Wanneer je een succesvolle en winstgevende horecazaak runt en wilt uitbreiden, kun je overwegen om franchisegever te worden. Een restaurant franchise beginnen kan een geweldige manier zijn om je concept sneller en in meerdere markten te helpen groeien.
Maar hoe begin je precies aan franchising in de horeca? En wat zijn de voordelen van het starten van een restaurant franchise? Dat, en meer, ontdek je in dit artikel.
Navigeer naar één van de onderdelen van het artikel:
- Wat is een restaurant franchise?
- Wat is het verschil tussen franchisegever en franchisenemer?
- Hoe wordt je franchisegever in de horeca?
- Hoe stel je een franchiseovereenkomst op?
- Wat zijn de voordelen en nadelen van franchising?
- Franchisegever worden in vijf stappen
Maak kennis met Lightspeed.
Ons compleet kassa- en betaalplatform helpt je bij het opschalen van jouw foodtruck. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek wat Lightspeed voor jouw ambities kan betekenen.
Wat is een restaurant franchise?
Een restaurant franchise is een duplicatie van een kant-en-klaar, succesvol en vooral schaalbaar horecaconcept dat jij aanbiedt aan andere horecaondernemers. Franchising in de horeca gebeurt vooral in de quick service en full service segmenten, waarbij operationele en financiële efficiëntie fundamenteel zijn.
Denk aan giga-spelers zoals Subway, McDonalds, en Pizza Hut die systematisch de wereld hebben veroverd. Dat deden de oprichters niet in eigen beheer, maar door franchisegevers te worden en hun concept via franchising aan te bieden aan ondernemers die graag mee willen liften op het succes van de keten.
Wat is het verschil tussen een franchisegever en een franchisenemer?
Binnen franchising spreken we van een franchisegever en een franchisenemer.
Wanneer je franchisegever wordt, verkoop je jouw bestaand concept door als een franchise. De ondernemer die zich wilt inkopen in jouw restaurant franchise is de franchisenemer.
Hoe wordt je franchisegever in de horeca?
Op zich vrij eenvoudig.
Wanneer je een volwaardig horecaconcept hebt neergezet met een bepaalde visuele identiteit en branding, menu en recepturen, operationele systemen en aanpak kun je in principe de stap naar franchising zetten en franchisegever worden.
Franchisegever worden betekent dat je het recht om je merk, formule en expertise verkoopt aan andere ondernemers in ruil voor kapitaal en bepaalde fees. Franchisenemers openen een nieuwe vestiging van jouw concept en opereert onder dezelfde merknaam. Dat wordt allemaal vastgelegd in een franchiseovereenkomst.
Hoe stel je een franchiseovereenkomst op?
Het opstarten van een restaurant franchise komt natuurlijk met een aantal regels – deels bepaald door de Franchisewet, deels bepaald door jou. De Franchisewet bindt zowel de franchisegever als de franchisenemer aan enkele regels die hen horen te beschermen tegen grote risico’s. Maar om je die pittige lectuur te besparen, zetten wij het essentiële hier voor je op een rij:
Informatie-uitwisseling
Zowel de franchisenemer als franchisegever zijn verplicht om aan elkaar bepaalde informatie te verstrekken. Zo hoort de franchisenemer informatie over zijn/haar financiële positie en financiële informatie – voor zover die relevant is voor het sluiten van de franchiseovereenkomst – met betrekking tot de beoogde locatie te verstrekken. Dat lijkt normaal, maar de Franchisewet bepaalt dat dit vier weken voor het ondertekenen van de franchiseovereenkomst moet gebeuren. Ook het concept van de overeenkomst en alle relevante informatie die daartoe betrekking hebben, vooral over het franchise restaurant zelf, moet binnen die periode door de franchisegever aan de franchisenemer bezorgd worden.
Kapitaal nodig? Zoek niet verder.
Om horecaondernemers te ondersteunen in hun ambitie heeft Lightspeed Capital gelanceerd, een eenvoudige en flexibele vorm van financiering. Contacteer onze experts en ontdek wat Capital voor jouw ambities kan betekenen.
De franchiseovereenkomst
Natuurlijk hoort er bepaalde informatie in elke franchiseovereenkomst te staan, maar ook daar is de franchisegever gebonden aan het verstrekken van bepaalde informatie. Die informatie vind je terug op de website van het Ondernemersplein.
Bedenktijd
De periode van vier weken is ook belangrijk. In de vier weken voorafgaand aan de ondertekening mag de franchisenemer bijvoorbeeld het concept van de franchiseovereenkomst niet meer wijzigen. Gebeurt dit wel, dan gaat er opnieuw een periode van vier weken voor het ondertekenen in. Ook mag de franchisegever in die periode geen betalingen of investeringen ontvangen van de franchisenemer.
