Hoeveel ondernemers kunnen zeggen dat ze een volledig nieuw horecaconcept hebben geïntroduceerd? Iets wat tot voor kort niet te bespeuren was in het straatbeeld? Zus en broer Quinta en Gerrit Jan Witzel zijn er alvast twee. Na een zoektocht naar snelle, gezonde en betaalbare eetopties in Amsterdam en een eerste ervaring met pokébowls in New York, introduceerde het duo in 2016 het populaire Hawaïaanse quick-serviceconcept in Amsterdam onder de naam Poké Perfect – en met succes.
Navigeer naar één van de onderdelen van dit artikel:
- Putting Poké on the map
- Poké perfectie, bowl na bowl
- Scale-up potentieel van dag één
- Digitale schaalbaarheid aan lichtsnelheid
- Alle neuzen in dezelfde richting
- Een dosis duurzaamheid in elke bowl
Maak kennis met Lightspeed Restaurant.
Ons geavanceerde kassasysteem helpt je bij het vereenvoudigen van de workflow in jouw horecazaak, zodat je meer tijd overhoudt voor wat er het meest toe doet: ondernemen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw zaak kan betekenen.
Putting Poké on the map
Quinta kwam voor het eerst in contact met poké – Hawaïaans voor ‘iets in kleine stukjes snijden’ – toen ze in New York als model werkte, en haar broer Gerrit Jan confronteerde met een gapend gat in de Nederlandse markt.
Op dat moment woonde Gerrit Jan op het Leidseplein in Amsterdam, omringd door talloze quick-serviceconcepten, maar met weinig opties die aansloten bij hun levensstijl. “Er waren best wel wat opties, maar allemaal vrij ongezond”, geeft Quinta aan. “Frituur, snackbars of grillzaken – allemaal wel eens lekker, maar dat wil je niet elke dag eten.”
“Wij zijn andersom begonnen, en eerst gaan kijken naar de eigenschappen van het gerecht dat we op de markt wilden brengen”, gaat Gerrit Jan verder. “We wilden dat het gezond was, varieerbaar, betaalbaar, snel te bereiden én bezorgbaar.”
“In 2016 waren bezorgdiensten zoals Uber Eats en Deliveroo net in Nederland geland en dat ging opeens zó snel”, voegt hij toe. “Daar wilden wij ook op inspelen. Door ons concept bezorgbaar te maken, zijn we niet alleen afhankelijk van de mensen die langs onze zaak lopen of in de buurt komen, maar kunnen we onmiddellijk een heel stadsdeel bedienen.”
Poké perfectie, bowl na bowl
Inmiddels zijn pokébowls bijna even aanwezig als snackbars, en het perfecte alternatief voor trouwe sushigangers of saladefanaten die op zoek zijn naar meer variatie en gezonde opties. De logische vraag is dan ook wat de poké bowls van Poké Perfect – what’s in a name – onderscheidt van andere?
“Je ziet pokébowls op heel wat menu’s verschijnen, ook bij zaken die niet gespecialiseerd zijn in poké”, antwoordt Quinta. “En dat proef je ook. Wij zijn gespecialiseerd in poké, wij ademen poké en dat is ook het enige wat we doen.”
“Kwaliteit staat bij ons ongelooflijk hoog in het vaandel. Alles is elke dag vers en dat verschil merk je echt”, gaat ze verder. “Of je nu in Nijmegen eet, in Dordrecht of in Almere, je eet altijd dezelfde bowl. En omdat wij zo gefocust zijn op die consistentie, kwaliteit en snelheid, denk ik dat wij ons daardoor onderscheiden van de rest.”
Scale-up potentieel van dag één
Het plan om op korte tijd uit te breiden was er al van dag één. “Ons businessplan was ingesteld op schaalbaarheid”, vertelt Gerrit Jan. “Zo goedkoop mogelijk beginnen met één locatie om te kijken of er überhaupt vraag is naar het product, en als er daadwerkelijk vraag is het concept snel opschalen.”
