Stella Matutina viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. De hotelschool bevindt zich in Michelbeke – een naam waarmee ze ook vaak benoemd wordt – in het hart van de Vlaamse Ardennen, de bakermat van de Vlaamse textielindustrie. Het hoeft niet te verbazen dat het aanbod van de school bij haar oprichting aanvankelijk afgestemd was op de snit- en naadvraag van de maatschappij. In de jaren ’60 nam de vraag naar textielopleidingen sterk af, wat de Franciscaanse zusters die de school op dat moment runden, heeft aangezet om als eerste in de regio het aanbod uit te breiden met een hotel- en restaurantopleiding. Wij spraken met Johnny Vandekerkhove, Technisch Adviseur Coördinator van Stella Matutina, maar ook zelf oud-leerling van de hotelschool.
Navigeer naar één van de hoofdstukken van deze blog:
- Vijftig jaar geschiedenis in een notendop
- Over horeca, onderwijs en pandemieën
- Lightspeed als hulpmiddel voor probleemoplossend denken
- Personeelstekort aankaarten bij de bron
- Meerdere kersen op de taart
Maak jouw hotel future-proof met onze gratis gids
Digitale, online oplossingen helpen hotels zich aan te passen in een tijd waarin het vermogen om gasten een sociale, contactloze ervaring te bieden bepaalt of een onderneming in de toekomst blijft bestaan.
Vijftig jaar geschiedenis in een notendop
“Het was pas in 1971 dat de hotelschool effectief van start ging, met 18 meisjes in het eerste jaar,” vertelt Johnny. “Pas in 1984 waren jongens ook welkom in de school – ik ken de geschiedenis van de school goed omdat ik deel uitmaakte van de eerste jaren dat er jongens toegelaten waren.” Hij vertelt verder dat in de daaropvolgende tien jaar de reputatie van de school in die mate groeide dat ze ook in het Koninklijk Paleis werd uitgenodigd om recepties te verzorgen, zoals die van het kerst- en herfstconcert, met als hoogtepunt het verlovingsfeest van Koning Filip en Koningin Mathilde in 1999. “Dat was een ontzettend leuke ervaring, zowel voor ons als school als voor de leerlingen,” voegt Johnny toe. “Ook de Europese top in de serres van Laken in Brussel hebben we mogen verzorgen, wat voor de leerlingen eveneens een ontzettend speciaal gebeuren was.”
Vandaag biedt Stella Matutina vanaf de tweede graad studierichtingen die focussen op drie disciplines: hotel, keuken en restaurant. De hotel studierichting bereidt leerlingen zowel voor op een verdere carrière in het hoger onderwijs in richtingen zoals hotelmanagement, als op de arbeidsmarkt zelf. Restaurant en keuken, daarentegen, is een arbeidsgerichte studierichting, waarbij leerlingen voorbereid worden op het werkleven in zaal en keuken.
In beide opleidingen komen leerlingen in contact met een brede waaier aan theorie- en praktijklessen over de voornaamste aspecten van de werking in de horeca. Na deze opleidingen kunnen leerlingen kiezen om hun kennis verder uit te breiden met een extra specialisatiejaar als chef of sommelier.
Over horeca, onderwijs en pandemieën
Op vijftig jaar tijd is er veel veranderd, zowel in het onderwijs – als in de horecasector – en des te meer in de voorbije twee jaar. Stella Matutina bevindt zich op het kruispunt van beide sectoren, waardoor flexibiliteit, snel kunnen schakelen en een groot aanpassingsvermogen cruciaal zijn. Voor een school waar praktijkgerichte lessen fundamenteel zijn, was de pandemie dan ook een enorme uitdaging: als hotelschool kwam Stella Matutina terecht tussen de maatregelen voor het onderwijs én die voor de horeca. Maar waar velen vooral problemen zagen, zag Stella Matutina opportuniteit.
“Corona heeft ons gedwongen om anders na te gaan denken. Aangezien we geen gasten meer konden ontvangen in onze restaurants zijn we andere opties gaan verkennen. We zijn bijvoorbeeld meer digitale workshops beginnen organiseren, waarbij we externe professionals uitnodigen en beroep deden op oud-leerlingen om hun ervaring en inzichten te delen met onze leerlingen. Daarnaast zijn we ook sterk beginnen inzetten op takeaway en op die manier – en door onze snelle omschakeling – zijn onze leerlingen in contact gekomen met aspecten van de horeca waar voor de pandemie in ons aanbod nog geen sprake van was. Ook in het kader van digitale didactiek hebben we de digitalisering van onze school een stevige duw in de rug gegeven met behulp van digitale alternatieven, tools en hulpmiddelen om onze opleidingen te laten blijven doorgaan.”
Lightspeed als hulpmiddel voor probleemoplossend denken
Het grootste voordeel van de digitalisering van Stella Matutina ligt volgens Johnny niet alleen in de alomtegenwoordige beschikbaarheid van informatie en data, maar in het leren kritisch omgaan met informatie en data. En daar komt Lightspeed ten tonele.
