Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

Maaltijdbezorgplatformen kiezen en beheren: de tips van horeca-experts

Maaltijdbezorgplatformen kiezen en beheren: de tips van horeca-experts

Het is niet verwonderlijk dat mensen tijdens de pandemie meer eten afhalen en laten bezorgen. Veel restaurants moesten daarom op zoek naar maaltijdbezorgplatformen die hen bij deze service kunnen helpen. De verwachting is dat de horeca gebruik blijft maken van hun services, zelfs nu ze weer open mogen. 

De National Restaurant Association heeft mensen onlangs gevraagd op welke manier ze gebruikmaken van bezorgplatformen. Uit het onderzoek bleek dat 70% van de Amerikaanse volwassenen direct bij een restaurant bestelde en dat 40% hiervoor in de afgelopen zes maanden een extern bezorgbedrijf had gebruikt. Generatie Z (63%) en millennials (60%) waren eerder geneigd dan babyboomers (19%) om eten te bestellen via een externe bezorgdienst. In Europa zijn soortgelijke resultaten te zien. 

In dit artikel krijg je tips van experts uit de horeca-industrie over het werken met maaltijdbezorgplatformen. 

Delivery cheat sheet: dé tips voor maaltijdbezorging!

Hoe haal je het meeste uit maaltijdbezorging en op welke punten kun je je delivery service nog verbeteren? Ontdek de tips!

 

Moet je met maaltijdbezorgplatformen werken?

Als eerste zetten we hier een aantal voordelen van werken met externe bezorgdiensten op een rij:

  • Je zet eenvoudig een account op
  • Ze nemen snel bestellingen op
  • Je wordt gezien door nieuwe klanten
  • Ze verwerken meer bestellingen op drukke tijden

Vanwege deze voordelen en de groeiende populariteit van maaltijdbezorgplatformen, begint de horeca ze als een noodzaak te zien.

“Werken met een bezorgdienst is op dit moment helaas een vereiste – in ieder geval voor het genereren van nieuwe klanten”, zegt Aaron Nevin, medeoprichter en COO van Use Kitch Inc. en eigenaar van City Dumpling.

Volgens Colin Palfrey, CMO van Majesty Coffee, een leverancier van espressomateriaal voor commerciële bedrijven, kan werken met maaltijdbezorgdiensten een ‘vloek of een uitkomst’ zijn.

“Aan de ene kant voldoet de bezorgdienst aan de leveringslogistiek en technologische vereisten, waardoor je minder tijd en middelen hoeft te besteden aan de levering. Daarentegen heb je geen of heel weinig controle over hoe de bezorging van je voedsel wordt afgehandeld”, zegt hij.

Met zo veel apps die het voor klanten gemakkelijk maken om te profiteren van klachten, promoties en terugbetalingen, moeten restaurants ook lang nadenken over met wie ze samenwerken en hoe ze deze beheren. Er zijn er ook zo veel om uit te kiezen.

Dit zijn de meest populaire externe maaltijdbezorgplatformen in Nederland.

Populaire maaltijdbezorgplatformen

 

Maaltijdbezorgplatformen kiezen

De juiste maaltijdbezorgplatformen kiezen hoeft niet zo moeilijk te zijn. Zorg er allereerst voor dat het door jou gekozen bezorgplatform een bewezen staat van dienst heeft in jouw regio. De dienst moet bekend staan om zijn betrouwbaarheid en tijdige leveringen, evenals de professionaliteit en hoffelijkheid van de bezorgers tegenover klanten. Zorg ervoor dat je weet dat het bedrijf bezorgers goed behandelt en ze ook eerlijk betaalt.

Restaurateurs, chef-koks en andere mensen uit de voedingsindustrie stelden het volgende voor toen we hen om advies vroegen voor het kiezen van maaltijdbezorgplatformen:

Lees de recensies

In juli 2020 wilde Eclipse Foods ervoor zorgen dat haar gasten konden genieten van hun plantaardige ijs vanuit hun huis door het te bestellen bij een aantal bezorgplatformen. “We hebben gekozen voor bezorgdiensten op basis van populariteit en het beste worden beoordeeld en gebruikt door klanten”, zegt Aylon Steinhart, de CEO en oprichter van de onderneming.

Houd er echter rekening mee dat wat klanten bij de externe bezorgdiensten prijzen, vaak juist de kenmerken zijn die restaurants in moeilijkheden brengen. Denk aan klachten, terugboekingen en oneerlijke terugbetalingsverzoeken.

Onderzoek de tarieven

Vergoedingen zijn ook een belangrijke factor. Sommige externe bezorgbedrijven vragen wel 30 procent commissie voor het bezorgen van je eten.

“Iedereen klaagt over de kosten die de apps in rekening brengen”, zegt Peter Klamka, CEO van Cordia Corporation, dat celebrity en virtual branded restaurants ontwikkelt.

“De pluspunten zijn het extra volume, de mogelijkheid om je lokale restaurant op een groot platform op de markt te brengen, de kans dat klanten komen afhalen en de noodzaak om aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Klanten verwachten dat ze je kunnen vinden op de apps van bezorgdiensten”.

Wees selectief

Maar hoe meer maaltijdbezorgdiensten je gebruikt, hoe meer fouten er gemaakt kunnen worden, waarschuwt Nevin. “We hebben met allemaal geëxperimenteerd en uiteindelijk besloten om bij de twee te blijven die de meeste waarde opleverden. Ik raad aan om te werken met de twee diensten die het meeste verkeer naar je platform leiden en de complexiteit van het werken met de andere operators weg te nemen.”

