Het gros van de retail industrie maakt hun eigen handelswaar niet zelf, maar koopt die zelf bij leveranciers. Als je je eigen retailonderneming begint, is het vinden van leveranciers voor je producten ongetwijfeld één van je eerste zorgen. Naargelang de aard van je retailactiviteiten is het goed mogelijk dat je bij een groothandel terechtkomt. Het voordeel van met groothandels te werken, is dat ze vaak flexibel genoeg zijn om mee te groeien met jouw onderneming naarmate het zich ontwikkelt.
Evengoed is het vinden, selecteren en aankopen bij een groothandel voor vele startende retailers een hele nieuwe ervaring. Daarom hebben we wat tips om je op weg te helpen:
- Wat betekent inkopen bij een groothandel?
- Een groothandel vinden
- Een groothandel kiezen
- Andere factoren wanneer je inkoopt bij een groothandel
Is jouw winkel future proof?
Deze gids vertelt je meer over nieuwe retail-tactieken die je klaarstomen voor de toekomst van retail
Wat betekent inkopen bij een groothandel?
Inkopen bij een speciaalzaak en inkopen bij een groothandel zijn twee verschillende dingen. Wanneer je je handelswaar koopt van een groothandel, koop je direct bij de tussenpersoon tussen winkel en fabrikant. Inkopen bij de groothandel doe je bijna altijd in bulk, waardoor je vaker korting kunt krijgen.
Consumentenprijs
Nadat je je producten hebt ingekocht bij een groothandel, kun je ze voor een hogere prijs verkopen in je eigen winkel om winst te maken. Die hogere prijs is de verkoop- of consumentenprijs: de prijs die klanten betalen wanneer ze bij jou winkelen.
Verkoopprijzen verschillen van onderneming tot onderneming en er zijn meerdere prijsstrategieën voor het bepalen van de beste verkoopprijs voor jou. Vervolgens kun je jouw brutowinst berekenen.
Brutowinst
Je kunt je brutowinst berekenen door van je omzet je kosten af te trekken:
Brutowinst = omzet – kost
In de bovenstaande formule staat omzet gelijk aan de verkoopprijs die je aan je klanten rekent. De kost is de aankoopprijs van je producten, maar omvat alle kosten die bij het produceren en verkopen van goederen komen kijken. Vaste kosten worden echter niet meegerekend in brutowinst berekeningen. Om het niet te ingewikkeld te maken voor wanneer je je producten inkoopt bij een groothandel, kunnen we stellen dat de verkoopkostprijs van jouw producten gelijk staat aan de inkoopprijs die jij ervoor hebt betaald. Dit betekent dat de brutowinst het bedrag is dat je verdient per verkoop.
Marge
Retailers verhogen de prijs van de goederen die ze inkopen bij een groothandel om winst te maken. Het verschil tussen de verkoop- en inkoopprijzen noemen we de marge, ook wel “winstopslag” of “handelsmarge” genoemd.
Bijvoorbeeld: je koopt een T-shirt bij een groothandel voor een inkoopprijs van 2 euro en verkoopt het vervolgens in je winkel voor 10 euro. In dat geval is de winstopslag 8 euro, en de brutowinst voor die verkoop dus ook 8 euro. Hou hier rekening mee wanneer je producten inkoopt voor je zaak. Als de prijzen van de groothandel waar jij je producten aankomt hoog liggen, heeft dit gevolgen voor de winstgevendheid van je onderneming.
Marktwaarde
De prijzen die je aan je klanten rekent, mogen ook niet (teveel) afwijken van de algemene marktwaarde van de producten die je verkoopt. Het is tegenwoordig makkelijker dan ooit voor consumenten om online of in andere winkels betere deals te vinden. Je prijs is een manier om productief te kunnen concurreren en trouwe klanten te creëren.
Minimale aankoop hoeveelheden
Doorgaans zijn voordelige groothandel prijzen zijn vaak afhankelijk van een minimaal afnamehoeveelheid, of het minimale aantal stuks van een product dat je zal moeten inkopen. Groothandels stellen vaak minimale aankoop hoeveelheden om hun eigen omzet- en winstdoelen te bereiken.
Omdat je dus vaak grotere aantallen producten zal moeten inkopen om aan de voorwaarden van een groothandel te voldoen, is het een goed idee om je best verkopende artikelen bij een groothandel aan te schaffen. Een modern kassasysteem zoals Lightspeed Retail staat je eenvoudig toe om na te gaan welke producten het populairst zijn en welke het meest winstgevend.
Een groothandel vinden
Er zijn meerdere manieren om een groothandel te vinden. Als je andere ondernemers kent, kun je ook via je netwerk informatie vragen over welke groothandels interessant zijn en welke afgeraden worden. Als je fabrikanten in het buitenland zitten, zijn grote bulkplatforms en online marktplaatsen zoals Alibaba, eBay en Etsy interessant om duizenden retailers, groothandels en fabrikanten op één plek terug te vinden.
Hoewel zulke online marktplaatsen over het algemeen vaak verschillende doelgroepen bedienen, is er wel een zekere overlap. Dankzij de contactmogelijkheden op beide platforms is het makkelijk om met leveranciers van over de hele wereld in contact te komen.
Een groothandel kiezen
Als je eenmaal een lijst van interessante groothandels hebt opgesteld, kun je via Google online beoordelingen van andere retailers lezen. Dan weet je of het de moeite waard is om contact op te nemen. Heb je een definitieve lijst met de beste groothandels voor jouw retailonderneming? Hier volgen een aantal essentiële vragen om te bepalen met welke je in zee wilt gaan en welke niet:
Wat verkoop je?
