Typ hierboven en klik Enter om te zoeken. Klik Esc om te annuleren.

eCommerce

Social commerce: verkopen via je social feed

Social commerce: verkopen via je social feed

Stel je eens voor: je zit door Instagram te scrollen en je ziet een nieuw verhaal van je favoriete merken voor kruiden en keukenaccessoires. Nieuwsgierig klik je erop. Je leest dat ze een nieuwe serie kruidenmelanges op de markt hebben gebracht. Je bladert door de smakelijke recepten die ze aan hun verhaal hebben toegevoegd en slaat er een aantal van op. Aan het laatste recept is een sticker toegevoegd: Nu shoppen, staat er. Je klikt erop en voegt de kruiden van de recepten die je interessant vond, toe aan je winkelwagentje.

Je hebt zojuist deelgenomen aan social commerce.

Nu social distancing een ding is, blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om meerdere verkoopkanalen te hebben. Social commerce is groter dan ooit geworden.

In dit artikel bespreken we het volgende:

 

Wil je naast je winkel ook online gaan verkopen?

Met een omnichannel bedrijf ben je op alles voorbereid: van langdurige winkelsluitingen tot veranderende consumentenverwachtingen. Lees onze beknopte gids en ontdek wat de voordelen zijn van omnichannel en gebruik de tips om een omnichannel strategie toe te passen op jouw onderneming.

 

Wat is social commerce?

Social commerce is een techniek waarbij je je social media accounts gebruikt om producten te verkopen aan klanten. Bij goed toegepaste social commerce kunnen klanten snel en eenvoudig online producten bekijken en kopen, liefst zonder dat ze daarvoor hun social media platform hoeven te verlaten.

Social commerce kan ook verwijzen naar alles rondom online verkoop. Denk aan het reageren op berichten, content maken over nieuwe producten, reviews promoten van producten die je verkoopt via social commerce en samenwerken met influencers.

 

Volgens onderzoeksbureau Newcom is het gebruik van social media onder Nederlanders in 2020 opnieuw gegroeid. Social distancing heeft daar absoluut een rol in gespeeld; volgens multimediabureau The Verge is het gebruik van Facebook wereldwijd extreem toegenomen als gevolg van de oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Retailers die hun bereik willen vergroten en online meer willen verkopen, kunnen social media inzetten ter promotie van social commerce, een snelgroeiende vorm van e-commerce die populair is bij klanten. Met social commerce kun je je bedrijf toekomstbestendig maken: het is tenslotte een extra manier waarop klanten van je kunnen kopen.

 

Is social commerce hetzelfde als social media marketing?

Kortweg: nee. 

Bij social commerce probeer je meteen aan te sturen op de verkoop van een product. Het doel is om je producten onder de aandacht te brengen van de mensen die er interesse in hebben en de weg naar de aankoop ervan zo kort mogelijk te maken.

Social media marketing daarentegen is breder. Een social marketing campagne kan bijvoorbeeld als doel hebben het aantal volgers te vergroten of de engagement te bevorderen. Vaak draait social media marketing (gedeeltelijk) om het vergroten van je naamsbekendheid. 

Social commerce kan een onderdeel zijn van je bredere social marketing plan, maar kan dat plan niet volledig vervangen. Met social media marketing bouw je immers een groep volgers op die bereid zijn producten van je te kopen via social commerce.

 

Aan de slag met social commerce

Klaar om je op social commerce te storten? De populairste tools die je kunt inzetten om via social media aan je klanten te verkopen, zijn Instagram en Facebook. Richt je dus in eerste instantie op deze twee platforms. 

Instagram: shopping berichten en verhalen

Met de shopping berichten en verhalen van Instagram kunnen potentiële klanten die interesse hebben in je content, hun gevoel volgen en nu meteen iets kopen. 

Productstickers in verhalen zijn vooral handig voor bedrijven die nog geen 10.000 volgers hebben en dus geen links kunnen toevoegen aan hun verhalen. Stickers werken altijd, hoe groot of klein je bedrijf ook is. Je kunt volgers dus meteen naar je producten leiden.

