In het tijdperk van social media lijken restaurant e-mails misschien ouderwets, maar het is nog steeds de beste manier om gerichte en gepersonaliseerde aanbiedingen, aankondigingen en berichten rechtstreeks te bezorgen aan de mensen die het liefst van je willen horen – je vaste gasten.
In dit artikel behandelen we:
- Basisbegrippen van e-mailmarketing
- Best practices voor restaurant e-mails
- E-mailmarketingtool voor restaurants
Complete gids voor restaurantmarketing
Hoe pak jij de marketing van je restaurant aan? Lees deze gratis gids vol effectieve tactieken die je vandaag nog kunt gebruiken.
Basisbegrippen van e-mailmarketing
Er zijn een heleboel termen en afkortingen die worden gebruikt in e-mailmarketing, maar dit zijn de begrippen die voor jou als horeca-ondernemer het belangrijkst zullen zijn. Deze inzichten vertellen je hoe je e-mails presteren en helpen je om een aantal van de onderstaande best practices voor restaurant e-mails in te voeren.
- Bounceratio: Restaurant e-mails die de inbox van de ontvanger niet halen. De meest voornaamste redenen is dat ze het e-mailaccount hebben verwijderd of dat hun inbox vol zit.
- Acceptatieratio: Het aantal e-mails dat bij de ontvangers is aangekomen (niet gebouncet). Dit betekent niet dat de e-mail in de inbox is beland, want hieronder vallen ook e-mails die bij ongewenste reclame terecht zijn gekomen of door een andere filter tegengehouden zijn.
- Openratio: Het percentage ontvangers dat de restaurant e-mail opent.
- Click-through-ratio (CTR): Het percentage mensen dat op (een link in) je e-mail klikte ten opzichte van het totaal aantal ontvangers, ongeacht of ze de e-mail openden of niet.
- Click-to-open-ratio (CTOR): Het percentage mensen dat op (een link in) je e-mail klikte ten opzichte van het aantal mensen dat de e-mail opende.
Best practices voor restaurant e-mails
Bouw een mailinglist op
De eerste stap van e-mailmarketing is het verzamelen van een lijst met contacten. Om je mailinglist zo snel mogelijk op te bouwen, volgen hier een paar tips:
- Stimuleer gasten om zich in te schrijven voor je mailinglist, bijvoorbeeld met korting of een gratis drankje bij hun volgende bezoek.
- Leg een inschrijvingsformulier bij je afhaalbalie, zodat gasten zich kunnen inschrijven terwijl ze op hun bestelling wachten.
- Stop een kaartje bij de rekening waarop staat hoe gasten zich kunnen aanmelden voor je mailinglist.
- Zet een gemakkelijk te vinden inschrijflink of -formulier op je website.
- Voeg de inschrijflink voor je mailinglist toe aan je social media profielen.
Verwelkom je gasten
Acht van de 10 gasten verwachten een welkomstmail te ontvangen nadat ze zich voor een mailinglijst hebben ingeschreven. Het is de eerste interactie die je met nieuwe abonnees hebt en het is de moeite waard om je als restaurant aan hen voor te stellen.
Door een welkomstmail te sturen kun je nieuwe klanten een positieve indruk van je restaurant geven nog voor ze een stap in je zaak hebben gezet. Nu gasten steeds meer onderzoek doen voordat ze beslissen waar ze willen eten, is dit een goede manier om ze jouw kant op te sturen.
Overdrijf het niet
De openingsratio’s voor marketingmails van restaurants zijn erg hoog in vergelijking met andere branches, wat betekent dat je gasten echt van je willen horen. Ze vertrouwen er ook op dat je alleen een restaurant e-mail stuurt als er iets is dat echt de moeite waard is om te delen. Als je het overdrijft en veel te veel e-mails stuurt, zullen ze zich snel uitschrijven.
Stuur niet zomaar een e-mail omdat je denkt dat je een vast schema moet aanhouden – stuur een mail wanneer je iets belangrijks, unieks, of spannends te delen hebt.