En zo geschiedde. Vandaag telt Poké Perfect dertien locaties, waarvan vijf in Amsterdam, en locaties in Almeer, Den Bosch, Den Haag, Dordrecht, Hilversum, Leiden, Nijmegen en Utrect. Maar daar eindigt het verhaal allesbehalve. Dankzij een investering van Italiaanse pokégigant Poké House zijn broer en zus Witzel klaar om de uitbreiding van hun razend populaire concept de komende drie jaar in de volgende versnelling te zetten. Maar de grootste bottleneck voor groei is volgens Gerrit Jan het vinden van geschikte en betaalbare locaties.
“We zien dat er nog steeds veel vraag is naar ons concept”, voegt hij toe. “Er zijn nog heel veel steden in de Benelux waar we naartoe kunnen gaan, maar enigszins betaalbare huurprijzen én mooie spots vinden is iets anders.”
Dit jaar willen Quinta en Gerrit Jan nog drie tot vijf nieuwe locaties openen in Nederland – deels met locaties in eigen beheer, deels met nieuwe franchiselocaties – terwijl de rest van de Benelux lonkt.
Digitale schaalbaarheid aan lichtsnelheid
Net zoals schaalbaarheid vanaf het begin deel uitmaakte van het Poké Perfect verhaal, was Lightspeed dat ook. Schaalbaarheid en digitalisatie zijn een perfecte match, en dat weten Quinta en Gerrit Jan maar al te goed.
“Lightspeed heeft ons ook in staat gesteld om verder op te schalen, omdat we heel eenvoudig nieuwe vestigingen kunnen toevoegen.”
“We zijn vanaf dag één met Lightspeed in zee gegaan. Op zich was het een relatief lage investering: je hebt een iPad nodig en daarmee kan je in principe onmiddellijk live gaan. Zeven jaar later zijn we er nog steeds heel tevreden over. Het is heel fijn werken”, zegt Quinta.
“In Amsterdam hebben we vijf locaties en komt het wel eens voor dat er personeel op een andere locatie gaat werken”, gaat ze verder. “Qua trainingen is het dus ook heel easy, want wat je geleerd hebt, is op elke locatie van toepassing. Voor ons personeel is het dus heel handig om in elke vestiging met hetzelfde systeem te kunnen werken.”
“Lightspeed heeft ons ook in staat gesteld om verder op te schalen, omdat we heel eenvoudig nieuwe vestigingen kunnen toevoegen”, voegt Gerrit Jan toe. “Voor elke nieuwe locatie maken we een nieuwe account aan, copy-pasten we de producten en gaan we live.”
“Wij beheren alle onze vestigingen via één masteraccount”, gaat hij verder. “Franchisees kunnen geen aanpassingen maken aan het systeem, om fouten te vermijden. Alles is gecentraliseerd: alleen via de masteraccount kunnen zaken zoals prijzen, productensoorten en productgroepen aangemaakt en aangepast worden. En met de masteraccount updaten en onderhouden we al onze producten voor alle locaties in één keer. Dat maakt het ontzettend overzichtelijk, efficiënt en gebruiksvriendelijk.”
Alle neuzen in dezelfde richting
Dertien locaties, met een 180-tal personeelsleden in totaal – dat zijn een hoop neuzen om in dezelfde richting te draaien. Hoe zorg je in zo’n situatie voor consistentie in kwaliteit? Hoe garandeer je die perfect poké, keer op keer?
Om dat te verwezenlijken, hebben Quinta en Gerrit Jan een doordacht systeem uitgewerkt dat ervoor zorgt dat elke franchisezaak binnen de lijntjes kleurt en de kernwaarden van Poké Perfect respecteert en uitdraagt. Centraal daarin staan training, hygiëne en gastvrijheid.
