Maaltijdbezorging is een gangbare manier voor restaurants om hun bedrijf te laten groeien. Dat wil niet zeggen dat de introductie van deze zogeheten Food Delivery Services niet zonder uitdagingen komt. Toch is 2020 het perfecte moment om de stap te zetten: maaltijdbezorging is een snel evoluerend segment in de horeca – in dit artikel leggen we uit hoe en waarom.
Maaltijdbezorging verandert onze manier van eten
Tegenwoordig kun je bijna alles via je smartphone vinden, of het nu gaat om dates, medisch advies of kant en klare maaltijden. Met de wereld vrij letterlijk binnen handbereik, verwacht het grootste deel van de consumenten boven alles gemak.
Als snelgroeiend onderdeel van de foodservice-industrie komt maaltijdbezorging niet langer op de tweede plaats na uit eten gaan. Sterker nog, in de toekomst behalen Food Delivery Services wellicht de eerste plek.
Volgens The NPD Group is het aantal online restaurantbestellingen sinds 2013 jaarlijks met 23% gestegen; een cijfer dat naar verwachting nog zal verdrievoudigen tegen 2020. Een toename van zowel bereik als efficiëntie van maaltijdbezorgdiensten zoals Just Eat, Deliveroo en UberEats is gedeeltelijk verantwoordelijk voor deze groei.
Daarnaast speelt demografie een rol. Naarmate Millennials volwassen worden en gezinnen stichten, kiezen ze steeds vaker voor het gemak van apps voor bezorgdiensten. Meer dan 50% van de gebruikers van de bezorgservice-apps is tussen 25 en 44 jaar oud.
Dark kitchens maken maaltijdbezorging toegankelijker
Bij het introduceren van maaltijdbezorging lopen restaurants het risico hun keukenpersoneel te overweldigen en de klantervaring in gevaar te brengen. Daarom kiezen velen voor een dark kitchen. De enige functie van deze externe keukens is het voorbereiden van bestellingen die die bedoeld zijn voor maaltijdbezorging van derden.
Deliveroo heeft dit concept volledig ontwikkeld met Deliveroo Editions. Ze hebben in in verschillende landen dark kitchens opgezet, vooral in Londen, zodat restaurants het meeste kunnen halen uit hun bezorgservice en voorkomen dat hun restaurantpersoneel overweldigd raakt.
Dark kitchens zijn ideaal voor restaurants die willen profiteren van maaltijdbezorging, zonder de negatieve gevolgen.
Drones helpen maaltijdbezorging echt van start te gaan
Drones zullen ongetwijfeld een revolutie in ons dagelijks leven teweegbrengen. Droneii.com voorspelt dat de wereldwijde dronemarkt zal groeien van $14 miljard naar meer dan $43 miljard in 2024. Binnen die markt zullen drone-leveringen het snelst groeiende segment zijn.
Eerder dit jaar onthulde UberEats plannen om drones te gaan gebruiken voor maaltijdbezorging. Ze hebben zelfs hun eigen modellen ontworpen.
Met een maximale vliegtijd van slechts acht minuten kunnen de drones (nog) niet de hele levertijd dekken. In plaats daarvan zullen de drones van UberEats voedselbestellingen leveren in een aangewezen gebied waar koeriers ze zullen ophalen en de levering voltooien.
In IJsland slaagde drone bezorgbedrijf Aha erin de IJslandse transportautoriteiten te overtuigen bezorgingsdrones over Reykjavik te vliegen. Gebruikers kunnen goederen, inclusief maaltijden, bestellen via een app en deze rechtstreeks in hun tuinen laten bezorgen.
Geïntegreerde bezorgingssoftware wordt intuïtiever en gestroomlijnder
Tot voor kort hadden veel horecazaken die maaltijdbezorging aanbieden “tablet farms”, omdat ze gedwongen waren om delivery-bestellingen van verschillende platforms te verwerken met behulp van afzonderlijke tablets. Maar naarmate integraties en API’s efficiënter worden, is dit probleem vrijwel opgelost.
Met Lightspeed Delivery kun je bijvoorbeeld delivery partners zoals Just Eat, Deliveroo en UberEats rechtstreeks in je kassasysteem integreren. Inkomende bestellingen van elk van deze apps kunnen allemaal beheerd worden vanuit een centraal systeem: Lightspeed Restaurant.
Al je bestellingen worden georganiseerd op één intuïtief scherm, dus het opzetten van een bezorgservice is eenvoudiger dan ooit.
Blijf niet achter.
Na het lezen van dit artikel hopen we dat je weet wat je de komende jaren kunt verwachten. Er vinden op een hoog tempo veranderingen plaats in de horecabranche, dus het is belangrijk om goed voorbereid te zijn! Download hier de whitepaper voor meer informatie over het opzetten van een schaalbare bezorgservice.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.