Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk, net zoals het kiezen van een naam voor een kindje dat nog geboren moet worden: soms duurt het maanden vooraleer je op de juiste naam komt. Het kiezen van een naam voor jouw eerste horecazaak is wellicht even belangrijk – en even tijdrovend.
Om het je ietsje makkelijker te maken, hebben we een paar tips en bijeen gezet. Daarnaast geven we je ook enkele manieren hoe je je gekozen naam kunt uittesten en hoe je er zeker van kunt zijn dat ze nog beschikbaar (en bruikbaar) is.
Navigeer naar één van de hoofdstukken van deze blog:
- Hoe vind je een naam voor je restaurant?
- Hoe genereer je restaurantnamen?
- Test je restaurantnaam
- Check of de restaurantnaam beschikbaar is
Een horecazaak beginnen?
Dan heb je een doordacht ondernemingsplan nodig. Download ons gratis sjabloon, start vandaag nog met het opstellen van jouw businessplan en maak van jouw toekomstige zaak een succes.
Hoe vind je een naam voor je restaurant?
We hebben allemaal wel eens iemand ontmoet met een onuitspreekbare naam, die je meteen weer vergat omdat hij zo moeilijk te onthouden was. Hetzelfde principe geldt voor de naam van een restaurant: die moet pakkend zijn, je concept en imago uitstralen, en daarnaast ook toekomstbestendig zijn. Maar je wilt vooral een naam die een positieve indruk nalaat op gasten en voorbijgangers.
Begin daarom met het stellen van de juiste vragen:
1. Is de restaurantnaam eenvoudig uit te spreken?
Houd rekening met de meest gebruikte taal in het gebied waar je restaurant zich zal vestigen en let vooral op de uitspraak. Als jouw onderneming een cultureel thema heeft, moet je dit natuurlijk door laten schemeren, maar maak het niet te ingewikkeld. Je wilt graag origineel zijn, maar zorg ervoor dat de klanten de naam zonder problemen kunnen uitspreken.
2. Is de naam gemakkelijk te onthouden?
Het laatste wat je wilt, is een naam die bekend is om negatieve redenen. Het is goed om brutaal te zijn, maar dat is niet altijd goed voor de business. Als de naam te moeilijk te onthouden of te spellen is, maak je het ook moeilijk voor gasten om over jouw restaurant te praten met andere potentiële bezoekers.
3. Verwijst de naam naar je concept of één van je producten?
Help toekomstige gasten om het thema van jouw zak te herkennen door – indien mogelijk en wenselijk, natuurlijk – op één of andere manier je concept of de naam of het merk van één van de voornaamste producten die je aanbiedt te verwerken of verbinden met de naam van je restaurant. Hierdoor voorkom je dat potentiële gasten te veel vragen hebben en bij twijfel je restaurant voorbijlopen.
4. Komt de naam goed overeen met het concept?
Is jouw toekomstige horecazaak een gastronomisch restaurant, een eetcafé, een bar of een quick service restaurant? Het concept van een restaurant gaat niet alleen over de keuken die je gaat aanbieden, maar ook over de decoratie, de service en de inrichting. Zorg ervoor dat je een naam vindt die de juiste weerspiegeling is van het totaalconcept van je merk.
5. Is het een originele naam?
Origineel klinkt goed in de oren. Denk aan eventuele woordspelingen. Humor is een sterk middel waarmee je een positieve en blijvende indruk kunt maken op potentiële gasten.
Hoe genereer je een restaurant naam?
Er zijn verschillende manieren en middelen om je te helpen bij het vinden van een naam voor je toekomstige restaurant. Wij zetten er een paar voor je op een rij:
Brainstormsessies
Ken je het gezegde “alleen ga je sneller, samen kom je verder”? Roep al je vrienden bij elkaar, je ouders en iedereen waarvan je verwacht dat die een frisse onafhankelijke blik kunnen werpen op jouw zoektocht.