Vandaag hebben horeca-ondernemers het volgens Johnny te druk om zich bezig te houden met eindeloze Excel-bestanden of het bestellingen, verkopen en de algemene boekhouding nog manueel in te voeren of bij te houden. “Daarom is het belangrijk om verder in te zetten op digitalisering en tools te gebruiken die net tijdbesparend werken,” voegt Johnny toe.
“Lightspeed doet dat door bestellingen automatisch door te geven van kassa naar keuken of bar, maar de echte meerwaarde gaat schuil in de cijfers die zich achter de bestellingen bevinden,” gaat hij verder. “Die cijfers geven inzicht in hoe een zaak er precies voor staat, welke menu items het meest verkopen en welke minder – niet alleen van dag op dag, maar ook wekelijks en maandelijks. Het is heel eenvoudig om met verkoopcijfers uit het systeem data te genereren en met die data volgens de principes van menu-engineering aan de slag te gaan en je concept aan te passen of bij te sturen waar nodig.”
Volgens Johnny is het de bedoeling om de leerlingen van Stella Matutina meer te laten stilstaan bij de impact van data en ze in staat te stellen om zowel problemen als sterke punten te identificeren en op basis daarvan geïnformeerde beslissingen te maken. “We willen studenten leren om probleemoplossend te denken, en dit op basis van data. Niet elke chef of zaalverantwoordelijke is daar echt mee bezig. Succesverhalen in de horeca zijn vandaag gebaseerd op data, en op welke manier je met die data omgaat. Lightspeed helpt ons daarbij.” concludeert hij.
Personeelstekort aankaarten bij de bron
Dit jaar bestaat Stella Matutina 50 jaar. Ter gelegenheid heeft de school een eigen magazine uitgebracht in samenwerking met de studenten Grafische en Digitale Media van de Arteveldehogeschool in Gent.
“Het doel van deze samenwerking is om aan de buitenwereld, maar vooral aan toekomstige leerlingen te laten zien dat horeca veel meer is dan koken en opdienen. Daarom laten we in het magazine een vijftigtal oud-leerlingen aan het woord, om zowel hun eigen succesverhalen te delen als de diversiteit van de sector in beeld te brengen.”
“Door Corona is er heel wat uitstap qua personeel uit de horecasector. Heel veel mensen hebben geproefd van andere sectoren,” gaat hij verder, “en de schreeuw naar goed opgeleid personeel is enorm. Het is belangrijk om onze leerlingen te inspireren en motiveren om in de sector te blijven. Daarom nodigen we oud-leerlingen uit om workshops te organiseren en de professionaliteit bij onze leerlingen aan te scherpen, maar ook om de band tussen leerling en sector te dichten door succesverhalen in de kijker te zetten.
Personeelstekort? Wij hebben wat voor je.
Ontdek in onze gratis gids technieken om de manier waarop jij personeel voor jouw horecazaak aanneemt, opleidt en behoudt zo goed mogelijk te optimaliseren.
Meerdere kersen op de taart
Een extra reden om het 50 jaar bestaan Stella Matutina te vieren is de verzilvering van de Smiley-erkenning die de school voor de derde keer op een rij is toegekend door het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV).
De Smiley is een vooraanstaande erkenning voor horecazaken die van top tot teen garant staat voor de veilige en correcte productie, verwerking en distributie van voedsel en wordt toegekend na een grondige audit in opdracht van het FAVV.
“Deze derde verzilvering is het resultaat van een samenwerking van alle actoren van de school – niet alleen de directie en leerkrachten, maar ook de leerlingen hebben hier een cruciale rol in gespeeld, aangezien alle normen niet alleen op structureel vlak, maar ook op de werkvloer toegepast en gerespecteerd moeten worden,” voegt Johnny toe. “Met andere woorden: de vereisten van de Smiley zijn van het tweede tot en met het zevende jaar van onze opleidingen verweven.”
Daarnaast is Stella Matutina samen met de hotelschool van Gent door de Economische Raad van Oost-Vlaanderen (EROV) benaderd om de rol van ambassadeursschool voor “Lekker Oost-Vlaams” op zich te nemen. In functie van die rol streeft de school ernaar om de principes van de korte keten op te nemen in haar opleidingsaanbod en zoveel als mogelijk met lokale producten en producenten te werken.
“We zijn enorm trots om deze rol op ons te mogen nemen, want duurzaamheid is een belangrijk, maar ook een uitdagend gegeven,” voegt Johnny toe. “Vlaanderen beschikt over talloze lokale producten, maar die zijn daarom niet altijd even voldoende aanwezig om ze continu te kunnen integreren in onze opleiding. Door te focussen op korte keten en duurzaamheid in ons opleidingsaanbod kunnen we ook beter samenwerken met lokale handelaars en producenten, en hun ingrediënten en producten opnemen in onze menukaart en drankenaanbod.”
Is jouw hotelschool ook op zoek naar een modern kassasysteem? Neem vandaag nog contact op met één van onze experts en ontdek van Lightspeed Restaurant voor jouw hotelschool kan betekenen.
Nieuws en handige tips, speciaal voor jou.
Alle tools om jouw onderneming te groeien, direct in je inbox.