Wijzigingen aan de franchiseovereenkomst
Wanneer de franchisegever een wijziging wil doorvoeren in de franchiseformule die extra investeringen of kosten vereist van de franchisenemer, moeten alle franchisenemers van het concept in Nederland hun instemming geven, wanneer eventuele negatieve financiële gevolgen een bepaald bedrag overstijgen. Met andere woorden: als er geen drempelbedrag werd bepaald, dan geldt dit voor elke wijziging.
Non-concurrentiebeding na afloop
De Franchisewet bepaalt in welke gevallen een postcontractueel non-concurrentiebeding geldig is. Met andere woorden: wanneer een franchiseovereenkomst ten einde loopt of wordt beëindigd, mag de franchisenemer binnen een bepaalde periode niet met de franchisegever concurreren. De Franchisewet stelt wel dat dit non-concurrentiebeding bijvoorbeeld niet langer dan een jaar na het beëindigen van de franchiseovereenkomst mag duren.
Wat zijn de voor- en nadelen van franchising?
Zoals aangegeven, biedt franchising een interessante en lucratieve manier voor horecaondernemers van een goed draaiend concept om hun zaak uit te breiden. Natuurlijk zijn er ook nadelen verbonden aan het aanbieden van franchising opties.
De voordelen van een restaurant franchise
- Franchisegever worden stelt je in staat om je bedrijf uit te breiden en je naamsbekendheid op nieuwe markten te vergroten, zonder daarbij zelf volledig in te moeten staan voor de financiering.
- Franchisevergoedingen – startersfee, jaarlijkse kosten, marketingfee en dergelijke – zorgen voor een gestage, maar constante bron van inkomsten.
- Franchisenemers hebben vaak een goed inzicht in hun lokale markt en regio, waardoor je je beter kunt aanpassen aan regionale smaken en voorkeuren.
- Franchisenemers zijn betrokken en hebben een gevestigd belang in het succes van je merk, waardoor je minder risico loopt op mislukkingen.
- Franchisenemers zijn verantwoordelijk voor alle dagelijkse operationele aspecten van het runnen van hun franchise, waardoor jij minder druk op je schouders hebt.
De nadelen van een restaurant franchise
- Terwijl je als franchisegever de creatieve en een groot deel van de operationale controle behoudt, laat je wanneer je franchisegever wordt een zekere mate aan controle over de individuele activiteiten in je franchise restaurants los, wat kan leiden tot inconsistenties in kwaliteit en klantervaring.
- Het kiezen en grondig doorlichten van de juiste franchisenemers is cruciaal, omdat slecht presterende franchisenemers je merk en reputatie kunnen schaden.
- De kosten voor het ontwikkelen van je franchisesystemen, juridische overeenkomsten en ondersteunende infrastructuur kunnen arbeidsintensief en duur zijn.
- Franchisegever worden gaat gepaard met complexe juridische overeenkomsten en het grondig naleven van bestaande franchisingregels.
- Het geven van consistente training en ondersteuning aan franchisenemers kan veeleisend zijn.
Een restaurant franchise starten | |
Voordelen | Nadelen |
Minder kapitaalinvesteringen nodig voor groei | Gedeelde controle |
Potentieel voor snellere uitbreiding | Risico op verwatering of beschadiging van je merk |
Constante bron van inkomsten | Hoge initiële kosten en tijdsinvestering |
Partners met een gevestigd belang in het succes van je merk en concept | Training en voortdurende ondersteuning kunnen veeleisend zijn |
Verhoogde koopkracht | Compliance kosten en risico’s |
Franchisegever worden in vijf stappen
Vooraleer je de markt bestormt om te verkondigen dat je jouw concept via franchising te koop aanbiedt, is het belangrijk om stil te staan bij een paar fundamentele zaken.
1. Beslis of je horecazaak klaar is voor franchising
De eerste stap op je reis naar franchising is een pauze inlassen en je huidige bedrijf evalueren. Franchisegever worden is niet voor elke ondernemer opzij gelegd en niet elk restaurant is gemaakt om te franchisen; het is belangrijk om de tijd en moeite te nemen om uit te zoeken of jouw concept daadwerkelijk schaalbaar is.
Vraag jezelf het volgende af:
- Heb je een goed gedefinieerd concept?
- Hoe sterk is de identiteit van je merk?
- Is je concept schaalbaar en eenvoudig te dupliceren?
- Kunnen je processen gemakkelijk standaardiseren?
- Kun je een stevige groeicurve in omzet en winst aantonen?
Het is belangrijk om te onthouden dat potentiële franchisenemers op zoek zijn naar een bewezen concept dat werkt, succesvol is en winst opbrengt. Je moet je financiën op orde en een bewezen staat van dienst hebben voordat je overweegt franchisegever te worden.
Van horecaconcept naar restaurantketen.