Of je nu een uitgebreid assortiment aan artikelen verkoopt of juist een zeer specifiek en nice aanbod hebt, je moet groothandelaars kiezen die de producten leveren die je zoekt. Je kunt natuurlijk met meerdere groothandels werken om alle producten te vinden die je nodig hebt. Zorg er wel voor dat de producten van deze groothandels past bij het soort winkel dat je hebt, zodat je merk consequent overkomt.
Wat is je prijsniveau?
Je verkoopt de goederen die je inkoopt bij een groothandel natuurlijk om winst te maken. Let er daarom op bij het kiezen van een leverancier dat je prijzen kunt afspreken waarmee je je gewenste winstmarge kunt realiseren.
Is de groothandel betrouwbaar?
Ga niet in zee met mensen waar je niet op kunt rekenen. Groothandels die je goederen te laat bezorgen of vaak beschadigde handelswaar leveren zijn niet goed voor jouw onderneming. Online reviews en een eerste contact met de klantendienst van de groothandelaar in kwestie kunnen hierbij helpen.
Hebben ze een goede klantenservice?
Ga na of een bedrijf waar je mee wilt werken een betrouwbare klantenservice heeft dat eenvoudig te bereiken is en over een degelijke reactiesnelheid beschikt. Als je veel moeite moet doen om antwoord te krijgen op een vraag of zelfs niemand aan de lijn krijgt, is het misschien beter om deze groothandel van je lijst te schrappen.
Hoeveel weten ze over jouw product?
De groothandel die je kiest, moet verstand hebben van de producten die jij verkoopt. Je kunt die informatie en de reputatie van je groothandel ook delen met je klanten, want je weet dat je een partner hebt die garant staat voor de kwaliteit van hun assortiment. Groothandels die je vragen over hun producten niet goed kunnen beantwoorden, interesseren zich mogelijk niet genoeg voor jouw goederen. Een goede zakenpartner zal altijd in staat zijn om jouw vragen naar tevredenheid te beantwoorden.
Kunnen ze je helpen met dropshipping?
Als je online producten verkoopt, is het misschien interessant om te vragen of je groothandel dropshipping aanbiedt. Dit is een verzendmethode waarbij de groothandel jouw voorraad en verzending regelt. Bij dropshipping worden de gegevens van iemand die een bestelling plaatst in jouw webshop doorgestuurd naar jouw groothandel. Vervolgens sturen zij de producten direct naar jouw klant.
Dropshipping is een aantrekkelijke optie als je wilt besparen op magazijnruimte en verzendkosten, maar je geeft wel veel controle uit handen. Als je denkt dat dropshipping iets voor jou is, vraag je groothandel dan wel om van elk product een sample te sturen, zodat je zeker weet dat de kwaliteit aan jouw eisen voldoet.
Andere factoren wanneer je inkoopt bij een groothandel
Bestelhoeveelheden bepalen
Naast het bepalen van de producten je wilt aanschaffen, moet je ook berekenen hoeveel je ervan moet en wilt kopen. Vermijd overschatting en gebruik gratis rekenhulp tools om jouw bestelhoeveelheid voor elk product te bepalen.
Nu je weet wat je bestelhoeveelheden zijn, kun je met Lightspeed Retail bijhouden welke artikelen op of onder de gewenste voorraadniveaus zitten. Als je je bestelpunten hebt ingesteld voor je voorraden, kun je met de Reorder List-rapportage zien welke goederen nog maar beperkt op voorraad zijn en bijbesteld moeten worden.
Wees niet bang om af te dingen
Groothandelaars zijn het gewend om in bulk te verkopen en (relatief) flexibel om te gaan met hun verkoopprijzen. Houd je daarom niet in om te onderhandelen over de prijs wanneer je dat nodig lijkt in functie van je brutowinst. Laat je groothandelaar weten wanneer je verkopen goed lopen en hoeveel je nog meer kunt afnemen in ruil voor een betere deal. Wees oprecht en fair in je onderhandelingen om een langdurige relatie met je groothandelaar te garanderen.
Orden je opslagruimte
Tenzij je met dropshipping werkt, moet je vóór je bulkbestellingen op de stoep staan ervoor zorgen dat je een opslagruimte hebt die goed is ingedeeld. Een magazijn met voldoende opslagplaats, schappen en planken maakt het makkelijker om alles te vinden. Gebruik etiketten om te zorgen dat alles zijn eigen plek heeft en je eenvoudig zaken terug kunt vinden
De juiste producten voor jouw winkel vinden
Weten hoe je bij een groothandel inkoopt, is een belangrijke stap om je winst en assortiment te vergroten. Neem dus voldoende tijd om alles uit te rekenen en er zeker van te zijn dat je goederen in- en verkoopt voor prijzen die bijdragen aan het succes van jouw retailzaak. Je kunt je opnieuw beroepen op een modern kassasysteem voor dit soort rekenwerk.
Werk samen met groothandels met hoogwaardige producten, betrouwbare dienstverlening en de nodige flexibiliteit om jouw groei en ontwikkeling te ondersteunen. Stel de juiste vragen met de juiste cijfers op zak, en je zal zien dat je daardoor slimmere zakelijke beslissingen kan maken.
Benieuwd hoe het complete Lightspeed ondernemingsplatform je kan helpen om leveranciers, voorraden en inkooporders beter te beheren? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en kom het allemaal te weten.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.