van het succesvolle Antwerpse label Café Costume. Jill runt naast Pursuit Femmes ook nog haar eigen label Jill Antwerp.

In dit artikel geven we je zes tips voor het starten van een kledingzaak, aan de hand van de ervaringen die Angelique, Jill en Joy met ons deelden.

  1. Zoek een niche en vul deze op
  2. Stel een duidelijk bedrijfsplan op
  3. Bouw een aantrekkelijk merk op
  4. Zet je waarden en ethos op een rij
  5. Ken de behoeften van je markt en pas je hierop aan
  6. Investeer in de juiste technologie

Download de de ultieme kassagids voor kledingwinkels

In deze gids leer je hoe je gebruiksvriendelijke technologie in je kledingwinkel kunt implementeren voor o.a. workflows, voorraadbeheer, gepersonaliseerde verkoop en nog veel meer.

 

1. Zoek een niche en vul deze op

Voordat je een kledingzaak start, is het belangrijk om na te denken over welke nichemarkt je gaat vullen. Door dit vroeg in het proces te doen, kun je je merk, producten en doelmarkt nauwkeurig vaststellen en analyseren.

Een manier om je nichemarkt te identificeren, is door concurrenten te onderzoeken, hun niche te bepalen en een strategie te formuleren waarmee jouw bedrijf zich kan onderscheiden.

Een andere manier is om het zakelijke landschap vast te stellen in de locatie waar je je kledingwinkel wil starten. Is de stad verzadigd met bedrijven die lijken op dat van jou, of zijn deze er juist niet?

Toen ze begonnen, wisten Angélique, Joy en Jill het bijna niet-bestaande aanbod van vrouwelijke maatpakken in hun voordeel in te zetten, aangezien de maatpakken-business grotendeels is gericht op heren, waarbij er te weinig oog is voor personalisatie:

“Ze worden gemaakt vanuit een mannelijk oogpunt. Met een ander label of gewoon een maatje kleiner. En dat werkt niet, want we hebben andere vormen en noden,” vertelt Angélique.

 

2. Stel een duidelijk businessplan op

Een kledingwinkel starten zonder een goed uitgedacht businessplan, is gedoemd om te mislukken. Zonder vast te stellen hoe je onderneming zich zal specialiseren, wat je wilt bereiken en hoe je winstgevendheid en groei kunt garanderen, kan het starten van een kledingzaak onzeker aanvoelen.

Om investeerders binnen te halen en financiële steun te krijgen, heb je niet alleen mensen nodig die je bedrijf serieus nemen, maar die er ook nog eens enthousiast over worden. Daarom is het van essentieel belang dat je een bedrijfsplan opstelt, waarin je visie duidelijk naar voren komt.

Wat is je mission statement? Wie is je ideale klant, en wat zijn haar wensen en behoeften? 

Daarnaast is het essentieel om een duidelijk traject uit te stippelen van hoe jouw kledingzaak inkomsten gaat genereren, en je zult de belangrijkste kosten van het runnen van je bedrijf op een rij moeten zetten. In de financiële analyse van je ondernemingsplan is het daarom belangrijk om in te gaan op  je in op de begroting van je eerste jaar: wat is je prijsstrategie, je geplande budget en verwachte omzet?

Met een gedegen financiële planning kun je als startende ondernemer aankloppen bij investeerders en instanties voor bedrijfsfinanciering en advies. Pursuit Femmes sloot zich aan bij een start-up accelerator waar ze begeleiding kregen, en bovendien een jaar na oprichting een prijs wonnen voor de snelst groeiende onderneming.

3. Bouw een aantrekkelijk merk op

Je merk is meer dan alleen de producten die je verkoopt. Het gaat ook om de ervaring die je weet te creëren voor je klanten en wat jouw kledingboetiek uniek maakt. Bij branding draait het erom dat je jouw doelgroep aanspreekt en een emotionele band creëert tussen je klanten en je producten.