Noteer alle suggesties zonder oordeel op een papier, je tablet of een grote flipover. Elke naam die je wordt voorgesteld, kan tot een (beter) resultaat leiden. Let erop dat je zelf geen invloed uitoefent op de brainstormsessie. Zo’n sessies zijn namelijk bedoeld om de vrije loop te geven aan de creativiteit van andere deelnemers, zodat zij met ideeën kunnen komen waaraan je zelf niet zou hebben gedacht.
Een tip voor een meer doeltreffende en objectieve brainstormsessie: in plaats van iedereen te vragen om op zijn beurt een naam voor te stellen, kun je voorstellen dat ieder voor zich een paar minuten gaat nadenken over een concept en dit ergens op noteert. Als de tijd om is, verzamel je de notities en noteer je de namen. Op deze manier voorkom je, dat de namen die door de eerste personen worden voorgesteld van invloed zijn op het denkproces of keuzes van anderen en zo het creatieve proces belemmeren! Een onderzoek van Yale University heeft aangetoond dat mensen die alleen werken tweemaal zoveel oplossingen aandragen voor creatieve vraagstukken dan wanneer ze in groepsverband werken.
De techniek van ‘omgekeerde reflectie’
Voor het vinden van een oplossing voor een probleem, volstaat het soms om van perspectief te wisselen. De techniek van de omgekeerde reflectie maakt het mogelijk om met een andere blik te kijken naar een situatie door je te concentreren op het tegengestelde scenario. Als je van plan bent om een restaurantnaam te gaan kiezen, richt je dan op de gevolgen die de keuze van die naam voor je restaurant in werkelijkheid zouden kunnen hebben. Probeer de naam uit op je omgeving of maak gebruik van enquête-instrumenten om de reactie van je doelgroep te testen: welke emotie roept deze naam op bij de testpersonen? Vinden ze dat de naam gemakkelijk te onthouden is? Welke woordassociaties brengt deze naam met zich mee?
Doe onderzoek
Heb je geen inspiratie? Ga gewoon op internet zoeken naar namen van concurrerende restaurants of andere sectoren die jou inspireren. Bestudeer het concept achter de namen die je vindt – want je wilt natuurlijk geen namen van bestaande restaurants kopiëren. Gebruik beoordelingssites voor restaurants als Tripadvisor of The Fork om uit te vinden wat de namen zijn van de meest populaire restaurants per specialiteit, wijk of prijsklasse. Dan heb je een basis waar je verder op kunt doorbouwen!
Maak gebruik van analogieën
Zit je al uren geblokkeerd achter je computerscherm of dood te staren op je blad papier? Met writer’s block kom je niet op geschikte namen en is het tijd om je even op iets anders te focussen, bijvoorbeeld op de oplossing van een totaal ander probleem.
Verbeeld je bijvoorbeeld dat je Russisch aan het leren bent en problemen hebt met het onthouden van het alfabet. Probeer een aantal oplossingen te bedenken voor dit probleem. Wanneer je een aantal oplossingen hebt bedacht, probeer uit te zoeken of een paar van deze oplossingen ook bruikbaar kunnen zijn voor jouw probleem, namelijk het vinden van een naam voor je restaurant! Het gebruik van analogieën met andere problemen helpt je om ideeën op te doen of oplossingen te vinden, waar je op een andere manier nooit zou zijn opgekomen.
Maak gebruik van een bedrijfsnamengenerator
Als je nog steeds gebrek hebt aan inspiratie hebt ondanks bovenstaande methodes, zijn er ook nog vele online tools of platforms om je te helpen bij het genereren en vinden van een originele en creatieve bedrijfsnaam.
Panabee
Panabee is een gratis zoekmachine waarmee je in een paar klikken creatieve domein- en bedrijfsnamen kunt vinden op basis van ingevoerde zoekwoorden. Een extra pluspunt: het platform toont ook associatieve termen die bij je zoekopdracht horen, wat handig is om verder te kunnen zoeken.