Wat maakt een horecaconcept succesvol en hoe groei je van één naar twee naar tien vestigingen tot een restaurantketen? Ontdek het in dit artikel.
2. Bereid je franchiseovereenkomst voor
Wanneer jouw zaak klaar is voor franchising, is het tijd om wat juridisch werk te doen. Je franchiseovereenkomst is namelijk het document dat alle afspraken, verplichtingen, voorwaarden en informatie-uitwisseling tussen jou en de franchisenemer op papier zet.
Wat er precies in een franchiseovereenkomst moet staan, werd eerder in deze blog beschreven. Wat we wel opnieuw vermelden, is dat het ten zeerste aangeraden is om een advocaat in te huren om franchiseovereenkomsten te beoordelen op legale dichtheid en correctheid.
3. Stel je franchisehandleiding op
Vervolgens is het tijd om een uitgebreide en allesomvattende handleiding te ontwikkelen die alle operationele aspecten van jouw franchise documenteren. Elke franchisenemer zal zich moeten baseren op deze handleiding om hun locatie uit te baten en consistentie te garanderen in alle vestigingen, dus zorg ervoor dat ze gedetailleerd en volledig is.
De handleiding van je franchise restaurant moet minimaal het volgende bevatten:
- Privacyvoorwaarden en wettelijke kennisgeving
- Merkidentiteit, missie en visie
- Doelen en mijlpalen
- Recepten en bereidingsinstructies
- Training en ondersteunend materiaal voor personeel
- Beleid en procedures
- Besturingssystemen en vereisten
Wanneer je wijzigingen aanbrengt in je franchisehandleiding, zorg er dan voor dat elke franchisenemer de laatste versie van het document ontvangt.
4. Zoek naar de juiste franchisenemers
Zodra je er klaar voor bent, is het tijd om te beginnen met het marketen van jouw franchiseconcept aan potentiële franchisenemers.
Het is belangrijk om te onthouden dat je toekomstige franchisenemers geen werknemers zijn, maar zakenpartners. Franchisegever worden betekent controle afstaan. Onthoud altijd dat gedeeld bestuur risico’s met zich meebrengt voor je reputatie en je merk.
Overweeg daarom om een screeningproces te ontwikkelen om de juiste kandidaten te evalueren en te selecteren. Zoek onder andere naar kandidaten met managementervaring, bij voorkeur in de horecasector.
5. Bied de nodige ondersteuning aan franchisenemers
Wanneer je een eigen imperium aan restaurant franchises gezond wilt houden, en je franchisenemers op weg wilt helpen, moet je bereid zijn om te helpen met bepaalde zaken.
Denk aan het werven en opleiden van personeel, het ontwikkelen van marketingcampagnes en het opleiden van managers of de franchisenemers zelf in het gebruik van de systemen en technologie die deel uitmaken van je concept.
Daarom is het aangeraden om met een gecentraliseerd systeem te werken, dat elke operationele invalshoek van je concept met elkaar verbindt. In een geïntegreerd systeem communiceren alle software en tools die je gebruikt om je bedrijf te runnen met elkaar. In gefragmenteerde systemen werken software-integraties en apps onafhankelijk van elkaar, wat voor veel extra en onnodig werk kan zorgen.
Een geïntegreerd kassasysteem zoals dat van Lightspeed kan je daarbij helpen. Lightspeed Restaurant koppelt alle functies van een online, intuïtief en gebruiksvriendelijk kassasysteem aan een snel, efficiënt en krachtig betaalplatform, Lightspeed Payments. Daarnaast biedt het kassasysteem ook een breed netwerk aan integratiepartners aan, die naadloos met het systeem gekoppeld kunnen worden en informatie met elkaar uitwisselen.
Denk aan integraties voor geautomatiseerd voorraadbeheer zoals Apicbase, Growzer of Marketman, aan online reserveringssystemen zoals Resengo, Formitable en Tablebooker, PMS integraties zoals Stardekk, RoomRaccoon en Omniboost, personeelsplanningsoftware zoals Strobbo, Eitje en Planday, en online bestelopties zoals Order Anywhere, Billy, Butlaroo, Orderli en Jamezz.
De restaurant franchise: een geweldige kans
Naast nieuwe locaties in eigen beheer runnen, is franchisegever worden een financieel interessante manier om jouw merk te doen groeien, zonder daarbij te moeten instaan voor de dagelijkse operationele aspecten.
Franchising en schaalbaarheid gaan hand in hand, en Lightspeed is synoniem voor schaalbaar. Ben je ook op zoek naar manieren om jouw concept op te schalen, uit te breiden of aan te bieden als franchise restaurant?
Maak vandaag nog een afspraak.
Maak vandaag nog een afspraak met één van onze experts en ontdek hoe Lightspeed je kan helpen bij het starten van jouw restaurant franchise.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.