Nieuwe franchisemanagers worden eerst intern getraind. Ze gaan met ervaren teamleden op bestaande locaties aan de slag en leren hoe een locatie gerund en onderhouden moet worden. Naast fysieke trainingen kunnen ze ook gebruik maken van een digitaal dashboard boordevol video’s waarin Quinta uitleg geeft over het concept, over wat voor uitstraling een Poké Perfect locatie hoor te hebben en hoe nieuwe gerechten eruit horen te zien.
Daarnaast werken ze ook met Bureau De Wit, een hygiënebedrijf dat elke locatie stelselmatig controleert en ervoor zorgt alle HAACP-regels gerespecteerd worden. Maar wat elke franchise écht op peil houdt, zijn de mystery guests. Elk kwartaal komen namelijk enkele incognito speurders langs die zich voordoen als casual gasten en nagaan of de gastvrijheid van elke locatie naar behoren is. Zo zorgt het Witzel duo ervoor dat hun visie op elke locatie gewaarborgd wordt.
Een dosis duurzaamheid in elke bowl
De tomaten bij Poké Perfect komen uit Osdorp, de quinoa uit Flevoland. Als ingrediënt is boerenkool bovendien maar zes maanden beschikbaar, want ook die komt uit Nederland en is seizoensgebonden. Voor een kerngezond quick-serviceconcept hoeft het niet te verbazen dat duurzaamheid en milieubewustzijn belangrijke pijlers zijn.
Zo is het bij elke Poké Perfect locatie mogelijk om de impact van je maaltijd te compenseren. Daarvoor betaal je €0.25 per bowl, wat vervolgens wordt doorgestort naar twee doelen die Poké Perfect steunt. “Trees For All plant wereldwijd bomen, en uiteraard halen bomen CO2 uit de lucht, maar dat duurt natuurlijk wel enkele jaren”, geeft Quinta aan. “Om op korte termijn meer impact te hebben, steunen we ook Justdiggit. Zij koelen letterlijk de aarde af door mossen te planten op hete, verdorde gronden in bijvoorbeeld Afrika, en het verschil met temperatuurmeters op gronden zonder en met mos aan te tonen.”
Sinds kort werkt Poké Perfect ook samen met Klimato, een bedrijf dat de uitstoot van voedsel in kaart brengt. Omdat Quinta al heel lang bewust omgaat met eten, voedingswaarden en de impact op het menselijk lichaam én de planeet, vond ze het normaal om die filosofie door te trekken naar Poké Perfect. Denk aan herbruikbare eetstokjes en glazen pokébowls met statiegeld, maar ook klimaatlabels die de CO2-uitstoot van gerechten onder de aandacht brengen.
“Er zijn veel zaken waar we ons niet bewust van zijn”, vertelt Quinta. “We weten allemaal dat de impact van rundvlees op het milieu heel hoog is, maar ik had bijvoorbeeld geen idee dat nori [gedroogd zeewier] dat ook is. Door onze klimaatlabels zijn we ook transparanter naar gasten toe; niet betweterig of judgemental, gewoon transparant.”
“Ik vind het daarnaast fijn om klanten die optie te geven”, gaat ze verder. “Ze hoeven het niet te doen, maar ik vind dat je dat als bedrijf moet aanbieden. In juli worden herbruikbare verpakkingen ook verplicht, wat duidelijk maakt dat de wereld daar naartoe gaat. Bij ons staat duurzaamheid al lang hoog in het vaandel, maar ik ben blij dat het nu ook verplicht wordt om als bedrijf duurzamer te zijn.”
Multi-locatie, quick-service en scale-up: perfect partners
Concepten zoals Poké Perfect waar schaalbaarheid, snelheid en multifunctionaliteit centraal staan, zijn perfecte – pun intended – partners voor Lightspeed.
Uiteraard zijn we trots om een rol te spelen in het succesverhaal van Poké Perfect en hen tot onze klanten te mogen rekenen. Ben je ook op zoek naar een flexibel kassasysteem dat met je meedenkt? Maak vandaag dan een afspraak met één van onze experts en kom zelf te weten hoe Lightspeed jouw horecazaak kan helpen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.