Wordoid
Met Wordoid kun je woorden bedenken die goed klinken op basis van een aantal parameters: bijvoorbeeld door het mixen van meerdere talen, de eigenschappen of lengte van woorden. Met deze tool kun je ook zien of een naam of domein nog beschikbaar is.
Stel dat de naam van je toekomstig restaurant te maken heeft met één van je specialiteiten: de Brusselse wafel. Dan kun je de term ‘wafel’ invoeren in het vakje ‘Pattern’ en klikken op ‘Create wordoids’. Denk er wel aan om Nederlands te selecteren bij het vakje “Talen” als je voor een Nederlandse toon of klank wilt gaan; zo niet, geef dan de vrije teugel aan je creativiteit door andere talen te selecteren. Wordoid komt vervolgens automatisch met een woordenlijst.
Hier vind je enkele voorbeelden van originele namen om de smaak te pakken te krijgen:
- Va & Vins
- Ballekes
- Wok n’ Roll
- Life of Pie
- Pita pan
- Thai Tanic
- The Codfather
Test je restaurantnaam
Heb je al een naam gevonden voor je restaurant? Nice! De volgende stap is om deze te testen en te weten te komen of ze in de smaak valt bij je toekomstige doelgroep en omgeving. Zoals je ook geen website wilt lanceren zonder gebruik te maken van technieken voor online zichtbaarheid, wil je er ook zeker van zijn dat de naam van jouw restaurant beantwoordt aan bovengestelde vragen:
- Is de restaurantnaam eenvoudig uit te spreken?
- Is de naam gemakkelijk te onthouden?
- Verwijst de naam naar een van je producten?
- Komt de naam goed overeen met het concept?
Doe voor het testen van je restaurantnaam beroep op familie en vrienden om te kijken wat hun reacties en eventuele opmerkingen zijn. Vraag de mening van je community via social media en maak gebruik van enquête-instrumenten zoals Survey Monkey.
Check of de restaurantnaam beschikbaar is
Als je eenmaal op een naam bent uitgekomen, is het belangrijk dat je vervolgens de beschikbaarheid ervan checkt, om er zeker van te zijn dat jouw naam nog niet in gebruik is.
Hoewel het mogelijk is om een restaurant naam te kiezen die identiek is aan een andere restaurant- of merknaam – vooral als jouw restaurant niet binnen dezelfde sector valt of zich in de buurt van het gelijknamig restaurant of bedrijf bevindt – is het toch niet aan te raden om een bestaande naam te kiezen, omdat er verwarring kan ontstaan bij gasten.
Stel je voor dat je toekomstige klanten besluiten om te gaan zoeken op Google: als het concurrerende restaurant met dezelfde naam een website heeft, verlies je automatisch bezoekers die naar jou op zoek waren, terwijl dat niet het geval zou zijn met een unieke naam. Hetzelfde geldt voor Facebook: jouw toekomstige klanten zouden zelfs de vergissing kunnen begaan om een beoordeling achter te laten op de website of Google Mijn Bedrijf pagina van jouw concurrent!
Om te controleren of jouw restaurantnaam dus uniek is, kun je in beroep doen op het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).
Op zoek naar een restaurantnaam
Het is duidelijk: eenvoudig is het niet om een restaurant naam te bedenken. Neem de tijd, zoek inspiratie bij vrienden en familie en weeg alle opties af. Eens je een naam gevonden hebt, doe je er goed aan om deze te testen bij je doelgroep en omgeving. Check ook zeker of jouw gekozen restaurant naam beschikbaar en bruikbaar is en vermijd conflicten met concurrerende zaken die dezelfde naam zouden hebben.
Benieuwd naar hoe Lightspeed je nog kan helpen bij het opstarten van jouw nieuwe horecazaak? Contacteer vandaag nog één van onze experts en ontdek het zelf.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.