Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Zo schrijf je een onvergetelijke Over ons-pagina voor je webshop

Zo schrijf je een onvergetelijke Over ons-pagina voor je webshop

Met miljoenen webshops op het internet is het voor online retailers soms lastig om zich te onderscheiden. Een Over ons-pagina kan het verschil maken. Door je website een persoonlijk tintje te geven, maak je het voor klanten makkelijker om zich te binden aan je verhaal en je merk.

Wat moet er op deze belangrijke webpagina staan? Scroll naar de verschillende onderdelen in dit artikel:

Een eigen webshop starten?

Met Lightspeed bouw je een webshop waar klanten keer op keer naar terug komen. Kies uit meer dan 50 professionele thema's en een gloednieuwe webshop checkout, speciaal gemaakt voor hogere conversie.

Wat is een Over ons-pagina?

In de context van e-commerce, is een Over ons-pagina (of ‘Wie zijn wij’) een plek op je website die klanten meer informatie geeft over jezelf en je onderneming. Op deze pagina staan meestal dingen zoals de geschiedenis achter het ontstaan van het bedrijf, waar het bekend om staat, wie erbij betrokken is (geweest) en wat het van andere bedrijven onderscheidt.

De provider van je webshop heeft waarschijnlijk een functie waarmee je gemakkelijk een Over ons-pagina kunt toevoegen.

Waarom is een Over ons-pagina belangrijk?

Als een klant voor het eerst je website bezoekt en nog nooit van je winkel heeft gehoord, vertelt de Over ons-pagina meer over jouw merk. Deze pagina legt uit wie je bent, wat je bedrijf doet en waar het voor staat.

Met een volledige en informatieve ‘Over ons’-pagina zorg je ervoor dat jouw bedrijf betrouwbaarder overkomt en beter in het geheugen van de bezoekers blijft hangen. Je verhaal helpt om contact te maken met de klant en je te onderscheiden, vooral wanneer je concurreert met zoveel anonieme dropshipping-bedrijven. Het delen van je geschiedenis en missie geeft je bedrijf een persoonlijker voorkomen.

Een Over ons-pagina kan ook helpen om investeerders aan te trekken. Door de successen van je bedrijf uit te lichten en te vertellen wie erbij betrokken was en wat hun achtergrond is, verstrek je waardevolle informatie waarin investeerders mogelijk geïnteresseerd zijn.

Wat willen klanten lezen op een Over ons-pagina?

Als een klant niet bekend is met jouw producten of merk, kunnen ze terecht op je Over ons-pagina om meer te weten te komen. Met een overtuigend verhaal leidt dit vaak tot een band die weerklank vindt bij de klant. 

Vergeet niet dat websitebezoekers vaak naar de ‘Over ons’-pagina gaan om naar de geloofwaardigheid van een bedrijf te peilen en een inschatting te maken of het veilig is om een bestelling te plaatsen. Zelfs met veilige betalingsoplossingen zijn consumenten soms nog op hun hoede als het gaat om het delen van betalingsinformatie met bedrijven waar ze nog nooit van hebben gehoord.  

Klanten willen ook graag weten waarom ze iets bij jouw bedrijf zouden moeten bestellen als ze ook elders een soortgelijk product kunnen kopen, misschien zelfs voor minder geld. Door je bedrijfsnaam een gezicht te geven en de expertise van je bedrijf over te brengen, kun je klanten weglokken bij de grote online retailers naar jouw kleine, knusse webwinkel.

 

Hoe kun je een Over ons-pagina schrijven?

Als je op zoek bent naar dé formule voor het schrijven van een Over ons-pagina, lees dan verder. Dit is wat je moet vermelden:

Overzicht van je bedrijf

Schets eerst een overzicht van het bedrijf. Beschrijf kort wat je doet, wat je verkoopt, waarom je dit verkoopt en waar het bedrijf gevestigd is.

Ontstaansgeschiedenis

Nadat je een kort overzicht hebt geschetst, ga je dieper in op het verhaal achter het bedrijf. Hoe ben je begonnen, en wat heeft je geïnspireerd om je bedrijf op te zetten en hoe staat je bedrijf er vandaag voor?

Begon het allemaal in de garage van je ouders of heb je van je laatste €5 een succesvol merk weten op te bouwen? Deel het! Met zo’n succesverhaal zorg je ervoor dat jouw webwinkel blijft hangen bij iedereen die je website bezoekt.