Stuur je restaurant e-mails op de optimale tijdstippen
Er is veel onderzoek gedaan naar de beste en slechtste tijdstippen om marketingmails te sturen, maar de uitkomsten verschillen erg afhankelijk van wie je het vraagt. Het beste wat een horecazaak kan doen, is om verschillende dagen en tijden uit te proberen. Houd je openratio en kliks bij (meer informatie daarover hieronder) en kijk welke dagen voor jou het beste resultaat opleveren.
Zorg dat je onderwerpregel uitnodigt tot klikken
De eerste stap is om klanten zover te krijgen dat ze je e-mail openen. De onderwerpregel moet hun aandacht te trekken zonder taal te gebruiken waardoor je bericht bij de ongewenste reclame belandt. Hou het ook kort (tussen 35-50 tekens), want dat is de limiet voor veel e-mailprogramma’s voordat de onderwerpregel wordt afgekapt.
Standaardopbouw voor e-mailmarketing
Om de aandacht van je gast te trekken, moet je restaurant e-mail drie basiselementen hebben. Als je een e-mailmarketingtool gebruikt (zoals de tools die we hieronder bespreken), zullen de sjablonen die je kiest deze opbouw al hebben.
- Kop: Prikkel de lezer om verder te scrollen met een opvallende kop. Deze moet anders zijn dan de onderwerpregel, maar er wel mee te maken hebben om de lezer niet in de war te brengen.
- Hoofdtekst: Dit is de “hoofdmoot” van je e-mail, waarin alle belangrijke informatie staat. Zorg ervoor dat je het nog steeds kort en krachtig houdt, want de aandachtsspanne voor het lezen van e-mails is vrij laag.
- Call to action (CTA): Probeer in elke restaurant e-mail een “call to action” op te nemen. Dit kan een gewone link zijn, maar mensen zijn meer geneigd te klikken op een knop met een actieve oproep (de call to action-knop). Dit kan om het even welke actie zijn die je wilt dat ze ondernemen, zoals “Reserveer nu een tafel,” “Bestel online,” “Bekijk het nieuwe menu” of “Krijg 15% korting”.
Maak je berichten persoonlijk
Gasten gaan graag naar kleine, lokale horecazaken om hun buurt en gemeenschap te steunen. Geef je zaak een menselijk gezicht door een persoonlijk bericht van de eigenaar in je restaurant e-mails op te nemen, door een personeelslid in de schijnwerpers te zetten, of door de chef te laten vertellen over de nieuwe menukaart.
Gebruik hoogwaardige afbeeldingen om hongerige lezers te verleiden
Foto’s van nieuwe gerechten of de prachtige inkopen die je hebt gedaan op de boerenmarkt, kunnen het verschil maken tussen iemand die je e-mail alleen maar leest of op de “bestel nu”-knop klikt. Je hoeft ook geen professionele fotograaf in te huren om mooie foto’s te krijgen – met natuurlijk indirect licht, een relatief nieuwe smartphonecamera en wat compositietips van de profs kom je een heel eind.
Vergeet je contactgegevens niet
Natuurlijk, gasten kunnen je contactgegevens op je website vinden, maar waarom zou de lezer moeten doorklikken? Je hebt nu hun aandacht, dus grijp je kans om die reservering of bestelling binnen te halen.
Probeer je telefoonnummer prominent in de kop of net onder je logo te vermelden, met een link naar je website, social media, online bestelpagina en/of reserveringslink. Als de e-mail niet te lang is, kun je deze gegevens onderaan zetten. Zorg er alleen wel voor dat ze duidelijk zichtbaar zijn. Als je genoeg ruimte hebt, kun je ook je openingstijden en adres er nog bij zetten.
e-mailmarketingtool voor restaurants
Mailchimp is een van de favoriete e-mailmarketingtools voor kleine tot middelgrote horecazaken. Per maand kun je gratis e-mails versturen naar maar liefst 2000 contacten. Voor de grotere klantenbestanden kun je gebruik maken van een van de betaalde pakketten.
Tijd om in de virtuele pen te duiken
Nu je weet waar je op moet letten is het tijd om een contactenlijst op te bouwen en je eerste restaurant e-mail naar je gasten te versturen.
Nieuwsgierig hoe jouw kassasysteem je kan helpen bij het opbouwen van een contactenlijst? Neem dan contact op met een van onze horeca experts.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.