Zichtbaarheid is altijd al een belangrijke bepalende factor geweest voor zakelijk succes. In een omnichannelwereld, waar de concurrentie om de aandacht van gebruikers heviger is dan ooit, is het een echte uitdaging. Met een lokale online marketingstrategie kun je echter bepalen hoe lokale klanten je bedrijf ervaren en je kansen op conversie vergroten.
De klantervaring is niet langer beperkt tot fysieke ruimtes. Deze begint al voordat een gebruiker een winkel binnengaat of een website bezoekt, en gaat verder nadat die een aankoop heeft gedaan. Je zichtbaarheid op alle kanalen is essentieel om nieuwe klanten te bereiken en bestaande te behouden. Dus hoe kun je een lokale online marketingstrategie inzetten die ten goede komt van jouw onderneming?
Start je gratis retail of eCommerce proefperiode
Probeer Lightspeed Retail of Lightspeed eCommerce gratis 14 dagen uit. Geen zorgen, de proefperiode verloopt automatisch.
Wat is lokale online marketing?
Lokale online marketing is de combinatie van methoden die kleine ondernemingen gebruiken om hun online zichtbaarheid te vergroten. Door praktische tips te volgen, kan je bedrijf als eerste worden weergegeven in lokale zoekopdrachten. Dit kan in potentie het verkeer en de conversieratio’s zowel online als in de winkel verhogen.
Stel dat je een juwelierszaak hebt en dat je meer bezoekers naar je fysieke locaties wil trekken. Als mensen in de buurt sieraden willen kopen, zullen ze waarschijnlijk zoeken naar bijvoorbeeld ‘sieraden bij mij in de buurt’.
Je merkt of je lokale online marketingstrategie vruchten afwerpt als jouw onderneming als eerste wordt weergegeven in deze lokale zoekopdrachten zodra mensen zoeken bij jou in de buurt.
Hoe kan lokale online marketing ervoor zorgen dat mijn bedrijf wordt gevonden via lokale zoekopdrachten?
Een groot deel van lokale online marketing is het optimaliseren van je bedrijfsgegevens, zodat het algoritme van Google deze kan lezen en weergeven. Je kunt ook marketingtools zoals klantrecensies gebruiken om je aanwezigheid in lokale zoekopdrachten te vergroten. Laten we enkele tips bekijken om je lokale online marketing te verbeteren.
- Update je vermelding op Google Mijn Bedrijf
- Optimaliseer je website voor lokale SEO
- Plaats je onderneming in webgidsen
- Beheer online recensies
1. Update je vermelding op Google Mijn Bedrijf
Met meer dan 5 miljoen zoekopdrachten per seconde is Google verreweg de meest gebruikte zoekmachine. Wanneer gebruikers zoeken naar bedrijven in hun omgeving, krijgen ze vaak een lijst met drie lokale bedrijven die overeenkomen met hun zoekopdracht. Dit staat bekend als het lokale SEO 3-pakket. Als je alles uit je lokale online marketing wil halen, is dit de plek waar je zichtbaar wil zijn.
Om in deze top drie vermeldingen te verschijnen, moet je je Google Mijn Bedrijf-profiel volledig optimaliseren. Doe dit door:
- Je profiel volledig in te vullen, met alle details van je bedrijf, bijv. openingstijden, adres, contactgegevens en een link naar je website.
- Foto’s toe te voegen van het interieur, de producten en het personeel van je bedrijf. De manier waarop je bedrijf visueel wordt weergegeven, kan klanten veel vertellen.
- Regelmatig je Google Mijn Bedrijf-vermelding controleren en bijwerken om ervoor te zorgen dat alle informatie up-to-date en nauwkeurig is.
2. Optimaliseer je website voor lokale SEO
Volgens SEO Tribunal leert 97% van de gebruikers online meer lokale bedrijven kennen dan waar dan ook. Als je je website niet gebruikt om je bedrijf te laten verschijnen in lokale zoekopdrachten, loop je iets mis.
Nadat je je Google Mijn Bedrijf-vermelding hebt geoptimaliseerd, zorg je ervoor dat je naam, adres en telefoonnummer consistent zijn op je website en op alle andere plekken waar deze informatie te vinden is.
Een gebruikelijke manier om je bedrijfswebsite in de zoekresultaten van een zoekmachine te krijgen, is door schema markup op de website van je bedrijf te plaatsen.
Wat is schema markup?
Schema markup is een manier voor bedrijven om gegevens zoals openingstijden en locatie beter te structureren. Dit helpt Google om deze informatie te organiseren en vergroot de kans dat deze wordt weergegeven in gerelateerde zoekresultaten.
Het is in feite een raamwerk van categorieën en subcategorieën dat Google waardevolle informatie over je bedrijf geeft en inhoud vertaalt in taal die kan worden geïnterpreteerd door het zoekalgoritme van Google. Het uiteindelijke doel is om je bedrijfsgegevens te laten matchen met lokale zoekresultaten.
3. Plaats je onderneming in webgidsen
Vroeger was het zo dat als je op verschillende online bedrijvengidsen stond en links naar deze bedrijvengidsen op je website had, het Google-algoritme je goed zou laten scoren.
Traditionele bedrijvengidsen helpen niet meer zo goed als het gaat om SEO. Het vermelden van je onderneming in de belangrijkste webgidsen kan alsnog helpen bij je lokale online marketing. We hebben de belangrijkste, Google Mijn Bedrijf, al besproken. Dit zijn nog twee andere mogelijkheden:
- Bing Places – Bing is misschien slechts de eerste keus voor minder dan 3% van de internetgebruikers als ze een zoekmachine gebruiken, maar het is nog steeds de standaardzoekmachine voor alle Microsoft-producten. Als je je bedrijf niet op Bing vermeldt, kun je waardevolle kansen voor zichtbaarheid mislopen.
- Yelp – Yelp is een belangrijk hulpmiddel voor lokale online marketing. Het helpt klanten niet alleen om je bedrijf te vinden, maar stelt hen ook bloot aan positieve recensies om de kwaliteit van je producten en klantenservice in te schatten. Als je je bedrijf op Yelp plaatst, zorg er dan voor dat je positieve recensies hebt om mee te pronken.
4. Beheer online reviews
Uit een onderzoek van Capterra (gepubliceerd in Emerce) blijkt 61% van de klanten wel eens een recensie over hun ervaring na een aankoop heeft geschreven. En 71% van de klanten leest vaak of altijd een review voordat ze tot een aankoopbeslissing overgaan.
Recensies fungeren als een online klankbord voor je bedrijf. Eenmaal achtergelaten door een klant, worden ze gelezen door anderen die jouw onderneming vinden in lokale zoekopdrachten. Je kunt niet bepalen of een klant een goede of een slechte recensie achterlaat, maar hoe je erop reageert, maakt het verschil.
Het zien van negatieve recensies kan klanten laat klanten zien hoe het in het slechtste geval gaat met jouw bedrijf en geeft een gevoel van transparantie. Zelfs de beste bedrijven zullen op een gegeven moment een ontevreden klant hebben, en klanten zullen eerder twintig goede recensies geloven als er een negatieve ervaring tegenover staat.
Tactvol reageren op een slechte recensie is een kans om de kwaliteit van je klantenservice onder de aandacht te brengen. Een goede reactie op klachten kan een potentiële klant laten zien wat voor soort bedrijf je bent.
- Reageer snel en kalm
- Vraag hen om contact op te nemen met een specifiek e-mailadres of telefoonnummer om het privé op te lossen
- Geef neprecensies door aan Google
Ontdek nieuwe manieren om te verkopen met Lightspeed
Retailers zijn constant op zoek naar alternatieve manieren om te verkopen en contact te leggen met klanten. Dat maakt dat lokale online marketing al snel een van de belangrijkste manieren is waarop bedrijven klanten kunnen bereiken die misschien niet zo snel naar fysieke winkels gaan.
Het online kassasysteem van Lightspeed kan je oplossingen bieden zoals ophalen op afspraak en een webshop. Zo vinden klanten je makkelijker online. Wil je meer weten? Neem vrijblijvend contact op met een van onze retail experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.