Zo werkt het: eerst maak je een productcatalogus in Catalogusbeheer van Facebook. Daarna koppel je de catalogus aan je Instagram-bedrijfsaccount. Tot slot laat je je account goedkeuren door Instagram; ga naar je profielinstellingen, klik op Shoppen op Instagram en volg de instructies.

Zodra je account is goedgekeurd, kun je een bericht of verhaal met daarin minimaal één van je producten uploaden en je producten taggen, zoals je ook zou doen met mensen op foto’s. Klanten die op de tag klikken, worden naar het product geleid en kunnen het dan direct kopen.

Zodra je negen shopping berichten hebt geüpload, wordt het tabblad Shoppen weergegeven op je profiel. Daarmee kunnen klanten meteen zien in welke berichten ze kunnen shoppen.


Instagram en Facebook: Facebook Shops

Facebook Shops is een gloednieuwe functionaliteit die voortborduurt op de weg die Facebook al was ingeslagen met bijvoorbeeld de shopping berichten van Instagram. Met Facebook Shops kun je een complete webshop opzetten waarin klanten kunnen rondkijken zonder de app te verlaten.

Zodra je je Facebook Shop hebt geopend, kunnen klanten je shop bezoeken via je Facebook-pagina of Instagram-profiel, en interessante producten opslaan. Makkelijk en snel dus, en dat kan uiteindelijk tot een hogere omzet leiden.

Klanten kunnen je vragen stellen en uiteindelijk producten rechtstreeks via de berichtenfuncties van Facebook en Instagram kopen. Houd je social feeds dus goed in de gaten en reageer op je klanten als je van plan bent een Shop te openen.

 

Succesvolle sales via social commerce

Schoenenwinkel en Lightspeed-klant Exclucity doet aan social commerce via hun Instagram-account.

Voor Exclucity verloopt de salesflow via social commerce als volgt:

Vang de aandacht van de klant met giveaways > maak shopping berichten > deel positieve reviews als social proof.

En zo pakken ze dat aan:

Al sinds het begin van social distancing richt Exclucity zich op het belonen van hun klanten met giveaways: in de afgelopen weken hebben ze heel veel populaire schoenen gratis weggegeven. Deze acties hebben geleid tot een enorme engagement op het Instagram-account van het merk.

Dankzij de giveaways heeft het account veel volgers gekregen die interesse hebben in de producten. Om deze volgers van dienst te zijn, biedt Exclucity gebruikers de mogelijkheid om schoenen rechtstreeks via hun feed te kopen. Met slechts een paar klikken kunnen mensen nieuwe schoenen bestellen, zonder Instagram te hoeven verlaten en hun favoriete schoenen te moeten zoeken in de webshop van Exclucity.

Wanneer klanten vervolgens @exclucity taggen in hun verhaal, re-post Exclucity dit in hun eigen verhaal. Dit is een soort gratis reclame en bewijs dat het de moeite waard is om via social commerce bij Exclucity te kopen.

Door de combinatie van royale giveaways en positieve reviews ontstaat vertrouwen, waardoor klanten de voorkeur geven aan kopen bij Exclucity – in dit geval eerst via social commerce en later wellicht in hun webshop of fysieke winkel.

 

Met social commerce maak je je bedrijf toekomstbestendig

Winkel gesloten? Klanten kunnen toch online bij je shoppen en je kunt de zichtbaarheid van je website vergroten met behulp van Google Shopping-campagnes. Website tijdelijk offline? Geen probleem: met tools als Facebook Shops kun je je producten nog steeds verkopen.

Met social commerce ontwikkel je een extra manier om omzet te genereren en loop je minder risico als er problemen optreden met een van je verkoopkanalen, ongeacht de oorzaak. En met meer online shoppers dan ooit tevoren, is dit het ideale moment om met social commerce aan de slag te gaan.

Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.

Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.

Meer van dit onderwerp: Sales & Marketing