‘Over ons’ voorbeeld: De Stoffenkamer

Vertellen hoe jouw bedrijf is ontstaan is dus niet louter informatief, het is ook uitstekende marketing voor je webshop. Het enthousiasme, teamspirit en de ondernemersgeest spatten van de Over ons-pagina van de Stoffenkamer af:

In maart 2015 belandde ik in dit waanzinnige Stoffenkamer avontuur. Een eigen zaak op 24, jong en ambitieus? Ja, het kan! […] Ons team groeide de afgelopen jaren immens. Marie-Astrid, Carla, Celine, Hanne, Anneleen en ikzelf maken nu samen deel uit van De Stoffenkamer!

De mensen achter je bedrijf

Maak jouw webshop persoonlijker door je onderneming een gezicht (of meerdere gezichten) te geven. Leg uit wie het bedrijf is begonnen, wie er nu bij betrokken is en schrijf over iedereen een kort stukje. Voeg foto’s van jezelf en het team toe om klanten te laten zien dat er achter jouw bedrijf echte mensen zitten.

‘Over ons’ voorbeeld: Barefoot & More

De ‘Wie zijn wij’-pagina van schoenenwinkel Barefoot & More stelt de medewerkers uitgebreid voor en laat ze ook aan het woord in hun rol als experts op het gebied van dit soort schoenen. Zo krijgt het bedrijf niet alleen een menselijk gezicht, maar straalt het ook expertise en betrouwbaarheid uit:

Ik ben register-sportpodoloog en bewegingsanalist en heb dagelijks met voetklachten te maken. […] Blootvoets hardlopen zou tot minder blessures leiden. Ik volg het wetenschappelijk onderzoek naar sportschoenen, (sport)steunzolen en ondergrond, omdat ik mijn adviezen graag baseer op wetenschappelijk onderbouwde kennis en mijn praktijkervaring.

De grootste pluspunten van jouw merk

Beschrijf de unieke propositie die jouw bedrijf inneemt op de markt. Wat maakt jou anders? Waar sta je bekend om? Heb jij de eerste opvouwbare waterfles op de markt gebracht of ben je viraal gegaan op TikTok? Deel waar jij goed in bent en wat jouw winkel uniek maakt.

‘Over ons’ voorbeeld: Bon Appetit les Amis

Bon Appetit les Amis slaagt erin hun delicatessen- en relatiegeschenken te presenteren als originele producten, die bovendien makkelijk te bereiden zijn. Dat zijn twee unieke proposities in één alinea, en daarmee is op een beknopte manier meteen duidelijk waar deze webshop voor staat.

Bon Appetit les Amis wil jou helpen in je zoektocht naar originele, lekkere en kwalitatieve voedingsproducten met een hoge ‘feel good’ factor. Dat zijn voor ons producten waarbij je instant geluk ervaart: door de verpakking, de uitstraling, het design, het type ingrediënten en nog zoveel meer. Ook vinden we het belangrijk dat onze producten en bijhorende recepten duidelijk en eenvoudig te bereiden zijn. 

Je missie

Heeft jouw bedrijf een missie? Schenk je een deel van de winst aan een goed doel? Laat het de klant weten! Als die jouw missie steunt, zal deze met een goed gevoel meer uitgeven. Volgens Inc. Magazine geeft 71% van de consumenten meer geld uit als ze daarmee een goed doel steunen.

‘Over ons’ voorbeeld: Tony’s Chocolonely

Duurzaam chocolademerk Tony’s Chocolonely laat er geen onduidelijkheid over bestaan: ze hebben een ambitieuze missie, en leggen stap voor stap uit hoe ze die willen bereiken. Zo kunnen klanten in detail lezen waar de chocolade vandaan komt en welke stappen er worden genomen om de werkomstandigheden bij cacaoproducenten te verbeteren. Hiermee probeert het merk een betrouwbaar en transparant imago neer te zetten,  een absolute must om geloofwaardig te blijven voor de beoogde doelgroep: chocoladeliefhebbers die duurzaam willen snoepen.

Onze missie: samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade. Hoe we die grote missie bereiken? Da’s niet makkelijk. En best complex. Dat doen we aan de hand van Tony’s routekaart; de weg die wij volgen naar 100% slaafvrije chocolade.

Samengevat: zo schrijf je een Over ons-pagina

De Over ons-pagina van jouw webwinkel vertelt het verhaal van je bedrijf, versterkt de geloofwaardigheid van je merk en zorgt ervoor dat jij je kan onderscheiden van de miljoenen andere webshops.

Door een kort overzicht van het bedrijf, de ontstaansgeschiedenis, je team, de unieke marktpositie en missie te bieden, stel je een effectieve Over ons-pagina op. Zo zullen klanten jouw bedrijf niet gauw vergeten.

Met het omnichannel-platform van Lightspeed zorg je ervoor dat zowel je webshop als fysieke winkel op verschillende kanalen kunt laten groeien. Meer weten? Neem dan contact op met één van onze experts.

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing