Het toverwoord om je klanten over te halen? Korting natuurlijk! Ben je op zoek naar nieuwe klanten, of wil je graag dat jouw klanten er nog een schepje bovenop doen in hun winkelmandje? Er zijn verschillende soorten kortingen voor e-commerce, en ze hebben allemaal hun eigen doel. Hieronder leggen we uit hoe en wanneer je ze strategisch kunt inzetten.
Een onweerstaanbare korting kan klanten aanmoedigen een paar extra items in hun winkelmandje te stoppen. En je kunt twijfelaars overhalen om iets aan te schaffen in jouw webshop. Bovendien kan korting jou van je gedateerde voorraad afhelpen. Als je het goed doet, kun je – ondanks de verlaagde prijs – nog steeds marge pakken op je producten, én meer verkopen.
In dit artikel zetten we enkele populaire soorten kortingen voor webshops op een rijtje, en geven we je een update over de nieuwe EU-regels op het gebied van kortingen.
Navigeer naar één van de hoofdstukken van dit artikel:
- Korting per categorie
- Bundelkorting bij upselling en cross-selling
- Kortingscodes
- ‘Van-voor’ korting
- Staffelkortingen (bulkkorting)
- Nieuwe EU-regels voor webshop kortingen
- De do’s van kortingen
- De don’ts van kortingen
- Kortingen instellen met Lightspeed eCom
Een eigen webshop starten?
Met Lightspeed bouw je een webshop waar klanten keer op keer naar terug komen. Kies uit meer dan 50 professionele thema's en een gloednieuwe webshop checkout, speciaal gemaakt voor hogere conversie.
Soorten kortingen voor je webshop
Je kunt de soorten kortingen die we hieronder bespreken één voor één of tegelijkertijd toepassen. Wat is de beste korting voor jouw webwinkel, en op welk moment? En hoe stel je kortingsacties in? Lees verder om er meer over te weten te komen!
Korting per categorie
Met korting per categorie bedoelen we: korting voor een bepaalde groep klanten, of over een bepaalde groep producten. Dit soort korting is vooral handig om nieuwe klanten te winnen en trouwe klanten te belonen. Binnen de categorie “trouwe klanten” kun je onderscheid maken tussen klanten die het meest uitgeven en klanten die het meest bij je winkelen. Korting per categorie is ideaal om moeilijk verkoopbare producten in je assortiment een boost te geven.
Voorbeelden van korting per categorie:
- Korting voor een bepaald type product
- Korting per soort klant (bijvoorbeeld: nieuw, vast, jarig)
Bundelkorting bij upselling en cross-selling
Upselling en cross-selling worden veel gebruikt in e-commerce: deze verkoopmethodes zijn ontzettend effectief. Het doel? Je klanten méér verkopen dan waarvoor ze naar je webwinkel kwamen. Bij upselling probeer je een duurdere of luxere versie van het product te verkopen, waardoor je meer winst maakt. Bij cross-selling bied je klanten waardevolle aanvullingen op hun aankoop. Zochten ze een vaas? Wie weet willen ze ook nog een bijpassende kaarsenhouder. En zo heb jij niet één, maar twee producten verkocht:
Als je weet welke producten goed bij elkaar passen, kun je ze bundelen en afprijzen. Je kunt ook gratis verzending of een cadeautje aanbieden bij producten die je via upselling of cross-selling verkoopt.
Voorbeelden van korting bij upselling en cross-selling:
- Zoveel procent korting bij aanschaf van producten X, Y of Z
- Gratis verzending vanaf een bepaald aankoopbedrag
- Goedkoopste product gratis/met korting bij aanschaf van een bepaald aantal producten/bepaalde aankoopwaarde
Kortingscodes
Ben je op zoek naar nieuwe klanten, of wil je oude klanten verleiden tot een nieuwe aankoop? Dan kan een kortingscode uiterst effectief zijn. Kortingscodes worden veel gebruikt in nieuwsbrieven en in advertenties op social media. Soms bestaan ze uit een lange cijfer/lettercombinatie, maar steeds vaker zijn kortingscodes herkenbaar en makkelijk te onthouden woorden, zoals bijvoorbeeld FEEST2022 of ZOMER2023. De kortingscode moet worden ingevuld in de laatste stap van het bestelproces, dus is het handig als de klant het woord zonder problemen kan onthouden en geen lange code hoeft op te zoeken.
Let op: gebruik je een kortingscode voor een bepaald product, zorg er dan voor dat andere kortingen uitgeschakeld zijn voor dat product, zodat de klant slechts van één soort korting per aankoop kan profiteren.
Voorbeeld van een kortingscode:
‘Van-voor’ korting
Iedereen kent ze, en wat zijn ze effectief: de ‘van-voor’ prijzen. Tijdens de uitverkoop staan de winkelschappen en reclamebanners vol met doorstreepte prijzen. Met de doorstreepte korting wordt de klant herinnerd aan de (hogere) oorspronkelijke prijs én de onweerstaanbare nieuwe prijs van je product: een koopje!
Voorbeelden van ‘van-voor’ korting:
Let op: er zijn sinds kort in de Europese Unie nieuwe regels van kracht op het gebied van prijsverminderingen, daarover hieronder meer.
Staffelkorting
Voor staffelkorting (ook wel bulkkorting) geldt: hoe groter het aantal bestellingen van één product, hoe lager de totaalprijs. Met dit soort korting kun je je klanten aansporen grotere hoeveelheden van één product te kopen.