 

Maaltijdbezorgplatformen beheren

Hoe je maaltijdbezorgplatformen beheert, hangt af van het soort restaurant dat je runt en de klanten die je bedient.

Hier volgen enkele tips om ervoor te zorgen dat de bezorging soepel verloopt.

Begin klein

Als je niet zeker weet welke bezorgdiensten geschikt zijn voor je restaurant, is het wellicht een goed idee om te experimenteren door een beperkt menu aan te bieden in een klein gebied. Onderzoek toont aan dat veel consumenten die gebruik maken van maaltijdbezorgplatformen, de neiging hebben om er meer dan één te gebruiken. Door een klein menu met je meest populaire items aan te bieden, kun je testen met een klein aantal externe bezorgservices, waarbij je de slecht presterende services uitschakelt totdat je alleen de sterkste groep over houdt.

Optimaliseer je vermelding

Een van de grootste voordelen van levering door maaltijdbezorgplatformen is dat meer klanten je zien. Maar om ervoor te zorgen dat je wordt gezien, moet je ervoor zorgen dat je restaurant in de juiste categorie valt. Als je bijvoorbeeld een pizzarestaurant hebt, zorg er dan voor dat je in de categorie pizza zit.

Bedenk ook hoe je je menu wilt weergeven. De bezorging is veranderd sinds het begin van de pandemie, wat betekent dat consumenten op zoek zijn naar veel meer dan een snelle snack of een weekendtraktatie. Werknemers wenden zich tot bezorgplatformen voor lunch en ontbijt, dus overweeg om je menu op te splitsen op etenstijd en op voedseltype.

Naamgeving is ook belangrijk vanwege de zoekfuncties van al deze apps. Zorg ervoor dat je het soort voedsel toevoegt van je menu-item, zodat mensen het beter kunnen vinden. Noem het bijvoorbeeld een ‘Reuben sandwich’ in plaats van alleen ‘Reuben’.

Geef prioriteit aan voedselkwaliteit en -veiligheid

“Het heeft geen zin om de beste koffie en etenswaren te maken als ze rommelig, doorweekt, gesmolten of op een onsmakelijke temperatuur bij de klant komen”, zegt Palfrey. Dit helpt je om klanten tevreden te houden, klachten te verminderen en dure terugbetalingsverzoeken te voorkomen.

De meeste maaltijdbezorgplatformen namen snel maatregelen om het risico van virusoverdracht te verkleinen toen de pandemie begon. Maar zorg ervoor dat je hun processen dubbelcheckt. Bezorgers moeten de kans op virusoverdracht zo klein mogelijk maken.

Beheer bestellingen via maaltijdbezorgplatformen

Veel restaurants en cafés kiezen ervoor om met meer dan één maaltijdbezorgplatform samen te werken. En dit kan ingewikkeld worden.

Volgens Nevin is duidelijke communicatie de sleutel bij het werken met verschillende externe bezorgdiensten. “We hebben een specifieke sectie voor afhaalopdrachten en we gebruiken verschillende technologieën om ervoor te zorgen dat bestellingen snel en efficiënt worden verwerkt.”

Maak een plek voor de overdracht aan bezorgers

Peter Klamka van Cordia Corporation is het ermee eens dat het belangrijk is om een speciale plek te hebben voor het beheer van leveringen. “Als je het zo druk hebt met bezorgen, is het misschien tijd voor een ghost kitchen. Laat één persoon verantwoordelijk zijn voor de bezorging op drukke avonden. Bestellingen zijn te duur om fouten mee te maken, omdat het meestal om een verlies van 100 procent gaat. De apps zullen je de kosten van de bestelling in rekening brengen. En jij zit met het verlies, zegt Klamka.

Controleer de prestaties van bezorgingen

Gezien de grote groei in bezorging door derden in de afgelopen jaren, is het gemakkelijk om te vergeten dat de groei van de sector niet mogelijk zou zijn zonder de restauranteigenaren, chef-koks, bediening en chauffeurs die het heerlijke eten de deur uit laten gaan. En natuurlijk de mensen die het hebben besteld.

Onthoud dat consumenten wispelturig zijn als het gaat om het gebruik van maaltijdbezorgplatformen. Velen zullen schakelen tussen apps op basis van welke die dag de beste aanbieding of levertijd heeft. En ze kunnen het verschil maken met bestellingen als er een nieuwe dienst komt die spelers als UberEats en Deliveroo uitdaagt.

Daarom is het voor jou des te belangrijker om de trends in je maaltijdbezorging te volgen. Zoek deze gegevens op bij de externe bezorgdiensten. Houd ook beoordelingen in de gaten, want bezorgproblemen die worden veroorzaakt door een extern bezorgbedrijf, kunnen uiteindelijk van invloed zijn op jouw merk.

Je maaltijdbezorgplatform moet het zo gemakkelijk mogelijk maken om de maandelijkse bestelvolumes, seizoenstrends en de winstgevendheid van individuele artikelen bij te houden.

 

Maaltijdbezorgplatformen kiezen en beheren in het nieuwe tijdperk van dineren

Maaltijdbezorgplatformen kiezen en ze vervolgens goed beheren is voor veel restaurants een vereiste geworden. Door met hen samen te werken, kan je menu aan veel meer klanten worden verkocht, maar het kan ook hoge kosten en het risico van terugboekingen met zich meebrengen. Lees hoe je aan de slag kunt met bezorging via Lightspeed, of je nu besluit om je eigen bezorging in huis te nemen of om samen te werken met externe bezorgdiensten. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing