Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

Retail

Retail Powervrouwen: 5 ondernemers die groeien naar de top

Retail Powervrouwen: 5 ondernemers die groeien naar de top

Jaarlijks zien we steeds meer powervrouwen in de ondernemerswereld. Ja, de salariskloof tussen man en vrouw bestaat helaas nog steeds, maar wordt elk jaar iets kleiner. Zo toont een onderzoek van Global Entrepreneurship Monitor aan dat het aantal vrouwelijke ondernemers met 10% gegroeid is, waardoor de kloof 5% kleiner is geworden.

Omdat het vandaag Internationale Vrouwendag is, willen wij vijf vrouwelijke ondernemers in de spotlights zetten die ongelooflijk veel retail succes boekten in Nederland en België.

Josje Theuns – Objet trouvé

Josje en Floor Theuns van Objet Trouvé

In 2013 opende Josje samen met haar zus Floor de deuren van Objet Trouvé in Rotterdam. Bij deze boetiek kun je terecht voor mooie chique merken die goed bij klanten in de smaak vallen. Hun dagelijkse zoektocht naar eyecatchers en klassieke items maakt hun concept uniek. Elegant en klassiek, maar toch net even anders. Hier lees je meer over oprichtster Josje.

Mijn definitie van een succesvolle ondernemer, is …
Je gevoel en passie volgen. Als je dat doet, dan voelen je klanten dat ook.

Mijn grootste prestatie sinds ik met Objet Trouvé ben begonnen, is …
De opening van de winkel, in november 2017 de webshop, en blijven groeien.

Mijn grootste inspiratie in deze branche, is …
Le Bon Marché, een warenhuis in Parijs. De stijl en het interieur is super mooi. Dát is vakmanschap en dat klopt gewoon.

Dit doe ik dagelijks om succes te creëren …
Met plezier naar mijn werk te gaan, want die positiviteit straal je uit naar je klanten.

Mijn grootste uitdagingen als vrouwelijke ondernemer in retail …
De online wereld is nieuw voor mij. Ik moet me erin verdiepen en de juiste mensen om advies vragen, zoals een marketingbureau om online meer zichtbaar te worden en Lightspeed zelf voor het technische aspect. Lightspeed heeft ons hier helemaal in begeleid.

Mijn belangrijkste marketingtool voor Objet Trouvé, is …
Social media, voornamelijk Instagram, voor outfit en lifestyle inspiratie. Ons webshop blog linken we weer aan Instagram.

Het meest gewaagde wat ik ooit heb gedaan als ondernemer, is …
Inkopen in Parijs was in het begin echt spannend. Maar dat is nu gewoon. Nu vind ik het spannend om mij te blijven ontwikkelen.

Mijn beste advies aan aspirant mede-ondernemers zou zijn …
Laat je passie en identiteit duidelijk naar voren komen. Daarmee trek je de juiste klanten.

Wat je van Objet Trouvé in 2018 nog kunt verwachten, is …
De webshop zal zich verder ontwikkelen. Maar verder is het eigenlijk ook nog een verrassing voor ons.

Florence Cools – Damoy Antwerp

Florence Cools van Damoy

Onze tweede powervrouw is Florence Cools, het marketing en communicatie brein achter Damoy Antwerp. Samen met haar partner richtte zij de succesvolle Belgische multibrandstore en showroom op in hartje Antwerpen. De onmiskenbare Damoy stijl trekt niet alleen Antwerpse fashionista’s volk aan, maar ook meer dan 86,000 volgers op Instagram. De zakenvrouw kan ook sinds vorig jaar haar ideeën op de vrije loop laten gaan met haar eigen merk, La Collection, een mix van wardrobe staples en edgy items met focus op kwaliteit en duurzaamheid. Wij vroegen haar om haar geheimen achter het succes van Damoy.

Mijn definitie van een succesvolle ondernemer, is …
Iemand die open staat voor innovatie en zich blijft heruitvinden zonder zichzelf daarbij te verliezen of zijn eigen waarde daarvoor opzij te zetten.

Mijn grootste prestatie sinds ik met Damoy ben begonnen, is …
De lancering van mijn eigen lijn (La Collection) waarvan er ondertussen al drie seizoenen zijn.

Mijn favoriete business tool/resource/podcast/boek, is …
Mijn instinct/Mijn man. Voor de financiële kant vertrouw ik 100 procent op hem.

Dit doe ik dagelijks om succes te creëren …
Mijn uiterste best. In àlles wat ik doe.

Mijn grootste inspiratie in deze branche, is …
Ik haal inspiratie uit werkelijk alles. Uit reizen, uit boeken, uit boekenwinkels, uit vintage meubels, je noemt het maar.

Mijn grootste uitdagingen als vrouwelijke ondernemer in retail …
Uiteraard mijn mannetje staan in de modewereld. En puur praktisch: zorgen voor voldoende cashflow om volgende projecten te financieren.

Mijn belangrijkste marketingtool voor Damoy, is …
Zonder enige twijfel Instagram. Ik voel dat ik de meeste invloed kan uitoefenen via sociale media en in het bijzonder Instagram. Omgekeerd geldt ook: ik haal er ook best veel inspiratie uit.

Het meest gewaagde wat ik ooit heb gedaan als ondernemer, is …
De eerste stap nemen naar een eigen zaak is eigenlijk altijd de grootste drempel. Wij gingen van een multibrand boetiek, naar een showroom, naar een grotere boetiek om daarbovenop een eigen lijn te creëren.

Mijn beste advies aan aspirant mede-ondernemers zou zijn …
Niet altijd de makkelijkste weg nemen.

Wat je van Damoy in 2018 nog kunt verwachten, is …
The best way to predict the future, is to create it.

Margaux Spruyt – I.Ma.Gi.N. Jewels

Margaux Spruyt van I.Ma.Gi.N. Jewels

Al vanaf haar zestiende maakt Margaux haar eigen juwelen. Het Antwerpse juweliersmerk heeft naam gemaakt in België door de tijdloze elegantie van traditionele sieraden te combineren met een moderne en verfijnde toets. Vandaag de dag zijn er zeven I.Ma.Gi.N. Jewels stores over heel België en verdelers over heel Europa. Maak kennis met Margaux Spruyt, het creatieve brein achter I.Ma.Gi.N.

Mijn definitie van een succesvolle ondernemer, is…
Jaag je dromen achterna en make them happen.

Mijn grootste prestatie sinds ik met I.Ma.Gi.N. ben begonnen, is…
Een omnichannel ervaring creëren.

Mijn favoriete business tool/resource/podcast/boek, is…
Ik luister en lees dagelijks over het laatste retail nieuws en hoe retail zoals wij het vandaag kennen er in de toekomst zal uitzien.

Mijn grootste uitdagingen als vrouwelijke ondernemer in retail…
De grootste uitdaging is om dicht bij jezelf te blijven, je komt namelijk zoveel obstakels tegen waar je niet voorbereid op bent dus het is essentieel om altijd te blijven geloven in je eigen visie.

Mijn belangrijkste marketingtool voor I.Ma.Gi.N., is…
Sociale media, zonder twijfel. Ik hou van de interactie met onze klanten.

Als ik terug in de tijd kon gaan, zou ik dit aan mijn jongere zelf vertellen…
Luister altijd aandachtig, je kan altijd en overal iets van leren.
Mijn beste advies aan aspirant mede-ondernemers zou zijn …
Als je ergens in gelooft, maak het dan waar.

Wat je van I.Ma.Gi.N. in 2018 nog kunt verwachten, is …
Ik kan er nog niet veel over kwijt, maar hou I.Ma.Gi.N. in de gaten, er komt iets heel moois aan!

Maud Colassin – Mellow Concept

Maud Colassin van Mellow Concept

Maud Colassin opende haar eerste Mellow Concept-boetiek in Brussel in augustus 2014. En ook al werd het haar niet op een zilveren dienblad aangeboden, was Maud vastbesloten om haar tweede winkel te lanceren in december 2016. Mellow Concept valt op dankzij haar merken en kwaliteitsproducten met een Scandinavische en innovatieve identiteit. We vroegen haar hoe ze dit succes voor elkaar heeft gekregen.

Mijn definitie van een succesvolle ondernemer, is…
Iemand die passie heeft, vastberaden is en gelooft in haar eigen project.

Mijn grootste prestatie sinds ik met Mellow Concept ben begonnen, is…
Mijn onderneming, producten en merken op de markt brengen.

Dit doe ik dagelijks om succes te creëren…
Mijn team zodanig motiveren dat ze het succes van Mellow Concept ook als het hunne beschouwen (althans, dat probeer ik!)

Mijn grootste inspiratie in deze branche, is…
De sobere Scandinavische stijl.

Mijn grootste uitdagingen als vrouwelijke ondernemer in retail…
Het was zeker een uitdaging om financiering te krijgen toen ik mijn eerste winkel wou openen. Maar in het dagelijkse leven heb ik het geluk gehad dat ik als vrouw nooit specifieke uitdagingen heb ondervonden. In ieder geval niet voor zover ik het weet!

Mijn belangrijkste marketingtool voor Mellow Concept, is…
Naar mijn mening is de vitrine van mijn winkel de beste promotie. Maar op grotere schaal lijken sociale media (met name Instagram en Facebook) de marketingtools bij uitstek omdat ik via deze kanalen rechtstreeks naar mijn webshop kan verwijzen. Maar ik geef toe dat ik op dit moment vrij weinig besteed aan digitale marketing.

Het meest gewaagde wat ik ooit heb gedaan als ondernemer, is …
Mijn eerste winkel openen hoewel ik geen enkele ervaring had met retail of confectie.

Mijn beste advies aan aspirant mede-ondernemers zou zijn …
Geloof in jezelf!

Wat je van Mellow Concept in 2018 nog kunt verwachten, is …
Het success van Mellow Concept uitbreiden buiten Brussel!

Geïnspireerd? Start vandaag zelf je onderneming.

Onze experts geven je graag advies op maat.

 

 

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.