Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Horeca

3x je terrasomzet verhogen met technologie

3x je terrasomzet verhogen met technologie

De lente is al in volle gang en de zomer laat niet meer lang op zich wachten. Pre-COVID was deze periode het meest lucratieve seizoen: de omzet was gemiddeld tot 30% hoger in vergelijking met de rest van het jaar.

Als horeca-ondernemer wil je deze drukke maanden natuurlijk optimaal benutten. Het is dan ook belangrijk om je terras op orde te hebben. Maar ben je flexibel genoeg om in een handomdraai je bedrijfsvoering aan te passen zodra je weer meer gasten mag ontvangen? 

Naast manieren om je tafelomzet in je restaurant te verhogen zijn er ook ‘trucjes’ om je terrasomzet te verhogen. In dit artikel bespreken we hoe technologie je daarbij kan helpen:

  1. Gebruik een mobiele kassa voor meer flexibiliteit op je terras
  2. Voorkom vergissingen en miscommunicatie
  3. Gebruik QR-code menu’s voor een snellere doorloop

Bereid je terras voor op de zomer: 15 tips voor een effectieve heropening

Is jouw menu geschikt voor het terrasseizoen? En hoe ga je ervoor zorgen dat jouw terras boven alle anderen uitspringt? In deze gids behandelen we 15 tips waarmee jij in een handomdraai je zaak terras-ready maakt en het maximale uit het zomerseizoen haalt!

1. Gebruik een mobiele kassa voor meer flexibiliteit op je terras

Een mobiele kassa is – zoals de naam al doet vermoeden – in de eerste plaats mobiel. De online kassa software werkt op een iPhone of iPad, zodat je het altijd en overal bij de hand kunt hebben. Daardoor ben je veel flexibeler en bespaar je tijd. Je hoeft immers niet meer heen en weer te rennen om bestellingen in de kassa in te voeren. 

Binnen het kassasysteem kun je gebruik maken van verschillende functies zodat je bediening een betere en snellere service kan verlenen. Zo kun je bijvoorbeeld een digitale plattegrond maken op de iPad, waarbij de tafels van kleur veranderen. Je ziet direct of een tafel wacht op een gerecht (groen), een betaling (rood) of nog een bestelling moet plaatsen (kleurloos). Is de tafel oranje dan is de bestelling gereed voor je gasten. 

Komt er een gezin het terras op? Geen probleem, schuif de benodigde tafels en stoelen bij elkaar, en pas binnen enkele swipes de digitale plattegrond aan. Zo weet je hele team direct waar ze moeten zijn en worden fouten voorkomen. 

 

2. Voorkom vergissingen en miscommunicaties

Het is iedereen in de horeca wel eens overkomen: je verliest het bonnetje van een bestelling of het gerecht koelt af omdat de gast te lang heeft moeten wachten op dat ene sausje dat niet doorgegeven is aan de keuken. Dit gaat ten koste van je terrasomzet.

Zelfs als je wel een goed geheugen hebt en iedere bestelling keurig doorgeeft aan de keuken, kunnen er nog altijd fouten insluipen. 

Het gebruik van een mobiel kassasysteem zorgt ervoor dat je deze miscommunicaties vrijwel volledig kunt vermijden: je bediening neemt de iPad of iPhone mee naar de gasten, tikt de bestellingen aan tafel in en stuurt het direct naar de keuken; geen ruimte voor fouten of verloren bonnen. De bestelling verschijnt op het Kitchen Display System en het keukenpersoneel kan meteen aan de slag.

Een tweede optie is om gasten zelf hun bestelling te laten plaatsen via een Self Order Menu (ontdek de 3 voordelen). In dat geval voorzie je alle tafels van een iPad of plaats je bestel-palen in de zaak. Je kunt alle items tot in het kleinste details beschrijven en met haarscherpe foto’s illustreren. Zo zijn gasten zelf verantwoordelijk voor hun bestelling en weten ze precies wat ze kunnen verwachten. 

 

3. Gebruik QR-apps voor een snellere doorloop

Waar horeca-ondernemers eerst bang waren dat het ten koste zou gaan van hun service, heeft COVID ervoor gezorgd dat QR-apps in de horeca in een rap tempo zijn omarmd. Niet alleen garandeert het meer veiligheid, ook hebben je gasten nu meer controle over hun eigen gastervaring. 

Via een QR-code op tafel kunnen ze zelf het menu op hun telefoon bekijken. En dat niet alleen: dankzij Order Anywhere kunnen gasten ook bestellen en betalen – zowel voor ter plaatse als voor takeaway – via hun smartphone, veilig, snel en contactloos.   

Bestellingen worden direct doorgestuurd naar de keuken en gasten rekenen af wanneer zij willen, niet wanneer jouw bediening tijd heeft.

De efficiëntie omtrent het bestellen en betalen wordt zo flink verbeterd, wat jouw terrasomzet weer ten goede komt. Met een minimale personeelsbezetting kun je nu eenvoudig de bonwaarde verhogen. 

Betaal minder, verdien meer

Je kunt nu denken: ‘’Allemaal leuk en aardig, maar hoeveel kost dit?’’

Wees gerust, je hoeft je spaarvarken nog niet open te breken. Integendeel zelfs, want met een modern kassasysteem zul je na verloop van tijd je kosten verlagen én meer terrasomzet draaien.

De instapkosten voor een mobiel kassasysteem zijn aanzienlijk lager dan die van een vast kassasysteem. Je hebt immers geen dure computers, werkstations of servers meer nodig. En is er een nieuwe versie van het kassasysteem beschikbaar? Dan hoef je alleen maar de iPad of iPhone app te updaten.

“Maar hoe zorgt een kassasysteem nou voor meer omzet?”

Met een mobiel kassasysteem kun je meer gasten bedienen. Doordat je de bestellingen direct via de iPad of iPhone kunt intikken, hoeft het personeel niet één voor één de bestellingen in te voeren in de centrale kassa. Medewerkers voeren een bestelling in, sturen het naar de keuken en lopen vervolgens meteen naar de volgende tafel. Met een geïntegreerde QR-module kan dit proces zelfs nog sneller. En hoe meer gasten je op een dag kunt bedienen, hoe meer geld er aan het eind van de dag in het laatje zit! 

Wil je weten hoe jij je terrasomzet met behulp van technologie kunt verhogen? Neem dan contact op met een van onze horeca experts. 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Technologie