Een solide strategie voor social media-marketing is een onmisbaar onderdeel van een elk marketingplan. Door je digitale aanwezigheid te vergroten met sterke social media-profielen en kwaliteitsvolle content, kun je nieuwe gasten aantrekken en je omzet verhogen. En het beste? Het is gratis.
In dit artikel behandelen we:
- De basics van social media-marketing voor restaurants
- Best practices voor social media-marketing voor restaurants
Ontdek onze complete gids over restaurant marketing
Van user-generated content en Google Mijn Bedrijf, tot de kracht van reviews en negatieve feedback: wat voor marketingstrategie is geschikt voor jouw restaurant? Ontdek het in onze gratis gids.
De basics van social media-marketing voor restaurants
Voor je aan de slag gaat met social media-marketing voor je restaurant, moet je eerst accounts aanmaken – als je die nog niet hebt. Voor restaurants zijn Facebook en Instagram de twee platforms waar je in ieder geval aanwezig moet zijn.
Als je al accounts hebt aangemaakt en ingesteld, ga dan door de volgende checklist om er zeker van te zijn dat je profielen optimaal zijn ingesteld:
- Weergavenaam. Houd de naam van je restaurant consistent op alle social media-platforms, zodat gasten je makkelijk kunnen vinden.
- Gebruikersnamen. Nogmaals, wees consequent en herkenbaar met je gebruikersnamen (of ‘handles’). Als je restaurantnaam al bezet is, probeer dan de plaatsnaam of afkorting daarvan aan het eind toe te voegen. (Bijvoorbeeld: als @burgerbar al bezet is, probeer dan @burgerbar.nyc).
- Hashtags. Bepaal enkele specifieke hashtags die duidelijk en onlosmakelijk verbonden zijn aan jouw zaak. Op die manier kunnen volgers die hashtags ook gebruiken in hun post en wordt het makkelijker om posts over jouw zaak te vinden.
- Profielfoto’s. Opnieuw is consistentie key. Het logo van je restaurant is de beste manier om ervoor te zorgen dat je gasten weten dat jij het bent, op elk platform.
- De locatie van je restaurant. Je raadt het al: wees consequent. Op sommige social media kanalen mag je maar één adres invullen. Als je restaurant meerdere locaties heeft, gebruik dan het adres van je hoofdlocatie of je populairste restaurant op die platforms.
- De website van je restaurant. Elk social media-platform heeft een vakje waar je een url kunt toevoegen en gasten naar je website kunt doorverwijzen. Vul hier de website van je restaurant in, zodat nieuwe volgers meer over je zaak te weten kunnen komen.
- De secties “over mij” of “bio”. Geef hier een korte beschrijving van je restaurant om potentiële gasten te overhalen om je restaurant te bezoeken.
Best practices voor social media-marketing voor restaurants
Tenzij je betaalde advertenties inkoopt, draait het bij social media-marketing voor restaurants allemaal om organische en authentieke content en gesprekken. Het beheren van social media-kanalen van je restaurant kan soms aanvoelen als een extra fulltime baan. Hier zijn een paar ideeën om het gesprek op gang te houden en huidige en potentiële gasten aan te zetten tot engagement, reacties en betrokkenheid.
Houd een wedstrijd om engagement een boost te geven en nieuwe volgers te krijgen
Instagram is het platform waar restaurants het meeste engagement halen, dus probeer je bereik te vergroten door een wedstrijd te houden. Het Instagram-algoritme vindt het geweldig als mensen je foto delen en reacties en likes achterlaten, en wedstrijden geven je volgers een reden om precies dat te doen.
Naast het aantrekken van nieuwe volgers, is een wedstrijd op Instagram ook een goedkope manier om je boodschap over te brengen – of je nu probeert meer mensen naar je online bestelpagina te krijgen of de opening van een nieuwe locatie wilt aankondigen.
Om een succesvolle wedstrijd op Instagram te houden, moeten de regels simpel en duidelijk zijn. De meest voorkomende criteria om mee te doen zijn:
- Like de wedstrijdfoto en volg een bepaalde account;
- Tag vrienden in reacties. Je kunt mensen een grotere kans geven om te winnen als ze meerdere mensen taggen, maar zorg ervoor dat ze voor elke tag een aparte reactie achterlaten (hierdoor krijgt je post een boost van het algoritme);
- Geef deelnemers een nog grotere kans om te winnen als ze je bericht in hun stories delen en je account taggen voor de zichtbaarheid;
- Je kunt een wedstrijd alleen houden of in samenwerking met een ander bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld samen met een lokaal theater een pakket aanbieden voor een avondje uit met een diner en een voorstelling. De wedstrijdregels blijven hetzelfde, maar het is voor beide partijen voordelig omdat deelnemers beide accounts moeten liken en volgen, waardoor je aan cross-promotie doet.
Let er wel op dat je de lokale wetgevingen voor wedstrijden op social media erop naleest.
Deel content van je gasten op je eigen social media-profielen
Onderschat (de waarde van) je gasten niet. Wat tijd spenderen aan het bekijken van wat je volgers posten kan mooie foto’s en stories opleveren van jouw zaak die zij op hun eigen kanaal hebben gedeeld. Vraag in een reactie op de post of je hun content mag delen, retweeten of reposten op jouw eigen profielen.
Hier zijn een paar manieren om user-generated content (of content die door gebruiker is geproduceerd, en niet door jou) te vinden:
- Zoek op je locatie op Instagram om foto’s te vinden die in je restaurant zijn gemaakt;
- Zoek op de hashtag van de naam van je restaurant;
- Zoek naar de naam van je restaurant op Facebook of Twitter om te zien of mensen je hebben genoemd zonder een hashtag te gebruiken;
- Als je accounts hebt op Facebook, Twitter en Instagram, bekijk dan de foto’s en posts waarin je bent getagd;
- Vraag het! Plaats bordjes in je zaak die gasten aanmoedigen om op social media te posten, en bied in ruil daarvoor korting of een gratis extraatje aan.
Laat iemand anders tijdelijk de account van je restaurant overnemen
Geef één van je werknemers, een partnerbedrijf of zelfs een vaste gast toegang tot een van je social media-profielen om een dag lang je account over te nemen – ook wel bekend als een “take-over”.
Zo laat je aan jouw publiek jouw restaurant door de ogen van iemand anders zien. Het is altijd interessant om een frisse blik te krijgen. Zorg ervoor dat je specifieke instructies geeft voor het runnen van de accounts, zoals een paar belangrijke do’s en don’ts, maar geef ook voldoende creatieve vrijheid om zijn of haar eigen persoonlijkheid te laten zien.
Post zo consequent mogelijk
Je hoeft niet elke dag te posten, maar je moet wel consequent posten om de naam van je restaurant top-of-mind te houden bij gasten en potentiële klanten. Minstens drie keer per week is een goede vuistregel als je aan de slag gaat met social media-marketing voor restaurants.
Het kan moeilijk zijn om telkens iets nieuws te bedenken, vooral op een visueel medium als Instagram, maar de truc is om er niet te veel over na te denken. Hier zijn wat ideeën voor als je even vastzit:
- Herinner gasten aan de cadeaubonnen en merchandise die je verkoopt, vooral rond de feestdagen;
- Maak een foto van de dagspecials voor gasten die iets nieuws willen proberen;
- Geef je volgers een kijkje achter de schermen in de keuken, bij het inkopen van ingrediënten op de markt, of bij de voorbereiding van een evenement;
- Zet elke week een medewerker in de spotlights. Laat ze bijvoorbeeld vertellen over hun favoriete gerecht, waarom ze graag in jouw zaak werken, een leuk weetje over zichzelf of iets anders om hun unieke persoonlijkheid te laten zien;
- Promoot activiteiten in de buurt. Laat zien dat je onderdeel bent van de gemeenschap en plaatselijke evenementen steunt.
Restaurant marketing is één van de vele manieren om naamsbekendheid te generen en jouw zaak in het daglicht te brengen. Uiteindelijk draait het allemaal om conversie: het converteren van volgers in gasten en uiteindelijk in omzet. Ben je op zoek naar andere manieren om jouw omzet te verhogen? Praat met één van onze experts en ontdek hoe Lightspeed Restaurant jouw zaak een boost kan helpen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.