Je kunt dit doen door een goed verhaal aan je merk en producten mee te geven, dat de emoties van mensen aanspreekt en loyaliteit oproept. Joy vertelt: “Pursuit Femmes moest een plek worden waar vrouwen op een podium kunnen gaan staan, en met onverdeelde aandacht een mooi pak aangemeten krijgen.”

Waarom branding zo belangrijk is bij het starten van een kledingzaak? Door een merkidentiteit op te bouwen, zorg je ervoor dat je bedrijf lang meegaat, juist in een branche waar trends van de ene op de andere dag veranderen. Juist daarom is een consistent verhaal en sterke identiteit belangrijk: om je aan te passen aan nieuwe trends, en tegelijkertijd uniek te blijven.

Zonder een sterk merk zit je vast aan de grillen van de turbulente mode-industrie. Dat wil je graag voordat je een kledingzaak gaat starten al voorkomen. 

 

4. Zet je waarden en ethos op een rij

De waarden en het ethos van een onderneming komen overal van pas: van de vraag met wie je moet samenwerken tot aan welke tone of voice je in marketingcampagnes wil gebruiken. Ze helpen je inzicht te geven in wanneer je op de goede weg bent en wanneer je de verkeerde kant opgaat.

Door een missie en een visie te formuleren laat je de menselijke kant zien van jouw bedrijf. Pursuit Femmes is een duurzaam modemerk, en draagt die missie ook uit in de keuze van leveranciers, waarvoor ze heel Europa afreizen,  om samenwerkingen aan te gaan met duurzame stoffenleveranciers en andere merken die bijpassende blouses en sweaters leveren. 

Vergeet niet om je missie en visie te vermelden op je website of webshop. Een inspirerende ‘over ons’-pagina kan je winkel de personal touch geven die klanten over de streep trekt om iets bij jouw winkel aan te schaffen.

 

5. Ken de behoeften van je klanten 

Vervolgens moet je je gaan afvragen voor wie jouw producten en services bedoeld zijn. Wat voor levensstijl leidt jouw ideale klant? Wat zijn hun wensen op het gebied van kleding?

Neem de tijd om een klantprofiel samen te stellen op basis van leeftijd, geslacht, inkomen, locatie, drijfveren en interesses.

Als je jouw doelgroep op deze manier vast weet te stellen, kun je doelgerichter met je energie omgaan, in plaats van tijd en middelen te verspillen aan een one-size-fits-all-aanpak. De behoeften en wensen van je doelmarkt door en door kennen, maakt het gemakkelijker om de producten die goed verkopen op voorraad te houden, waardoor je zowel tijd als geld bespaart.

 

6. Investeer in de juiste technologie

Met de hulp van een modern kassasysteem kun je consistent een hoogwaardige klantervaring bieden en tijd besparen. Door je kassasysteem te koppelen aan je boekhoudprogramma, het voorraadbeheer en je loyaliteitsprogramma, kun je administratief werk, voorraadbeheer en klantcommunicatie grotendeels automatiseren.

Pursuit Femmes investeerde in het Lightspeed kassaysteem, omdat deze software helpt bij het moderniseren van hun onderneming én ze voorbereidt op de toekomst, legt Angélique uit: “Met de modules die Lightspeed aanbiedt kunnen we in de toekomst zelf bepalen wanneer we er klaar voor zijn om weer een nieuwe toe te voegen, om de volgende stap in onze groei waar te maken.”

“Lightspeed helpt mee om de groei van ons bedrijf op een gestructureerde manier vol te houden”, vertelt Joy. “Ik voel dat we professioneel echt op een nieuw niveau zitten sinds we met Lightspeed aan de slag zijn gegaan”, voegt ze toe.

 

Een kledingwinkel starten en uitbreiden met Lightspeed

Het is niet eenvoudig om een kledingwinkel te starten. Maar met wat deskundig advies en met de juiste technologie, heb je een betere start dan de meeste anderen. Bovendien groeit Lightspeed met je mee. Is jouw winkel een succes? De software en hardware van Lightspeed zijn ervoor ontwikkeld om schaalvergroting gemakkelijk te maken.

Wil je weten wat Lightspeed voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met een van onze retail experts. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Begin met Ondernemen