Een klassiek voorbeeld is: “drie halen, twee betalen”. Zo’n aanbieding is vooral gericht op consumenten. “10% korting bij aankoop van 100 paar schoenen” is juist meer gericht op inkopers. Staffelkorting is dus ideaal als je van een bepaalde voorraad af wilt, maar ook als je graag in grote hoeveelheden of bulk wilt verkopen. Op deze manier gaan jouw kosten per klant omlaag: je besteedt minder aan verzendkosten per klant, en je kunt zelf groter en voordeliger inkopen.
Nieuwe EU-regels voor webshop kortingen
Sinds 28 mei 2022 gelden er in de EU nieuwe regels voor webwinkels, waarmee consumenten beter beschermd worden. Voor bepaalde soorten kortingen, zoals de ‘van-voor’ prijzen, komen strengere regels om misleiding van de klant tegen te gaan. Zo is het niet meer mogelijk om een willekeurige prijs als ‘van-prijs’ aan te geven: verkopers moeten ‘van-prijs’ daadwerkelijk hanteren in de 30 dagen voordat de aanbieding ingaat. Voor nieuwe producten die nog geen 30 dagen op de markt zijn en kort houdbare producten geldt een uitzondering.
De do’s van kortingen
Vermeld een einddatum
Door een gevoel van urgentie toe te voegen aan een deal, vergroot je de kans dat klanten sneller handelen om te profiteren van de korting. Als een deal geen vervaldatum heeft, kunnen je klanten hun aankoop uitstellen, en zo zou je verkopen kunnen mislopen. Kortingen kunnen op verschillende manieren ‘tijdelijk’ zijn:
Voorbeelden van tijdelijke kortingen
- Flash sale: breng je klanten via e-mail op de hoogte van een korte tijdelijke uitverkoop. Creëer een gevoel van urgentie: nu of nooit!
- Wekelijks terugkerende deals: dit type deal kan bezoekers naar je webshop trekken op dagen die minder druk zijn.
Kies de juiste soort korting
Het is niet slim om dezelfde strategie toe te passen op goedkope en duurdere items. Vermeld bij het afprijzen van goedkopere artikelen kortingspercentages in plaats van bedragen. Bij het afprijzen van dure artikelen kun je beter met bedragen werken. Waarom? Omdat een korting van 10% op een artikel met een waarde van €10 hoger lijkt dan een korting van €1. Het is uiteindelijk hetzelfde, maar het klinkt beter. Een korting van €50 op een item van €900 klinkt juist weer aantrekkelijker dan 5,5% korting. Nogmaals: het komt op hetzelfde neer, maar de ene optie is aantrekkelijker voor klanten dan de andere.
Lees dit artikel van AGConsult voor meer informatie over de psychologie achter kortingen.
De don’ts van kortingen
Te veel winst opofferen
Ja, kortingen kunnen je verkoop stimuleren, maar houd er rekening mee dat als de kortingsactie te lang duurt, je inkomsten kunt verliezen op klanten die wel bereid zijn om een product voor de volledige prijs te kopen. Er zijn ook een aantal nadelige gevolgen op de lange termijn wanneer je continu kortingen aanbiedt.
Constant korting aanbieden
Constante kortingen kunnen ervoor zorgen dat klanten denken dat je weinig vertrouwen hebt in je eigen producten, wat vervolgens het imago van je winkel of webshop kan beschadigen. Het resultaat kan zijn dat klanten je producten nooit voor de volledige prijs kopen of – erger nog – ergens anders gaan winkelen.
Lees dit artikel van HubSpot voor meer informatie over de risico’s die gepaard gaan met langdurige kortingen.
Kortingen instellen met Lightspeed eCom
Nu je weet welke soorten kortingen veel gebruikt worden binnen de e-commerce, kun je meer lezen over hoe je kortingen kunt instellen in de webshops van Lightspeed eCom.
Kortingen zijn heel eenvoudig te programmeren. Ga in de Lightspeed eCom backoffice naar Marketing > Kortingsregel > Kortingsregel toevoegen.
Geef je kortingsregel een naam, zodat je ‘m eenvoudig kunt bewerken of beëindigen. Bijvoorbeeld: “Maart 2023 – Gratis verzending bij een besteding vanaf €50”. Dit geeft duidelijk weer wat de kortingsactie inhoudt en wanneer de korting geldig is. Zo is het makkelijker om je korting terug te vinden, aan te passen of te deactiveren.
Wanneer je de korting een toepasselijke naam hebt gegeven, selecteer je het type korting. Nadat je de kortingsregel hebt opgeslagen, kun je hem verder configureren. Lees hier meer over het configureren van kortingen met Lightspeed.
“Stop na kortingsregel”
Als je verschillende kortingen tegelijkertijd hebt lopen, is het handig om het aantal kortingen dat een klant kan gebruiken te beperken. Het voorkomt dat klanten profiteren van meerdere deals tegelijkertijd en zo je winst beperken.
Je kunt het aantal soorten kortingen beperken door de functie “Stop na kortingsregel” in te schakelen. Deze vind je op de configuratiepagina van de kortingsregel. Als de ‘Stop na kortingsregel’ is ingeschakeld voor een bepaalde korting, kunnen er geen andere kortingen worden toegepast.
Dit was het: alles wat je nodig hebt om je eigen kortingen in te stellen in je Lightspeed eCom-shop. Vergeet niet om op een verantwoorde manier om te gaan met kortingen en nooit het imago van je winkel op te offeren voor een boost in verkoop op korte termijn.
Bekijk onze resources pagina als je op zoek bent naar meer hulp bij het instellen van kortingen in Lightspeed eCom. Wil je meer weten over hoe Lightspeed je kan helpen met het creëren van een succesvolle webshop? Contacteer dan één van onze experts en ontdek het zelf.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.